Henning wrote:
> Bruger man kaburatorsprit i dag i "moderne" biler, eller er det et
> levn fra fordums dage med "mekaniske" kaburatorer?
>
Karburatoris opstår (som regel) ved temperaturer i mellem -3 og +10 grader,
og som regel kun ved høj luftfugtighed.
I en karburator bil foregår der en fordampning af benzinen i karburatoren,
så benzinen kan blandes med indsugningsluften.
Ved denne fordampning sænkes temperaturen med ca. 10 - 15 grader, og det er
så her at det bliver problematisk hvis der er en høj luftfugtighed.
Den fugt der er i luften, fryser til is og isen sætter sig i venturien
("hullet" i karburatoren), samt på selve hoveddysen og tomgangsdyserne.
Derfor har de fleste biler en forvarmning af indsugningsluften
(sommer/vinter på luftfilter), netop for at undgå at luften er for kold.
Hvis bilen af den ene eller anden grund ikke har dette system, så kan man
bruge karburatorsprit, som tilsættes i tanken.
Det er derfor som regel ikke nødvendigt at bruge sprit i benzinen på en bil
med indsprøjtning, da et "alm" indsprøjtnings sytem ikke benytter sig af den
samme benzin fordampning (med deraf følgende temperatur sænkning) som en
karburator bil.
--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport