SZR 660
Fra : ...Thomas...

Dato : 22-01-04 23:14

Er der nogen der har erfaring med denne maskine Yamaha SZR 660 ???

Jeg overvejer at købe den, men synes jeg hørte at der ofte var
startproblemer med dem.

Alternativet er enten en XJ 600 eller en GS 500

Med venlig hilsen

....Thomas...
Nu på 3. år uden MC

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-01-04 00:29

"...Thomas..." skrev i meddelelsen

> Er der nogen der har erfaring med denne maskine Yamaha SZR 660 ???
>
> Jeg overvejer at købe den, men synes jeg hørte at der ofte var
> startproblemer med dem.

Jeg har tidligere læst noget lign. Kan det passe at det var noget med en
dårlig benzinpumpe ? Søg evt. på Google, jeg fandt hurtigt et indlæg der
bekræftede det.
http://www.google.dk/groups?q=szr+660+group:dk.fritid.motorcykel&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=4%25Jh4.934%24M4.10994%40news030.image.dk&rnum=1

> Alternativet er enten en XJ 600 eller en GS 500

Og det undrer mig lidt at du kigger på så forskellige maskiner. SZR er jo
forholdsvis let, og sjov på de små snoede veje. XJ og GS er jo lidt mere
"fornuftige" cykler. Personligt kan jeg da varmt anbefale XJéren da jeg selv
har haft sådan en. Men som alternativ til SZR vil jeg mene at min nuværende
mc egner sig bedre, nemlig en Suzuki SV650S.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Gynex

Dato : 23-01-04 09:34

Én af mine venner havde sådan en 660´er engang. Han har altid sagt, at man
skal bare gå ud og dreje motoren rundt på starteren et par sekunder, og så
gå ind og ta´ tøj på, så skulle den starte forholdsvis let, når man kommer
ud igen. Det er vist nok noget med, at man opbygger et vacuum, så
benzinhanen åbner for tilløb af benzin til karburatoren. Dette er dog kun
når den har stået i flere dage, ellers var der ingen problemer...

/Gynex

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 23-01-04 09:49

Gynex wrote:

> [...]
> at man opbygger et vacuum, så benzinhanen åbner for tilløb af benzin
> til karburatoren. Dette er dog kun når den har stået i flere dage,

Det kan jeg tilslutte mig hundrede procent! Har aldrig været udsat for at
der var seriøse startproblemer, men det er også kun ganske få gange, SZR'en
har fået lov til at stå stille i mere end et par dage. :P

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Pwh

Dato : 23-01-04 10:53

....Thomas... wrote:
> Er der nogen der har erfaring med denne maskine Yamaha SZR 660 ???

Har du prøvet at kører på en ?, jeg havde også forelsket mig i den model sidste år.
Ågesen havde da også et rimeligt flot eksemplar stående til en fornuftig penge, men da
jeg først havde fået en prøvetur på den så droppede jeg den fulstændigt. For det første
sad jeg helt forkert på den, mine knæ ragede ud over tankindsnævringerne
(og jeg er ikke specielt stor) og så synes jag at den var en noget død oplevelse at kører på.
Der sker absulut ingenting når du fyrer modellen af, ok den trækker fint i bunden men har intet i toppen.
Det eksemplar jeg prøvede hos Ågesen havde han også sit hyr med at få liv i, det var noget med at
kører lidt på starteren og så lade den stå lidt.
Da han havde gjort det nogle gange startede den så også fint nok.
Men prøv at få en tur på en, jeg syntes at den var skuffende.

/Jens Kwak KR-1

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 16:16

Jeg har aldrig selv prøvet den. Men hvis man køber den for at køre hurtige
"1/4-mile tider", så har du sikkert ret. Men det bliver altså kedeligt i
længden. Den har sin stærke side på små snoede veje, og de ejere jeg har
talt med har netop rost den til skyerne, for dens svingegenskaber. Det
skulle være en rigtig sjov MC. Jeg kunne faktisk godt tænke mig en prøvetur
på én, en dag.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Pwh

Dato : 23-01-04 17:51

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> svingegenskaber. Det skulle være en rigtig sjov MC. Jeg kunne faktisk
> godt tænke mig en prøvetur på én, en dag.

Jeg har jo igen anelse om hvordan du gerne vil have en mc skal kører,
men udseendet på en SZR er jo noget racerpræget, så man kan jo godt få
en forventning om at der sker noget når man giver den kniven, og det gør der ikke.
Personligt kan jeg bedst lide en effektkurve der kommer lidt i ryk, og bliver lidt
brutal ved højere rpm. Om det er den måde du kan lide at effekten kommer på
ved du jo bedst med dig selv, du skal bare ikke regne med at der er det mindste
race over motoren i en SZR, og forventer du det så bliver du skuffet.
Men få en prøvetur på en så kan du jo bedre bedømme det, Ågesen var noget
forundret over hvor hurtigt jeg afleverede hans igen, den var for kedelig til mig.

/Jens (med en superhysterisk Kwak KR-1'er)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 23-01-04 11:09

....Thomas... wrote:
> Er der nogen der har erfaring med denne maskine Yamaha SZR 660 ???

Tja, "erfaring" ved jeg da ikke om jeg har med den, da jeg vist stadigvæk er
"grønnere end grøn" på mc-området, men jeg har da tøffet rundt på een af
slagsen ca. 15000 km her sidste år. Det er min første cykel og min første
sæson, så jeg har desværre ikke så meget at sammenligne med - har kun prøvet
nogle ganske få andre cykler.

> Jeg overvejer at købe den, men synes jeg hørte at der ofte var
> startproblemer med dem.

Det er der vist andre der allerede har kommenteret :)

> Alternativet er enten en XJ 600 eller en GS 500

Da jeg stod for godt et år siden og skulle vælge, så overvejede jeg også
kraftigt en GS 500 - men så forelskede jeg mig pladask i SZR'en. Dét, plus
at jeg fik et tilbud på et meget billigt eksemplar, gjorde at valget faldt
på en SZR. Jeg fortryder ikke et sekund at det gik sådan... ;)
Igen, så har jeg jo ikke så meget at sammenligne med, men jeg vil da
alligevel prøve at komme med min meget (meget) subjektive vurdering af
SZR'en: Det største minus er helt klart den voldsomme raslen, der altid er
der på een eller anden måde. Når man endelig har sporet sig frem til hvor
raslen kommer fra, og har fået polstret med musemåtter og andet godt :), så
går der et par dage uden (så meget) raslen, hvorefter det bryder ud et nyt
sted. Generelt så virker det meget tilfældigt i hvilket omfang den har lyst
til at skramle - nogle gange er den virkelig en drøm, andre gange er man
nervøs for om den er ved at falde fra hinanden...
Dette problem bunder selvfølgelig i at den kun har een stor cylinder, og
derfor vibrerer ret voldsomt. Ikke fordi vibrationerne i sig selv generer
mig overhovedet - men jeg har da hørt om mange som finder dem ubehagelige,
specielt ved lange ridt.
Ang. lange ridt, så kan det nævnes at jeg var en tur til italien i sommers
(og næsten hele vejen tilbage igen :P) på SZR'en, og ergonomisk var der slet
ingen problemer - også selvom vi var ved grænsen til Schweiz allerede den
første dag. OK, ville nok have haft "en smule" mindre ondt i røven sidst på
dagen, hvis jeg havde kørt på en blackbird :)
Men nu tillader min lave højde (176 cm) også at jeg ikke behøver at side
super akavet på den - udskæringerne i tanken passer nærmest perfekt til mine
knæ, så hvis benene var bare lidt længere, så det måske helt anderledes ud.

Køreegenskaber? Uden at vide noget som helst om det overhovedet, så vil jeg
alligevel tro at der er noget mere "snoet landevejsfun" i SZR'en end der er
i nogen af de to andre cykler du nævner. Rent teknisk/detaljemæssigt, så er
den i hvert fald mere begavet - justérbar affjedring, usd-forgaffel, 320mm
skive osv. Det er helt klart muligt at man kan "vokse" sammen med den her
cykel, specielt for en nybegynder som mig. Er enormt glad for at den er så
eftergivende, og at den ikke har flere kræfter end den har. HK-mæssigt så
ligger den vel meget tæt på en GS 500 tror jeg... Og så synes jeg også
liiige at en SZR er noooget mere sexy end en GS'er, men det er selvfølgelig
en meget personlig sag ;)... Mange mennesker synes at bagkåbepartiet er helt
uhyrligt ekstremt grimt, men jeg synes nu bare det er charmerende! :P
Nogle gange kunne jeg godt tænke mig nogle flere HK'er, men hvis jeg så
nikker mig selv en skalde, og spørger mig selv om hva jeg skulle bruge dem
til... Så ved jeg det sgu ik! :)

I øvrigt så skal man også være klar over at oliestandsmålingen er ret
underlig: For at kunne aflæse korrekt oliestand, så skal man først køre en
tur på ca. 10 km - så skal man lade cyklen stå og køre i tomgang i et par
minutter - dernæst standser man motoren, og lader den stå stille i et par
minutter igen. Så kan man aflæse oliestanden... :) hvorfor det lige er
sådan skal jeg ikke gøre mig klog på. (Begge (suk) motorer jeg har haft i
min, har i øvrigt brugt en smule olie)

HVIS jeg skulle vælge cykel igen, og jeg måske havde en anelse flere penge i
grisen, så ville jeg helt klart gå efter en cykel der var lidt mere
"firecylindret"... Bare en 20 minutters tur på Jes Snapsevangs fazer 600,
fik mig overbevidst om at det er i den retning at min fremtid ligger. :)
Næste (realistiske) mål for mit vedkommende er helt klart at gå efter en FZR
600 eller måske en VFR/CBR/ZXR 400, hvis det ikke var sådan at de var så
herre dyre.

For at summere:

+ Italiensk
+ Gode køreegenskaber
+ "Charme" (hvis der findes sådan noget)
+ Lille og let at håndtere for små slapsvanse (som undertegnede :P)

- Italiensk
- Ting rasler, knækker og ryster sig løs i flæng
- Der skal efterspændes en del
- Ikke nok motorpower til den gennemsnitlige brian
- Uergonomisk for høje personer
- El-net der fra fabrikkens side, ikke er specielt godt beskyttet mod det
danske klima (fandt tilfældigvis ud af at min ikke kan dytte efter længere
tids kørsel i regnvejr -- men det er vist også et generelt problem)
- Besværlig olieaflæsning

Har bevidst valgt ikke at smide "Vacuum-benzinpumpe der ikke virker efter
hensigten" på minus-listen, da jeg slet ikke synes at det er et problem.

Tja, minus-listen er godtnok blevet noget længere end plus-listen - men
samlet set er jeg helt klart tilfreds med den lille cykel. Der er i hvert
fald ikke nogen i 35-45.000 klassen som jeg hellere ville have p.t.

Til slut har jeg lige et par SZR-links, som du sikkert allerede har kigget
på :P

<http://www.thumperpage.com/articles/ACSZR.html>
<http://ukrm.net/BIKES/Yamaha/darsy_szr660.html>

God fornøjelse! :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 23-01-04 12:17

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> wrote in

> [...]
> - Ting rasler, knækker og ryster sig løs i flæng
> - Der skal efterspændes en del
> - Ikke nok motorpower til den gennemsnitlige brian

K L A S K !!!

> [...]
> det danske klima (fandt tilfældigvis ud af at min ikke kan dytte efter
> længere tids kørsel i regnvejr -- men det er vist også et generelt

Og så kan man da få noget der er mere 'italiens'; men iøvrigt overholder
resten 'afspecifikationen, måske lige med undtagelse af håndteringen.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 23-01-04 12:30

Hekto wrote:

> K L A S K !!!

Ja, ok, det var måske en lidt grov udtalelse :) - Men nu købte jeg rent
faktisk cyklen af en ved navn Brian, hvis væsentligste grund til at sælge
til fordel for en ZZR 600, var at SZR'en ikke havde HK'er nok til lange
motorvejstræk. Og alle brian'er er vel ens? ;)

--
mvh "Moaaaar, jeg skal lave" Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 23-01-04 13:27

> [...]
> til fordel for en ZZR 600, var at SZR'en ikke havde HK'er nok til lange
> motorvejstræk. Og alle brian'er er vel ens? ;)

I så fald skulle jeg være undtagelsen der bekræfter reglen!
Jeg kører ikke engang til Nordsjælland ad motortrafikvejen, hvis jeg kan
undgå det, tidsmæssigt.
Alle kan jo håndtere mange HK ... og med lidt øvelse, endnu flere, når bare
de skal køre ligeud! :0P

Fra : Pwh

Dato : 23-01-04 13:39

Rasmus Neckelmann wrote:

> [...]
> at sælge til fordel for en ZZR 600, var at SZR'en ikke havde HK'er
> nok til lange motorvejstræk. Og alle brian'er er vel ens? ;)

Ellers hed de vel ikke Brian, selv om nogen af dem prøver at gemme
sig bag dæknavne kender vi nok deres sande natur ;)

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 23-01-04 13:50

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in

> Ellers hed de vel ikke Brian, selv om nogen af dem prøver at gemme
> sig bag dæknavne kender vi nok deres sande natur ;)

.... til gengæld har de ofte en utrolig viden om grimme og skadelige
opfindelser, samt mærkværdig paratviden, som af og til er nyttig!

Jeg kan i flæng nævne, at jeg f.eks. ved at olietanken på en Kawasaki KR-1
sidder let tilgængelig for en skefuld sukker, bag et ikke dirkefrit
plastikskjold ... hvis ellers lige netop DU skulle være interesseret i den
oplysning!!!! .... FLAB!

Fra : S.G

Dato : 23-01-04 14:24

en 10´er på hekto :D

Fra : Pwh

Dato : 23-01-04 15:03

Hekto wrote:
> [...]
> dirkefrit plastikskjold ... hvis ellers lige netop DU skulle være
> interesseret i den oplysning!!!! .... FLAB!

LOL

/Jens (som synes at Kwakken er sød nok uden ekstra sukker)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 20:40

> [...]
> sidder let tilgængelig for en skefuld sukker, bag et ikke dirkefrit
> plastikskjold ... hvis ellers lige netop DU skulle være interesseret i den

LOL!!!!

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-04 16:21

"OK, ville nok have haft "en smule" mindre ondt i røven sidst på dagen, hvis
jeg havde kørt på en blackbird"

Prøv at sætte dig på et håndklæde så din røv kan "ånde". (det forudsætter
dog at du ikke køre i vantæt tøj), gerne læder....
Selvom jeg køre BB, så fik jeg også ondt i r..... første gang jeg var afsted
på den. Men efter jeg er begyndt at sidde på et håndklæde på langtur, er det
hjulpet betydeligt. For et par siden kørte jeg i et stræk til Camp-moto i
Crest, uden at have videre ondt. Jeg kunne oven i købet sætte mig direkte
ind i baren på deres hårde "træbænk" uden probs

Alternativt kan du betrække dit sæde med læder.

Fra : Rasmus

Dato : 24-01-04 20:31

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv at sætte dig på et håndklæde så din røv kan "ånde". (det forudsætter
> dog at du ikke køre i vantæt tøj), gerne læder....

Det ville vist være synd at sige at mit tøj er vandtæt... :P

> [...]
> Crest, uden at have videre ondt. Jeg kunne oven i købet sætte mig direkte
> ind i baren på deres hårde "træbænk" uden probs

Hmm, troede egentligt at når man kørte sådan en sportstourer, at man så var
beskyttet mod røvsmerter, men ok man bliver jo altid klogere. Tricket med
håndklædet har jeg også hørt før, og har da tænkt mig at prøve det næste
gang jeg skal på langfart! :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : ...Thomas...

Dato : 23-01-04 19:39

Tak for alle posterne...

Jeg tror i første omgang at jeg dropper SZR'en...

Yamaha XJ 600 har længe været den maskine jeg har kigget efter, men da jeg
så den anden skabte det lidt interesse...
Dels fordi den ligner mere, og dels fordi jeg håbede den måske var lidt mere
driftsikker.

Det lyder så ikke til at være tilfældet...

Drømmen er en dag at køre ud af butikken med en ny XJ 900 eller en
sportsturer fra BMW.

Men realistisk set, så sker det ikke inden for de næste mange år.

Jeg købte en Suzuki GN 250, som den første maskine. Den var kun et år
gammel, og der var aldrig nogen problemer med den. Ud over manglende HK.

Efter et års tid, solgte jeg den og købte en Yamaha RD 350 YPVS. Hold da op,
hvor en forskel...

Både HK og drift.

Den fejlede noget hele tiden. Jeg må indrømme at jeg er den type der ikke
kan klare hvis der er noget der halter på mit køretøj...

Så, det var ikke lykken...

Så, derfor står valget nu på enten en XJ600 eller en GS 500... Fordelen ved
GS'eren, er at den har jeg råd til at købe relativ ny...

Hvor XJ'eren, nok skal ha' en del år på bagen for at komme ned i pris...

Men har lige en Suzuki Alto jeg skal ha' solgt først...

Så der er tid nok, til at tænke over sagen...

....Thomas...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-01-04 21:43

> Så, derfor står valget nu på enten en XJ600 eller en GS 500...
> Fordelen ved GS'eren, er at den har jeg råd til at købe relativ ny...

GS, GS, GS

Pjat, det er begge fine begyndercykler og XJ'eren har lidt mere power og en
lidt mere tøset lyd. Det var den første rigtige mc jeg fyrede af og det var
sgu meget sjovt.

> Hvor XJ'eren, nok skal ha' en del år på bagen for at komme ned i
> pris...

Så ville jeg personligt vælge GS'eren (og det gjorde jeg så forresten også
da jeg var i samme situation).

Det kan du bare ikke bruge til en pind, hvis du ikke har prøvet cyklerne.
GS'eren er lidt mindre end yamahaen at sidde på, så hvis du ikke synes, det
er ok, er XJ'eren nok mere dig.

Når du har prøvet dem begge, vælger du den, der er mest dig. Ellers
fortryder du det hver gang du møder en anden MC'ist på den type mc du
fravalgte og det sucks.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-01-04 23:30

Jacob Larsen wrote:

> Når du har prøvet dem begge, vælger du den, der er mest dig. Ellers
> fortryder du det hver gang du møder en anden MC'ist på den type mc du
> fravalgte og det sucks.

Hej.

Jacob har ret, men du skal prøve dem alle tre !, du må ikke afskrive Yamaha
SZR'en , før du har prøvet den også, for du vil
være i tvivl hver eneste gang du støder på en, om det/den måske ikke
liiiiiige havde været noget for dig alligevel !?

Kender det kun, alt for godt fra mig selv

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : S.G

Dato : 24-01-04 02:39

Hvad med en RF600, Bandit600 eller gsx600F?
kan anskaffes til omkring de 35k - 50k