ik nok strøm?
Fra : bo-gsxR

Dato : 22-01-04 19:25

er der noget galt?
1. min kværn dykker i lysstyrken, når jeg gir gas.
2. motoren dykker nogle gange i omdr. ( ca. ½-1 sek. )
når jeg tænder for fjernlyset ( i tomgang ) eller hvis jeg
tænder for blæseren. ( manuelt styret køleblæser ).
?
er den gal med generatoren/ensretteren?

bo-gsxR

Fra : 2HOT4YOU

Dato : 22-01-04 21:01

Du skal nok regne med der er en kortslutning fra din lys kontakt , jeg
gætter på der ikke er noget galt hvis du slukker for lyset jeg tænker på "
går ned i omdr "

MVH. JM

Fra : Perminator

Dato : 22-01-04 21:26

Generatoren står af om kort tid, fordi kullene er ved at tabe kontakten til
kummutatoren. Der laves strøm nok til vedligeholdelse af akku. men ikke
til peaks. Det er kanten af en afgrund - check først akkumulatoren, og
dernæst generatorens ydelse.
vh Perminator

Fra : Berith Thomsen

Dato : 22-01-04 23:28

> [...]
> kummutatoren. Der laves strøm nok til vedligeholdelse af akku. men ikke
> til peaks. Det er kanten af en afgrund - check først akkumulatoren, og

det må jeg så gøre.
er der kul på, når alt er elektronisk på nyere mc'er?

bo-gsxR

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-01-04 00:51

Hej Berith og Frank!

> det må jeg så gøre.
> er der kul på, når alt er elektronisk på nyere mc'er?

Ja, det er jo nærmest gået omvendt mht. udviklingen på dette plan! - I gamle
dage var der ikke kul i generatoren og en ordenlig generator kunne nærmest
holde til dommedag. Men dén tid skulle jo ændres, da man ville regulere
feltet i generatoren: Altså både strømmen i hhv. stator- og rotorviklinger!

..... Desuden skal kul-fabrikanterne jo også leve!

- Om din MC kører med kul i generatoren skal dog være mig usagt.

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 10:53

Lars T. Thomsen skrev i meddelelsen ...

>Ja, det er jo nærmest gået omvendt mht. udviklingen på dette plan

Både og ! Lucas præsenterede permanentmagnet generatoren i halvtredserne,
og den blev næsten enerådende på engelske MC'er i tredserne og
halvfjerdserne. Japanerne syntes åbenbart at det var lidt for simpelt, og
havde feltregulerede generatorer, (Yamaha, Honda og Suzuki). Men da de
engelske MC'er "uddøde", ja så kunne man lige pludselig sagtens bruge det
simple og "crude" permanentmagnet system. Og sådan er det på stortset alle
japanske motorcykler idag.

Den helt store forskel på Lucas systemet, og de japanske, ligger i
reguleringen.

Lucas regulerede med en kraftig zenerdiode, på en stor aluminiumskøleplade,
efter ensretningen (altså DC), hvori den overskydende effekt blev afsat som
varme. De allerførste 6 volt systemer blev endog reguleret med modstand og
relæ. Zenerdioden havde et meget hårdt liv, og havde man den kær, så kørte
man med lys hele tiden.

Japanske systemer regulerer ved at kortslutte en generatorvikling, før
ensretningen, med en thyristor. Derved afsættes den overskydende effekt
hovedsageligt i generatoren. Denne overskydende effekt er dog allerede på
reguleringstidspunktet ret lav, da "kortslutningen" af generatorviklingen
har drevet generatoren i magnetisk mætning.
De første MC'er til at bære dette system må have været Kawazaki's KH'ere,
hvor det faktisk var meget pålideligt. Suzuki har/er mindre heldige med
deres udgave, hvor både generator og regulering giver op lidt for ofte.
Honda er ikke fri for problemer med regulatoren.

Løsningen på reguleringsproblemer på permanentmagnet systemer er dansk !
Schnabel ! Han laver reguleringer, der dur' til erstatning for de originale.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 22-01-04 21:37

bo-gsxR wrote in news:401015ad$0$29372$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
> når jeg tænder for fjernlyset ( i tomgang ) eller hvis jeg
> tænder for blæseren. ( manuelt styret køleblæser ).

Det kan godt være lader og generator og andre dyre ting; men også
noget banalt.

Al strømmen futter afsted igennem ledningerne fra batteriet, op til
kontakter (start/lys) og videre til tænding, lygter o.s.v.
Så længe den løber i ledningerne går det fint; men hvor den går
igennem sikringer, stik og spadesko kan der være korrodering, og så
bliver der kontaktmodstand.
Der skal faktisk ikke så mange 1/100-dele ohm til, før spændingen
dropper et par volt, hvis der lige pludselig skal løbe 10 Ampére.

Så brøv og løb det elektriske igennem for irede stik, sikringer og
kontakter.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-01-04 22:02

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der skal faktisk ikke så mange 1/100-dele ohm til, før spændingen
> dropper et par volt, hvis der lige pludselig skal løbe 10 Ampére.

Som gode gamle ohm sagd... U=I*R dvs at R=U/I R=2/10=0,2ohm... dvs 20/100
dele :D Der er sq noget om snakken.. der skal fedt i nakken på de stik...

mvh Tommy Fer

Fra : Berith Thomsen

Dato : 22-01-04 23:40

> Så brøv og løb det elektriske igennem for irede stik, sikringer og
> kontakter.
takker
det gør jeg så

bo-gsxR

Fra : Klawz Forgertig

Dato : 23-01-04 10:37

er Bo en kvinde !!!!

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 10:58

bo-gsxR skrev i meddelelsen
<401015ad$0$29372$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>er den gal med generatoren/ensretteren?

Ret mistanken mod ledningsnettet og akkumulatoren i første omgang. Når Du
ved at alle forbindelser er i orden, så mål ladespænding ved forskellige
omdrejningstal. Tomgang: 12-13 volt, 3000 - 4000 omdr/min: 14-15 volt. Målt
på akkumulatorklemmerne. Fail > Schnabel !

mvh
Orla