Vintedæk Størrelse???
Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 16-01-04 23:11

Hej Alle

Jeg har lige købt mig en nyere brugt Renault Laguna II St.Car Standard
størrelsen på dækkene er 205/55R16

Jeg skal ud og købe nogle vinterdæk og vil gerne have nogle 15" men hvilken
størrelse skal de have for at passe til bilen?

Mvh
Jacob

Fra : Hit

Dato : 16-01-04 23:25

> [...]
>
>Jeg skal ud og købe nogle vinterdæk og vil gerne have nogle 15" men hvilken
>størrelse skal de have for at passe til bilen?

195/65-15 er en mulighed

175/70-15 er en anden

Niels

Fra : Mark Sandberg

Dato : 17-01-04 00:22

"Jacob Bech Hansen" skrev i en meddelelse:

> [...]
hvilken
> størrelse skal de have for at passe til bilen?

Rulleomkredsen på et 205/55R16 dæk er 1928 mm

205/60R15 = 1912 mm
195/65R15 = 1937 mm
175/70R15 = 1912 mm

195/70R14 med 1922 mm rulleomkreds, er det dæk der kommer tættest på. Men
det er ikke sikkert dine bremsecalibre kan være i en 14 tommer fælg..

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 17-01-04 11:36

"Mark Sandberg" skrev i en meddelelse:

>Men det er ikke sikkert dine bremsecalibre kan være i en 14 tommer fælg..

Her er en 18" fælg fyldt pænt ud med Movit 350 mm bremseskiver og tilhørende
calibre.

http://bilder.mobile.de/images/autos/0/11111111131296894-6407-1073635100_1.bild

/Mark.

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 08:27

On Fri, 16 Jan 2004 23:11:21 +0100, "Jacob Bech Hansen"
<jacob.bh(fjern)@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg skal ud og købe nogle vinterdæk og vil gerne have nogle 15" men hvilken
>størrelse skal de have for at passe til bilen?

Kan de være der for bremsecalibrene? (15")

/Mogens

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 17-01-04 12:09

Ja, det skulle jeg mene, da hatchback versionen har 15" som standard.

Mange tak for de hurtige svar.

mvh
Jacob

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 12:27

On Sat, 17 Jan 2004 12:09:25 +0100, "Jacob Bech Hansen"
<jacob.bh(fjern)@mail.dk> wrote:

>Ja, det skulle jeg mene, da hatchback versionen har 15" som standard.

Med samme motor/version?

Når jeg spørger så dumt, skal jeg fortælle dig hvorfor:
'91 Opel Omega 3000 24V -> 300 mm skiver
'91 Opel Omega 3.0i-24 (div. versioner) -> 270 mm skiver

/Mogens

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 17-01-04 19:34

Ja, nu gør du mig i tvivl, men den eneste forskel jeg ved af, er at den ene
er st.car og den anden hatchback med samme motor.
Men det kan da godt være at der er lidt forskel på grund af vægt forskellen
på de 2 modeller.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-04 19:26

"Jacob Bech Hansen" <jacob.bh(fjern)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvilken
> størrelse skal de have for at passe til bilen?

Prøv at lege med:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Mvh. Morten Fruergaard