Vask med afspændingsmiddel
Fra : diablo de la velocid~

Dato : 27-01-04 19:59

Hello...

For 1-2 år siden blev der skrevet en del i gruppen, hvor der blev foreslået,
at motorcyklen efter vask skulle skylles med vand og afspændingsmiddel,
hvorefter den vil ligne en drøm.

Er der nogen som har langtidserfaringer med dette? Hvordan har lakken med en
sådan behandling efter flere års behandlinger?

På forhånd thank you.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-01-04 20:16

> Er der nogen som har langtidserfaringer med dette?

jepper

Hvordan har lakken med en
> sådan behandling efter flere års behandlinger?

ingen problemer, skidenemt og ser kanon ud, har brugt det i 2 år nu.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 27-01-04 21:02

> Hvordan har lakken med en
> >
> ingen problemer, skidenemt og ser kanon ud, har brugt det i 2 år nu.
xxxxxxxxxxxxxx

I øvrigt kan jeg heller ikek se hvad der i lakken skulle kunne reagere med
afspændingsmidlet, der har et soulpurpose at binde kalken i vandet

--
MVH
Procesteknolog

Fra : Richard

Dato : 27-01-04 21:50

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen wrote:

> xxxxxxxxxxxxxx

> I øvrigt kan jeg heller ikek se hvad der i lakken skulle kunne reagere med
> afspændingsmidlet, der har et soulpurpose at binde kalken i vandet

Det kunne jo være, at den lecithin, der er med som blødgører, efterhånden
lagde en belægning på lakken - det er jo et fedtagtigt stof, der udvaskes
af fåreuld bl.a. Men det kan jo også være, at lecithinen bliver opløst af
den efterfølgende voksbehandling - eller i næste gang vask
Jeg ved det ikke.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 28-01-04 09:43

">
> Det kunne jo være, at den lecithin, der er med som blødgører, efterhånden
> lagde en belægning på lakken - > Jeg ved det ikke.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
xxxxxxxxxxxx

Nææh.. jeg ved det heller ikke, men at det bare lægger et lag, og så til at
det reagere med lakken, er alligevel et stykke vej
Men jeg tror ikke selv der er noget i der direkte skader lakken..

--
MVH
Procesteknolog

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 28-01-04 11:23

> [...]
> det reagere med lakken, er alligevel et stykke vej
> Men jeg tror ikke selv der er noget i der direkte skader lakken..
xxxxxx

Har lige fundet ud af at lecithin er en emulgator.. dvs. den binder fedt og
vand, altså kan det være en lipid-gruppe med en hydrofil ende..

--
MVH.
Procesteknolog Jon Larsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-01-04 11:49

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen skrev:

> altså kan det være en lipid-gruppe med en hydrofil
> ende..

....det lyder da ulækkert!
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Richard

Dato : 28-01-04 17:32

> Har lige fundet ud af at lecithin er en emulgator.. dvs. den binder fedt og
> vand, altså kan det være en lipid-gruppe med en hydrofil ende..

Minsandten, husker blot, at lecithin kan brænde - endda endnu opslemmet i
det skyllevand, uldvaskerierne står tilbage med, når ulden er vasket ren

Så det må jo være godt til at skylle de dersens lodne hjelmbetræk - som
ved nærmere eftersyn ikke er hår, der vokser ud gennem hjelmen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-04 11:30

> Det kunne jo være, at den lecithin, der er med som blødgører,
> efterhånden lagde en belægning på lakken
> Jeg ved det ikke.

Hvis man skyller al sin service og bestik i det, så er det vel begrænset
hvor skadeligt det kan være for lakken? Hvis det på nogen måde kunne skade
lak, kunne jeg forestille mig at det ikke var sundt at spise mad fra.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 28-01-04 17:28

Martin Sørensen wrote:

> Hvis man skyller al sin service og bestik i det, så er det vel begrænset
> hvor skadeligt det kan være for lakken? Hvis det på nogen måde kunne skade
> lak, kunne jeg forestille mig at det ikke var sundt at spise mad fra.

Der er opløsningsmidler i afspændingsmiddel til opvaskemaskiner - godt nok
bliver det heftigt fortyndet, men vi der heller ikke sprøjter mc'ens lak
og gummi med WD40, vil nok foretrække afspændingsmiddel til vaskemaskiner
- det er iøvrigt den jeg omtaler som lecithin-holdig

Fra : Armand

Dato : 28-01-04 00:53

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> af fåreuld bl.a. Men det kan jo også være, at lecithinen bliver opløst af
> den efterfølgende voksbehandling - eller i næste gang vask

Hvis efterskylningen medfører at såvel vaskevandet, som skyllevandet preller
af som vand på en gås, hvad skulle der så kunne sidde tilbage og ende som
belægning på lakken??

-- Armand.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 27-01-04 23:58

Thomas Jensen wrote:

> jepper
>
> Hvordan har lakken med en
>>
> ingen problemer, skidenemt og ser kanon ud, har brugt det i 2 år nu.

Jeg plejer at skylle dyret med vand fra regnvandstønden. (om sommeren altså)

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1987 BMW K100RS
1992 Golf TD(i)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-01-04 22:10

Ingen problemer her. Bruger det hver gang.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan

Dato : 27-01-04 22:20

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Ingen problemer her. Bruger det hver gang.
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk

Man bliver jo helt nysgerrig. Er det afspændingsmiddel, som det man hælder
på en opvaskemaskine ? Hvordan doseres det ?.. og skal den bare tørre af sig
selv bagefter, eller tørrer man efter med vaskeskind ??

Måske dumme spørgsmål, men jeg har aldrig hørt om det anvendt

Mvh. Jan

Fra : Richard

Dato : 27-01-04 22:26

Jan wrote:

> Man bliver jo helt nysgerrig. Er det afspændingsmiddel, som det man hælder
> på en opvaskemaskine ? Hvordan doseres det ?.. og skal den bare tørre af sig
> selv bagefter, eller tørrer man efter med vaskeskind ??

Nej det er sikkert for hårdt; brug Bamseline eller tilsvarende til
vaskemaskine
- bare et skvæt opløst i en spand vand, du så smider i hovedet på mc'en,
eller hvor du nu synes...

Fra : RacerNiels

Dato : 27-01-04 23:42

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
> Nej det er sikkert for hårdt; brug Bamseline eller tilsvarende til
> vaskemaskine

Bamseline afspænding eller Bamseline skyllemiddel?? Det første har jeg
aldrig hørt om.

> - bare et skvæt opløst i en spand vand, du så smider i hovedet på mc'en,
> eller hvor du nu synes...

Hvad så hvis man vil vokse skidtet? Eller spørger jeg helt i skoven nu, da
voksen ca har den samme perlende effekt på regnvand..??

Niels *glæææææææææææder sig til næste gang han skal vaske cykel*
S FAU himmelblau *i pit endnu*
www.sqzuki.subnet.dk *står til udskiftning - domænenavnsforslag ønskes*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-04 00:03

RacerNiels wrote:

> Bamseline afspænding eller Bamseline skyllemiddel?? Det første har jeg
> aldrig hørt om.

Hov, en anden gang emnet var oppe blev det da slået fast at skyllemiddel og
afspændingsmiddel var to ret forskellige ting! Det er vist
afspændingsmiddel der skal til, for det er vel det der hindrer
kalkaflejringer på glas osv.

....men lad nu være med at blande salt i vaskevandet, bare fordi nogle
opvaskemaskiner gør det
--
mvh Jes Vestervang

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 28-01-04 00:29

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
> ...men lad nu være med at blande salt i vaskevandet, bare fordi nogle
> opvaskemaskiner gør det

He he

Fra : Richard

Dato : 28-01-04 17:39

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> afspændingsmiddel var to ret forskellige ting! Det er vist
> afspændingsmiddel der skal til, for det er vel det der hindrer

Næ, som jeg husker det, var konklusionen, at begge typer hjalp, da de på
hver deres måde binder eller opløser kalken i vandet. Pga. kemien har jeg
derfor siden brugt Bamseline el.lign. til at skylle efter, når jeg har
vasket min bil. Og der har da heller ikke været problemer med kalkpletter
på ruderne mm., når den har fået lov til at tørre selv.

Skulle mine mc'er trænge til en vådvask - som regel er de kun støvede og
klarer sig med tørvask med Motorex P&S 645 (vintervoks) - ville jeg da
altid tørre dem efter, og så har man jo ikke brug for et tilsætningsmiddel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-04 17:55

Richard wrote:

> Næ, som jeg husker det, var konklusionen, at begge typer hjalp, da de på
> hver deres måde binder eller opløser kalken i vandet.

Hmm, det står åbenbart skidt til med hukommelsen

> [...]
> vasket min bil. Og der har da heller ikke været problemer med kalkpletter
> på ruderne mm., når den har fået lov til at tørre selv.

Nåmen, så må Bamserne vel være det bedste

> Skulle mine mc'er trænge til en vådvask - som regel er de kun støvede og
> klarer sig med tørvask med Motorex P&S 645 (vintervoks)

*host*luksusmotorcyklist*host

> - ville jeg da altid tørre dem efter, og så har man jo ikke brug for et
> tilsætningsmiddel

Det er også sådan jeg gør, og det generer mig nu heller ikke. Når jeg vasker
hos mine forældre plejer jeg bare at skylle den med regnvand.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Richard

Dato : 28-01-04 20:39

Jes Vestervang wrote:

> Hmm, det står åbenbart skidt til med hukommelsen

Næ, det mener jeg nu ikke - skulle den virkelig have spillet mig et puds?

> *host*luksusmotorcyklist*host

Hik, næ, kører bare ikke så meget, og kun i tørvejr - det reducerer
behovet for vådvask ganske betragteligt

*host*luxushusejer*host

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-04 22:16

Richard wrote:

> Næ, det mener jeg nu ikke - skulle den virkelig have spillet mig et puds?

Det var nu min egen jeg tænkte på

> Hik, næ, kører bare ikke så meget, og kun i tørvejr - det reducerer
> behovet for vådvask ganske betragteligt

Det er jo en fordel Jeg har nu ikke noget specielt imod
regnvejrdskørsel, mc-klunset bliver bare lidt vådt, og mc'en lidt beskidt -
sådan er det Selv hvis jeg havde en madkasse, tror jeg stadig at jeg
ville køre mc i regnvejr (det kan jeg jo sagtens sige

> *host*luxushusejer*host

Bah, det er da meget federe at leje sig frem... Nånej :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-01-04 22:28

> Man bliver jo helt nysgerrig. Er det afspændingsmiddel, som det man
> hælder på en opvaskemaskine ?

Jeps, og med det samme formål - at vandet løber af uden at efterlade
striber. Så behøver man ikke at tørre den manuelt.

> Hvordan doseres det ?..

En tsk. til en spand vand passe meget godt. Bruger man for meget, efterlader
det også striber, så det finder man ud af.

> og skal den bare tørre af sig selv bagefter,
> eller tørrer man efter med vaskeskind ??

Se ovenstående.

> Måske dumme spørgsmål, men jeg har aldrig hørt om det anvendt

Det virker inde i en opvaskemaskine, så hvorfor ikke udenfor?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-01-04 18:13

"En tsk. til en spand vand passe meget godt. Bruger man for meget,
efterlader det også striber, så det finder man ud af."

Jep, du tog næsten ordene ud af munden på mig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-04 01:22

> "En tsk. til en spand vand passe meget godt. Bruger man for meget,
> efterlader det også striber, så det finder man ud af."
> Jep, du tog næsten ordene ud af munden på mig

Også min tastefejl?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-01-04 20:49

"Også min tastefejl?"

Tjaah.

Jeg sidder heller ikke og læser korektur på det jeg skriver, jeg opdager
også tit egne fejl på indlæg, men først når det er for sent :-/
Jeg synes det er ok sådan.

Fra : Hekto

Dato : 27-01-04 23:30

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote in news:bv6k47$fm4$1
@news.cybercity.dk:

> Ingen problemer her. Bruger det hver gang.

Og, det kan anbefales til badeværelset!

En ½ kop + resten vand i en af de gængse forstøverflasker fra fx
vinduespuds. Giv fliserne og det forkromede et pust eller to efter
badet og nul kalk.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jan

Dato : 28-01-04 01:56

Jeg har luret efter gamle tråde, og blev da lidt klogere. Efter min
opfattelse, er det bestemt ikke Bamseline vi snakker om, men derimod
afspændingsmiddel til opvaskemaskiner, som angivet af bl.a. Jes.
Jeg har dog stadig ikke fundet ud af, om man polerer cyklen bagefter. Min
logik siger mig, at så ryger effekten af tricket, men hvad siger I andre ?

Mvh. Jan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-04 02:07

> [...]
> Jeg har dog stadig ikke fundet ud af, om man polerer cyklen bagefter.
> Min logik siger mig, at så ryger effekten af tricket, men hvad siger

Fordelen ved at bruge afspændingsmiddel er at du slipper for at tørre
motorcyklen manuelt, f.eks. med vaskeskind, da vandet selv kan løbe af uden
at give mærker, som det ellers ville gøre, hvis du blot lod den lufttørre
uden afspændingsmiddel.
Afspændingsmidlet gør ikke større mirakler end dette og du slipper altså
ikke for at polere lakken, hvis den trænger. Den skal stadig have voks.
Normalt vokser man dog ikke motorcyklen hver gang man vasker, så der er da
lidt arbejde sparet.
Jeg gider ihvertfald ikke stå og tørre min motorcykel hver gang jeg har
vasket den, så hvis den kan blive lidt pænere med en skefuld
afspændingsmiddel, er det jo bare fint.

Et andet råd jeg har hørt flere gange er at bruge regnvand, da
overfladespændingen af en årsag allerede er nedbrudt her. Der er nogle der
har regnvandstønder der opsamler vandet fra nedløbsrør, og det skulle være
tæt på ideelt at vaske bil/motorcykel i. Man kunne også bare vaske
motorcyklen, mens man står ude i regnvejret.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 28-01-04 14:43

> [...]
> tæt på ideelt at vaske bil/motorcykel i. Man kunne også bare vaske
> motorcyklen, mens man står ude i regnvejret.
xxxxxxxxxx

Rådet med afspændingsmiddel i alm. vand er for at binde kalken i vandet, og
derved gøre det blødere = mindre kalk der sætter sig som grimme hvid/grå
belægninger på lakken.....

Regnvand indeholder IKKE kalk, da det består at fordampet og igen fortættet
vand fra søer, åer, havet osv.. Af samme årsag er regnvand MEGET blødt vand,
og der skal næsten ingen sæbe i vandet før det "virker" hvis man kan
udtrykke sig sådan..

Der er nemlig visse ingredienser i sæbe der reagere med kalken i vandet og
danner kalksæbe, som kan gøre vand næsten mælkehvidt og meget
uigennemsigtigt.. Det er også derfor at der i områder med hårdt vand skal
tilsættes mere sæbe i vaskemaskinen end i områder med mindre hårdt vand..
Dette fænomen kan mere eller mindre løses ved at tilsætte f.eks
afspændingsmiddel, eller andre kemikalier, der er mere eller mindre usunde
for miljøet.

--
MVH.
Procesteknolog Jon Larsen

Fra : Tommy Fer

Dato : 28-01-04 16:34

> Rådet med afspændingsmiddel i alm. vand er for at binde kalken i vandet,
og
> derved gøre det blødere = mindre kalk der sætter sig som grimme hvid/grå
> belægninger på lakken.....

Hmm, Afspændings midlet, det bryder vandet overfladespænding, så der ikke
dannes dråber, men det "glider" af lakken. Den gør ikke noget ved kalken.
Tilbage til opvaskeren, der ligger nogen kugler der optager kalken fra
vandet, disse kugler skylles med saltvand efterbrug, dette "genoplader" dem.
Så de igen kan tage kalk fra vandet.

Hvis man skyller sin cykel i regnvand, så vil der stadig være dråber over
cyklen, men de vil ikke indeholde kalk. Og du får ikke kalk pletter....

det optimale må være regnvand med afspænding. Det vil jeg prøve til sommer
:D

mvh Tommy Fer

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-01-04 18:20

"det optimale må være regnvand med afspænding. Det vil jeg prøve til sommer"

Pessimist. Det bliver ikke regnvejr til sommer

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 28-01-04 19:54

> [...]
> Tilbage til opvaskeren, der ligger nogen kugler der optager kalken fra
> vandet, disse kugler skylles med saltvand efterbrug, dette "genoplader"
xxxxxxxxxxxxx
Mener du dermed at man kommer afspændingsmiddel i opvaskeren for at det skal
glide af bestil og des lige i maskinen ?!?!?!
Det er muligt..

Det andet du tænker på er kationbytteren der "genoplades" af filtersaltet
der også virker som et ionfilter.. Det er sikkert silikat-kugler der ligger
i vaskemaskinen, som en "fixed bed" ionbytter..

Men jeg er ikke sikker.. er sq for lang tid siden jeg har haft noget med
enhedsoperationer at gøre ,-)

--
MVH
Procesteknolog

Fra : Richard

Dato : 28-01-04 17:43

Jan wrote:

> Jeg har luret efter gamle tråde, og blev da lidt klogere. Efter min
> opfattelse, er det bestemt ikke Bamseline vi snakker om, men derimod
> afspændingsmiddel til opvaskemaskiner, som angivet af bl.a. Jes.

Se mit svar til en anden del af tråden fra lige før - bamseline et al
virker tilsyneladende også - ihvertfald på biler - og har en mere skånsom
sammensætning IMHO - fortynding eller ej

> Jeg har dog stadig ikke fundet ud af, om man polerer cyklen bagefter. Min
> logik siger mig, at så ryger effekten af tricket, men hvad siger I andre ?

Hvis du tørrer efter og polerer, har du jo ikke brug for det. Metoden blev
vel "opfundet" af en der vil gå fra sin våde cykel uden at finde den
overbehængt med klakpletter og - striber, når den er tør. Går jeg ud fra