Rust i tanken - hvordan fjernes det?
Fra : Robert A. Hansen

Dato : 05-02-04 18:38

Hejsa,

jeg har en del overfladerust indvendigt i tanken, som jeg gerne vil undgå
skal brede sig...

Er der nogen som har erfaringer med at fjerne sådan noget? Og hvordan gør
man lige?

Jeg kunne forestille mig at man hælder eet eller andet "slibemiddel" i
tanken og så får den rystet godt en 800-900 gange...

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 05-02-04 18:51

> Jeg kunne forestille mig at man hælder eet eller andet "slibemiddel" i
> tanken og så får den rystet godt en 800-900 gange...

Sand f.eks.

Evt. bitte små sten - som ikke kan lave buler, og som er nemmere at få ud
end sand.

Fra : Brian Laursen

Dato : 05-02-04 19:24

Henrik Steen Larsen wrote:

> Sand f.eks.
>
> Evt. bitte små sten - som ikke kan lave buler, og som er nemmere at
> få ud end sand.

Jeg kunne forstille mig at sand var noget skidt at putte i en tank. Mankan
jo ikke vide om man får det hele ud. Og sidder der bare 20 sandkorn tilbage,
så har man balladen når man lige pludselig skal holde ind fordi den dør.

Småsten er nok bedre, eller et kemikalie der kan opløse/fjerne rust.??

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

yzf1000r
http://www.Galtenmc.dk
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Bondemand

Dato : 07-02-04 09:07

Akvariegrus eller små skærver i dieselolie..... ryste godt og grundigt.....
skylle med diesel (meget!)... skylle med benzin.....
Og så huske at tanke helt op efter hver tur, så ikke der dannes kondens
igen....
Mvh.
Jan

Fra : Frans Jensen

Dato : 05-02-04 19:42

On Thu, 5 Feb 2004 18:38:25 +0100, "Robert A. Hansen"
<REMOVEdalton@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kunne forestille mig at man hælder eet eller andet "slibemiddel" i
>tanken og så får den rystet godt en 800-900 gange...

et par håndfulde småsten(sand) plus en tube tandpasta plus
vand(tank kvart) fuld

ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste
ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste
ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste
ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste
ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste ryste

skylle skylle skylle med vand

skylle med ½ benzin+ ½kaburatorsprit

(frit efter hukommellsen - læst i en gammel MC-Revy)

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 05-02-04 20:11

Det var smuk og solrig dag da Robert A. Hansen skrev
news:qcvUb.85393$jf4.5428306@news000.worldonline.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Er der nogen som har erfaringer med at fjerne sådan noget? Og hvordan gør
> man lige?

Søg i gruppen på google. Det har været oppe en del gange. Hvis jeg ikke
husker helt forkert, var rådet dengang at ryste med knus glas i tanken, da
sand kunne indeholde flint, hvilket kan give knister og tænde
benzindampene. POW

Link: <http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-
8&q=rust+tank&meta=group%3Ddk.fritid.motorcykel>

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Benny Thomsen

Dato : 05-02-04 21:31

Skal også have fjernet noget rust og noget gammelt løs maling indvendig,
nogen ide om hvordan og med hvad man maler tanken bagefter?

Hilsen Benny

Fra : Henrik Møgelvang

Dato : 06-02-04 14:33

Hos Mors bikes nord for vejle, kan du købe "Tankseal" som er noget rødt
ildelugtende stads..men det virker!
Så vidt jeg husker tager hun ca 160-170kr. og der er nok til en MC tank.
Du kan også på www.por15.dk finde noget at forsegle tanken med.

Selv brugte jeg "pyntesten" til potteplanter, små skarpe skærver..som blev
rystet godt rundt.
Herefter lavede jeg en saltsyreopløsning 1:15 og lod den stå med i nogle
timer. (husk syre i vand, ikke omvendt) (husk at bruge briller og handsker)
Så blev den skyllet grundigt og længe med vand, for at neutralisere syren.
Til sidst skyllede jeg den igennem med sprit ca. 1 liter..og pustede den tør
med trykluft..så var den klar til at blive forseglet.

Fra : Hekto

Dato : 06-02-04 19:57

Henrik Møgelvang wrote in

> [...]
> vand, for at neutralisere syren. Til sidst skyllede jeg den
> igennem med sprit ca. 1 liter..og pustede den tør med trykluft..så

Sidste nye jeg har hørt er at fylde den med Cola, og lade den stå et
par dage!!

Selv bruger jeg det gode gamle kneb fra sejlskibenes tid, hvor man
skulle fjerne 'løberust' inden man malede.

Oxalsyre opløst i vand. Det fås i Matas, og tager kun rusten.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 06-02-04 20:32

Tjaa, den med cola virker vist på mange ting... tænderne f. eks. Men hvorfor
bruge dage hvis man i stedet kan klare det i løbet af et par timer??

Jeg tror jeg går efter Oxalsyren efterfulgt af en gang "zink-forsegling".

Jeg var inde og kigge på pro15's produkter... kedelig høj pris i danmark for
et produkt som fås til det halve in the US!

Hvis trikket med zink ikke virker, så er det jo bare på den igen (og så
bruge noget "ordentligt" tank-seal).
Jeg tror nu alligevel jeg venter et par måneder med at afruste tanken.

Tak for tipsene.

Fra : TA

Dato : 07-02-04 01:30

> [...]
> skulle fjerne 'løberust' inden man malede.
>
> Oxalsyre opløst i vand. Det fås i Matas, og tager kun rusten.

.... eller fosfor-syre, som er det aktive stof i mange af de rustfjernere,
som kan købes i byggemarkeder o.l. Fosfor-syre fjerner også rusten uden at
angribe metallet og efterlader en fosfateret (passiv) overflade, som ikke
umiddelbart ruster igen. Fosfor-syren er også det aktive stof i Cola.

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 01:41

TA wrote in news:c01bj0$1d84$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> fosfateret (passiv) overflade, som ikke umiddelbart ruster igen.
> Fosfor-syren er også det aktive stof i Cola.

Ja, og vist nok også i grape-tonic. Det er dog meget små mængder.
Ud over det, har fosforsyre en del grimme egenskaber, og er vist
heller ikke lige til at støve op på det fri marked, med mindre det er
færdige kalk/rust-fjernere..

Fra : TA

Dato : 08-02-04 13:43

> [...]
> Ud over det, har fosforsyre en del grimme egenskaber, og er vist
> heller ikke lige til at støve op på det fri marked, med mindre det er

Ok, det var jeg ikke klar over. Troede egentlig at fosforsyre var en relativ
'harmløs' syre ligesom citronsyre, eddikesyre, vinsyre etc.

Hvori består de grimme egenskaber?

På <http://www.racpl.biz/oa_msds.htm> kan man læse om oxalsyre:

"Ingestion: Oxalic Acid is toxic. As little as 5 gms may be fatal. Ingestion
may cause Gastroenteritis, burns, nausea, vomiting, shock and convulsions.
Oxalic Acid removes Calcium from the blood as Calcium Oxalate. Calcium
Oxalate thus formed might precipitate in the kidney tubules.

Chronic Exposure: Inhalation of Oxalic Acid over a long period of time may
cause inflammation of respiratory tract and might result in weight loss. It
may also result in Urolithiasis (the formation of urinary stones)."

Så oxalsyre er åbenbart heller ikke helt ufarlig.

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 14:05

TA wrote in news:c05atr$thg$1@news.cybercity.dk:

> Ok, det var jeg ikke klar over. Troede egentlig at fosforsyre var
> en relativ 'harmløs' syre ligesom citronsyre, eddikesyre, vinsyre
> [...]

Nej Fosforsyre er abolyt ikke harmløs, da det er en forholdsvis stærk
syre.

http://www.lch.dk/files/pdf/Fosforsyre.pdf

Det er svært at finde et sikkerhedsdatablad for ren oxalsyre. Den
forekommer i blandinger med bl.a. fosforsyre i kalk-og rustfjernere.
Oxalsyre er en lidt svagere syre, dog stærkere end citronsyre, og har
det åbenbart bedst med at angribe rust.

Fra : TA

Dato : 13-02-04 13:29

> [...]
> forekommer i blandinger med bl.a. fosforsyre i kalk-og rustfjernere.
> Oxalsyre er en lidt svagere syre, dog stærkere end citronsyre, og har

Tak for info - det var hurtigt

Hvis man Googler lidt kan man finde en pH-værdi på 1.5 for fosforsyre [1] og
1.3 for oxalsyre [2], så der er faktisk tale om to stærke syrer. Iflg
linkene er fosforsyre dog mere reaktivt - særligt når det opvarmes.

Efter hvad jeg kan se ud af MSDS'et, er der dog tale om almindelige
forholdsregler ifm omgang med syre. Da du tidligere i tråden nævnte "grimme
egenskaber" gik tanken i retning af flour-syre [3,4,5,6], hvor et stænk på
huden umærkeligt kan arbejde sig ind under huden og derefter angribe
knoglerne. I værste fald må den pågældende legemsdel amputeres, såfremt
patienten skal overleve. Nasty.

[1] <http://www.intox.org/databank/documents/chemical/phosphac/cie99.htm>
[2] <http://www.intox.org/databank/documents/chemical/oxalicac/cie358.htm>
[3] <http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/H3994.htm>
[4] <http://www.osha.gov/SLTC/healthguidelines/hydrogenfluoride/>
[5] <http://www-safety.deas.harvard.edu/advise/hf_alert.html>
[6] <http://www.orcbs.msu.edu/newsletters/March1995/haz_mat_report.html>

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 13-02-04 13:39

"TA" <not@active.invalid> wrote in news:c0ifvq$5ql$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> derefter angribe knoglerne. I værste fald må den pågældende legemsdel
> amputeres, såfremt patienten skal overleve. Nasty.

Nej, jeg tror mine tanker med fosforsyre gik i retning af de processer der
anvendes til 'stoffer der hurtigt fortærer egen iltbeholdning'; men det vil
så være sammen med andre syrer.

Oxalsyre er nem at omgås, da den er et pulver der let opløses i lunkent
vand. En spiseskefuld til en liter vand (ca.), er god til rust.
Hvis man anvender den rustfri køkkenvask, skal man dog lade vandet løve, da
det efterlader pletter, som køkkenvaskbestyreren ikke vil være glad for!

Fra : TA

Dato : 14-02-04 12:49

> [...]
> anvendes til 'stoffer der hurtigt fortærer egen iltbeholdning'; men det

Hvis du tænker på sprængstoffer, ville andre syrer være mere interessante.

> Hvis man anvender den rustfri køkkenvask, skal man dog lade vandet løve,
da
> det efterlader pletter, som køkkenvaskbestyreren ikke vil være glad for!

Tak for tippet - man ønsker ikke at gøre sig uvenner med
køkkenvaskbestyreren ...

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 14-02-04 12:57

TA wrote in news:c0l215$te9$1@news.cybercity.dk:

> Hvis du tænker på sprængstoffer, ville andre syrer være mere
> interessante.

Ja, det var dog sammen med disse andre syrer, der var noget der
puslede i baghovedet.