ØV!..Ridser i min nye hjælm! Hvordan får m~
Fra : Zorro

Dato : 16-01-04 12:50

Jeg har lige fået ny hat men min kæreste er kommet til at ridse den. Hvordan
kan disse ridser fjernes? Ridserne er hvide så de er gået igennem
lakeringen. Hjælmen er en agv lavet af plastmateriale.
Er der nogen der har gode ideer til fjernelse af sådan nogle?

På forhånd tak.

Fra : m0rt3n

Dato : 16-01-04 14:25

Zorro, det er dårlig stil at skyde skylden på dullen. Indrøm at du har leget
med at lave små Z'er!
-m0rt3n zrx1100

Fra : Zorro

Dato : 17-01-04 13:02

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> Zorro, det er dårlig stil at skyde skylden på dullen. Indrøm at du har
leget
> med at lave små Z'er!
> -m0rt3n zrx1100

..............ja ja jeg skal jo holde det ved lige!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-01-04 19:31

Zorro wrote:
> [...]
> lakeringen. Hjælmen er en agv lavet af plastmateriale.
> Er der nogen der har gode ideer til fjernelse af sådan nogle?

Sæt et klistermærke på dem

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-01-04 23:36

Hans Joergensen wrote:

> Sæt et klistermærke på dem

Jeg har ellers fået af vide, at man ikke må putte klistermærker på hjelmen
fordi limen går i forbindelse med hjelmen og opløser det yderste lag.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-04 00:20

> Jeg har ellers fået af vide, at man ikke må putte klistermærker på
> hjelmen fordi limen går i forbindelse med hjelmen og opløser det
> yderste lag.

Det vist ikke noget problem på nyere hjelme.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Christian Hesse~

Dato : 17-01-04 19:35

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Jeg har ellers fået af vide, at man ikke må putte klistermærker på hjelmen
> fordi limen går i forbindelse med hjelmen og opløser det yderste lag.

Jeg har engang fået fortalt at grunden til at man ikke må sætte
klistermærker på hjelme er at hjelmens overflade er perforeret, dvs. der er
en masse mikroskopiske huller der skal gøre overfladen stærkere. Når man så
sætter et klistermærke med lim på tætner man disse mikroskopiske huller,
hvilket går ud over hjelmens robusthed. Man kan godt få klistermærker til
hjelme, men de skal være beregnet til formålet.
Jeg ved ikke om det stadig forholder sig sådan, eller om det er en røver.
Men jeg tror ikke på at limen kan opløse noget somhelst.

/Lars

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 17-01-04 11:33

Det bedste her, må være en lille en til huskebogen. Det bedste er
forebyggende foranstaltninger, så ved du nok selv hvad du burde ha' gjort
for længe siden
Vil man have sine ting i fred, så er der kun en ting at gøre..

Thomas

Fra : Zorro

Dato : 17-01-04 13:03

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for længe siden
> Vil man have sine ting i fred, så er der kun en ting at gøre..

så sandt så sandt...."af skade blir man klog"...............forhåbentlig

Fra : Armand

Dato : 17-01-04 12:10

"Lars Christian Hessellund" <hessellundREMOVE@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved ikke om det stadig forholder sig sådan, eller om det er en røver.
> Men jeg tror ikke på at limen kan opløse noget somhelst.

Det er sgu' nok en vaskeægte røverhistorie :-/

Prøv at betragt moderne glasfiberhjelme: Som på motorcyklerne er
stafferingerne regulære klistermærker der ovenikøbet er blevet overlakeret

Historien med lim der opløser hører tilbage til de tidlige plasthjelmes tid,
hvor opverfladen var den nøgne og ubeskyttede plast og fabrikanterne af
klistermærker ikke var opmærksom på det problem!
I dag er problemet så utænkeligt at DMU's argumenter imod klistermærker på
hjelmen kun drejer sig om at de kan bruges til at skjule en skade!
Samme DMU var forøvrigt de første til at sætte et "godkendt"-klistermærke på
hjelmen ved det dengang årlige hjelmsyn

Til subj:
Hvis det er en almindelig ulakeret hjelm, så tror jeg at den lyse farve
ridsen har skyldes opkradsningen i materialet i amindelighed mere end dybde
:-/
Udglatning v.h.a. noget tyndt rundt metal der ikke(!) skærer, eller blot en
regulær op-polering v.h.a. polish/voks/plastplejemiddel nede i ridsen kan
sikkert minimere skaden.

Derudover er der den kendsgerning at de første ridser er de værste, for
derefter er den (alt for(?)) dyre hjelm ikke ny mere (jeg havde en kammerat
der engang startede med bevidst at ridse sin nylakerede bil: "Nu er den ikke
ny-lakeret mere, og så kan jeg bedre tillade mig at bruge den uden at frygte
beskadigelse af den nye lak" ) - Måske at ridser i hjelmen blot er
noget du skal vænne dig til, det er jo kun en brugsgenstand som ofte bliver
henlagt mere eller mindre tilfældigt, og f.eks er en fastlåsning på
motorcyklen nok det der ridse-truer en hjelm mest

--
Armand.
(der lige var ved at sige noget med varmeudglatning af plastoverflader, men

Fra : Zorro

Dato : 17-01-04 13:08

> [...]
en
> regulær op-polering v.h.a. polish/voks/plastplejemiddel nede i ridsen kan

Ja du har nok i det med en eller anden form for plastplejemiddel. Tanken har
strejfet mig. Ville bare høre om andre havde erfaringer i den retning.
Tak for dit indlæg.

> [...]
> henlagt mere eller mindre tilfældigt, og f.eks er en fastlåsning på
> motorcyklen nok det der ridse-truer en hjelm mest

....du har ret; det er nok et spørgsmål om tilvænning. Bare surt når
hjælmen ikke var mere end to timer gammel!

Fra : Armand

Dato : 17-01-04 17:06

> ....du har ret; det er nok et spørgsmål om tilvænning. Bare surt når
> hjælmen ikke var mere end to timer gammel!

- - - eller alt for dyr!?

Trøstehistorie:
Hva' mæ' at købe en skinnende ny motorcykel til over 150.000 og ved
afhentningen erfare at den har været væltet på værkstedet under
klargøringen? (= sand historie her fra gruppen!)

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 12:08

> [...]
>
> På forhånd tak.
>
> Husk nu at tjekke din indboforsikring om der er den helt store selvrisiko

ellers er det den der dækker din hjelm og såmænd også dit mctøj hvis du
skulle risikere at vælte
mange har jo kun en selvrisiko på 0-500 og så er det nok bedre end at bruge
500 på at få fjernet ridserne

Brian

Fra : Zorro

Dato : 17-01-04 13:10

Tak for alle svar

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 17-01-04 15:12

Zorro wrote:
> [...]
> igennem lakeringen. Hjælmen er en agv lavet af plastmateriale.
> Er der nogen der har gode ideer til fjernelse af sådan nogle?

Øv min nye hjelm blev også ridset
http://www.bandit600rr.dk/fc7.htm
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 17-01-04 17:04

Rune (Bandit600RR) wrote:

> Øv min nye hjelm blev også ridset
> http://www.bandit600rr.dk/fc7.htm
Der er jo heller ingen der direkte siger, at du skal smage efter salt på
vejen
så spontansk, at du smider cyklen fra dig med 100km/t .. :)

Thomas

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 18-01-04 17:54

Thomas Buus Andersen wrote:

> Der er jo heller ingen der direkte siger, at du skal smage efter salt
> på vejen
> så spontansk, at du smider cyklen fra dig med 100km/t .. :)
>
> Thomas

Nå okay! Det syntes jeg godt lige man kunne have skrevet lidt tydeligere