El-problem
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 23-01-04 15:25

Hejsa alle sammen..

Jeg har et lille el-problem med min GSX-R 250.. Der går ikke strøm til
hornet..

Jeg har forgæves forsøgt at følge de farvekodede ledninger, men det er ikke
nemt, især ikke når en sort/blå stel ledning pludselig skifter til sort/hvid
stel ledning under tapen et sted man ikke kan se..

Hvad skal jeg gøre--- pille al tapen af og følge ledninger igen, eller bede
til at en flink sjæl ved Suzuki vil sende mig et rigtigt diagram..???

Diagrammet fra GSX-F'eren dur nemmerlig ikke, da der er forskelle på det ,
og så det på GSX-R'eren

Indtil videre har jeg ordnet det ved at placere en ledning direkte fra
batteri til horn, men jeg tror ikke det er holdbart i længden..

Gode råd modtages gerne

--
MVH
Procesteknolog

Fra : Allan Bojesen

Dato : 23-01-04 15:41

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen wrote:
> Hejsa alle sammen..
>
> Jeg har et lille el-problem med min GSX-R 250.. Der går ikke strøm til
> hornet..
<snip>

Jeg har et diagram i A3-format til model CK, d.v.s. fra stelnummer 120551 -
med dansk tekst, andre modeller er med japansk skrift - endnu.
Mail mig din adresse så sender jeg et kopi.

Allan Bojesen
Du skal lige fjerne noget i min e-adresse

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 15:45

Det kan nemt være kontaktsættet i din hornkontakt som er defekt. Men det kan
sikkert reddes ved at du lade din kontakt trække et relæ (i stedet for dit
horn) og så trækker en ledning fra batteri til relæ og videre til hornet.
Årsagen til at dette sikkert vil virke er, at strømforbruget i et relæ er
væsentlig mindre end i et horn, og dermed bliver spændingsfaldet over
kontakten reduceret....
Har prøvet det samme på en gammel bil.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 16:08

> Det kan nemt være kontaktsættet i din hornkontakt som er defekt.

.... hvis han kan ordne det ved at trække en ledning fra hornet og tilbage
til batteriet?! - Så tror jeg ikke, at hornkontakten er defekt. Ellers må
"ordnet det" betyde, at Jon kører rundt på en MC, der konserkvent siger:
"Dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy....."

> Men det kan
> sikkert reddes ved at du lade din kontakt trække et relæ (i stedet for dit
> horn) og så trækker en ledning fra batteri til relæ og videre til hornet.

..... så har man pludselig en større mængde ledninger og flere mulige fejl,
at tage stilling til....

> Årsagen til at dette sikkert vil virke er, at strømforbruget i et relæ er
> væsentlig mindre end i et horn, og dermed bliver spændingsfaldet over
> kontakten reduceret....
> Har prøvet det samme på en gammel bil.

Hvis man ikke kan styre en strøm svarende til et sølle horn, udfra
trykknappen alene. Så skulle vi nok slæbe rundt med 10-20 ekstra relæer.

Spændingsfald over kontakten: JA, spændingsfald over relæ-kontakten: JA, så
det er IMO ikke noget specielt hårdt argument for brug af relæ. Relæer er i
dette tilfælde kun smarte, hvis man på snedig vis, kan skohorne relæet ned i
nærheden af hhv. horn og batteri for derved at forkorte ledningslængden og
derved begrænse tabet i ledningerne på det pågældende sted (svarende til, at
vi flytter horn.kontakten ned til "stedet" hvor den vitterligt skal bruges).
Tabet i ledningerne fra relæet til horn-kontakten er mindre kritiske,
eftersom (som du selv siger) at strømforbruget i relæet er mindre.

Men nu trækker er hornet jo ikke den vildeste strømsluger og holder man sig
ellers væk fra Litaun, så slides den regulære horn-knap vel ikke sig selv
ihjel pga. dette strømtræk.

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 23-01-04 16:13

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.brige> wrote in

> Men nu trækker er hornet jo ikke den vildeste strømsluger og holder
> man sig ellers væk fra Litaun, så slides den regulære horn-knap vel
> ikke sig selv ihjel pga. dette strømtræk.

Naaaahhh! Et horn bruger nu alligevel nogle Amp'er!!

Selvfølgelig kan man lave en hornkontakt der kan klare den sluttede strøm;
men problemet er jo netop også at bryde store strømme, så de ikke danne en
lysbue, der brænder kontaktsættet væk. Her kan et relæ gøre fyldest, ved at
afbryde hurtigt, frem for en fumlende tommelfinger med 120 Km/t i 10
graders frost og snevejr.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 17:12

Hej Hekto!

> Naaaahhh! Et horn bruger nu alligevel nogle Amp'er!!

Jowjow, men man ser da også overhalingsblink, som heller ikke betjenes over
et relæ, her snakker vi da gerne om en 5A ved indkobling af glødetråden til
det lange lys, omend denne kontakt gerne er en anelse bedre udført
(indrømmet!). Men denne kontakt bruges jo også gerne oftere, end hornet.

> Selvfølgelig kan man lave en hornkontakt der kan klare den sluttede strøm;
> men problemet er jo netop også at bryde store strømme, så de ikke danne en
> lysbue, der brænder kontaktsættet væk.

Dét skulle producenten så havde tænkt på, f.eks. ved at montere en
gnist-slukker over kontakten (en kondensator i serie med en modstand) eller
gøre kontakten mere hysterese-agtig.

> Her kan et relæ gøre fyldest, ved at
> afbryde hurtigt, frem for en fumlende tommelfinger med 120 Km/t i 10
> graders frost og snevejr.

Jow, det er såmænd nok rigtig nok, der er lidt mere hysterese i et relæ,
fremfor i en almindelig horn-kontakt. Men dén prell, som en fumlende
tommelfinger med 120 Km/t i 10 graders frost og snevejr kan producere, kan
sandsynligvis også få relæet til klapre og istedet brænde kontaktsættet
dernede, men ja: Sikkert i mindrere grad, end uden relæet.

Men personligt ville jeg hellere gå efter, at montere en ny og bedre
horn-kontakt, hvis den gamle er ødelagt og lad MC'ens øvrige el-net være i
urørt stand. Idet at mekaniske relæer og betydelig forøgelse af mængden af
hjemmegjorte ledningersmodificeringer, nok let kan få det sikkerhedsmæssige
til at fise ud af ballonen, når hornet endeligt engang skal bruges: Specielt
her burde man tænke i Keep it Simple Stupid...

..... Bare alene dét, at finde plads til al det ragelse på MC'en.

Men jeg kunne godt overtales til at montere en gnist-slukker, hvis du mener,
at man kan lave 5 mm blå og lange lysbuer fra strømmen fra et dyt-horn...
dét viste jeg ikke!

Men sådan er vi så forskellige!

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 17:41

"men man ser da også overhalingsblink, som heller ikke betjenes over et
relæ"

Jep, men dette er ikke en induktiv last, det formoder jeg de fleste horn
er.... Derfor lysbuen når du slukker for hornet. Det sker ikke når du
slukker for lyset.

"Men personligt ville jeg hellere gå efter, at montere en ny og bedre
horn-kontakt, hvis den gamle er ødelagt og lad MC'ens øvrige el-net være i
urørt stand."

Det var netop for at undgå at bryde ind i det eksisterende ledningsnet at
jeg foreslog denne løsning. Men jeg har muligvis, som du skriver tidligere,
slet ikke forstået hvor problemet er....

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 18:23

Hej Henrik,

> [...]
>
> Jep, men dette er ikke en induktiv last, det formoder jeg de fleste horn
> er.... Derfor lysbuen når du slukker for hornet. Det sker ikke når du

Er du sikker?
Hvis tonen skulle laves ligesom buzzeren i en gammeldags ringklokke (hvor
tonen gerne laves med et fjederophængt jernanker som tiltrækkes af en
elektromagnet og derved afbryder strømkredsen til spolen og får ankeret til
af falde tilbage og tilslutte strømmen til spolen igen, osv.). Så tror jeg
ikke, at det ligefrem at det bliver selv hornkontakten, hvor de store
gnister vil springe, men derimod i selve styringen af elektromagneten i
selve hornet, der vil få den store opgave mht. den induktive last.

Hvorfor laver man ikke sådan noget i et Piezo-keramisk materiale? - Jeg er
skuffet!

> [...]
> urørt stand."
>
> Det var netop for at undgå at bryde ind i det eksisterende ledningsnet at

Hmm! - Du bryder at det eksisterende ledningsnet, hvis du vil indsætte et
relæ? - Det er IMO smartere, at kigge efter problemets kerne.

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 15:45

Hej Jon,
> [...]
sort/hvid
> stel ledning under tapen et sted man ikke kan se..

Lyder som et typisk eksempel på en japansk elnet-tankegang... Tro ikke, at
et diagram vil mindske forvirringen!

> [...]

> Indtil videre har jeg ordnet det ved at placere en ledning direkte fra
> batteri til horn, men jeg tror ikke det er holdbart i længden..

Det må jo gå systematisk i gennem denne sløjfe. Jeg kender ikke din GSX-R
250, men eftersom du jo har løst problemet (omend midlertidigt), så har du
derved udelukket området omkring selve hornet og hornkontakten. Så der er
vel kun den hårde vej: At søge efter brudet fra dén originale ledning, som
du dengang trak ud af hornet og følg dens færden op til tændingslåsen, få
evt. hjælp af et ohmmeter eller en form for gennemgangstester (husk derved,
at der ikke må være strøm på MC'en).

Hilsen
Lars