Hvor skal jeg lade min bil reparere?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-01-04 23:36

Min bil skal en tur på værksted med en skade der er på forenden. Det skal
køres igennem forsikringen, så prisen er ikke så vigtig. Derimod vil jeg
gerne have et ordentligt resultat - der skal muligvis lakeres en lille
smule. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor jeg skal sende den hen. Bilen er en
Xantia fra '99.
En mulighed var at sende den til den lokale Citroën forhandler (Viby J). Man
skulle jo mene at de havde adgang til de rigtige dele, farver osv. Men
holder den? Man hører jo f.eks. så meget dårligt om SMC, så jeg tænkte at
man måske kunne risikere samme situation hos Citroen - altså at de
negligerer opgaven, og dermed leverer et dårligt resultat.
Alternativt kunne jeg sende den ud til Trige Auto og Diesel (tror jeg de
hedder). Jeg har en ven der er lærling derude, så man kunne håbe at de
behandlede bilen godt. Til gengæld ved jeg ikke så meget om deres ekspertise
på det område, selvom de nu virker meget gode.
Jeg kan også sende den et helt andet sted hen. Nogen forslag?
Og hvor ville I sende jeres biler hen? Jeg vil jo nødig have en tofarvet bil
om et par år...

/Kasper Hansen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-01-04 00:55

> [...]
> gerne have et ordentligt resultat - der skal muligvis lakeres en lille
> smule. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor jeg skal sende den hen. Bilen er

Jeg vil sende den til en autoriseret forhandler, der ved man de monterer
originale dele, og de folk der arbejder der har også meget større erfaring
end uautoriserede værksteder. Lad være med at vælge et værksted, hvor man
kender nogen, er man ikke tilfreds med resultatet bliver man nemt uvenner
over det.

Niels

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-01-04 05:10

"Niels Bengaard" <bengaardSLET@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> kender nogen, er man ikke tilfreds med resultatet bliver man nemt uvenner

Det med at et autoriseret værksted bruger org dele holder ikke helt.. Det
kommer meget an på hvilket forsikringsselskab der skal stå for at bilen
blivr lavet.. Bla har jeg fundet ud af at min Astra har fået en uorg
forskærm efter en påkørsel, og jeg valgte dengang at få den lavet på
autoriseret. Derudover kender jeg en lagermand (også på et Opel værksted)
som siger at de tit bliver tvunget til at montere uorg pladedele (dog ringer
de til kunden, som en service, og forklarer dem sagen og spørger dem om de
vil have en org del monteret i stedet mod at kunden betaler dif.)

Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : ENN

Dato : 18-01-04 08:03

Jeg er enig i Niels betragtning - lad ikke et venskab lide under en bilrep.
Vælg et godt aut. værksted - og "besøg" bilen så du kan følge med i hvad de
laver. Værksteder der kun laver lidt pladearbejde ville jeg holde mig fra -
vælg et aut. værksted med en rigtig pladeafdeling etc. spørg evt. om de har
opretterbænk etc. - ikke fordi du har brug for en sådan til din lille
skade - men fordi du dermed sikrer at de har prøvet at lave rigtigt
karoseriarbejde og har værktøjet og viden om det. og ikke mindst viser du at
du intereserer dig for arbejdet.

Hvad angår lakering er det ofte noget de sender "ud i byen" og min erfaring
er at det er op og ned med kvaliteten - det samme malerværksted kan præstere
både godt og dårligt. Jeg kender flere malere på sjælland - men ingen i dit
område. I københavn har jeg god erfaring med malerarbejdet fra Tårnby
Karoseri (men ikke med deres pladearbejde)

Fra : Kristian

Dato : 18-01-04 14:11

> Vælg et godt aut. værksted - og "besøg" bilen så du kan følge med i hvad
de
> laver.

Så er spørgsmålet jo bare, hvor finder man et godt Citroën værksted. Det i
Næstved kan ikke anbefales (men det er nok heller ikke aktuelt ).

Kristian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-01-04 10:47

Kasper Hansen [8270] wrote:
> [...]
> deres ekspertise på det område, selvom de nu virker meget gode.
> Jeg kan også sende den et helt andet sted hen. Nogen forslag?

Hvor stor er skaden ? Er det "kun" en kofanger, eller ... ?
Hvis det "kun" drejer sig om dele der er skruet på (f.eks. en kofanger og
lignende), så burde alle værksteder kunne klare det, men skal der svejses og
rettes noget, så ville jeg helt sikkert vælge en rigtig pladesmed.
Problemet er så bare at finde nogen der laver et godt stykke arbejde, det
kan jeg ikke hjælpe dig med, da jeg ikke kender nogen i dit område.

> Jeg vil jo nødig have en
> tofarvet bil om et par år...

Arh, så længe er de vel heller ikke om at udbedre skaden
Spøg til side, såfrmt din bil var pæn og ensfarvet inden skaden, så skal den
også være det efter skaden.
Hvis du er så uheldig at få den tilbage med farveforskel, så klag med det
samme, og kræv af værkstedet at det bliver lavet ordentligt, hvis de nægter
dette, så sig at du vil få reparationen besigtiget af forsikringen, det
plejer at hjælpe en hel del.
Hvis ikke maleren kan ramme den rigtige farve (på den ene eller den anden
måde), så er det en "amatør" maler, det kan sagtens laves uden farveforskel,
man skal bare vide hvordan (og det er jo én af de ting, der adskiller en
proff maler fra en "amatør").
Men som med så meget andet, så er det jo pengene der spiller ind, da det jo
godt kan koste lidt ekstra tid at levere et stykke kvalitets arbejde.
Og til sidst, så kan det også afhænge af hvilket forsikringsselskab/taksator
der står for rep/opgørelse af bilen, nogen er mere "nærige" end andre,
forstået på den måde, at de ikke altid lige giver f.eks. maling af
tilstødende dele såfremt det er en "vanskelig" farve at ramme, og så er det
jo altid værkstedet der står med "aben" hvis kunden ikke er tilfreds

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-01-04 11:05

> [...]
> Problemet er så bare at finde nogen der laver et godt stykke arbejde, det
> kan jeg ikke hjælpe dig med, da jeg ikke kender nogen i dit område.

Jeg kørte op over anhængertrækket på en anden bil, hvorefter de to biler sad
ubehjælpeligt fast (det var gået igennem kølergitteret på min bil).
Falckmanden brækkede det meste af snuden af med et koben, og satte det så
fast med strips bagefter. Jeg kan se at en del af plastic'en i motorrummet
er ødelagt, og kølergrillen er også lidt kvæstet. Derudover præsterede
falckmanden at smadre kølerhjælmen (han satte kobenet ned foran, og brækkede
udaf, hvorefter den fik et tydeligt tryk). Jeg ved ikke rigtigt om den kan
oprettes, og om den så skal relakeres...? Men jeg vil tro at det er
billigere, bare at smide en ny på. Bilen er sølvfarvet, så jeg tror da ikke
at det er verdens sværeste farve at ramme. Alle skørte mv. på min bil er da
efterlakeret, og det kan overhovedet ikke ses.

> Arh, så længe er de vel heller ikke om at udbedre skaden

Forhåbentligt ikke :)

> [...]
nægter
> dette, så sig at du vil få reparationen besigtiget af forsikringen, det

Det skriver jeg mig lige bag øret.

> [...]
det
> jo altid værkstedet der står med "aben" hvis kunden ikke er tilfreds

Jeg er forsikret hos Danske Forsikring. Mit indtryk er ikke at de er
specielt fedtede, så jeg håber at det går.

Men som de andre skriver, må jeg nok hellere vælge en aut. forhandler. Det
havde jeg egentligt også tænkt mig, men kom så til at tænke på SMC
historierne...

/Kasper Hansen