motordele til en cbr
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 23:24

har set at david s. har både cylinderblok + cylinder og gearkasse kasse
(altså uden indmad) til en overkommelig pris (ca 3000)

Jeg har sådan set en motor der virker fint, men tanken om en (næsten) ny
motor trækker jo lidt.

Vil det være spild af penge ? Har i forvejen skiftet knastkæde + strammer,
og har i ovenstående forbindelse tænkt mig at skifte alle lejre. Får jeg en
ny mc ud af det ?

Fra : M. Høy

Dato : 10-01-04 23:37

"Tom" <svar i nyhedsgruppen> skrev i en meddelelse
> [...]
strammer,
> og har i ovenstående forbindelse tænkt mig at skifte alle lejre. Får jeg

Hvad fejler din gamle motor/cyllinder? selve motorblokkene bliver jo ikke
slidt med tiden som en cyllinder gør, dem kan man få glasblæst og malet, og
så skifte lejer osv.... så er det som nyt!

Den gamle cyllinder kan du få boret op, få smedestempler, samt portning, så
er de dele også som nye, og endda bedre tolerencer end fabrikken kunne opnå.
Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte selve hoved-delene, med mindre de
er skadede!

Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 00:13

> [...]

opnå.
> Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte selve hoved-delene, med mindre

enig, men opboring af cylinderblokke koster 400x4 = 1600. Sandblæsning +
hvad man nu gør vel 500. De sælger en cylind "barrel" for 1200. Det var
mere det der var min ide

Fra : Armand

Dato : 11-01-04 13:34

> enig, men opboring af cylinderblokke koster 400x4 = 1600. Sandblæsning +
> hvad man nu gør vel 500. De sælger en cylind "barrel" for 1200. Det var
> mere det der var min ide

Det kan ikke passe at du skulle være den første det er lykkes at slide en
CBR ned!?
Hvis ikke at olien løber direkte igennem motoren (= mere end 1 liter pr
1000km!), så er der på ingen måde behov for at bruge penge på renovering,
heller ikke selvom stumperne kan synes nok så billige :-|

At montere en ny motorblok medfører på ingen måde en sporbar tilstand af "ny
motor" - Hvis den gamle er begyndt at blive slidt, således at en renovering
vil hjælpe, er det hovedlejer og des lige der er udskiftnings-krævne, og
under renoveringen vil man ikke opleve nogen forhold der gør selve blokken
gammel.
Motorblokken er til salg for det tilfælde at en kunde får en fysisk skade
ved f.eks et styrt eller p.g.a. sprængt kæde der slår et hul ved forreste
tandhjul!

Hvis din motor bruger godt med olie, er det ikke nødvendigvis at de er
grundet en cylinder-nedslidning at forbruget forekommer, det kan ligesåvel
være ved stempelringene alene såvel som i topstykket (= slidte pakninger
omkring ventil-stammerne) at olien forsvinder, og i det tilfælde hjælper
monteringen af en nok så ny cylinderblok ikke :-|

Din prissammenligning omkring selve opborings-udgiften vs. nye DSS-stumper
er som sådan meget rigtig, men du glemmer at tillægge merprisen til nye
stempler med ringe:
Ved en opboring får du nødvendigvis brug for stempler der matcher den nye
cylinder-diameter, samt ringe dertil - Beløbet er typisk af en
størrelsesorden á 1.200-1.500 pr cylinder incl. opboringsarbejdet (med DSS
som leverandør kan prisen vise sig lavere).
Ved montering af ny cylinder er vil det under alle omstændigheder være
påkrævet mindst at skifte stempelringene også, ligesom at stemplerne
formodentligt vil udvise et slidbillede der ikke berettiger at spare de par
hundrede kr./stk. nu motoren ér åbnet!
En cylinder-renovation vil derved koste dig 4-6.000 kr alt efter metoden du
vælger, og hertil kommer udgiften til et paknings-sæt!
Udgiften til trods står du stadig ikke med en ny motor(!), men har blot
afhjulpet et forekommende olieforbrug hhv. en fraværende kompression, og det
skal ses i lyset af at en brugt motor med lavt km-tal (=fuld kompression og
ingen olieforbrug - ejheller i din brugstid) koster omtrent det samme syd
for grænsen. Ved brug af dén løsningsmodel har man tillige den gamle motor
at hugge stumper fra hvis/når det bliver nødvendigt ved senere lejlighed!

Meeen - Èr du nu sikker på at det ikke bare er en fiks ide at du dér har
fået??

Anyhow, så tror jeg at der er masser andre steder at den aldrende CBR kunne
trænge til at du brugte nogle penge på den :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 14:54

Den snakker ( dvs noget andet end knastkæde åbenbart da den ér skiftet.
Herudover er den grim så den skal alligevel skilles og maling (dvs alligevel
en ny paksæt). - Forøvrigt nogen der kender en god metode der bliver pæn,
eller er det blot afsted til fagmand ? og hvad koster sådan en ?

Olie ved jeg ikke noget om, da jeg maks har kørt 10km på den, men den har da
rullet 100kkm. Har dog haft en anden cbr1k der også havde rullet lidt over
100k uden at bruge olie, så det er næppe et problem.

> Det kan ikke passe at du skulle være den første det er lykkes at slide en
> CBR ned!?

næh næppe, og jeg har faktisk en ekstra

> Meeen - Èr du nu sikker på at det ikke bare er en fiks ide at du dér har
> fået??

Absolut. Jeg elsker at hygge mig med at skrue, og motorrenovation er det
eneste jeg ikke har prøvet endnu

> Anyhow, så tror jeg at der er masser andre steder at den aldrende CBR
kunne
> trænge til at du brugte nogle penge på den :-/

tjae, det er så efterhånden ikke tilfældet mere

Men tak for input. Dit regnestykke ser lidt værre ud. Kan sige at stempler
koster 120kr og stempelpakninger 250/sæt ved DSS.

Din konklusion hedder i stedet ydre opshining + lejre til motoren (ja jeg
skal altså lave noget ved den

Mvh Tom

Fra : Armand

Dato : 11-01-04 18:34

> Den snakker ( dvs noget andet end knastkæde åbenbart da den ér skiftet.

Og du er sikker på at det er en lyd der vil forsvinde ved at bruge 4.000 kr
eller mere på en ny cylinderblok?

> Herudover er den grim så den skal alligevel skilles og maling (dvs
alligevel
> en ny paksæt).

Grim?
Den er da ligeså usynlig for omverdenen som min irrede bilmotor, hvorfor så
shine den op - Jeg kunne da aldrig finde på noget lignende med Peugeot'en,
og da slet ikke med Lillefrøen :-|

> - Forøvrigt nogen der kender en god metode der bliver pæn,
> eller er det blot afsted til fagmand

Jeg tror at efter en grundlæggende affedtning med motorrens, knofedt og
vand, vil en gang fælgrens(-spray) gøre meget ved sagen!

> [...]
> 100k uden at bruge olie, så det er næppe et problem.

> Absolut. Jeg elsker at hygge mig med at skrue, og motorrenovation er det

Altså blot en fiks ide!
Værsgo' at bruge dine penge som du lyster, men der er ellers meget andet at
spilde penge på omkring mc-ejerskab end lige dét, og hengemte 5-10.000 (á
spar dem nu!) kr vil være langt rarere at have ved næste givne modelskifte
:-|

> tjae, det er så efterhånden ikke tilfældet mere

Hva' mæ' affjedringen?
Hvor god (ikke hvor ny!) er din bagdæmper?
Hvornår skidtede du senst olie i forgaflen??

> Din konklusion hedder i stedet ydre opshining + lejre til motoren (ja jeg
> skal altså lave noget ved den

Allerede 10.000 efter køb, er dét ikke også et flop? :-/

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-01-04 20:44

Armand wrote:

> Og du er sikker på at det er en lyd der vil forsvinde ved at bruge
> 4.000 kr eller mere på en ny cylinderblok?

Tillægsspørgsmål, måske lidt dumt, men hellere være til grin i 5 minutter
(og google uendelige cache :) end være til grin resten af livet.. eller
sådan noget
Men:
Vi siger, at cylindrene sidder som nedenstående:

_________________________
| |
| X X X X |
| |
----------------------------------

Vil hele cylinderen så bestå af et stykke metal, eller er det 4 stykker
metal som kan skiftes individuelt?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 20:54

> [...]
> | |
> ----------------------------------
>
> Vil hele cylinderen så bestå af et stykke metal, eller er det 4 stykker

ved mig vil du ikke være til grin.

Det ydre er et emne. De 4 "rør" til stempler kan skiftes, hvis man værktøj
af den rette kaliber. Dog med det forbehold at mere og mere bliver støbt i
en blok på nyere maskiner, så mit svar vedrører kun gamle maskiner

Jeg har dog aldrig set "rør'ene" prissat løst.

Fra : Armand

Dato : 13-01-04 19:52

> [...]
> af den rette kaliber. Dog med det forbehold at mere og mere bliver støbt
> en blok på nyere maskiner, så mit svar vedrører kun gamle maskiner

Lad mig lige benytte lejligheden til at fastsætte nogle definitioner:
"Stemplerne" bevæger sig i nogle "cylindre" som tilsammen befinder sig i en
"cylinderblok".
Oftest er materialet til cylindrene støbejern og p.g.a. hhv. vægt og
varmeafledning er det omkringliggende materiale, i cylinder-blokken,
aluminium!
Den enkelte støbejerns-cylinder betegnes almindeligvis som en "foring" og de
kan såvel være sammenstøbte med aluminiumet, som ipresset deri.
Jeg er næsten sikker på at de i vandkølede cylinderblokke ikke vil være
sammenstøbt; men i vandkølede cylinderblokke kan foringerne være løst
ipresset
med O-ringspakninger i bunden og topstykket/toppakningen som hvad man kan
kalde låg. Derved er foringen, til fordel for varmeafledningen, 100% i
kontakt med kølevandet i blokken, hvorfor sådanne også betegnes som "våde
foringer" eller på udenlandsk: "wet liners"!

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorledes det er konstrueret på din CBR - Det
afhænger i lige så høj en grad af hvilken årgang det er!

Våde foringer kan principielt udskiftes, men stempler er billigere hvorfor
man stadig vil bore cylindrene op og montere større stempler ved en given
nedslidning. Til gengæld er der nødvendigt at afmontere dem for opboringen
(= besværligt at af/gen -montere men til gengæl lettere udboring), hvilket
også gavner fornyelsen af de måske ½-møre o-ringe i bunden!

Ipressede foringer i såvel vandkølede som luftkølede cylinderblokke er ikke
beregnet til udskiftning, men feinschmecker-mekanikere (á: tunere) kan dog
godt bore dem helt ud og ipresse en foring med et tilsvarende ydre overmål
- Oftest er formålet dog at ipresse ekstra-over-størrelse cylindre og derved
vinde ccm's!

Endelig er der den afart som oftest ses på to-taktere: Aluminiums-cylinderen
er forkromet indvendig, således at stemplet løber i "et forkromet rør"!
Ligesom den efterhånden noget populære afart deraf: En kemisk belægning
(eks.
varemærket: "Nikasil" (konstrueret af de tre kemiske komponenter som stadset
hovedsagligt består af)) i en aluminiums-cylinder.
Argumentet er bl.a. vægtbesparelse qua den manglende tunge
støbejerns-foring, og en yderligere vægtbesparelse, qua cylindre udboret i
selve motorblokken, begynder at være mere og mere populær.

Og således lykkedes det mig at blive halvvejs Off-Topic ved at komme så
fjernt fra Anders' oprindelige skitse som overhovedet muligt (á: ingen
cylinderblok og ingen støbejernsforinger!)

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-01-04 00:26

Armand wrote:
> Og således lykkedes det mig at blive halvvejs Off-Topic ved at komme
> så fjernt fra Anders' oprindelige skitse som overhovedet muligt (á:
> ingen cylinderblok og ingen støbejernsforinger!)

Men det var værd at læse alligevel
Mange tak for begge jeres svar.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 11-01-04 23:38

"Tom" <svar i nyhedsgruppen> skrev i en meddelelse
> Den snakker ( dvs noget andet end knastkæde åbenbart da den ér skiftet.

Den der snakken kan meget vel være kæden der trækker generatoren, og det
kræver godt nok en komplet adskillelse. Men det skal da vist være noget
slemt inden man gør noget ved det. Hvis cyklen har gået 20-25.000 km efter
ny strammer er det heller ikke utænkeligt at det er den der begynder igen,
hvilket dog ikke er nogen vanskelig operation.

Allan Bojesen