Tomgang på DT125 LC
Fra : TheHobbit

Dato : 11-01-04 23:25

Hej NG

Jeg har et lille problem med min DT125 (LC fra '83) den er begyndt at holder
et for lavt omdrejningstal i tomgang når den er varm. Dvs. jeg skal hele
tiden "gasse" den når jeg holder for rødt.

Hvilke ting kan jeg checkke?

Jeg har for noget tid siden læst et tidligere indlæg med det modsatte -
altså for mange omdr. i tomgang og da var en af forslagene at skille
karboratoren og rense den med trykluft. Det har jeg hverken det rigtige
værktøj eller evner til (mod til?) - er der andre ting man kan prøve?

Stephan - DT, GS og CBR

(Jeg skal lige nævne at jeg har lige haft tændrørert af for at chekke
gnisten - da den ikke ville starte en dag. Det viste sig bare at være et
knastørt batteri som skulle have vand og lades et par timer. Da jeg skrugede
tændrøret af sneede det en del så der kan være kommet et par fnug ned i
motoren. Kan det være det? Den kører og starte fint!)

Fra : Wheeler

Dato : 12-01-04 14:01

"TheHobbit" <SeAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> wrote

> Jeg har et lille problem med min DT125 (LC fra '83) den er begyndt at
holder et for lavt omdrejningstal i tomgang når den er varm.

[KLIP]

At det ikke er tilfældet, når den er kold, skyldes brug af chocker (?)

Justér tomgangen (=skruekærven på karb.)
skru den indad (urets retning)
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : TheHobbit

Dato : 12-01-04 15:33

> At det ikke er tilfældet, når den er kold, skyldes brug af chocker (?)
Ja, det gætter jeg også på.

> Justér tomgangen (=skruekærven på karb.)
> skru den indad (urets retning)
Thnx - det vil jeg prøve når jeg kommer hjem.

Stephan - DT, GS og CBR

Fra : Rittig

Dato : 12-01-04 16:35

> "TheHobbit" <SeAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> wrote

> holder et for lavt omdrejningstal i tomgang når den er varm.

> Justér tomgangen (=skruekærven på karb.)
> skru den indad (urets retning)

Skruekærven på karburatoren på en DT er nu vistnok luftskruen, den skal du
ikke lige justere tomgangen på, det kan godt gå hen og blive noget juks.

Jeg tror nok tomgangsjustering er på en fingerskrue på DT'er, men jeg kan
sgisme ikke rigtig huske det.

Vær iøvrigt opmærksom på at DT'er er slemme til at danna karburator-is ved
temperaturer omkring 0 - 5 plus grader, så måske er kuren bare en lille
sjat karburatorsprit i tanken ved hver tankning.

Rittig
DT125

Fra : Wheeler

Dato : 12-01-04 16:57

"Rittig" <Rittig@jubiipost.dk> wrote

> Jeg tror nok tomgangsjustering er på en fingerskrue på DT'er, men jeg kan
> sgisme ikke rigtig huske det.

[KLIP]

På TDR (=DT?) sidder der en fingerskrue med kærv, og med mindre karb. lige
er blevet renset, "motioneret" og efterset, kræves der ualm. gode
fingerkræfter for at kunne bevæge tomgangsskruen, hvorfor man i praksis
justerer vhja. en skruetrækker :-/

Der har på det seneste været mange forespørgsler vedr. 2T's vinterkøretøjer,
som af den ene eller anden grund opfører sig mærkeligt her i vinterkulden. I
95% af tilfældene skyldes det problemer med karbureringen!

Man kan lige så godt en gang for alle sætte sig ind i, hvordan man skiller,
renser og samler karb. på en 2T'er - med lidt erfaring kan det gøres på ca.
en ½ time!

--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26

Fra : Tue Jensen

Dato : 12-01-04 17:15

> [...]
> er blevet renset, "motioneret" og efterset, kræves der ualm. gode
> fingerkræfter for at kunne bevæge tomgangsskruen, hvorfor man i praksis
Tomgangsskruen på min DT er en lille sort plastknup(tæt ved chokeren) og den
kan uden besvær skrues med fingerne.

Fra : TheHobbit

Dato : 13-01-04 10:58

Tue Jensen wrote:
> Tomgangsskruen på min DT er en lille sort plastknup(tæt ved chokeren)
> og den kan uden besvær skrues med fingerne.

Yeps, det kan jeg bekræfte.

Det var dog for mørkt her i morges til at jeg kunne se hvilken farve den
har - men der sad en lille knup tæt ved chokeren man tilsyneladende kunne
dreje, så jeg tog chancen og ga' den ca. 1/4 omgang med uret. Det hjalp -
den kører meget bedre nu. Ikke kun i tomgang men i det hele taget - mere
glidende overgang mellem gear osv.

Thnx til alle
Stephan - DT, GS og CBR

Fra : Wheeler

Dato : 14-01-04 10:14

TheHobbit wrote:

ga' den ca. 1/4 omgang med uret. Det hjalp - den kører meget bedre nu.
Ikke kun i tomgang men i det hele taget - mere glidende overgang mellem
gear osv.

[KLIP]

En finjustering af tomgangen har ikke indflydelse, når "hjulene triller".
Det kan højest være et irritationsmoment, når du holder stille ved rødt og
bliver nødt til at holde den gående på gassen eller den omvendte situation
"file på koblingen for at dæmpe de mange rmp. hvis den står for højt i
tomgang)- det sidste er selvf. hærg

Mystisk - at en højere tomgang får din DT'er til at blive mere smedig ved
gearskift. Hvis du havde justeret den NED i tomgang (lettere at få
tandhjulene i indhak ved lavere rpm.)havde jeg kunnet forstå det(?)

Nå, men skidtet kører, og det er jo det vigtigste

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : TheHobbit

Dato : 14-01-04 13:33

Wheeler wrote:

> [...]
> tandhjulene i indhak ved lavere rpm.)havde jeg kunnet forstå det(?)
>
> Nå, men skidtet kører, og det er jo det vigtigste
Det kan have været et tilfælde at jeg synes den kørte bedre for få timer
senere gik den HELT i stå i et kryds. Den var umulig at holde liv i. Jeg
trak den ud af trafikken og ind til siden hvor jeg pumpede den (kickstart)
indtil den startede igen. Jeg legede lidt frem og tilbage med det lille
hjul - men uanset hvad jeg gjorde skulle jeg holde på gassen for at den ikke
gik ud.

Nå... jeg kørte til træning uden at gå i stå og da jeg kom ud igen startede
den uden probl om kørte fint de første 300 m. Så begyndte den at hakke og
pruste for tilsidst at gå ud. Denne gang kunne den ikke states igen - heller
ikke med intens pumpen på kickstarter - choker - gas - you name it. Så trak
jeg den (ca. 200 m) til nærmeste tank hvor jeg købte noget kab.sprit og
hældte ca. 3 dl på (tanken var ca. ½ fuld så jeg ville ikke gi den en hel
liter på og køre på ren kab.sprit). Efter lidt tid startede den igen og
kørte resten af vejen hjem.

Tidligere på dagen havde kæresten gjort nøjagtigt det samme i bilen (en Golf
fra '90). Hun havde ikke trukket den - men kørt mod en tank da den begyndte
at "hakke" og endte med at gå de sidste 100 m.

Jeg må se hvordan det udvikler sig.

Stephan

Fra : Wheeler

Dato : 14-01-04 14:48

TheHobbit wrote:

> Jeg må se hvordan det udvikler sig.

[KLIP]

Det er meget simplet:

1. Af med tanken

2. Tømme (til den er HELT tom - ryst og vend tanken på hovedet (den sidste
sjat - par liter driller altid)

3. Af med karbunaden tømme/rense (hvis du ikke kan overskue at skulle
skille/samle karb. må du nøjes med at dræne denne vhja. bundskruen på
sømmerhuset)

4. Frisk benz

5. 2 dl. sprit

6. Chocker på