Hej
Nu måtte jeg lige hente noget af min viden tilbage fra grundskolen,
griner..... jeg vil prøve at fortælle lidt om sådan en motor:
Jeg vil forklare om en turbofanmotor, med 2 spoler, af typen aksial, da det
er den der er mest brugt inden for civil luftfart idag (737, 767 A321 A340
osv), tilgengæld er det ikke den mest simple, jo i forhold til en
stempelmotor hvor tingene kører op og ned!
EPR: Engine Pressure Ratio: Pt7/ Pt2= EPR (forskelstryk mellem ind og ud af
luften).
En turbinefanmotor består af følgenden hovedsektioner:
Luftindtag: Divergent udformet, dvs. at luften ind gennem indtaget opfører
sig som følgende: Tryk: stiger, Temp stiger, Hastighed falder. Her måles Pt2
til EPR.
Fan: Sidder på lavtrykskompressoren, de motorer der udvikles idag har stort
by-pass ratio, dvs at fan'en laver den største del af arbejde, og giver den
største thrust, der går uden om core-engine.
Kompressoren: Består af en lavtryksdel og en højtryksdel, altså 2 spoler,
hvor den ene spole er hul, og den anden ligger inde i. På hver af disse
spoler er monteret disk's af kompressorblade i et hvis antal trin, altså
sektioner af statorer og rotorer, alt efter motor-type (dvs. trykket stiger
for hvert trin luften kommer hen over).
Brændkamrene: De ligger mellem højtrykskompressoren og højtryksturbinen, der
sidder fuel-nozzler hele vejen rundt om motoren ind i brandkamrene, til at
injekte fuel. I 2 af brændkamrene er der monteret et tændrør, flammen
spredes til de øvrige brændkamre ved hjælp af interconnectors. Når først
motoren er startet kan tændingen slås fra (styres af motorens computer ECU
Engine Control Unit/FADEC). Først hvis man kommer ud i uvejr/regn slås
tænding til igen!
Turbinen: Består ligesom kompressorne af en lavtryk og højtryksdel, og på
disse er der en roterende del og en stationer del, hvorpå der er monteret
blade!
Exhaust: Konvergent udformet, dvs. at luften nu skal ud med en voldsom fart,
Hastig stiger, Tryk falder, Temp falder. Her måles Pt7. Uden en formet
exhaust ville motoren virke som en stor hårtørrer i grove træk, det er
utrolig vigtig med de rette udformet dele i motoren!
Luften vej gennem turbinen:
Luften kommer ind gennem luftindtaget, her opbygges trykket allerede inden
den når kompressordelen/fan'en, fan'en er det første sted hvor der udvikles
kraft, ved at en stor del af luften kan vælge at køre uden om motoren,
kaldes bypass-ratio (stor på nyere motorer). Herefter når luften enten
ambient (atmosfæren) eller ind i lavtrykskompressorens første trin, hvor
kompressionen starter, her bygges luftens tryk så op trin for trin, afhængig
af antal trin af kompressorblade.
Efter dette når luften brændkammeret. Og lige forinden brandkammeret har
luften det højeste tryk! Nu når luften til brændersektionen, og eneste
formål er at hæve luftens temperatur, eller med andre ord tilføre luften
varmeenergi. 60 til 80 % af den tilførte varmeenergi omdannes i turbinen til
effekt på turbinenakslen i turbofanmotorer. Og nu er det at turbinen bider
sig selv bagi, for kompressorspolerne sidder på samme shaft's som
turbinespolerne, så hele møllen kører forfra, den bagerste del driver altså
den forreste del! Men luften forsætter så ud af turbinensektionen med større
hastighed end da den kom ind i turbinesektionen, da den nu er blevet
omdannet til hastighed, grundet konvergente kanaler i turbinensektionen.
Luften kommer ud gennem exhausten og accelerere ud i atmosfæren omdannet til
thrust.
Nu sidder jeg her og tænker, de forstår nok ikke hvad jeg har skrevet, det
er meget nemmere at forklare live, jeg er ked af det, hvis det er svært at
forstå, man kunne forklare meget mere, men ellers må I finde jeres uro frem
igen, og lege med den, den kan sammenlignes med brandkamrene og
turbinesektionen!
Lægger lidt billeder i dk.binaer.motor....
Mvh.
M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234
"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:btqbrv$44u$1@sunsite.dk...
> i andledning af dette korte video klip af
> den der turbine drevet kværn
>
http://dfm.nathue.dk/bogsxr/JetBike.wmv
>
> jeg har også set et klip med en turbine-knallert
> engang.
> men mit ? er hvordan fungerer sådan en turbine?
>
> bo-gsxR
>
>