Nu vi har gang i det med afgifter og trans~
Fra : Moller

Dato : 15-01-04 23:08

Så lige i aviserne omkring de prisstigninger på det offentlige transport.

der skrives der at et alle zoners kort kommer op på 995Kr./mdr. i
hovedstads området... hmmm, og jeg som troede jeg kun sparede tid ved at
køre på MC, men hvis jeg ikke tager meget fejl, så vil min MZ helt klart
koste mindre i drift + jeg spare bunkevis af spild tid i tog og busser...
end hvis jeg skulle med det offentlige.

Og så er det man tænker på alle de miljø børger der vil ha os over at
bruge mere offentlig transport for at skåne miljøet, de må da melde tabt med
de prisstigninger da det opfordre til at køre gamle knallerter, MC'er eller
biler der forurener endnu mere... men mon det er en optakt til at begrunde
en forbrugs afgift ekstra til bilerne, så de dyre bus og tog priser lige
pludselig bliver billigste løsning alligevel.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
Og bor i hovedstads området som fra de nye priser af vil være EU dyreste
by at rejse med offentlig transport i.

Fra : Wheeler

Dato : 15-01-04 23:15

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
VH
> [...]
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
> Og bor i hovedstads området som fra de nye priser af vil være EU

[KLIP]

Men en tur-retur mellem Helsingør til Borup (malerklemmen) kan med et
månedskort alligevel gøres for godt og vel 30 kr!
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-04 13:39

"Wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> writes:

> Men en tur-retur mellem Helsingør til Borup (malerklemmen) kan med et
> månedskort alligevel gøres for godt og vel 30 kr!

Jo jo, men det er vist også ekstremerne. Det er der jo ikke vildt
mange der bruger. Jeg har fx 10 km til mit studie. Det er 5 zoner. Det
synes jeg er urimeligt dyrt.

Jeg gider i hvert fald ikke at køre med bus, det tager lige så lang
tid som at tage cyklen, og busserne er altid forsinkede, gået i
stykker, overfyldte eller noget andet irriterende. Om sommeren kører
jeg naturligvis på motorcykel

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-01-04 23:48

On Thu, 15 Jan 2004 23:07:48 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

Hej Lars

> [...]
>en forbrugs afgift ekstra til bilerne, så de dyre bus og tog priser lige
>pludselig bliver billigste løsning alligevel.

Dine tanker minder mig om en kollega fra US der var i DK for et par år
siden.
Han var i den grad imponeret over vores offentlige transportsystem,
specielt IC3 togene.
Han fortalte ved den lejlighed hvorfor det offentlige system i US var
blevet reduceret til et absolut minimum.
Den historie indeholdt netop ingridienserne - højere billetpriser,
færre rejsende , reduceret antal ruter og flere biler.
Den eneste forskel jeg kan få øje på er, at vi i DK ikke har nogen
auto/MC industri at beskytte, og at afgiftsskruen derfor kun rammer
importen, hvilket visse politiske fraktioner hilser velkommen.
Så du har nok desværre ret
SUK.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 16-01-04 00:17

Nå, satte lige regnestykket op :( trist..

Jeg bruger 3zoner for at komme Morbærhaven Albertslund og Teknologisk
Institut. et mdr.kort koster fra 18/1-04 390Kr. for et 3 zoners.

Der er ca. 6km hver vej (ja det er en kæmpe omvej når man skal bruge bus
og tog). så vi for følgende regne stk.

vægt afgift : 589Kr. årligt.
forsikring. : 1267Kr. årligt.
ialt = 1856Kr. årligt.. = 154Kr./mdr.

Jeg kan køre 25km/L ... men for at også kunne se hvis nu det var en
GS500 så er det sat til 20km/L.:

25 dage om mdr. * 2*6km * 8Kr./20km = ca. 120Kr.

så om mdr. koster MZ'en mig 274Kr. i transport og 390Kr. hvis det var
med det offentlige.

diff. kan jeg købe mange dele for, når man så medtager de ca. 30-45min
der spares hver vej i tramsport så svare det til min nuværende timetakst
til ca. 130-180Kr. dagligt jeg kan tjene ekstra nu da jeg er timelønnet, og
vil tage afsted og være hjemme samme tid lige meget hva transportmiddel jeg
vælger.

Så hvis man er træt af det offentlige og ikke er sart når det er koldt
og kedeligt, samt er ligglad for hva man køre på, så kan man forurene en del
mere, få et ekstra smil på læben når det er godt værd, og vide at man har
sparet en masse penge.

Trist udvikling, for jeg går ind for kollektiv trafik, og energi
besparelser osv... men når det er så åbentlyst at der kan spares så meget,
så blir det svært at holde folk fra at gå over til knallert/MC transport
frem for bus/tog.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 16-01-04 06:40

Beklager, men dit regnestykke stemmer ikke.
Det er ikke kun benzin der er variabel udgift.
På MZ'en er stempler, plejlstænger mm. også(!), og i alle tilfælde dæk,
bremser, hovedparten af vedligehold.
Jeg har aldrig regnet på MC (Hvad er billigst, de små damer bag
hovedbanegården/konen pr. knald,ikk!), men for mindre biler er den variable
udgift godt en kr. pr km, og min tanke er at en MC ikke er billigere.
Til gengæld kan man sige at omkostningen til forsikring/vægtafgift ikke har
noget at gøre når man skal vurdere om man vil det ene eller det andet - Det
er en udgift der stammer fra beslutningen 'Jeg vil have en MC!

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

MZ ETS 250
MZ ES 150
Honda GL 650 i

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 16-01-04 09:35

det kan da godt være at det kan lade sig gøre med en mz eller en knallert at
transportere sig billere rundt i kbh.

Jeg pendler fra ringsted til nørreport, her koster et månedkort 1400kr mener
jeg....skulle jeg køre millen samme strækning bliver prisen 32-3400 kr om
måneden(ikke indregnet afskrivning, afdrag og renter). hertil kommer at på
mc, kommer jeg af køgebugt motorvejen...dvs km lange køer som skal
navigeres, tid 1 time. Med det offentlige og trædecyklerne 1 time.

Så der er ingen tvivl..motorvejs kørsel er r*vsygt, billister er
dumme...jadajada....dsb kører af h til, men jeg kan sove 45 minutter i
toget....så er der 7 minutter cykle tur i begge ender....

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Moller

Dato : 16-01-04 10:01

"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> Beklager, men dit regnestykke stemmer ikke.
> Det er ikke kun benzin der er variabel udgift.

Det er jeg skam godt klar over, men der er en stor diff. som uden
problemer kan dække disse småting.

> På MZ'en er stempler, plejlstænger mm. også(!), og i alle tilfælde dæk,
> bremser, hovedparten af vedligehold.

Med Edvard du må så lige huske at stempler, plejstænger osv... holder
snildt 3-40.000km (min røg ved 42.000km, pga. glemt 2T olie) på sådan en
hvis man husker at komme olie på .. og skal det fikses koster det ca.
1000Kr. for boring incl. stempel... og 1500Kr. for en ombytnings krumme...
så det havner på 2500/30.000 = 8,33øre/km. så det er en meget lille
udgift... så kan vi hive dækne med ind... det er ca. 8-900Kr. for et komplet
sæt ME22 dæk (kan gøres billigere) som kan nå ca. 10.000km på... det vil
sige dæk = 9øre/km.

Så er der lige diverse kabler osv... men igen vi snakker dele priser der
er så latterlige lave så man knap forstår det.

> [...]
Det
> er en udgift der stammer fra beslutningen 'Jeg vil have en MC!

Det er rigtigt... eller rettere forsikringen afgøres om folk vil ha en
transport MC, eller en potens forlænger MC, f.eks. kan enhver jo tænke sig
til at en Mille ikke vil kunne løbe rundt eller sammenlignes med de priser
vi snakker om når det er MZ, Jawa osv... eller AN125 men der er jeg stadig
lidt i tvivl. Men håber der kommer nogen som kan sige noget.

VH
Lars Molnit
P.S. Glemte lige at nævne at store strækninger med DSB stadig kan betale
sig, da det pris, komfort og tidsmæssigt blir bedre og bedre jo længere man
skal rejse.

Fra : Armand

Dato : 16-01-04 17:58

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> diff. kan jeg købe mange dele for, når man så medtager de ca. 30-45min
> der spares hver vej i tramsport så svare det til min nuværende timetakst

Blot lige for at gå helt på tværs:
Til fyraften har jeg 10 minutters gang med raske skridt igennem Vejle midtby
for akkurat at kunne nå en IC-afgang, og ved Fredericia station har jeg min
cykel holdende (selvom kun 10 min's gang hjem), hvormed jeg lige når hjem
til samme tid som de dage hvor jeg er kørt med en kollega - Og jeg bor endda
i nordenden af byen

Vejle midtby's trafikhelvede(*) ved fyraften er alene årsagen, for
regnestykket går langtfra så pænt op om morgenen selvom toget er inde lige
til øllet.

Prismæssigt rækker den 20'er et klip koster ikke til meget andet end
bensinen på Peugeot'en, men det er jo så også det dobbelte beløb af hvad
Lillefrøen kommer frem for; men så er andre driftsudgifter til gengæld ikke
med!

(*):
Har præsteret at overhale den kørende(?) trafik under hele min 10 min's
travetur til stationen og først dér igen blive overhalet af den bil jeg
noterede
mig som sidst ankommet i køen da jeg trådte ud igennem lågen

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 16-01-04 23:32

> [...]
> bil jeg noterede
> mig som sidst ankommet i køen da jeg trådte ud igennem lågen

Den anden vej rundt er det ikke så sjovt. Jeg har også forlængst erkendt
at man på mc ikke kan følge med en cyklist i kbh og en morgen hvor
traffikken var specielt træls blev jeg også sat af en fodgænder (på en
strækning af ~1500 meter).

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid