Geely motorcykler og brugte japanere
Fra : Jan Hansen

Dato : 16-01-04 23:53

Hej gruppe

Jeg er en mand som sidst har ejet en mc for sådan en 18-20 år siden.

Nu har jeg læst en del om Geely cyklerne.
Det lader til at være muligt at komme lidt rundt på en 2hjuler for en billig
penge.

Er der nogen af jer der har set dem i virkeligheden ?

Jeg tænker på hvor store de er, kan en voksen mand sidde på en Samurai eller
en Prince ?

Jeg har læst i gruppen at Kim Olsen har en Boss som han er tilfreds med.
Er der nogen andre der har erfaringer med dem ?

Jeg ved godt at jeg ikke får en stor moderne motorcykel, hvis man køber en
Geely, men helt ærligt, der er da noget galt med brugtpriserne i det her
land ?

Hvis jeg kigger på en brugt Suzuki savage er prisen på 8 år kun faldet måske
20.000 kr.
Det er da alt for meget at give for en brugt cykel, er det ikke ?
Det kan da næsten ikke svare sig ikke at købe en ny, når forskellen på
brugtpris og nypris er så minimal ?

hilsen Jan

Fra : K

Dato : 17-01-04 00:16

"Jan Hansen" <johnjohnxy@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
billig
> penge.

> Er der nogen af jer der har set dem i virkeligheden ?

Har både set og prøvet et par af dem ( Boss og Puma ) førstnævnte er faktisk
en rimelig fornuftig scooter, bygget på et Yamaha koncept, men sidstnævnte
er noget forfærdelig noget ( ja undskyld men det mener jeg ) som minder om
en gammel "mangel på stabilitet knallert fra 70'erne" .....skulle jeg give
den point, ville den ikke engang få 1* ud af 10.

> Jeg tænker på hvor store de er, kan en voksen mand sidde på en Samurai
eller
> en Prince ?

Størrelse minder om en Yamaha Virago 250 ....cirka

> [...]
> Geely, men helt ærligt, der er da noget galt med brugtpriserne i det her

Du har fat i noget der med de brugtpriser, men hvis du står med 20000 kr, så
vil jeg foreslå dig at købe en brugt til eks. 50 - 60000 kr og så smide
nogle af de 20000 i udb. og afdrage over nogle få år, du kan få lån helt ned
til 3 % har jeg set.

Hvis du absolut vil have Geely så nap en Boss

> [...]
> Det er da alt for meget at give for en brugt cykel, er det ikke ?
> Det kan da næsten ikke svare sig ikke at købe en ny, når forskellen på

Ja sådan tænker jeg også, med mindre man er heldig, jeg fandt sidste år en
kun 2 år gammel mc med kun 3000 km på klokken, der sparede jeg 15000 kr i
forhold til en ny, det mener jeg er værd at tage med, desuden tabte jeg kun
4000 kr ved at køre på den i 4 mdr. da jeg igen solgte den i juli måned, se
det var jo et billigt ejerskab.

Held og lykke med dit valg

Fra : Jan Hansen

Dato : 17-01-04 17:05

"K" <potz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Størrelse minder om en Yamaha Virago 250 ....cirka

Ok

> [...]

> vil jeg foreslå dig at købe en brugt til eks. 50 - 60000 kr og så smide
> nogle af de 20000 i udb. og afdrage over nogle få år, du kan få lån helt

Jeps det har du ret i, renten er da trykket helt i bund

> Hvis du absolut vil have Geely så nap en Boss

Skal jeg nok huske på

> [...]
kun
> 4000 kr ved at køre på den i 4 mdr. da jeg igen solgte den i juli måned,

Takker

Fra : Armand

Dato : 17-01-04 01:01

> [...]
> Det er da alt for meget at give for en brugt cykel, er det ikke ?
> Det kan da næsten ikke svare sig ikke at købe en ny, når forskellen på

Got a point there!
Suzuki SV 650 S har t.o.m. forgangne sæson holdt brugtpriser der er nærmest
identisk med den oprindelige nypris (fra '98 og fremover).
Yamaha Fazer 600 sælges til samme pris, men har stedse været ca. 20.000,-
dyrere end SV fra ny af!
Honda CBR 600 ser ud til ikke at kunne komme under 60.000,-. Selv ikke de
ældste 91'ere der "kun" kostede 90.000,- dengang!

Desværre kræver det lidt af en krystalkugle at sikre sig prisstabilitet, men
ét er sikkert: Motorcykler mister ikke værdi som en rusten Fiat!
Og det (gensalgsværdien om føje år) kunne jo være en del af dine
overvejelser omkring hvad du egentlig har råd til.

--
Armand.
(på en 12 år gamme 400'er til lige under 60.000 kr )

Fra : Jan Hansen

Dato : 17-01-04 17:12

> [...]
> Honda CBR 600 ser ud til ikke at kunne komme under 60.000,-. Selv ikke de
> ældste 91'ere der "kun" kostede 90.000,- dengang!

Ja det er da trods alt en del år siden det var 91

> Desværre kræver det lidt af en krystalkugle at sikre sig prisstabilitet,
men
> ét er sikkert: Motorcykler mister ikke værdi som en rusten Fiat!

Ja, og det undrer mig lidt. Selvfølelig kan man se om der er rust eller ej
på en cykel, men derfor ved man jo at de bliver slidte alligevel. Lejer,
bøsninger, greb m.m. alt bliver slidt med tiden, men det afspejler brugt
prisen ikke.

> Og det (gensalgsværdien om føje år) kunne jo være en del af dine
> overvejelser omkring hvad du egentlig har råd til.

Det har du selvfølgelig ret i, hvis gensalgsværdien holder så kan man jo
næsten tale om at investere i en motorcykel

Fra : Ole Baun

Dato : 17-01-04 17:37

"Jan Hansen" skrev i en meddelelse

> "Armand" skrev i en meddelelse
- snip -

> [...]
> på en cykel, men derfor ved man jo at de bliver slidte alligevel. Lejer,
> bøsninger, greb m.m. alt bliver slidt med tiden, men det afspejler brugt

Det undrer ikke mig. Lad os f.eks. ta´ en Savage med 10 år på bagen. Det er
vel ikke usædvanligt at finde en der har kørt 30 kkm, eller med andre ord
3.000 i snit om året, og mon ikke de er kørt i sommerhalvåret, og kun når
solen har skinnet
Og så er den sikkert blevet pudset og passet en hel del mere end Fiat´en,
der har kørt meget længere, og i alt slags vejr.

Ole Baun
CB 500, ´96, 124 kkm

Fra : Armand

Dato : 17-01-04 23:16

"Jan Hansen" <johnjohnxy@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det har du selvfølgelig ret i, hvis gensalgsværdien holder så kan man jo
> næsten tale om at investere i en motorcykel

Investering vil det næppe blive, og dog: GSXR400 kostede på et tidspunkt
mere end 15.000kr over nyprisen - Men som sagt: det kræver altså en
krystalkugle!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 17-01-04 12:57

Jan Hansen wrote in

> [...]
> Det kan da næsten ikke svare sig ikke at købe en ny, når
> forskellen på brugtpris og nypris er så minimal ?

Savage'n holder prisen ganske godt. Det er der flere årsager til.
Dels er den ganske holdbar med rullelejer i motoren og en lav ydelse.
Den er også ganske let at smutte rundt på, så mange kvinder
foretrækker dem.
Samtidig er mange anskaffet 'for sjov', så de står som nye, og med
beskedne km-tal. Jeg købte selv en fra Tyskland, en '94'er der havde
gået 1.200KM!
Igennem det seneste år er priserne faldet en anelse, ca. 5.000 Kr.
Det kan skyldes de dønninger som importørens prishop for et par år
siden, gav. Den steg et år eller to, for så at falde tæt ved 10.000
Kr, det næste.

SV650 synes også at have tabt pusten, siden sidste år, hvor de
handledes tæt på nyprisen, midt i 80'erne. Nu synes man at kunne få
en for under 70!?

Hvorfor ikke købe en ny? 10.000Kr. der er brandbeskattet, er da gode
penge at spare, med mindre man har nok af dem.
Et andet forhold er, at nye cykler ikke er lavet bedre af fabrikken;
men tværtimod billigere ... med samme udsalgspris, selvfølgelig.
Lige dér er Svage'n heller ikke et godt eksempel, for det eneste der
stort set er sket siden '87 er at den fik et gear mere i '90.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-01-04 13:12

> SV650 synes også at have tabt pusten, siden sidste år, hvor de
> handledes tæt på nyprisen, midt i 80'erne. Nu synes man at kunne få
> en for under 70!?

imponerende Cyklen kom svjh i handelen i 97

mvh Tommy Fer

Fra : Hekto

Dato : 17-01-04 13:30

Tommy Fer wrote in news:bub8ps$2au$1@news.cybercity.dk:

> imponerende Cyklen kom svjh i handelen i 97

Forskellen er det lille ord 'for', der stod ikke 'fra'!
Jeg kunne selvfølgelig også bare skrive alle 0'erne!

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-01-04 14:02

> Forskellen er det lille ord 'for', der stod ikke 'fra'!

Næ du. Det interessante var hvad en SV'er kostede midt i 80'erne.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Pwh

Dato : 17-01-04 17:12

Jacob Larsen wrote:

> Næ du. Det interessante var hvad en SV'er kostede midt i 80'erne.

Der var den rigtigt billig problemet var bare at finde en

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 17-01-04 21:56

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in news:40095ece$0$27446
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Der var den rigtigt billig problemet var bare at finde en

..... og hvem interesse3rede sig for det, dengang, som idag?

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-01-04 14:05

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Forskellen er det lille ord 'for', der stod ikke 'fra'!
> Jeg kunne selvfølgelig også bare skrive alle 0'erne!

Hmm, jeg snakkede da ikke noget om prisen.... men årgangen.

mvh Tommy Fer

Fra : Jan Hansen

Dato : 17-01-04 17:19

> [...]
> Samtidig er mange anskaffet 'for sjov', så de står som nye, og med
> beskedne km-tal. Jeg købte selv en fra Tyskland, en '94'er der havde

Det lader også til at være en dejlig cykel !
Og en rimelig nypris

> [...]
> Det kan skyldes de dønninger som importørens prishop for et par år
> siden, gav. Den steg et år eller to, for så at falde tæt ved 10.000

Jo men hvis importøren sætter nyprisen ned, burde brugtprisen vel også ryge
ned, ikke ?

> Hvorfor ikke købe en ny? 10.000Kr. der er brandbeskattet, er da gode
> penge at spare, med mindre man har nok af dem.

Brugt der er nogle år gammel, uden garanti, som sælges 10.000 billigere end
nypris.
Det lyder ikke som et særligt godt tilbud, der vil næsten altid komme
reparationer på en brugt som du ikke har på en ny med 2 års reklamationsret.
Ergo har du hurtigt formøblet en del af de 10.000 + haft ærgelser ved
repartion.

> [...]
> Lige dér er Svage'n heller ikke et godt eksempel, for det eneste der
> stort set er sket siden '87 er at den fik et gear mere i '90.

Ok vil det sige at kvalitet og finish var bedre på de første årgange ?

Fra : Hekto

Dato : 17-01-04 22:06

"Jan Hansen" <johnjohnxy@yahoo.com> wrote in

> Det lader også til at være en dejlig cykel !
> Og en rimelig nypris

Tjaaa ... vi er 4 her, der har en, til hyggeture, og vi kender da nogle
stykker flere. Der har ikke været de store problemer, og ikke nogen vi
ikke selv har kunnet klare.

> Jo men hvis importøren sætter nyprisen ned, burde brugtprisen vel også
> ryge ned, ikke ?

'Burde' ... så er der jo nogen der skal have redet deres tab ud, og andre
der skal slå plat på at prisen var højere.

> [...]
> reparationer på en brugt som du ikke har på en ny med 2 års
> reklamationsret. Ergo har du hurtigt formøblet en del af de 10.000 +

Hvis ikke der var et marked, var prisen nok lavere.
Der er selvfølgelig det med garantien, hvis den er noget værd. Har den
kørt uden problemer, tror jeg også den fortsætter med det. Den er nok
lidt svær at slide op, ved alm. brug.
Den skal varme lidt, så der kommer olie til knasterne. Ladesystemet er
Suzuki standard, så det kan betale sig at skifte til en Schnabel
laderegulator.

> Ok vil det sige at kvalitet og finish var bedre på de første årgange ?

Kvaliteten er normal Suzuki. En rimelig slidstærk motor, og en
stellakkering der kunne være bedre.
Det var mere en generel betragtning. Alle fabrikker vil helst tjene mere
ved at sænke produktionsomkostningerne. Man finder noget man kan spare på
i forhold til sidste model, og fastholder salgsprisen.
Forbrugeren springer glad hen i butikken, fordi dinge-noten er kommet i
en ny farve, og skifter sin gamle ud med den nye.