"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:buf054$235h$1@news.cybercity.dk...
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad en styrdæmper kan bruges til? Er
det
> så at motorcyklen ikke har så stor tendens til at woble? (Hvis det er det
> det nu hedder
Det er der delte meninger om:
Wobbling er ofte foranlediget af fleksende stel/-komponenter eller løse
lejringer og dér kan en fasthed imellem forgaffel og stel ikke hjælpe meget!
Et andet stelfænomæn er det der her på gruppen oftest er kaldt
"tankslappers": Hvor styret typisk begynder at slå fra side til side under
påløb (ofte omkring 70km/t), og dét kan klart beherskes af den fasthed som
en styrdæmper giver - Men igen: der er jo en årsag til miseren, og SV'eren
kan næppe have brug for en sådan permanent "krykke".
Hvis du har problemer med slingrende kørsel har du et klart problem et
sted - Mit nærmeste bud er at du har kørt med for lavt dæktryk så længe at
dækkets tværsnit er slidt helt spidst/trekantet: Føl med hånden hen over
fordækket og fornem om der er plane nedslidninger på begge sider af
midten/midterrillen, eller kig simpelthen efter på mønsterdybden á nedslidt
mønster med tydeligt tilbagestående midter- rille/mønster!
Ifald er der kun én kur: Nyt dæk og efterfølgende forhøjet dæktryk for at
undgå sagen igen!
> Hvad er der af gode fabrikater, udover Öhlins? (eller er Öhlins det eneste
> der duer?)
Jeg tror ikke engang at dét er noget at öhlins beskæftiger sig med, men der
er masser af gode alternativer, derved at alle er skåret over samme læst!
--
Armand.