Start af MC i vinteropstaldning
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 01-02-04 17:00

hejsa

Er der noget formålstjeneligt ved at starte sin mc et par gange i løbet af
en vinteropstaldning? Fx noget med at få olien rund i systemet eller noget,
eller er det noget man bare skal holde sig fra??

Og hvis det er en god idé at starte den et par gange, skal man så lade den
stå og blive helt varm, eller bare lige lade den køre 5 sekunder?

Mvh. Sjang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-02-04 17:02

> Er der noget formålstjeneligt ved at starte sin mc et par gange i
> løbet af en vinteropstaldning? Fx noget med at få olien rund i
> systemet eller noget, eller er det noget man bare skal holde sig fra??

Det skal du bare vente med til vinteren er ovre og du vil til at køre på den
igen. Det andet slider bare unødigt på motoren.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 01-02-04 17:12

> Det skal du bare vente med til vinteren er ovre og du vil til at køre
> på den igen. Det andet slider bare unødigt på motoren.

Oki, takker.

/Sjang

Fra : TheHobbit

Dato : 01-02-04 23:08

> Det skal du bare vente med til vinteren er ovre og du vil til at køre på
den
> igen. Det andet slider bare unødigt på motoren.
Det er vel begrænset hvor meget det slider på motoren af starte den op og
lade den køre i 10 min. Men batteriet har vel godt af lige at blive ladet
lidt - er der ikke noget med det??

Eller er det også bare gammel overtro?

/Stephan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-04 23:16

> Det er vel begrænset hvor meget det slider på motoren af starte den
> op og lade den køre i 10 min. Men batteriet har vel godt af lige at
> blive ladet lidt - er der ikke noget med det??

Hej Stephan

På et par uger er alt olien rendt ned i motoren, og en opstart vil slide en
del på motoren. Derfor er det bedst at starte den mindst muligt, altså vente
til den skal køre igen i foråret.

Batteriet skal opladers et par timer om månedet alt efter
ladningsintensitet, og der er vel ingen der gider have sin MC stående i
tomgang så længe.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Leonard

Dato : 01-02-04 23:44

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Batteriet skal opladers et par timer om månedet alt efter
>ladningsintensitet, og der er vel ingen der gider have sin MC stående i
>tomgang så længe.

Og de fleste MCere lader slet ikke i tomgang, der skal oftest omkring
1500-2000 omdr. til før spændingen er høj nok til at lade ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Bo-gsxR

Dato : 02-02-04 00:28

> Og de fleste MCere lader slet ikke i tomgang, der skal oftest omkring
> 1500-2000 omdr. til før spændingen er høj nok til at lade ...

hvis man alligevel har startet kværnen her i vinteren, så lader man
den vel ikk blot stå og små-slumre i tomgang. Giv den lidt omdr.
og nyd endorfinerne når de spreder sig ud i din krop

bo-gsxR

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-02-04 08:48

> hvis man alligevel har startet kværnen her i vinteren, så lader man
> den vel ikk blot stå og små-slumre i tomgang. Giv den lidt omdr.
> og nyd endorfinerne når de spreder sig ud i din krop

I timevis? Du lyder som en ægte gixxer-tysker til træf.

Fra : Boye Wildt

Dato : 02-02-04 10:52

At starte under vinteropstaldning, tjener kun det formål, at man igen kan
huske hvor herlig en lyd den havde inden den kom i hi. Køb hellere en
Optimate lader eller tilsvarende og lad den være tændt og tilsluttet
batteriet i hele perioden. Det er en myte, at et batteri har bedst af at
blive hhv. afladet og opladet.
Hilsen
Boye

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:6hnTb.215$TG.41@news.get2net.dk...

Fra : Bo-gsxR

Dato : 03-02-04 20:04

> I timevis? Du lyder som en ægte gixxer-tysker til træf.

ja ja selvfølgelig, batteriet skal jo op på 14,7 v ikk

jeg startet heller ikk min op, med mindre jeg har rodet med motoren som
i sidste uge.
og pillet potten af... Sikke dog en dejlig lyd - og hold k... hvor var der meget af
den

bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 02-02-04 21:21

"TheHobbit" <SeAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade den køre i 10 min. Men batteriet har vel godt af lige at blive ladet

Dont!

Kort opstart medfører efterfølgende en mængde kondensering hele vejen
igennem systemet fra luftfilter til enden af udstødningen - Bemærk blot den
damp(!)fane som morgenkolde biler trækker efter sig!
Hvis man ligefrem har været så grundig at smøre sine cylindre før
opstaldningen, er det således paradoksalt at man dels skraber/brænder denne
oliehinde af og dels udsætter den nøgne cylinderbane med kondens umiddelbart
efter :-|

--
Armand.