"Henning" <newsmail@mailme.invalid> skrev i en meddelelse
news:7ims10hkgkc6darjhlc8c00u64f1o52f9h@4ax.com...
>
> >Der kan være mange grunde til at du ikke får fuldt udbytte af din motor,
det
> >kan være at alle heste ikke er hjemme ( slid, justering bl.a.)
> >men det kan også være at skruen ikke passer til båden, eller at trimmet
ikke
> >er helt rigtigt. Erfaring fra andre siger at
> Glemte at sige, at der er elektrisk trim på motoren
>
> >der hvor du skal bruge de fleste HK er til at få båden ud af vandet, når
den
> >så først planer er HK behovet meget mindre (og det optimale trim
anderledes)
> >så hvis motoren ellers er OK tror jeg at jeg ville eksperimentere med at
> >lave variabelt trim.
> >50HK burde være nok til at få den op at plane.
> >
> >Hvis du sætter 90HK på risikerer du at splitte agterspejlet ad - det er
> >begrænset hvad det kan holde til, det er jo det der skal overføre alle
> >kræfterne fra motoren
> >
> >BTW Kastrup - Langelinie ~ 6sm eller en halv time m. 12 knob, godt nok er
> >dagene korte her om vinteren, men alligevel
>
> Okay, så tre kvarter da... Sejlede for øvrigt altid med fuld skrue i
> starten, brugte ~40 liter benzin på 3 timer. Sejler nu med halv kraft,
> hastigheden falder til ~9 knob, til gengæld bruger den ikke en gang
> halvt så meget benzin... Så ja, propellen ligger bare og pisker rundt
> uden at skubbe fremad... For lille propel? Jeg prøver med an anden i
> første omgang!
Ja det er meget normalt - den sidste knob koster næsten lige så meget som de
første - indtil du får båden ud af vandet og op at plane - så er farten
"næsten gratis". Det kunne måske hjælpe at ændre vinklen på motorbenet så
skruen kommer mere ind under båden. Det kan måske hjælpe til at løfte hele
båden, måske kan det også hjælpe at flytte (anbringe) noget vægt helt ude i
stævnen.
Der er mange parametre at ændre på - og det er svært at give patentløsningen
uden at have set hvordan båden ligger i vandet under fart.
/carsten