Så kom Seca'en på gaden, så skal MTX'eren ~
Fra : Morten Juel

Dato : 21-04-01 23:49

Hejsa NG
Jepper, efter nyt kronrørsleje + en masse småting blev seca'en færdig idag,
ØJ hvor var det lækkert at komme på gaden på sin egen cykel
Men min forbremse er blevet svampet og tager ikke en skid fat ;o( og skiven
er blevet renset ;o( den er meget hård i grebet, men intet sker der, de
første 3cm er meget hård at trykke ind ;o((
Så mon ikke den skal ha nye slanger, det tror jeg sq ;o( og forhjulslejet
hunne også godt trænge til en udskiftning ;o(
nårh ja, tingene bliver vel slidt

SÅ er det MTX'eren der skal under nøglen, da den skal til syn 30/4

Vi ses derude dudes

Mvh
Morten

Fra : Carsten Petersen

Dato : 21-04-01 23:55

er du sindsyg se dog at få udskiftet de lejer.....

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 00:10

> er du sindsyg se dog at få udskiftet de lejer.....
hehe jaja, men de har jo åbent nogle steder en lørdag kl 22 vel
De bliver skiftet hurtigst muligt, der er kun slør i hvis den ikke bliver
spændt helt til !!

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 22-04-01 11:24

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> hehe jaja, men de har jo åbent nogle steder en lørdag kl 22 vel
> De bliver skiftet hurtigst muligt, der er kun slør i hvis den ikke
bliver
> spændt helt til !!

= slør imellem aksel og lejer - Og ikke lejerne!!!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 12:57

> = slør imellem aksel og lejer - Og ikke lejerne!!!

=ny aksel eller ??

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 22-04-01 23:09

> =ny aksel eller ??

Tjaeh!?
Hvis ikke at den også er for slap i tolerencen??
Hvis ikke at akslen synes decideret rusten eller slidt, er det vel i
grunden en for ringe fabrikationsstolerence der er årsagen. Jeg mindes
at blandt en så sen model som den første FZR 1000 var der foraksler der
på ingen måde overholdt fornødne tolerencer og blev skiftet på garantien

Ultimativt burde man få fremstillet en kopi af den gamle aksel; men med
korrekt diameter ud fra lejernes opgivne tolerence (er at finde i en
tabel ud fra leje-nummeret)!
Kender du ikke en maskinarbejderlærling??

--
Armand

Fra : Morten Juel

Dato : 23-04-01 09:10

> Kender du ikke en maskinarbejderlærling??
hehe nej, men vi har en teknisk afd, så kan den slags skidt )

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-01 11:36

"Carsten Petersen" <Carsten@petersen.nu> skrev i en meddelelse
> er du sindsyg se dog at få udskiftet de lejer.....

Ja, ja, rolig nu, det er vel bare lidt slør? Lejer bryder ikke bare lige
sammen, bare fordi der er lidt slør i dem, cyklen bliver bare lidt leddeløs
at køre, men hjul-lejer skal være MEGET slidt før der er en sikkerhedsmæssig
risiko.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 00:11

Angående min bremse..

Hvad sker der hvis man hælder Dot4 bremsevæske på et anlæg hvorpå der står
"only use Dot 3" ??
Har det nogen betydning eller ?

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 22-04-01 11:41

> Angående min bremse..
>
> Hvad sker der hvis man hælder Dot4 bremsevæske på et anlæg hvorpå der
står
> "only use Dot 3" ??
> Har det nogen betydning eller ?

Næh!

DOT 3 har utvivlsomt været den bedste kvalitet på det tidspunkt at
bremsen blev fremstillet. Højere numre er blot en bedre kvalitet, som
ikke kan være til det værre!

Dog er der en problematik omkring silicone-baserede vædsker, hvorom jeg
(for en sjælden gangs skyld?) vælger ikke at komme til at fremsige for
meget vrøvl

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 22-04-01 08:31

"Morten Juel" skrev
> [...]
> nårh ja, tingene bliver vel slidt
>
> SÅ er det MTX'eren der skal under nøglen, da den skal til syn 30/4

Hvis din forbremse er hård at trække, og du ikke kan trække grebet ind til
styret, så er det nok ikke dine bremseslanger det er galt med.
Bevæger stempelerne sig når du trækker bremsen?
Hvis stemplerne bevæger sig godt nok (uden at kile sig fast) så kan det kun
være en fedtet skive eller fedtede eller dårlige bremse klodser.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 10:09

> Hvis din forbremse er hård at trække, og du ikke kan trække grebet ind til
> styret, så er det nok ikke dine bremseslanger det er galt med.
hmm ok, det begyndte ligepludselig sidste år, tror det var efter et væske
skift..

> Bevæger stempelerne sig når du trækker bremsen?
øhh det må _det_ jo gøre når jeg kan bremse eller ?

> Hvis stemplerne bevæger sig godt nok (uden at kile sig fast) så kan det
kun
> være en fedtet skive eller fedtede eller dårlige bremse klodser.
Hmm ja dem kunne man jo skifte de koster jo ikke en bondegård.. altså
klodserne

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 22-04-01 11:44

> [...]
de
> første 3cm er meget hård at trykke ind ;o((
> Så mon ikke den skal ha nye slanger, det tror jeg sq

Lyder nærmere som at dine calibere sidder fast!

Kan det ikke passe at der kun er bremsstempel på den ene (yder-) side af
skiven?
I så fald skal caliberen jo kunne bevæge sig sideværts, således at
klodsen på skivens inderside også vil blive trukket imod skiven!
Sidder caliberen fast (rustet / voldspændt / fejlmonteret?), vil det
således kun være på ydersiden at der trykkes på skiven = ½ bremskraft

Prøv alene ved stilstand at trykke hårdt på din forbremse og se efter om
det retteligt er caliberen der giver sig, eller om det er skiven der
bliver trykket indad!?

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 22-04-01 12:01

Armand skrev ...

> [...]
>Sidder caliberen fast (rustet / voldspændt / fejlmonteret?), vil
>det således kun være på ydersiden at der trykkes på skiven

Det kan i hvert fald nemt ske på ældre sager.
Jeg havde engang en gammel bil der bremsede på forhjulene på den måde. Jeg
troede egentlig den bremsede ok, indtil vi havde den hjemme over svigerfars
smøregrav og skille/rense/rode, så kunne den pludselig bremse rigtigt!

Pein

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 12:59

Hmm så tror jeg at jeg vil skille den af og rense det hele
Er det så nødvendigt med nye pakninger i samme omgang ? og hvad er bedst til
at affedte skive og klodser ? Acetone, sprit eller hvad ?

Mvh
Morten

Fra : DieselPower

Dato : 22-04-01 13:16

--

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hmm så tror jeg at jeg vil skille den af og rense det hele
> Er det så nødvendigt med nye pakninger i samme omgang ?

Morten, ikke for at iretere dig... men jeg trode du havde lært fra din
store brøler af at du skal ha NYE pakninger på hver gang... og du har vel
fået fat i MC Nøglen 2001... så vil du se at de pakninger er så billige så
man ikke kan lade være :) og både GT 380L fra 1975 og MZ 251/250 fra 87/90
er der pakninger til... og nu du har skildt tingende ad, hvorfor ikke skifte
dem, man ved aldrig hvornår man gider gøre det igen.

og hvad er bedst til
> at affedte skive og klodser ? Acetone, sprit eller hvad ?

Tommy(Fer) havde noget mirakelspray som han sprøjtede på min skive
foran på MZ'en... og straks klappede klodserner perfect fast lige siden :)

Moller
MZ ETZ 250/215 87/90 med CDi
Sushi GT 380L... mangler kun 4 pakdåser for at komme på gaden igen.

Fra : DieselPower

Dato : 22-04-01 13:17

> man ikke kan lade være :) og både GT 380L fra 1975 og MZ 251/250 fra 87/90
> er der pakninger til...

Glemte at skrive, at hvis der er til de 2 gamle lig, så er der også til
Seca'en....

Fra : Adam Christensen

Dato : 23-04-01 17:32

"DieselPower" <molnit@aub.dk> wrote in message

> Tommy(Fer) havde noget mirakelspray som han sprøjtede på min skive
> foran på MZ'en... og straks klappede klodserner perfect fast lige siden :)

Kan du skaffe en nærmere beskrivelse? Tommy?

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 22-04-01 23:06

> [...]
bedst til
> at affedte skive og klodser ? Acetone, sprit eller hvad ?

Læg nu mærke til at det (formodentlig) drejer sig om caliberens
sideværts bevægelsesmulighed! Prøv at genmontere den efter at have
fjernet klodser og trykket stemplet ind og se så i hvilken grad at du
kan bevæge den sideværts!? Det er den lejring der giver caliberen den
mulighed, der skal være renset og genindsmurt med varmebestandigt fedt!!

Pakningernes tistand erkender du bedst ved under indpresningsforsøget af
stemplet:
Det skal være til at presse ind relativt nemt og uden brug af kæmpe
værktøjer.
På RGV'ens firepot-bremser popper de andre ud når ét trykkes ind med
en(!) tommelfinger!!

Rensevædske:
Lige for at sige det nok en gang: ALDRIG diesel og gummi i børring med
hinanden!!
Dernæst: Sprit er hård nok imod dine hjerneceller, så der er ingen grund
til at bruge så kradse midler som acetone

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 23-04-01 09:09

> [...]
> kan bevæge den sideværts!? Det er den lejring der giver caliberen den
> mulighed, der skal være renset og genindsmurt med varmebestandigt fedt!!
Hmm den må bare fra hinnanden så

> Pakningernes tistand erkender du bedst ved under indpresningsforsøget af
> stemplet:
> Det skal være til at presse ind relativt nemt og uden brug af kæmpe
> værktøjer.
Øv det kan man ikke ;o(((
den er KANON hård !

> Dernæst: Sprit er hård nok imod dine hjerneceller, så der er ingen grund
> til at bruge så kradse midler som acetone
oki doki

Mvh
Morten

Fra : Pein

Dato : 23-04-01 17:34

Armand skrev ...

> [...]
>af kæmpe værktøjer.
>På RGV'ens firepot-bremser popper de andre ud når ét trykkes

Hmmm. Jeg måtte bruge et lille koben for at få stemplet tilbage på
DT'erens bagbremse. Er det skidt? Den bremser godt nok og hænger ikke.

Pein

Fra : Søren L Hansen

Dato : 26-04-01 11:18

Pein <niels@pein.dk> wrote in article
<gLYE6.55528$o4.4722987@news010.worldonline.dk>...
> Hmmm. Jeg måtte bruge et lille koben for at få stemplet tilbage på
> DT'erens bagbremse. Er det skidt? Den bremser godt nok og hænger ikke.

Det kan også være fordi stemplet går lidt skævt, prøv med to tænger, så man
kan vippe forsigtigt, så går det sikkert lettere.
--
Søren

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 21:04

så var den første tur i hus, men nu skal den nye O-rings kæde strammes op
allererde ;o( kan det virkelig passe ?? 60km med FRISK kørsel ?

Mvh
Morten

Fra : Søren L Hansen

Dato : 22-04-01 22:04

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> så var den første tur i hus, men nu skal den nye O-rings kæde strammes op
> allererde ;o( kan det virkelig passe ?? 60km med FRISK kørsel ?

Oringskæden skal liiiige køres til, men så skal den ikke strammes i lang
tid. Når den så begynder at skulle strammes igen er den ved at være færdig.
Sådna er det i hvert fald tit på offrowder

Fra : Morten Juel

Dato : 22-04-01 22:30

> [...]
færdig.
> Sådna er det i hvert fald tit på offrowder

oki det har jeg også lige læst andet steds super )
så er jeg ikke bekymret mere

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 23-04-01 01:35

> så var den første tur i hus, men nu skal den nye O-rings kæde strammes
op
> allererde ;o( kan det virkelig passe ?? 60km med FRISK kørsel ?

Jo!
Den skal lige "sætte sig" i de friske tandhjul !

--
Armand.