CBR 1100 fra tyskland.. "kun" 150 hk. ?
Fra : Jan

Dato : 05-02-04 22:30

Hejsa.

Jeg overvejer at hente en Blackbird i tyskland her til foråret. Jeg kan dog
se, at langt de fleste er defineret med knap 150 hk. Er de droslet pga.
tyske forhold (forsikring eller afgift f.eks.) og er der nogen der ved, hvad
der skal til for at få Birden op på de 160 hk. ?

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe

Mvh. Jan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-02-04 22:35

De nyere modeller er opgivet med færre hk.

Der findes nogle droslede, men det er 100hk

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan

Dato : 05-02-04 22:43

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> De nyere modeller er opgivet med færre hk.
>
> Der findes nogle droslede, men det er 100hk

> [...]

Ehm.. jamen.. øøøhh.. hvad mener du med nyere modeller. F.eks. er der masser
af ´99 modeller opgivet til knap 150 hk. Se f.eks den her:
http://www.motoscout24.autoscout24.de/search/detail.asp?id=373482&language=g
er&sc=DEM

??

Mvh. Jan

Fra : Richard

Dato : 05-02-04 22:47

Jan wrote:

> Ehm.. jamen.. øøøhh.. hvad mener du med nyere modeller. F.eks. er der masser
> af ´99 modeller opgivet til knap 150 hk. Se f.eks den her:

Er det ikke sådan, det hænger sammen:
1996-98 164 hk åben /98 droslet udgave
1999-? 152 hk åben pga. katalysator / 98 hk droslet udgave

- det påstår Hona Typenkompass, Motorbuch Verlag, 2000, i det mindste

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Jan

Dato : 05-02-04 23:13

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Er det ikke sådan, det hænger sammen:
> 1996-98 164 hk åben /98 droslet udgave
> 1999-? 152 hk åben pga. katalysator / 98 hk droslet udgave

Hmm.. mener bare at dk modellen med indsprøjtning har omkring de 160 hk
også, men jeg tager måske fejl... eller også er det som Jes skriver, fordi
de har katalysator, og at dk modellen ikke har det ?

Mvh. Jan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-02-04 09:04

Tjaa. Jeg ved ikke meget om kat. modellerne, udover hvad jeg har læst i
datablade. Om der er forskel i praksis ved jeg ikke (som Poul D, også
skriver). Måske de 150 er baghjulsheste (Nej, det er det næppe).

Min ligger ca. 144 hk på hjulet, men jeg har også givet den lidt luft
(Akropovic). Det er ca. 10 hk mere end den gjorde fra ny, og efter at den
var dysset med std. udstødning. Kaburator modellerne er dysset lidt magert.
Og ved ca. 3500 omdr. er der et stort "hul" hvor effekten nærmest bliver
mindre. Men dette er gjort for at begrænse forurening. Jeg har prøvet 2 BB
og den anden jeg prøvede var dette "hul" meget stort. Men en dysning vil
fjerne dette (også med std. udstødn.) Og vupti, så har man næsten en ny MC

Men uanset hvor mange hk, den har så er der nok, til det meste

Fra : Jan

Dato : 06-02-04 12:55

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
> Men uanset hvor mange hk, den har så er der nok, til det meste

Jeg tror såmænd også, at 150 hypper er mere end rigeligt til mig. Jeg tænker
bare på en situation, hvor jeg skal af med cyklen igen.. da ville køber
måske vælge en 160 kh frem for en 150 hk

Mvh. Jan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-02-04 13:20

"hvor jeg skal af med cyklen igen"

Det skal man ikke..

Fra : Richard

Dato : 06-02-04 16:14

Jan wrote:

> Hmm.. mener bare at dk modellen med indsprøjtning har omkring de 160 hk
> også, men jeg tager måske fejl... eller også er det som Jes skriver, fordi
> de har katalysator, og at dk modellen ikke har det ?

Det kan det meget vel, mener også at kunne huske, at hk-angivelsen steg en
smule, da Honda skiftede til indsprøjtning på BBen - mon ikke det kan ses
af gamle MC-Revyer eller Touring Nyts årsoversigt?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 05-02-04 23:19

> Er det ikke sådan, det hænger sammen:
> 1996-98 164 hk åben /98 droslet udgave
> 1999-? 152 hk åben pga. katalysator / 98 hk droslet udgave
>
> - det påstår Hona Typenkompass, Motorbuch Verlag, 2000, i det mindste

Kan det ikke have noget at gøre med de betingelserne, ud fra hvilke
motoreffekten angives, altså f.eks. m. fartvind o.s.v. ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Richard

Dato : 06-02-04 18:23

Bjarke Styr Rasmussen wrote:

> Kan det ikke have noget at gøre med de betingelserne, ud fra hvilke
> motoreffekten angives, altså f.eks. m. fartvind o.s.v. ?

Nej det er vist ikke sandsynligt. Forskellen ligger nok i forskellen på
karburator vs indsprøjtning og alm. udstødning vs katalysator

Fra : John Jensen

Dato : 06-02-04 20:23

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Jeg mener også man omkring år 2000 gik over til at angive ydelsen efter en
ny "EU norm" dvs.
cyklen har fysisk samme ydelse som før, men på papiret har den lavere
ydelse.

/ John
der mener det er fuldstændig latterligt at diskutere om det er 150 eller 160
HK.

Fra : Richard

Dato : 07-02-04 11:01

John Jensen wrote:

> Jeg mener også man omkring år 2000 gik over til at angive ydelsen efter en
> ny "EU norm" dvs. cyklen har fysisk samme ydelse som før, men på papiret
> har den lavere ydelse.

Det havde jeg også i tankerne, da jeg skrev mit svar, mener dog det var et
par år senere end 2000. Under alle omstændigheder var det ikke så tidligt
som de 1997-98-modeller, der er tale om her.

Men du har ret, jeg skulle have skrevet: "Nej det er ikke sandsynligt for
disse årgange" - man bør huske at tage højde for alle forbeholdene, når
man påstår noget her

Ja, det med heste kan gøre folk helt perplexe; i USA opgav Honda aldrig hk
for GB500, så de fleste ejere derovre tror, at den har 33,5 hk som Cycle
en gang målte den til - på baghjulet. I den tyske brochure for det fra USA
hjemtagne restparti af samme cykel var effekten sat til 38 hk, og Motorrad
målte den siden til 40 eller 42 hk. Men GB'en er heldigvis ligeglad, den
kører lige hurtigt for det - give or take de sædvanlige 3-? pct's forskel
i hk fra cykel til cykel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-02-04 22:44

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> De nyere modeller er opgivet med færre hk.

Er det ikke noget med at de har katalysator? Der findes vist også nogle
modeller med indsprøjtning uden kat, hvis man har behov for indsprøjtning.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jan

Dato : 05-02-04 23:15

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message

> [...]
> modeller med indsprøjtning uden kat, hvis man har behov for indsprøjtning.

Det er nok noget i retning af, at de har katalysator.. den tror jeg i hvert
fald på. Er det så bare at købe en ny komplet udstødning, eller er det nok
med en slipon, for at slippe for kat ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 06:22

"Jan" <jndkmd@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message

Hej Jan

I virkelighedens verden har de næsten samme hk på baghjulet.

Hygge PD CBR1100 97 kun til hygge kørsel på bane + 03 til gade

Fra : Jan

Dato : 06-02-04 12:56

"Poul Dam" <pouldamadslhome> wrote in message

> I virkelighedens verden har de næsten samme hk på baghjulet.

Jeg tror såmænd også, at 150 hypper er mere end rigeligt til mig. Jeg tænker
bare på en situation, hvor jeg skal af med cyklen igen.. da ville køber
måske vælge en 160 kh frem for en 150 hk ... og så selvfølgelig på, hvad
det er der gør forskellen sådan rent teknisk.

Mvh. Jan

Mvh. Jan

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 14:12

Jan wrote:
> [...]
> nogen der ved, hvad der skal til for at få Birden op på de 160 hk. ?
>
> Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe

Du kan få en blackbird med 164 HK Karburator, en med 164 hk indsprøjtning,
og nyere modeller har 152 HK med indsprøjtning OG katalysator... Til gængæld
kører sidstnævnte 12-15 % længere på literen end den uden katalysator, så...
Tror ikke det er et problem du kan mærke, ellers smid en powercommander på
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Jan

Dato : 06-02-04 14:25

"Peter Jakobsen" <pjakob--slet-dette--(snabela)teliamail.dk> wrote in
message news:40239286$0
> [...]
så...
> Tror ikke det er et problem du kan mærke, ellers smid en powercommander på

Hej Peter

Tak for det udførlige svar. Som jeg forstår det, er det udelukkende
katalysatoren, som er en begrænsning for fuld udnyttelse af motorens
standard kapacitet(164hk). Jeg går ud fra, at en power commander ikke ville
kunne give fuld udnyttelse, med mindre man fjerner katalysatoren ? (sidder
den egentlig indbygget i bagpotten eller som en del af forrøret?)

Mvh. Jan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-02-04 15:25

Mener den sidder i røret lige før potten.

Fra : Brian Laursen

Dato : 06-02-04 16:03

Jan wrote:
> [...]
> ville kunne give fuld udnyttelse, med mindre man fjerner
> katalysatoren ? (sidder den egentlig indbygget i bagpotten eller som

Hey Jan. Det er da vidst en længere smøre. Mikkel fra klubben har en BB 99
med katalysator og hele hvad de ellers har proppet i den. Han har monteret
powercommander, og nu smider den 144 på hjulet. Det vil altså sige en
forøgelse på ca 12 hk. Hans gamle bb 97 smed vidst nok ca 133 på hjulet.
Hvorfor køber du ikke en Yamaha Min smider f.eks 135 på hjulet og det er
endda med 20 hk mindre på motoren end en BB.
Honda er for bøsser.

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

yzf1000r
http://www.Galtenmc.dk
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Jan

Dato : 07-02-04 13:46

"Brian Laursen" <REMOVEBrian.W@stofanet.dk> wrote in message

..
> Hvorfor køber du ikke en Yamaha Min smider f.eks 135 på hjulet og det
er
> endda med 20 hk mindre på motoren end en BB.
> Honda er for bøsser.

Ha ha.. er du på vej til at blive til fyre ?? Du spurgte da i en tidligere
tråd om en del forhold vedr. afgift på BB (eller er det måske bare fordi
din Yamaha er billigt til salg ? *G*)

Mvh. Jan
(fætteren, elgene)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-02-04 14:54

> [...]
> droslet pga. tyske forhold (forsikring eller afgift f.eks.) og er der
> nogen der ved, hvad der skal til for at få Birden op på de 160 hk. ?

Før jeg sviner for meget til skal jeg være den første til at nævne en XX har
mega mange heste, og kræfter nok i alle gear og omdrejninger. Den første MC
jeg løftede forhjulet på - uforglemmeligt.

Du er meget fixeret på de 164Hk. Dem kan du godt glemme. Den kom frem
med 164Hk. Den smed omkring 135Hk på baghjulet std. Det er lige så meget som
en R1 med 150Hk. Altså taber den ca. 15Hk mere end tilsvarende motorcykler
mellem kruptappen og baghjulet. I 99 fik den indsprøjtning og havde stadig
164hk (ca. 135hk på baghjulet)
2001 blev året hvor den fik katalysator og effekten faldt til 152hk. Honda
nævnte noget med at de målte efter en ny "norm". Den smider stadig lige
under 135Hk på baghjulet. Nu passer effektopgivelserne noget bedre med det
vi kan måle på dynobænkene rundt omkring i landet. At den også fik bedre
benz økonomi i 2001 kender jeg ikke til, men jeg skal absolut ikke afvise
det.

Vi har en gut i klubben med en 2002 Fireblade. Den er opgivet til 151Hk. Den
smed 128hk på bænken til TPT. Ejeren så mere mærkelig ud i ansigtet end da
min CBR 600 smed 83,4HK Snakken gik hurtigt på at katalysatorer bare
skulle væk! Som kommende biolog er jeg naturligvis imod sådan tale. Jeg er
nemlig mega økologisk. Det er derfor jeg kører MC.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 00:55

Måske tager jeg fejl , men jeg mener nu at der hører lidt mere til BB
historien
Der var først Kab modellen
Så kom Indsprøjnings modellen i 99 i DE og i år 00 i Dk
Og i 01 Kom indsprøjtningsmodellen med Kat , og når i nu siger kat så er det
nok mest lamda sonden der tales om som sidder i mannifolden selve
udstødningen mener jeg er ens på alle modellerne så det der med katten ? ( I
sækken ) :)
Hvis i ser på Akrapovic full system kan man også se at den findes i 2
versioner med og uden Lamda studs og på min X11 som er næsten ens fylder den
sonde sku godt op i huldet , og hvis man køber en Powercommander kan man få
en o2 eliminator (øhhh staves det sådan ) som skulle hjælpe på den ujævne
tomgang man vil få hvis man piller den ud
Min X11 er opgivet til 136-140-og 144 hk kommer lidt and på hvor man læser
men yder 130,6 på hjulet så tal er der nok af.
PS der kom en del overskud BB til DK fra DE i 00 og ja det viste sig at de
var alle på 98 hk men hvad der skete med dem ved jeg ikke de var vist alle
sølvgrå

--
Per Emborg
X11 til bane med 1x Akrapovic -og hvor 130 hk ikke er nok

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-02-04 19:50

"Der var først Kab modellen
Så kom Indsprøjnings modellen i 99 i DE og i år 00 i Dk."

Nej, insprøjtning kom også i '99 i DK.

"der kom en del overskud BB til DK fra DE i 00 og ja det viste sig at de var
alle på 98 hk men hvad der skete med dem ved jeg ikke de var vist alle
sølvgrå"

Nej, de kom i '99 (karb. model), samme år som indsprøjtningsmodellen kom, og
derfor blev de solgt til nedsat pris. På alle officielt importerede betalte
Honda for at få fjernet drosslingen. De var næsten alle grå, men der var
nogle få sorte imellem. Det er præcis sådan en grå solsort jeg har. Og så
mener jeg for øvrigt de kom fra Schweiz...?

Fra : Brian Laursen

Dato : 10-02-04 22:38

> [...]
> næsten alle grå, men der var nogle få sorte imellem. Det er præcis
> sådan en grå solsort jeg har. Og så mener jeg for øvrigt de kom fra

Ja det er der vidst noget om. Min onkel har en schweizer model. 1998 Titanum
farvet !På Omdrejningstælleren starter rødt felt ved 4500 rpm.

Fra : Jan

Dato : 07-02-04 13:43

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
> Du er meget fixeret på de 164Hk. Dem kan du godt glemme.

Hvis det ser ud som om, at det er de 164 hk, som jeg er fokuseret på, er det
en fejl. Det som jeg hele vejen igennem denne lange tråd har prøvet på at
finde ud af er, hvad der er forskel på en BB i tyskland opgivet til knap 150
hk, og en dansk opgivet til 164 (eller deromkring?)
150 hypper er rigeligt til mig. Jeg vil som sagt bare gerne vide, hvad
forskellen på dem er, og hvis der er en forskel, hvad der så skal til for at
ændre den (fjerne kat eller hvad det nu drejer sig om).
Disse overvejelser hænger sammen med, at hvis man skulle af med cyklen i
Danmark (hvliket jo er ret usandsynligt, da man jo ikke skiller sig af med
en Bird, så kunne jeg godt forestille mig en køber, som ville stille
spørgsmålet til mig.

Mvh. Jan