/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Slid på knastarm Honda XL350R
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 14:45

Hej
Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer.motor

Den ene arm er slidt

? er at jeg fik en ekstra motor med, dengang jeg købte den
men der ser vippearmene lige sådan ud.

Er det normalt, eller skal der ny i ?

mvh
Peter

 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 14-01-04 15:23

Jeg ved, det ikke er et svar på dit ?

Men hvor langt har den kørt? Jeg overvejer nemlig sådan en model, men flere
har sagt det er et svagt punkt på den. Så jeg ved ikke lige hvad vælger...

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 17:36

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Jeg ved, det ikke er et svar på dit ?
>
> Men hvor langt har den kørt? Jeg overvejer nemlig sådan en model, men flere
> har sagt det er et svagt punkt på den. Så jeg ved ikke lige hvad vælger...
>
Omkring 50k

Jeg har kørt med for lidt olie, så den er nok blevet for varm og derved
slidt i de vippearme.

Jeg vil prøve at bytte lidt rundt med arme fra den anden motor

mvh
Peter

Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 18:28

Peter wrote:

> > Men hvor langt har den kørt? Jeg overvejer nemlig sådan en model, men flere
> > har sagt det er et svagt punkt på den. Så jeg ved ikke lige hvad vælger...
> >
> Omkring 50k
> Jeg har kørt med for lidt olie, så den er nok blevet for varm og derved
> slidt i de vippearme.

Så kender du idet mindste en mulig årsag - og det passer nok meget
godt med, hvad jeg hører fra XBR/GB500-folket. De kører oftest en del
længere end de 50kkm, inden de begynder at skifte vippearme - og den
senere (RFVC-) motor er mere udsat på det punkt qua sine ekstra vippearme.

> Jeg vil prøve at bytte lidt rundt med arme fra den anden motor

Kan du komme til at måle dem og vælge de bedste?

Iøvrigt, der er et foto af en "godt tilkørt"/slidt vippearm og tilhørende
knast på xl600.de: <www.bilder.xl600.de/innenleben/XL600_Innenleben.html>
Men igen er det svært at bedømme dybden i slidsporet.

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 19:16

Richard wrote:

> Kan du komme til at måle dem og vælge de bedste?
>
Ja! øjemål er nok, så stor forskel er der

mvh
Peter

Joachim Schmidt (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Joachim Schmidt


Dato : 14-01-04 19:34

Hvad hedder vippearme egentlig på tysk?


> Iøvrigt, der er et foto af en "godt tilkørt"/slidt vippearm og tilhørende
> knast på xl600.de: <www.bilder.xl600.de/innenleben/XL600_Innenleben.html>
> Men igen er det svært at bedømme dybden i slidsporet.
>
> ---
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer
> '89 GB500 Another Nordic GreyBeard
> www.dfmc.dk/richard_pade
>



Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 19:55

Joachim Schmidt wrote:

> Hvad hedder vippearme egentlig på tysk?

Kipphebel
- og sådan er det hele vejen

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Rittig (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Rittig


Dato : 15-01-04 14:00

Peter wrote:

> Jeg har kørt med for lidt olie, så den er nok blevet for varm og derved
> slidt i de vippearme.
> Jeg vil prøve at bytte lidt rundt med arme fra den anden motor

Nej, lad være med det.

Vippearm og knast slides til efter hinanden, ligesom et stempel og en
cylinder. Kunne du finde på at tage et slidt stempel fra en anden motor,
og putte i dn slidte cylinder på din egen motor? Nej, vel?

Og gør du det, vil du ret hurtigt have slidt knast og vippearm helt op.

Jeg tror kun er er 3 løsninger:
1. Ny knastaksel + nye vippearme.
2. Renover knastaksel + nye vippearme.
3. Byt hele toppen ud med en anden brugt top i bedre stand.

Rittig


Peter (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 15-01-04 21:54

Rittig wrote:

> Peter wrote:
>
>> Jeg har kørt med for lidt olie, så den er nok blevet for varm og derved
>> slidt i de vippearme.
>> Jeg vil prøve at bytte lidt rundt med arme fra den anden motor
>
> Nej, lad være med det.
>
> Vippearm og knast slides til efter hinanden, ligesom et stempel og en
> cylinder. Kunne du finde på at tage et slidt stempel fra en anden motor,
> og putte i dn slidte cylinder på din egen motor? Nej, vel?
>
> Og gør du det, vil du ret hurtigt have slidt knast og vippearm helt op.
>
> Jeg tror kun er er 3 løsninger:
> 1. Ny knastaksel + nye vippearme.
> 2. Renover knastaksel + nye vippearme.
> 3. Byt hele toppen ud med en anden brugt top i bedre stand.
>
> Rittig
>
Hej
Rittig
Forsent. Jeg tog de bedste vippearme fra den anden motor og den kører
godt nu :)
Og hvad er der at tabe bortset fra tid med af/påmontering.

Jeg skulle få pris på ny knast og arme i næste uge

Jeg skal nok lade være med at pine motoren for meget, så de gamle dele
kan tilpasse sig hinanden og så må jeg se hvor længe det holder.

mvh
Peter

Gert Bo thorgersen (20-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 20-01-04 01:26

"Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:bu62ss$697$1@abbeden.bunk.cc...
> Peter wrote:
>
> > Jeg har kørt med for lidt olie, så den er nok blevet for varm og derved
> > slidt i de vippearme.
> > Jeg vil prøve at bytte lidt rundt med arme fra den anden motor
>
> Nej, lad være med det.
>
> Vippearm og knast slides til efter hinanden, ligesom et stempel og en
> cylinder. Kunne du finde på at tage et slidt stempel fra en anden motor,
> og putte i dn slidte cylinder på din egen motor? Nej, vel?
>
> Og gør du det, vil du ret hurtigt have slidt knast og vippearm helt op.
>
> Jeg tror kun er er 3 løsninger:
> 1. Ny knastaksel + nye vippearme.
> 2. Renover knastaksel + nye vippearme.
> 3. Byt hele toppen ud med en anden brugt top i bedre stand.
>
> Rittig
>
Det er rigtigt at man altid skal skifte knast og vippearm samlet,da delene
skal start tilslides sammen. Smøringen mellem knastfølgere/vippearme og
knasten er det hårdeste arbejde for olien i en motor.

Men man kan jo også renovere knastaksel og vippearme sammen.Vippearme har jo
en pålagt overflade, og når denne er slidt igennem skal vippearmen skiftes
eller renoveres.

Men bl.a. i den klassiske bog af P.E.Irving. "Tuning for Speed", trykt siden
1948, ser vi jo at man f.eks. tunede de ved at ændre vippearmens
profil/trædeflade. For slibes profilen af vippearmens trædeflade
planere/mindre krum får man jo lidt mere løft på ventilen før og efter top.
Altså en grafisk ventilløftkurve dækkende et større areal. Altså svarende
til en knast med lidt mere "gods" før og efter top.

Gert Thorgersen



Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 18:19

Peter wrote:

> Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer.motor
> Den ene arm er slidt
<snip>
> Er det normalt, eller skal der ny i ?

Det er svært at se på billederne, hvor dybe slibesporene er - du vil altid
kunne se slidmærker, hvor vippearmene træder på knasten, så dybden i
forhold til slidlaget/hærdningens tykkelse må afgøre, om de er tjent til
udskiftning nu.

Så længe hærdningen ikke er slidt igennem, gør sliddet jo ikke større
skade end at det besværliggør indstillingen af ventiler - brug blot et
følerblad, der er smallere end slidsporet, eller et mikrometerur, hvis du
har adgang til det
Sliddet bliver først rigtig problematisk det øjeblik, hærdningen bliver
slidt igennem - så går det stærkt...

Hvad koster nye vippearme iøvrigt? - har du hørt hos en hugger eller set
efter på ebay rundt omkring; fragten bliver ikke mange basseøre

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 19:11

Richard wrote:
>
> Det er svært at se på billederne, hvor dybe slibesporene er - du vil altid
> kunne se slidmærker, hvor vippearmene træder på knasten, så dybden i
> forhold til slidlaget/hærdningens tykkelse må afgøre, om de er tjent til
> udskiftning nu.
>
> Så længe hærdningen ikke er slidt igennem, gør sliddet jo ikke større
> skade end at det besværliggør indstillingen af ventiler - brug blot et
> følerblad, der er smallere end slidsporet, eller et mikrometerur, hvis du
> har adgang til det
> Sliddet bliver først rigtig problematisk det øjeblik, hærdningen bliver
> slidt igennem - så går det stærkt...
>
Det gik stærkt...

> Hvad koster nye vippearme iøvrigt? - har du hørt hos en hugger eller set
> efter på ebay rundt omkring; fragten bliver ikke mange basseøre
>
Jeg har ikke kigget efter endnu, men de er nok dyre

mvh
Peter

Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 20:13

Peter wrote:

> > Så længe hærdningen ikke er slidt igennem, gør sliddet jo ikke større
> > skade end at det besværliggør indstillingen af ventiler - brug blot et
> > følerblad, der er smallere end slidsporet, eller et mikrometerur, hvis du
> > har adgang til det
> > Sliddet bliver først rigtig problematisk det øjeblik, hærdningen bliver
> > slidt igennem - så går det stærkt...
> >
> Det gik stærkt...

Nå, har du holdt dem under observation i længere tid?

> > Hvad koster nye vippearme iøvrigt? - har du hørt hos en hugger eller set
> > efter på ebay rundt omkring; fragten bliver ikke mange basseøre
> >
> Jeg har ikke kigget efter endnu, men de er nok dyre

I gamle dage kunne man finde på at slibe dem op og evt. få dem
indsat/hærdet, men det svarer sig nok kun for uerstattelige vippearme

For sjov skyld slog jeg lige op i Clymer til XL500S, hvis motor vel ligner
din, for at se, om de opgav slidmål. Men nej, kun slidmål på
vippearmsaksel/-leje. Armene skiftes, hvis de ser slidte ud på
trædefladerne(!) - må prøve at se Honda's generelle værkstedshåndbog ved
lejlighed...

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 20:48

Richard wrote:

>> > Så længe hærdningen ikke er slidt igennem, gør sliddet jo ikke større
>> > skade end at det besværliggør indstillingen af ventiler - brug blot et
>> > følerblad, der er smallere end slidsporet, eller et mikrometerur, hvis du
>> > har adgang til det
>> > Sliddet bliver først rigtig problematisk det øjeblik, hærdningen bliver
>> > slidt igennem - så går det stærkt...
>> >
>> Det gik stærkt...
>
> Nå, har du holdt dem under observation i længere tid?
Nej, det begyndte for et par mdr. siden med at jeg stillede ventilerne.
Den gik også fint derefter en ugestid, så begyndte det at tikke igen og
så stillede jeg igen og den gik fint igen, så begyndte ...... osv

Så sammen med for lidt olie er hærdningen vist væk, den ene er hul som
en ( og de andre som ) på anlægsfladen

mvh
Peter



Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 21:16

Peter wrote:
> > Nå, har du holdt dem under observation i længere tid?
>
> Nej, det begyndte for et par mdr. siden med at jeg stillede ventilerne.
> Den gik også fint derefter en ugestid, så begyndte det at tikke igen og
> så stillede jeg igen og den gik fint igen, så begyndte ...... osv

Ja det er et sikkert tegn på, at hærdningen er slidt igennem; det har jeg
oplevet med et par af VFS'ens vippearme

> Så sammen med for lidt olie er hærdningen vist væk, den ene er hul som
> en ( og de andre som ) på anlægsfladen

Når du nu har skilt toppen ad, er det så ikke smartest, at sætte fire nye
i? - eller er knasten anløben, så den evt. skal skiftes inden for 10-20
kkm, hvor det hele så kan udskiftes? Du må være ærlig over for dine
ønsker/planer med cyklen og handle derefter

---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 21:54

Richard wrote:
> Når du nu har skilt toppen ad, er det så ikke smartest, at sætte fire nye
> i? - eller er knasten anløben, så den evt. skal skiftes inden for 10-20
> kkm, hvor det hele så kan udskiftes? Du må være ærlig over for dine
> ønsker/planer med cyklen og handle derefter
>
anløben ?
hvis du mener der er slidt et spor, så ja

Jeg tror jeg samler den med det bedste fra den anden motor og ser hvor
længe det holder, imens jeg finder priser på nye dele hvis de fås.

mvh
Peter

Richard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-01-04 22:09

Peter wrote:

> > Når du nu har skilt toppen ad, er det så ikke smartest, at sætte fire nye
> > i? - eller er knasten anløben, så den evt. skal skiftes inden for 10-20
> > kkm, hvor det hele så kan udskiftes? Du må være ærlig over for dine
> > ønsker/planer med cyklen og handle derefter
> >
> anløben ?
> hvis du mener der er slidt et spor, så ja

Igen, der vil altid være synlige spor i form af blanke løbebaner på en
slidfladerne, også på knasten. Men de skal selvfølgelig ikke være dybe
riller eller være fyldt med små huller (pitting). Knastaksler kan man dog
i mange tilfælde få renoveret, også herhjemme; det har også været omtalt
herinde tidligere.

> Jeg tror jeg samler den med det bedste fra den anden motor og ser hvor
> længe det holder, imens jeg finder priser på nye dele hvis de fås.

Sikkert en god idé; der dukker sikkert noget godt brugt op før eller siden


---
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard
www.dfmc.dk/richard_pade


Peter (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-04 22:43

Richard wrote:

> der dukker sikkert noget godt brugt op før eller siden
>
>
godt brugt, ja! eller bedre: noget der er brugt godt

Tak for hjælpen

mvh
Peter

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste