Mercedes 230 TE eller 300 TE
Fra : Zach

Dato : 19-01-04 22:52

Jeg har i en tidligere tråd spurgt mig til råds angående Mercedes eller ikke
og fik mange gode svar. Tusind tak for dem.
Jeg har nu besluttet mig for at investere i en Mercedes, så nu kommer næste
spørgsmål.

Skal det være en 300 TE eller en 230 TE?

230 er naturligvis billigere både i forsikring og vægtafgift.

Er 230 billigere i bensin - flere kilometer på literen?

Er 300 en stærkere motor fordi den er større og dermed får mindre slid og
færre reparationer?

Har 300 så meget mere overskud at det øger køreglæden?

Er der generelt nogen der kender til de to biler og har råd for og imod?

På forhånd tusind tak.

Henrik

Fra : Michael Nielsen

Dato : 20-01-04 07:06

"Zach" <zach@privat.dk> wrote in message

> Skal det være en 300 TE eller en 230 TE?

Hvis økonomien tillader det: 300 TE.

> Er 230 billigere i bensin - flere kilometer på literen?

Jep, den er billigere i drift.

> Er 300 en stærkere motor fordi den er større og dermed får mindre slid og
> færre reparationer?

M103 som er betegnelsen på rækkesekserne (2,6 og 3,0) med 12 ventiler,
regnes af mange som måske den bedste benzinmotor i 124-serien. De er glade
for lidt turtal, ellers soder de nemt igen, men det er også den eneste
"fejl" denne motor er kendt for meg bekendt (ikke dermed sagt andre fejl
ikke kan opstå).
230 omtales på den anden side som måske den dårligste benzinmotor (det er
dog relativt set ingen dårlig motor), bl.a. på grund af problemer med
knastakselen (? kamaksel på norsk).
Jeg har ingen betænkelighed med at anbefale både 230 og 300, men jeg anser
altså 300 som det bedste valg. Mere solid, og føles mer riktig til bilen.

> Har 300 så meget mere overskud at det øger køreglæden?

Absolut, det føles som en helt anden bil end 230.
Een ting er flere kræfter, men du har også et meget mere behageligt
støjbillede (mindre motorstøj, og den støj der er, er mere behagelig ;))

Jeg vil anbefale dig at prøve en af hver, så du selv kan mærke forskellen.
Selv vil jeg ikke en gang vurdere noget med fire cylindere, mest p.g.a. den
nydelige motorlyd i rækkesekseren :)

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Andreas Jensen

Dato : 20-01-04 22:11

Hej Henrik

Som tidligere beskrevet har jeg selv en 230 TE og er meget tilfreds - men
jeg vil da råde dig til at tage 300'eren, hvis du ellers mener at de fordele
den har (Bedre vægt/ydelsesforhold, " roligere" motorgang o.s.v.) er
mérprisen værd. Jeg kender ikke benzin-økonomien i en 300, men jeg kører 9,1
km/l ved 80 % motor-/landevejskørsel (Helsingørmotorvejen) og 20 % by (Indre
København), hvis du ellers kan bruge dén oplysning til nogetsomhelst (-.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

PS Glemte lige - jeg har automatgear i dytten

Og jeg er enig i dit valg: W124 T-model er et fremragende stykke automobil.