Må vi kører 2 på motorcykel??
Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:01

Jeg har læst en del anmeldelser af motorcykler efterhånden, og det har flere
gange fanget min opmærksomhed, hvor lidt den må laste!!
De fleste motorcykler har en laste-evne på mellem 150-200Kg!!!! Det er da
alt for lidt hvis der skal transporteres 2 personer!!
Min egen må ifgl. reg. attesten laste 155Kg! (egenvægt 180kg + maksimallast
155kg = totalvægt 335kg)
Regnestykke.
Olie 3kg
Benzin 15Kg
Topboks(med inhold samt monteringsbeslag) 15Kg
Mig(med fuldt udstyr) 105kg
Batteri 3kg

Rest til medpassager: 155 - 3 - 15 - 15 - 105 - 3 = 14Kg !!!!!
Dvs. jeg må kun kører med børn under 4 år!! (Men det er vel også ulovligt at
have så små størrelse bagpå!)

Kan det virkelig passe!?!?
Nu er min jo også en gammel svend, men ifgl. flere tests jeg har læst, er
det også tilfældet med moderne maskiner!

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Finn Andersen

Dato : 18-01-04 15:16

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er min jo også en gammel svend, men ifgl. flere tests jeg har læst, er
> det også tilfældet med moderne maskiner!

Hej.

Min Yamaha har en egenvægt på 230 kg, og må laste 250 kg, altså en totalvægt
på 480 kg, så det er ikke noget problem.

Mvh Finn XV750

Vi ses lige pludseligt. Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:31

Hej.

> Min Yamaha har en egenvægt på 230 kg, og må laste 250 kg, altså en
> totalvægt på 480 kg, så det er ikke noget problem.
>
> Mvh Finn XV750

Prøv lige at lave samme regnestykke som mig!!
Husk olie, vand, benzin, batteri + evt. bagage hvis man skal på tur!
Det må så kunne være en relativt lille person der skal være bag på!

Fra : Finn Andersen

Dato : 18-01-04 15:46

> Hej.

> Prøv lige at lave samme regnestykke som mig!!
> Husk olie, vand, benzin, batteri + evt. bagage hvis man skal på tur!
> Det må så kunne være en relativt lille person der skal være bag på!

Min må i.flg. attesten laste 95 kg mere end din, dvs. med samme regnestykke
som dit + ekstra 15 kg bagage til medpassageren så er der stadig plads til
en passager på omkring 94 kg. Så for mig at se, er det ikke noget problem
med overvægt.

Mvh Finn XV750

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:51

Finn Andersen wrote:
> [...]
> regnestykke som dit + ekstra 15 kg bagage til medpassageren så er der
> stadig plads til en passager på omkring 94 kg. Så for mig at se, er

Ikke hvis din passager vejer mindre end mig
Anyway, jeg undre mig som sagt også på baggrund af en del tests jeg har læst
i Touring Nyt, hvor de oplyser cyklens lasteevne! Og mange af de maskiner de
tester er under 200Kg, og så begynder det efter min mening at blive svært at
klemme 2 personer ned på cyklen uden at maksimalt tilladte totalvægt bliver
overskredet!

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:32

Ups,, det var meningen svaret skulle være havnet i nyhedsgruppen!!
Har sendt det til NG'en også

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:43

Anders Thorup wrote:
> Ups,, det var meningen svaret skulle være havnet i nyhedsgruppen!!
> Har sendt det til NG'en også
>
> --

DOOH,, det kører rigtig godt for mig,,, :-/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 15:21

> [...]
> De fleste motorcykler har en laste-evne på mellem 150-200Kg!!!! Det
> er da alt for lidt hvis der skal transporteres 2 personer!!

Min XS400 må laste 240 kg, og det er da ikke helt i skoven til 2 personer,
og den er heller ikke hverken ny eller stor. Det giver en totalvægt på 415
> [...]

> Nu er min jo også en gammel svend, men ifgl. flere tests jeg har
> læst, er det også tilfældet med moderne maskiner!

En GSX250 har de nok ikke vurderet som værende egnet til 2 personer
alligevel, og har derfor dimensioneret den som den er. Jeg vil nu nok tro at
større, specielt touringprægede, cykler også er lavet til at have større
lasteevne. Sportscykler kan jeg heller ikke tro har den store lasteevne, da
deres hovedformål ikke er at transportere flere personer m. bagage.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:29

Martin Sørensen wrote:

> En GSX250 har de nok ikke vurderet som værende egnet til 2 personer
> alligevel, og har derfor dimensioneret den som den er.

GS450 deler så vidt jeg ved både stel og bremser med den, og der kan man da
ikke bruge samme argumentation!
Den kan da også sagtens transporter to store fyre rundt uden problemer, også
på motorvejen hvis bare man holder sig til hastighedsgrænserne.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 15:43

> GS450 deler så vidt jeg ved både stel og bremser med den, og der kan
> man da ikke bruge samme argumentation!

En GS450 burde lige kunne slæbe to personer. Ved du hvad dens lasteevne er?

> Den kan da også sagtens transporter to store fyre rundt uden
> problemer, også på motorvejen hvis bare man holder sig til
> hastighedsgrænserne.

Tja, min XS400 kan da også godt trække to personer rundt, også med 110km/t
på motorvejen, men det er absolut ikke nogen nydelse, for acceleration er
der absolut intet af når man runder 100km/t med to velvoksne personer i
sadlen. Jeg synes ikke den er egnet til at køre længere ture med to
personer. Det kan da lade sig gøre, men det skal jo også være lidt sjovt når
man kører mc.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:46

Martin Sørensen wrote:

> En GS450 burde lige kunne slæbe to personer. Ved du hvad dens
> lasteevne er?

Nej det ved jeg ikke lige umiddelbart, men hvis det som jeg tror, er samme
stel og bremser, så kan den jo ikke være større end på min GSX250.

> [...]
> længere ture med to personer. Det kan da lade sig gøre, men det skal
> jo også være lidt sjovt når man kører mc.

Ja, det skal det da, men det har jo ikke noget med lasteevne at gøre.

Fra : anders majland

Dato : 18-01-04 15:54

> En GS450 burde lige kunne slæbe to personer. Ved du hvad dens
> lasteevne er?

Det er ikke et spørgsmål om effekt... Min 15hk "motorcykel" må afair
slæbe 180kg hvilket den også gør ganske udemærket når bare man ikke har
travlt. Min tenere der jo har "lidt mere" effekt må vist også kun slæve
omkring de 180kg. Med mig, sidetasker, tobboks, centerstøttefod bliver
der vist ogsåkun plads til sønnike og ikke min kone.

> Tja, min XS400 kan da også godt trække to personer rundt, også med
> 110km/t på motorvejen

Jeg har også været lidt passager på en gsx250 (ikke r) og det bliver den
heller ikke kvikkere af...

Men mon ikke de fleste er designet til 2 små italienere eller japanere
.... istedet for os "velvoksne" nordboere

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 19:45

> Men mon ikke de fleste er designet til 2 små italienere eller japanere
> ... istedet for os "velvoksne" nordboere

Jo, det er garanteret der hunden er begravet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Niels Poulsen

Dato : 18-01-04 15:49

Det her var nu et af de gode spørgsmål..

Jeg har været ude for at skulle på vægt med min mc !
Sikke en griner... det er nogle år siden og husker ikke sagerne i detaljer..
Men husker at jeg havde side tasker og topboks på... Fyldt med dåse øl :)

Fik ikke en bøde, men efter dette indlæg tænker jeg på om jeg kan smide
kæresten bagpå samt top / sidetasker bag på når turen går syd på til
sommer..

/Niels
Gsx600f
www.npnet.dk - en lille privat udbyder med kunden i centrum.

Fra : Armand

Dato : 18-01-04 09:31

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> større, specielt touringprægede, cykler også er lavet til at have større

Jeg husker at MOTORRAD på et tidspunkt faktisk slagtede de store
touring-modeller (incl. BMW's) for at kikse omkring emnet!
Måske at deres utilstrækkelige lasteevne skyldtes at man stort set havde
udviklet en eksisterende model til touring-damper uden at focusere på at
kåbe og taskers mer-vægt medførte en manko i total-vægten :-/
Jeg tror dog at der generelt er blevet rettet op på sagen efter pågældende
artikler!?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-04 19:51

On Sun, 18 Jan 2004 09:31:12 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>kåbe og taskers mer-vægt medførte en manko i total-vægten :-/
>Jeg tror dog at der generelt er blevet rettet op på sagen efter pågældende

Det har du vist meget ret i.
For nogen tid siden betragtede jeg en af de første Goldwing.
Den skulle efter sigende have nogle ganske forfærdelige køreegenskaber
grundet i at stellet er på det nærmeste bygget af peddirør, og lige så
blødt som kogt spagetti.
For at slippe ud af "produktansvar" har Honda sat totalvægten på
cyklen nøgen så lav, at de fleste der monterer et badekar af en kåbe
og mega tasker allerede har overskredet totalvægten med føreren i
sædet.
Når så ekvipagen forulykker trækker fabrikanten bare på skuldrene og
henviser til den overskredne totalvægt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 19-01-04 02:19

Hvad med dækkene? Tilbage i 70érne kunne jeg da oplyse at et par i Stenløse
Mc kørte med for meget vægt, især når de med de andre kørte udenlands. De
kørte påmen Moto-Guzzi og slagteren vejede vist 110 kg. og hans pige var
ikke nogen letvægter.

I en fremragende samtidig test af mange mange motorcykelhjul, i et af de 3
amerikanske motorcykelblade jeg holdt, sås det at bæreevnen for samlet for-
og baghjul for de mange dæk varierede op til 100 kg. Og jeg gjorde derfor
parret i Stenløse opmærksom på at de i deres tilfælde under kørsel til
Frankrig egentlig sikkert havde 100 kg. overlast.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 19-01-04 18:20

> [...]
> lasteevne. Sportscykler kan jeg heller ikke tro har den store lasteevne, da
> deres hovedformål ikke er at transportere flere personer m. bagage.

Var det ikke også noget med at nogle versioner af gixxer 400'eren kun
måtte transportere en person? ..og det er da trods alt en storebror.

..men correct me if im wrong, min hjerne er ved at være støvet

Kenneth
R1 (..som helst ikke transporterer passagerer på mere end 60-65 kg.)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 15:47

Jeg prøver lige regnestykket på min MC:

> Min egen må ifgl. reg. attesten laste 155Kg! (egenvægt 180kg +
> maksimallast 155kg = totalvægt 335kg)

Lasteevne 240 kg.

> Regnestykke.
> Olie 3kg

Samme.

> Benzin 15Kg

Samme.

> Topboks(med inhold samt monteringsbeslag) 15Kg

Samme.

> Mig(med fuldt udstyr) 105kg

Nok nærmere 110kg her.

> Batteri 3kg

Samme.

> Rest til medpassager: 155 - 3 - 15 - 15 - 105 - 3 = 14Kg !!!!!

Rest:
240 - 3 - 15 - 15 - 110 - 3 = 94 kg.

Meget passende.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 15:48

Martin Sørensen wrote:

> Rest:
> 240 - 3 - 15 - 15 - 110 - 3 = 94 kg.
>
> Meget passende.

Ja, med mindre det er en i samme størrelse som dig selv!! Kan du se
problemet?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 16:06

> Ja, med mindre det er en i samme størrelse som dig selv!! Kan du se
> problemet?

Næh, en cykel på den størrelse forventer jeg ikke at der kan være 2x mig
selv på. En Blackbird ville jeg derimod forvente at have en lasteevne på 300
kg eller deromkring. 2 fuldvoksne personer, fyldte
sidetasker+toptaske+tanktaske m.v. på en ferietur skal den kunne klare.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 16:39

Martin Sørensen wrote:
>>> Rest:

> [...]
> lasteevne på 300 kg eller deromkring. 2 fuldvoksne personer, fyldte
> sidetasker+toptaske+tanktaske m.v. på en ferietur skal den kunne

jeg fandt lige et Touring Nyt(6/2003),, det eneste jeg har herhjemme, da
resten ligger på arbejde.
Laste-evne:
Suzuki SV-1000 S = 198Kg !!!!! altså for lidt til 2 personer
Suzuki SV-650 S = 211Kg !!!
BMW R 1200 CL = 222Kg og den er endda en maskine med original-monterede
sidetasker + topboks, og altså også alt for lidt til 2 mand!!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 17:10

> [...]
> BMW R 1200 CL = 222Kg og den er endda en maskine med
> original-monterede sidetasker + topboks, og altså også alt for lidt

Ja, det vil jeg give dig ret i virker som alt for lidt, specielt på BMW'en.
Så duer de jo ikke rigtigt til at tage på ferie, hvis man skal være 2
personer på og holde sig inden for lovens rammer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-01-04 17:16

Anders Thorup wrote:
> [...]
> BMW R 1200 CL = 222Kg og den er endda en maskine med
> original-monterede sidetasker + topboks, og altså også alt for lidt

Sidder lige med registreringsattesterne for min CBR1000 og Vibekes GSXR250,
og der er maksimallasten opgivet til henholdsvis 185 kg og 190 kg!!!!! Den
opgivne egenvægt i registreringsattesten er henholdsvis 240 kg og 150 kg,
hvilket må være i "våd" tilstand.
Så det med størrelsen af cyklen, og om det er en sport eller touring er
tydeligvis ikke entydig.

Allan Bojesen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 17:22

Allan Bojesen wrote:

> [...]
> henholdsvis 240 kg og 150 kg, hvilket må være i "våd" tilstand.
> Så det med størrelsen af cyklen, og om det er en sport eller touring

190Kg til en CBR1000 vil jeg også mene er totalt til grin (No offense)
Næste gang man skal have passager med, skal man lige tænke sig om en ekstra
gang :-/
Hvordan mon politiet vil se på sådan en overtrædelse af tilladt totalvægt,,
og hvad er bøderne??

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-01-04 17:38

Anders Thorup wrote:
> 190Kg til en CBR1000 vil jeg også mene er totalt til grin (No
> offense) Næste gang man skal have passager med, skal man lige tænke
> sig om en ekstra gang :-/

185 kg til CBR'eren og 190 kg til Gixeren. Jeg vil tro Gixeren bliver lidt
stakåndet hvis der bliver fyldt 190 kg på den. menn 185 kg er ikke meget til
bagage + tasker + 2 * person. I mit tilfælde kan det dog godt gå - det er
blot et ?? om vægt

> Hvordan mon politiet vil se på sådan en overtrædelse af tilladt
> totalvægt,, og hvad er bøderne??

Et bud kan være kr. 500,- og en venlig ordre om at efterlade konen i
rabatten

Allan Bojesen

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-01-04 17:40

Allan Bojesen wrote:
> Jeg vil tro Gixeren bliver
> lidt stakåndet hvis der bliver fyldt 190 kg på den. menn 185 kg er
> ikke meget til bagage + tasker + 2 * person. I mit tilfælde kan det
> dog godt gå - det er blot et ?? om vægt

Nej da, gixxeren vil nemt kunne klare 190Kg. Personlig har jeg kørt med
rundt regnet 250kg last på min gsx, og den har endda færre kræfter en din
lille gixxxer.
mig + en ven på omkring 110kg + 2 kasser øl i topboksen + benzin og det
løse jo
Jeg vil skyde på at det giver omkring 250kg, og det gik da fint

--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

begin 666 biggrin.gif
M1TE&.#EA#P`/`*(``/___[V]O5G_R&.$_P```````````````"'Y! D```$`
M+ `````/``\`0 A=``,(%$B@8,&!! 40``!@(4.'!!0&B!A1H46+! 96-%A0
M@$2-'D.*S#A1(<>3%$LN=-BPX4>$)Q'"K!CR($B3-3>6%,DSI\*'#%NZ[ @Q
1*$2)&UEV?#F1ID>;`0("`#L`
`
end

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : anders majland

Dato : 18-01-04 15:55

> Lasteevne 240 kg.

Hvilken maskine er det ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-04 19:44

> Hvilken maskine er det ?

Yamaha XS400 Seca. Lasteevnen på de 240 kg er taget fra reg. attesten, men
det burde vel passe?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : K

Dato : 18-01-04 16:59

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> Rest til medpassager: 155 - 3 - 15 - 15 - 105 - 3 = 14Kg !!!!!

så må konen på slankekur

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 17:47

K wrote:

> så må konen på slankekur

Det tør du ikke skrive højt

/Jens

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 19-01-04 12:01

GSXR 250:
Totalvægt 340kg.
Cykel : 148kg
Benzin : 11L
Olie: 2,5L
Vand: 2L

Så er der 176kg tilbage til kød. Og det går da også vældigt med to personer
på. Jeg har da rundet 160 uden de store problemer, bare der ikke er modvind
:)

Thomas