Spm. ang. import af MC
Fra : Neser

Dato : 05-02-04 22:55

Davs NG

Jeg går og overvejer at købe en maxiscooter til bybrug, og har i min søgen
vendt blikket sydover til vore tyske naboer, da udvalget efter min mening er
større på maxiscooter-området.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg nu importerer en maxiscooter der ikke er
importeret og solgt herhjemme. Vil det så give nogle problemer med at få den
indregistreret herhjemme? Så vidt jeg er informeret skal den bare have været
indregistreret i tyskland, og så kan den også blive det i DK, men er det
rigtigt?

Hvilke papirer skal jeg have med fra sælgeren, TÜV? Er der andre? (evt. link
til guide i import ville evt. hjælpe.)

Håber meget i kan hjælpe mig, så jeg kan komme igang med at hente én
snarrest.

- Patrick B
Neser@neser.dk

Fra : Richard

Dato : 06-02-04 16:11

Neser wrote:

> Jeg går og overvejer at købe en maxiscooter til bybrug, og har i min søgen
> vendt blikket sydover til vore tyske naboer, da udvalget efter min mening er
> større på maxiscooter-området.

Tja, det er set før for mange andre typer køretøjer

> [...]
> indregistreret i tyskland, og så kan den også blive det i DK, men er det

Ja hvis den har været indreg. i et andet EU-land i 3 (6? - husker ikke)
mdr. er den automatisk godkendt herhjemme. (Sagt med forbehold for
udstyrsregler, som en emsig prøveassistent ville forlange overholdt ved
registreringssynet).

> Hvilke papirer skal jeg have med fra sælgeren, TÜV? Er der andre? (evt. link
> til guide i import ville evt. hjælpe.)

Til det kombinerede told- og reg.syn samt til indregistrering skal du
bruge Fahrzeugbrief (~Reg.attest) og *kan* blive afkrævet et Abmeldeschein
(kvittering for afmeldelse - eller lignende papirer fra de andre EU-lande.

Gruby har vist en rimelig opdateret procedure på www.gruby.dk

NB. I tilfælde hvor køretøjet ikke har været importeret til DK, spørger
Told&Skat eventuelt importøren om deres bud på den handelspris, der ligger
til grund for leveringen. Du kan få oplyst et depositum for rag.afgiften
ved at indsende en kopi af køretøjets Fahrzeugbrif o.lign. sammen med den
relevant formular fra Told&Skats web-site. Det kan tage 2-6 uger, så du
skal nok tale godt for sælger, for at få ham/hende til at vente på det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Neser

Dato : 06-02-04 19:29

> [...]
> mdr. er den automatisk godkendt herhjemme. (Sagt med forbehold for
> udstyrsregler, som en emsig prøveassistent ville forlange overholdt ved

Burde ikke være noget problem, da det er en '96'er jeg har kig på.

> [...]
> (kvittering for afmeldelse - eller lignende papirer fra de andre EU-lande.

Ok, er notéret.

> Gruby har vist en rimelig opdateret procedure på www.gruby.dk

Den tror jeg lige jeg vil kigge på.

> [...]
> relevant formular fra Told&Skats web-site. Det kan tage 2-6 uger, så du
> skal nok tale godt for sælger, for at få ham/hende til at vente på det

Det kunne være at man skulle ringe til importøren for at høre om de tør
komme med en udtalelse omkring evt. salgspris herhjemme, før jeg snakker med
T&S, for lige at få en idé om prisen først.

Havde forestillet mig at sende nogle kopier af priser på en tilsvarende
model fra samme fabrikat, og derved spore dem hen på en pris, men ved ikke
hvad de siger til det.

Modellen er rimelig billig allerede, så tvivler på at den bliver alt for dyr
på danske plader, men prøver at tage kontakt til sælger og hører om han vil
sende kopier af ovenstående papirer.

Tak for svaret, det er noget jeg kan bruge.

- Neser

Fra : Richard

Dato : 06-02-04 19:57

Neser wrote:

> Burde ikke være noget problem, da det er en '96'er jeg har kig på.

Nej, men du skal aldrig sige aldrig - der kan jo godt stå scootere rundt
omkring, som er brugtimporteret til EU og aldrig er blevet
indregistreret. Det gælder i første række køretøjer, der ikke importeres
til EU ad de officielle importører. Har fx hos en tysk brugtimportør set
et par af de små fede CB400SF fra 97-98, som aldrig har været indreg. i
D-land. Så kan det blive sbesværligt. Så husk at spørge til det for en
god ordens skyld.

> Det kunne være at man skulle ringe til importøren for at høre om de tør
> komme med en udtalelse omkring evt. salgspris herhjemme, før jeg snakker med
> T&S, for lige at få en idé om prisen først.

Tja, men du kan jo risikere, at de giver dig en for høj pris, for at
skræmme dig bort fra ideen. Uanset hvor meget de siden tjener på
reservedele til din cykel, vil de hellere sælge dig en ny
Iøvrigt er det i første omgang en handelspris på en tilsvaremnde brugt
cykel, du skal kende. Nyprisen bruger T&S højst til at skyde sig ind på
en brugtpris, hvis der slet ikke findes tilsvarende køretøjer herhjemme
i forvejen.

> Havde forestillet mig at sende nogle kopier af priser på en tilsvarende
> model fra samme fabrikat, og derved spore dem hen på en pris, men ved ikke
> hvad de siger til det.

Den slags prisinformation skal du endelig også indsamle, det gør det
lettere at forhandle med T&S, når den endelige vurdering foreligger. Du
kan ikke får nok af det, men fjern lige de største vildskud +/-, så
priserne fremtræder rimelig ens.
Findes køretøjet vurderet i Modep-databasen, kan du også bruge de
indsamlede priser og sammenholde dem med Modep-vurderingerne overfor dit
liokale T&S for at få opgivet et depositum. Hvor tidligere vurderede
cykler i Modep er rimelig tæt på din egen, behøver du således ikke
nødvendigvis indsende anmodning om depositum sammmen med kopien af den
udenlandske reg.attest.
Til gengæld kender du heller ikke dit depositum, før du står hos T&S med
din told- og reg.synsattest - og cyklen er hjemkøbt for længst

> Modellen er rimelig billig allerede, så tvivler på at den bliver alt for dyr
> på danske plader, men prøver at tage kontakt til sælger og hører om han vil
> sende kopier af ovenstående papirer.

?Hvad taler vi egentlig om her, blot af nysgerrighed?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Neser

Dato : 06-02-04 20:25

> [...]
> et par af de små fede CB400SF fra 97-98, som aldrig har været indreg. i
> D-land. Så kan det blive sbesværligt. Så husk at spørge til det for en

Den står tilsalg ved en tysk forhandler, og skal til TÜV 10/04, og den kan
indregistreres ubegrænset eller begrænset, så de 16 årige må køre på den, så
den falder heldigvis ikke ind under det du beskriver.

> [...]
> cykel, du skal kende. Nyprisen bruger T&S højst til at skyde sig ind på
> en brugtpris, hvis der slet ikke findes tilsvarende køretøjer herhjemme

Ok, lader jeg så være med, de har nok heller ingen ideer om hvad den ville
have kostet brugt. Modellen kan jo have være uhyrlig populær, eller det stik
modsatte, og derfor ingen værdi have.

> [...]
> din told- og reg.synsattest - og cyklen er hjemkøbt for længst

> ?Hvad taler vi egentlig om her, blot af nysgerrighed?

Det er en Piaggio Typhoon 125cc vi snakker om. Har vurderet at den er nem at
gå til, da motoren er identisk med en Aprilia SR125, så motordele er til at
få fat på, dog er der ingen andre herhjemme der har én hvilket gør den
speciel. Havde så tænkt mig at sammenligne den med den lidt større Piaggio
Skipper 150cc. Da der jo ikke kører specielt mange Piaggio maxiscootere
rundt, og slet ikke brugte. Derfor ville det nok være det smarteste at
sammenligne med. Da Skipper 150cc er rimelig billig (læs 6-10.000) brugt,
kan afgiften vel heller ikke blive så slem høj, ergo en billig 125'er på
danske plader. (om ikke andet bliver den lige så dyr som en ny Piaggio
Typhoon 50cc scooter.)

Der er dog andre modeller jeg har kigget på, bl.a. kan nævnes Gilera Runner
VX 125cc og Gilera DNA 125cc, begge er vandkølede 4T maskiner med mulighed
for at eftermontere Malossi cylindere på 209cc, dog tror jeg de bliver lidt
for dyre til min lærlingeløn. (Der findes også 180cc udgaver af Gilera'erne,
men de er vel bare dyere i afgift, og det er samme motor pånær boringen,
dvs. stadig kun 209cc Malossi )

- Neser

Fra : Richard

Dato : 07-02-04 11:18

Neser wrote:

> Den står tilsalg ved en tysk forhandler, og skal til TÜV 10/04, og den kan
> indregistreres ubegrænset eller begrænset, så de 16 årige må køre på den, så
> den falder heldigvis ikke ind under det du beskriver.

Udmærket - og skulle du falde over et eksemplar, der er indreg. som
værende droslet, men ikke er det i vrikeligheden - en tysk nationalsport
for at spare forsikringspenge, ihvertfald på cykler over 27/34hk - siger
du bare det til told- og reg.-synsmanden. Vis ham/hende evt. den udroslede
del og hvori droslingen har bestået, det vil virke mere overbevisende. Så
skriver han den udroslede hk-ydelse i papirerne. (Får du noteret for lav
ydelse, kan du risikere at blive mødt med et regreskrav fra din
forsikring, hvis du forårsager en ulykke sidenhen - dumme pnege at "spare"
i påkommende tilfælde). Men du behøver altså ikke få de tyske papirer
ændret, inden du tager den hjem

> Ok, lader jeg så være med, de har nok heller ingen ideer om hvad den ville
> have kostet brugt. Modellen kan jo have være uhyrlig populær, eller det stik
> modsatte, og derfor ingen værdi have.

Forstå mig ret: T&S er jo nødt til at sammenligne med samme eller
tilsvarende cyklers markedspris. Findes der ingen i DK i forvejen,
sammenligner de med mere eller mindre sammenlignelige af andre mærker,
vurderer mærkets og typens fald i værdi og spørger efter al sandsynlighed
importøren om deres bud på en oprindelig nypris i DK. Du bør i egen
interesse samle bedst mulig dokumentation for handelspriser på "mere eller
mindre sammenlignelige cykler" til du skal vurdere og evt. klage over den
endelige vurderingspris.

Altså, hvis prisen er så vigtig og øvelsen ikke blot går ud på at hente en
i DK ikke-eksisterende cykel hjem

> [...]
> men de er vel bare dyere i afgift, og det er samme motor pånær boringen,

Maxiscooter på 125-200cc? - jeg troede egentlig, at den cc-klasse regnedes
for alm. scootere, mens maxiscootere var på 4-500cc og opefter?
- nå, men du har ihvertfald undersøgt dit marked, lader det til, så jeg
håber du finder en god cykel dernede og får den hjem og indreg. uden
problemer nu

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Neser

Dato : 07-02-04 15:55

> [...]
> forsikring, hvis du forårsager en ulykke sidenhen - dumme pnege at "spare"
> i påkommende tilfælde). Men du behøver altså ikke få de tyske papirer

Er ligeglad om der står de org. antal HK, det er vist kun 10-14 HK den har
std.

> [...]
> endelige vurderingspris.
>
> Altså, hvis prisen er så vigtig og øvelsen ikke blot går ud på at hente en

Det er lidt begge dele, den skal helst være billig, og det det er den
hvertfald i tyskland (koster vel det samme som en brugt 50cc herhjemme). Jeg
har også fundet ud af at, pånær motoren, er resten identisk med de 50cc'ere
der kan købes herhjemme, og da motoren er ens med Aprilia's SR125, er der
umiddelbart ingen problemer i at få reservedele til den. (Rart at vide
faktisk)

> [...]
> - nå, men du har ihvertfald undersøgt dit marked, lader det til, så jeg
> håber du finder en god cykel dernede og får den hjem og indreg. uden

Nogle definerer scootere som maskiner med variomatic og 50+cc, andre siger
at bare der er plast nok til at dække alt, er det en scooter (Uanset
kubik.). Jeg kalder dem på MC plader Maxiscootere.

Dem på 4-500cc har ingen interesse, så vil jeg hellere have en MC med gear.
Det er kun dem på 120-200cc der er interessante, tildels også pga. prisen.

Har kig på 2, ikke alt for langt sydpå, skal bare ha' de sidste brikker på
plads, så så tror jeg at jeg henter én hjem.

- Neser

Fra : Richard

Dato : 07-02-04 18:59

Neser wrote:

> [...]
> der kan købes herhjemme, og da motoren er ens med Aprilia's SR125, er der
> umiddelbart ingen problemer i at få reservedele til den. (Rart at vide

Ja det er en absolut værd at undersøge, især for lidt mere sjældne
køretøjer

> Har kig på 2, ikke alt for langt sydpå, skal bare ha' de sidste brikker på
> plads, så så tror jeg at jeg henter én hjem.

God jagt, husk at melde tilbage her til sin tid, om der blev sparet noget
i forhold til, hvad du nu ellers kunne have købt. Det kunne være, at andre
var interesseret i et tilsvarende køretøj ved siden af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 07-02-04 23:18

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle definerer scootere som maskiner med variomatic og 50+cc, andre siger
> at bare der er plast nok til at dække alt, er det en scooter (Uanset
> kubik.). Jeg kalder dem på MC plader Maxiscootere.

Hvis vi skal forstå hinanden, og dermed være sagt at hvis du vil forstås
ordentligt, må man tilstræbe brug af de rette definitioner:
En scooter er hvad den er, og dét man igennem de seneste år har vænnet sig
til at kalde scootere er retteligt "EU-scootere", eller som oftest betegnet
hér på gruppen: "ØV'erter".
Maxi-scootere ér sofacykel-typen der lanceredes af Suzuki (Burgman), og som
typisk har relativt højtydende tocylindrede firetakts-motorer - Billigste
Maxi-type er Geely Boss der kun koster ~20.000,- !!

> Det er lidt begge dele, den skal helst være billig, og det det er den
> hvertfald i tyskland (koster vel det samme som en brugt 50cc herhjemme).

Jeg tror at du forudsætter scooteres brugtprisleje højere end det vitterligt
er!
Sagen er at EU-scootere, trods det at de ikke er belagt med samme
100-180%registrerings-afgift som scootere, alligevel koster tilnærmelsesvis
det samme fra ny af! Det lyder som rent vrøvl, men det er det ikke. Til
gengæld er det rent optrækkeri :-|
Scootere har i modsætning til EU-scootere et meget begrænset publikum,
hvorfor brugtpriserne er forholdsvis lavere end for resten af mc-markedet,
og hvis man forudsætter at EU-scootererne holder prisen forholdsvis bedre,
vil den lave forskel i nyprisen pludselig medføre at brugtpriserne for begge
køretøjs-grupper er meget ens
F.eks. synes jeg jævnligt at falde over 100ccm's Adly'er til ca. 6.000,- !

Prøv selv at surfe på den blå avis og informer dig om sagens tilstand inden
at du unødigt(?) retter blikket mod syd.

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 08-02-04 01:13

> [...]
> typisk har relativt højtydende tocylindrede firetakts-motorer - Billigste
> Maxi-type er Geely Boss der kun koster ~20.000,- !!

Ok, så er jeg sat ind i jargonen i gruppen , ville bare ikke risikere at
kalde en skovl for en spade, så jeg brugte som sagt udtrykker maxiscooter da
den er med MC plader.

> Jeg tror at du forudsætter scooteres brugtprisleje højere end det
vitterligt
> er!

Det kan godt ske' , men mener stadig det er billigere at finde en syd for
grænsen

> [...]
tilnærmelsesvis
> det samme fra ny af! Det lyder som rent vrøvl, men det er det ikke. Til

Ved det, det har jeg erfaret!

> [...]
> køretøjs-grupper er meget ens
> F.eks. synes jeg jævnligt at falde over 100ccm's Adly'er til ca. 6.000,- !

Har haft en motor fra en sådan maskine på min gamle 50cc'er, Men en tunet
70cc'er var altså sjovere end den 100cc'er!
Jeg vil så heller ikke have en ADLY igen, sværger mest til SR125'eren og
TPH125'eren, men der er skam også andre jeg gerne vil have eks. En Gilera
Runner eller Gilera DNA 125cc 4T, men Runneren er kun solgt som 180'er til
over 43.000, og DNA'en er dyere endnu, hvis den overhovedet sælges
herhjemme. Men hvis afgiften er meget lav, kan det måske betale sig at hente
en 125'er af den model hjem.

Det kan nemt være at afgifterne er lavere end jeg regner med, men man skal
som sagt ikke sælge skindet før bjørnen er skudt.

> Prøv selv at surfe på den blå avis og informer dig om sagens tilstand
inden
> at du unødigt(?) retter blikket mod syd.

Nu er det ikke meningen at jeg vil have den første og den billigste der er
nem at syne, det skal være en model jeg godt kan lide, og dem er der ikke
mange af herhjemme, derfor jeg kigger sydover. Nye scootere er nemlig meget
dyre, derfor jeg vil have en brugt, selvom det kunne være lækkert med en ny!

Alt i alt kanjeg sige at det mest er på grund af de mange forskellige mærker
der er at vælge imellem, og det faktum at de højst sansynligt kan fåes en
del billigere end jeg skal betale herhjemme. (Gider ikke betale for en
180cc'er, når jeg vil have en 125cc'er, det gør den jo bare dyere.)

Men nu håber jeg ikke vi snakker forbi hinanden, for jeg kan godt følge dig
i det du har skrevet.

- Neser

Fra : Armand

Dato : 08-02-04 11:56

> Det kan godt ske' , men mener stadig det er billigere at finde en syd for
> grænsen

Husk lige på at prisen i Tyskland ikke må overstige 1/3 af hvad den
tilsvarende brugte model koster herhjemme - Ellers er der ikke margen til
betaling af afgift til T&S!!

6.000,-!

> Har haft en motor fra en sådan maskine på min gamle 50cc'er, Men en tunet
> 70cc'er var altså sjovere end den 100cc'er!

Jo, jo - Det var også blot et eksempel trukket frem fra min erindring, og
til beskrivelse af prislejet!

> Jeg vil så heller ikke have en ADLY igen, sværger mest til SR125'eren og
> TPH125'eren,

Adly'en er også en forbandet lille knallert-ting trods den store nummerplade
:-|

> [...]
> Runner eller Gilera DNA 125cc 4T, men Runneren er kun solgt som 180'er til
> over 43.000, og DNA'en er dyere endnu, hvis den overhovedet sælges

DNA'eren sjov sag, som også fås i 180ccm. Men jeg har endnu ikke set dem som
andet end ØV'erter!
Hvordan gik det med Peugeots kompressor-modeller (á: ydelse og formåen), som
lanceredes efter udgivelsen af '03-årsrevyerne?

> Men hvis afgiften er meget lav, kan det måske betale sig at hente en
> 125'er af den model hjem.

Hvis nypriserne er oppe i et prisleje over 40.000, så skal du ikke regne med
en decideret lav afgift:
Hvisman forudsætter at brugtprisen ernede på 25.000,- vil afgiften være 2/3
deraf => 16.500,- !
Hvor billig skal en tysk model så være for at det kan svare sig?
Måskeligefrem gratis, minus 10%??

> [...]
> 180cc'er, når jeg vil have en 125cc'er, det gør den jo bare dyere.)
> Men nu håber jeg ikke vi snakker forbi hinanden, for jeg kan godt følge

OK!
Men så et sidste lille skub:
Prøv at vænne dig fra det scooter-pjat, når nu du må køre på en regulær
motorcykel også!
Kan en Aprilia RS 125 racer-replica ikke tænde dig??

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-02-04 12:30

Armand wrote:

> Men så et sidste lille skub:

> Prøv at vænne dig fra det scooter-pjat, når nu du må køre på en regulær
> motorcykel også!
> Kan en Aprilia RS 125 racer-replica ikke tænde dig??

Jep, eller en offroader der jo også har den fordel, at den giver et godt
overblik i bytrafik. Nok især ifht. en RS125-ting.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 08-02-04 14:38

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, eller en offroader der jo også har den fordel, at den giver et godt
> overblik i bytrafik. Nok især ifht. en RS125-ting.

Jup!
For ikke attale om Yamaha's funbike. TDR125 :-/

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 08-02-04 16:46

> Jup!
> For ikke attale om Yamaha's funbike. TDR125 :-/

Nu var det mest pga. variomatic'en jeg ville have en scooter til bykørsel.

- Neser

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-02-04 20:21

Neser wrote:

> Nu var det mest pga. variomatic'en jeg ville have en scooter til bykørsel.

Det er da smart nok, men jeg synes altså at gearskiftebesværet ifb. med
bykørsel sædvanligvis er ret overdrevet. Men det kommer jo nok også an på
hvilken type bykørsel det drejer sig om.
--
mvh Jes Vestervang - der nok ville gå efter en tdr125, hvis ikke jeg avde et
offroad behov.

Fra : Neser

Dato : 09-02-04 18:18

> Det er da smart nok, men jeg synes altså at gearskiftebesværet ifb. med
> bykørsel sædvanligvis er ret overdrevet. Men det kommer jo nok også an på
> hvilken type bykørsel det drejer sig om.

Kan også nemt undgå at skifte specielt meget gear på Kawa'en, men der er
også forskel på om du kører på en stor eller lille mc, kubikmæssigt.

- Neser

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-04 20:48

Neser wrote:

> bykørsel.

> Kan også nemt undgå at skifte specielt meget gear på Kawa'en, men der er
> også forskel på om du kører på en stor eller lille mc, kubikmæssigt.

Det er ikke så meget antallet af gearskift jeg finder overdrevet, nærmere
besværet ved skifteprocessen.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Neser

Dato : 09-02-04 20:59

> Det er ikke så meget antallet af gearskift jeg finder overdrevet, nærmere
> besværet ved skifteprocessen.

Ja, det er der ikke mange ben i, det foregår nemt.

Kan være at man skal tage til overvejelse om det overhovedet er besværet
værd at hente en scooter hjem. Det kunne nu være sjovt.

- Neser

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-04 21:48

Neser wrote:

> Ja, det er der ikke mange ben i, det foregår nemt.
>
> Kan være at man skal tage til overvejelse om det overhovedet er besværet
> værd at hente en scooter hjem. Det kunne nu være sjovt.

Jeg ville gå efter en TDR, hvis jeg skulle have en bycykel Så bliver man
heller ikke uden videre forvekslet med en knallert, hvilket jo kan være
lidt farligt.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 09-02-04 01:26

> Kan være at man skal tage til overvejelse om det overhovedet er besværet
> værd at hente en scooter hjem. Det kunne nu være sjovt.

Som især også gældende for tunings-overvejelser, er der jo det økonomiske
argument, at de penge man måtte være i færd med at sætte på højkant lige nu,
oftest vil være langt behageligere at have have i baglommen ved næste
upgrade af motorcykel!

Som jeg erindrer købet af mine første 3-4 motorcykler, var handelen kun
betinget af hvornår&hvormange (penge), og 15-20.000,- mere i lommen vil ud
fra det princip vel betyde modelskift en sæson før :-/

At putte så mange penge i en 'matic som #2, er i mine øjne altså totalt
spild :-|

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 08-02-04 16:44

> Husk lige på at prisen i Tyskland ikke må overstige 1/3 af hvad den
> tilsvarende brugte model koster herhjemme - Ellers er der ikke margen til
> betaling af afgift til T&S!!

Det er så problemet med med en TPH125'er, der kører ingen herhjemme, og hvis
du sammenligner den med en SR125 som ligger på knap 20K brugt, må den højest
koste ca. 7.000 (hvilket de kan fåes til i god stand!)

> Jo, jo - Det var også blot et eksempel trukket frem fra min erindring, og
> til beskrivelse af prislejet!

Tror desværre ikke ADLY'en er så smart at hive frem i den sammenhæng, ingen
gider have dem, derfor er de meget billige. Søgte på et tidspunkt et stel
til at bygge motor osv. over på, istedet fik jeg tilbudt én eller 2 hele
maskiner, til ca. 5-6000, som nemt kunne synes, og det var da knap 4 år
siden.

> Adly'en er også en forbandet lille knallert-ting trods den store
nummerplade
> :-|

Ja, det eneste der er forskel på 50cc og 100cc udgaven er boring og
slaglængde! Selv bremserne er 100% identiske.

> [...]
som
> lanceredes efter udgivelsen af '03-årsrevyerne?

Ja, men meningen var så at smide Malossi's 209cc cylinder på, og så er det
nemlig ligemeget om man køber en 125cc eller en 180cc, det er samme motor
pånær boringen.

> [...]
2/3
> deraf => 16.500,- !
> Hvor billig skal en tysk model så være for at det kan svare sig?

Ja, derfor, brugte Runnere og DNA'er koster ca. 10-15.000 dernede, og så er
vi oppe i de nævnte 25-30.000 kr. med afgifter, hvilket jeg mener er lige i
overkanten for en brugt 125'er.

> [...]
> motorcykel også!
> Kan en Aprilia RS 125 racer-replica ikke tænde dig??

Det må jeg skam allerede, har en Kawasaki GPz 600R til de længere ture.
Scooteren skulle være til at fræse rundt i byen på.

Ang. RS125'eren, det kunne da være sjov at have sådan én, men så skulle det
kun være for at ræse rundt og lege på den, det er jo ikke ligefrem nogen
maskine der er sjov at køre 100 km. dagligt på. RS'eren er nok heller ikke
den nemmeste og billigste at forsikre, måske hvis det skulle være uden
ansvar.

Men de er sjove de RS'ere, har lige solgt min egen RS50, som var målt til
ca. 15,5HK på baghjulet (Den havde jeg også kun til at lege på )

- Neser

Fra : Armand

Dato : 09-02-04 01:26

> Det må jeg skam allerede, har en Kawasaki GPz 600R til de længere ture.
> Scooteren skulle være til at fræse rundt i byen på.

Undskyld at jeg udhængte dig som en pubertil knægt der ikke kan vænne sig
til dunene på hagen; men hidtil har du jo ikke bragt meget om 600'eren på
banen!

Aprospos:
Hvilken GPZ600' drejer det sig om: Den med sort motor, eller den med grå
motor?

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 10-02-04 12:24

> [...]
> banen!
>
> Aprospos:
> Hvilken GPZ600' drejer det sig om: Den med sort motor, eller den med grå

Øhh, er ikke sikker, det er hvertfald en '89'er med 83HK.

- Neser

Fra : Armand

Dato : 06-02-04 16:12

> [...]
> været indregistreret i tyskland, og så kan den også blive det i DK, men er

Et er hvad Bilinspektionen skal godkende, men andet er hvad T&S skal beregne
afgiftten ud fra!
Markedsfremmede modeller er risikable at importere netop fordi man er
fuldstændig i lommen på T&S
Derfor er det nok fornuftigt at skabe kontakt til sælgere der er villige til
at maile et scan af køretøjets papirer, således at man kan forespørge til
afgiften ved T&S inden køb :-|

> Hvilke papirer skal jeg have med fra sælgeren, TÜV? Er der andre? (evt.
> link til guide i import ville evt. hjælpe.)

Køretøjets indreg-attest (= farzeugbrief), er nok!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-02-04 16:29

> [...]
været
> indregistreret i tyskland, og så kan den også blive det i DK, men er det

Et er hvad Bilinspektionen skal godkende, men andet er hvad T&S skal vurdere
[...]
at maile et scan af køretøjets papirer, således at du kan forespørge til
afgiften ved T&S inden du køber :-|

Fra : Neser

Dato : 06-02-04 19:33

> Et er hvad Bilinspektionen skal godkende, men andet er hvad T&S skal
vurdere
> ud fra!
Der bliver vel ikke nogle problemer med Bilinspektionen ved en std. maskine.
Men hvordan ved de at den er std.?

> Markedsfremmede modeller er risikable at importere netop fordi man er
> fuldstændig i lommen på T&S
Den findes skam herhjemme, dog _kun_ som 30 og 45'er knallert.

> Derfor er det nok fornuftigt at skabe kontakt til sælgere der er villige
til
> at maile et scan af køretøjets papirer, således at du kan forespørge til
> afgiften ved T&S inden du køber :-|

Vil lige prøve at sende en forespørgsel på en maskine, hvis han ikke vil har
han vel heller ingen interesse i at få den solgt.

> link
>
> Køretøjets indreg-attest (= farzeugbrief), er nok!

Ok, takker.

Tak for svaret, det er rart med andres erfaringer før man går ud og dummer
sig.

- Neser

Fra : Anders Majland

Dato : 07-02-04 20:08

> Jeg går og overvejer at købe en maxiscooter til bybrug

Det er de også rigtigt gode til. Jeg har kørt over 60000km på en aprilia
leonardo 150 1998

Har du låst dig på en piaggio typhon eller det er det bare den mest
oplagte ? Skulle der være lidt aprilia interesse så smid evt en email.
Da jeg jeg har 2 defekte stående. Den ene håber jeg selv at få kørende
igen, mens den anden skal have en komplet ny motor (der jo evt kunne
komme fra tyskland i form af et helt køretøj

--
Anders Majland

Fra : Neser

Dato : 07-02-04 20:49

> Det er de også rigtigt gode til. Jeg har kørt over 60000km på en aprilia
> leonardo 150 1998

Nemlig, det er rarere end at skulle starte den store op hver gang.

> [...]
> igen, mens den anden skal have en komplet ny motor (der jo evt kunne
> komme fra tyskland i form af et helt køretøj

Nej, syntes bare Piaggio'en var et godt forslag, da den er billig og nem at
få reservedele til, samt det faktum at der vist ikke kører nogen i DK. Har
allerede en Typhoon 50cc, så delene passer stort set fra den ene til den
anden (pånær motor, som er identisk med SR125'eren)

Skal måske ud og kigge på en ny (næsten den har gået nogle få km. men vist
aldrig været indregistreret) SR125 i næste uge regner jeg med.

Hvilken model er det du har til at stå og hvor? Leonardo eller?

- Neser

Fra : Armand

Dato : 07-02-04 23:20

> Skal måske ud og kigge på en ny (næsten den har gået nogle få km. men vist
> aldrig været indregistreret) SR125 i næste uge regner jeg med.

Hvad der også ér nævnt tidligere:
Man kan frit bevæge brugte(!) varer over EU's grænser uanset værdien, men
det indebærer at køretøjer (og lystbåde, såvel som campingvogne) skal have
været registreret (vistnok) mindst 6 måneder inden importen, for at kunne
defineres som brugt!
Hvis dette krav ikke opfyldes skal der tillige betales dansk moms af (i
dette
tilfælde) scooterens værdi

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 08-02-04 00:40

> [...]
> defineres som brugt!
> Hvis dette krav ikke opfyldes skal der tillige betales dansk moms af (i

Den SR125'er jeg skal kigge på, er købt i DK og hurtigt solgt tilbage til
forhandleren, da den lokale betjent stoppede den tidligere ejer, unden
MC-kort og uden nummerplader, så momsen er der ikke problemer med i dette
tilfælde.

Men tak for advarslen.

- Neser (Kommende TPH125 eller SR125 ejer, forhåbentlig)