Yam XT 600 (årg93)med carb problem
Fra : Martin Faulkner

Dato : 01-02-04 15:38

Hej med jer.
Jeg blev lidt skuffet med mit XT da den en aften i januar gik ud på mig, en
regnfuldt nat i den mørke Jutland!
Den vil ikke tage gas, og lidt efter var den død.(bestemt ikke sjøvt)
Jeg fik tøret tændrøret mm, og efter mange gang på kickstarteren(ingen
elstart, sved på panden) fik jeg den igang!
Jeg kom fint hjem, lillemor var glad, alt var godt.

Men! Hvad er årsagen?
Muligvis:
-Alt plastik mangler derfor meget vand på tænd del.
-der var ingen carbsprit i tanken til vinter kørsel.
-der mangler et slang på carb nr2?
Mit XT har 2 carbs, et primære og et secondær.(som i godt ved!)
På den secondær er der et studs fra toppen af carben(helt på toppen dvs hvor
diaframen sidder) dvs et rør!
Hvad skal denne rør bruges til?
Er den ventilation, eller vacume?
Det seer ud til at der har været et slang på denne studs, men et tilsvarende
studs kan jeg ikke finde.
Kan I hjælpe mig.
XTen kører ellers fint nok.
Jeg siger tak på forhånd.
mvh Martin Faulkner.
PS. my wife hates MCer!

Fra : Anders

Dato : 01-02-04 22:41

"Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad skal denne rør bruges til?
> Er den ventilation, eller vacume?
> Det seer ud til at der har været et slang på denne studs, men et

Det lyder som tændings prob. Når ledninger omkring tændspolen, og selve
tændrørshætten bliver rigtigt våde, så gør den netop det du har beskrevet.
Jeg har selv oplevet det flere gange på min xt'er. Mens jeg har den
opstaldet for vinteren har jeg haft det skildt ad, og gjort helt rent og
derefter en gang silikone spray på. Jeg er spændt på at se om det har
hjulpet. Men det var da en ide at prøve det samme på din.
Mvh Anders XT600E 2000

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 02-02-04 17:20

"Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i

> "Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> wrote in message
> en

[klip]

> [...]
> derefter en gang silikone spray på. Jeg er spændt på at se om det har
> hjulpet. Men det var da en ide at prøve det samme på din.

Det der med silicone lader til at hjælpe:
Kører hver dag ud og hjem til arbejde, og har ingen problemer haft. Den fik
inden "vinteribrugtagning" en ornlig gang silicone på alt det elektriske.
Resten har fået en dosis kædespray - ikke kønt, men effektivt

--
Arne Lorenzen / http://www.dfmc.dk/?id=183
XT600

Fra : Armand

Dato : 02-02-04 21:18

"Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men! Hvad er årsagen?
> Muligvis:
> -der var ingen carbsprit i tanken til vinter kørsel.

Måske!
Alene pausen under stilstanden kan have nedvirket at motorens varme har
bredt sig og optøet fornødne punkt (rim i venturien?) i karbunaden :-/

> [...]
> Hvad skal denne rør bruges til?
> Er den ventilation, eller vacume?
> Det seer ud til at der har været et slang på denne studs, men et

Sikkert en reminiscens fra den første karbunadeopbygning på XT550! :-/
Begge karburatorspjæld forsynes med brændstof fra samme svømmerhus og
oprindeligt foregik forsyningen af "register-spjældet" igennem et rør+slange
hen over(!) karburatorerne; men da dette rør selvsagt (for andre end
japanske
udviklings-ingeniører) vil drænes når man ikke bruger "register'en" medførte
det et hul i gasgivningen når man kom dertil at begge spjæld skulle bruges !
Tidligt på 550'eren blev denne forbindelse derfor ført under(!)
svømmerstanden, som det også vil være at se på din 600'er!
Hvis du kigger grundigt efter, vil jeg tro at du kan se en sammenhæng
imellem den underførte forbindelse imellem karburatorerne og omtalte stuts
:-/

Ekstra forårsagende mulighed:
Tilstoppet (til-iset?) udluftningshul i tankdækslet!
Modsvarende den mængde bensin man forbruger, skal der luft ind i tanken
istedet, og hvis den dertil forekommende luft-kanal tilstoppes vil der
dannes vacuum i tanken med motorstop som ultimativt følge!
Hvis du kommer ud for det samme igen, så lind på tankdækslet og lyt nøje
efter om der kommer et snøft når der åbnes: Dén lyd er vacuum der udlignes
og efterfølgende vil du sikkert kunne starte motorcylen uden at have gjort
andet end at sikre dig at bensinen kan løbe til det tømte svømmerhus ("PRI"
på en given vacuum-bensnhane?).

--
Armand.