Barn (mand) overbord
Fra : Lars K.

Dato : 19-01-04 17:02

Hej

Vi har diskuteret lidt hvad man vil gøre hvis et barn (2-4 år) falder
overbord?

Hvis man siger at der er to voksne og et barn i båden og så barnet falder i
vandet. Hvad går man så, skal den ene voksne springe efter eller skal man
satse på at redningsvesten vil klare opgaven med at vende barnet og holde
hovedet over vandet?

Jeg er selv meget i tvivl, da jeg mener det er dumt at "smide" flere
personer i vandet, men det er jo heller ikke meget ved at samle et barn op
som har ligget med hovedet under vandet i flere minutter :)

Hvad vil i gøre?

Lars

Fra : M. Andersson

Dato : 19-01-04 17:14

Hejsa,
Hvis du skal være helt sikker :
Fastgør livline til dit barns redningdvest. Så behøver du ikke og tænke over
det andet
mvh
morten

Fra : Lars K.

Dato : 19-01-04 22:16

> Hejsa,
> Hvis du skal være helt sikker :
> Fastgør livline til dit barns redningdvest. Så behøver du ikke og tænke
over
> det andet

Ja, det er jeg klar over. Det er også sådan mere teoritisk :) er det bedst
at have to mand på dæk eller een.

Lars

Fra : Spiff

Dato : 19-01-04 18:44

> Vi har diskuteret lidt hvad man vil gøre hvis et barn (2-4 år) falder
> overbord?

> Hvad vil i gøre?

Vi går ud fra at barnet altid bære godkendt redningsvest med krave og at den
passer og er "monteret" korrekt (læs: alle remme bruges korrekt) = barnet
vender rigtigt i vandet og kan ikke glide ud af vesten.

Bliv altid om bord, den ene holder konstant øje med barnets position mens
den anden manøvrere båden. Jeg er fuldstændig enig med dig at situationen
blot forværres hvis den ene hopper i efter barnet, den tilbageblivende kan
hurtig miste orienteringen og kontakten til de overbordfaldende.
En livline er naturligvis endnu en forbyggende ting.

Det kan kun anbefales at man reglmæssigt øver en mand-over-bord-manøvrer med
en bøje. Uhæld sker jo oftest i dårligt vejr og så er manøvren ikke så nem
end da.

Fra : Lars K.

Dato : 19-01-04 22:23

> [...]
> passer og er "monteret" korrekt (læs: alle remme bruges korrekt) = barnet
> vender rigtigt i vandet og kan ikke glide ud af vesten.

Det er klart. Men hvad nu hvis den så ikke vender personen om? Jeg har ikke
selv børn og har aldrig har et barn i en redningsvest i vandet. Men hvis det
er sikkert at en vest vender en person om så hovedet er uden af vandet så er
de jo slet ikke er spørgsmål mere :)

> [...]
> hurtig miste orienteringen og kontakten til de overbordfaldende.
> En livline er naturligvis endnu en forbyggende ting.

Jeg er helt enig!

> [...]
med
> en bøje. Uhæld sker jo oftest i dårligt vejr og så er manøvren ikke så nem

Jeg må lige tilføje at man ikke kan lave en mand over bord hvis der ikke er
faldet en person i vandet. Kommandoen skal være bøje over bord :)

Lars

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 20-01-04 08:27

> Jeg har ikke
> selv børn og har aldrig har et barn i en redningsvest i vandet.

Alle bør prøve at komme en tur i vandet med redningsvest; også børnene. Prøv
det til sommer på lavt vand. Så kan forældrene se om vesten virker og blive
mere trygge.

Men jeg har altid snor i mine børn i båden når de er oppe i cockpittet

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse
Men hvis det

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-01-04 01:44

Spiff wrote:

> Det kan kun anbefales at man reglmæssigt øver en
> mand-over-bord-manøvrer med en bøje. Uhæld sker jo oftest i dårligt
> vejr og så er manøvren ikke så nem end da.

Og gør det en gang imellem men en person - med redningsvest - så vil man
opdage at det ikke altid er så nemt at få er person op i båden igen. Og ham
der ligger i vandet vil kunne melde at selv en lille båd er stor når den
kommer hen til en så sejl forsigtigt.
Og tænk så på hvor tung han ville være hvis han var bevidstløs efter at have
haft hovedet for højt oppe under en bomning - det kræver øvelse at få
personer ombord.

Carsten Holck

Fra : Spiff

Dato : 20-01-04 11:53

> [...]
> passer og er "monteret" korrekt (læs: alle remme bruges korrekt) = barnet
> vender rigtigt i vandet og kan ikke glide ud af vesten.

Jeg glemte at tilføje og som det også bliver nævnt senere i denne tråd, prøv
det af en sommerdag.

Min pointer er at man skal være ekstra opmærksom på om vesten her
tilstrikkeligt med opdrift til at kompencere for hvis barnet går med ble.
En ble vil forsøge vænde bunden i vejert på barnet når det ligger i vandet.

MVH
Jesper

Fra : Erik Feldager

Dato : 19-01-04 20:41

"Lars K." <lkj@person.dk> wrote in message news:<bugv1j$9at$1@sunsite.dk>...
> Hej
>
> Vi har diskuteret lidt hvad man vil gøre hvis et barn (2-4 år) falder
> overbord?

Jeg vil, specielt hvis ikke alle ombord er gode til single-hand
sejlads ikke vælge at sætte fleres liv på spil. En godkendt
redningsvest er designet til at vende en nødstedt i vandet - og mand
overbord manøvre vil være nemmere med to personer dels til
manøvrering, dels til udkik.

Erik Feldager

Fra : Per, Frb.

Dato : 20-01-04 01:17

> [...]
> redningsvest er designet til at vende en nødstedt i vandet - og mand
> overbord manøvre vil være nemmere med to personer dels til

Det er vel også meningen af personen i vandet skal op i båden igen?

Mon ikke det er betydeligt nemmere at hive personen i vandet op oppe fra
båden, evt med et spil til hjælp, end det er selv at ligge i vandet og
løfte personen op i strakte arme og ind i båden. Og selv bagefter at
kravle op fra vandet uden hjælp oppe fra.

Mvh Per

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 20-01-04 08:35

Lige netop dette emne lærer man til hudløshed i duelighedsprøven i
sejlads.Man består ikke før man har vist censor at man kan gøre det rigtigt
i forhold til vind strøm og bølger så tag beviset.
Mvh Bent.

> [...]
> personer i vandet, men det er jo heller ikke meget ved at samle et barn op
> som har ligget med hovedet under vandet i flere minutter :)

---

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 20-01-04 19:23

Hej NG
Det med en snor i barn / vest.
Bliver man ikke slæbt i stykker / ned under vandet?
Er der nogen der har prøvet med den metode, under nogen form?
Jeg tror det er ganske store kræfter man er oppe imod, selv med moderat
sejlbådsfart?
Kunne det ikke tænkes at man drukner inden man bliver samlet op?
Det var måske en mulighed at skelne mellem sejlads om vinteren, i mørke
eller i dagslys om sommeren?
Om vinteren i mørke kunne jeg vist godt tænke mig en line!
Mvh. Gert

Fra : Alvin

Dato : 20-01-04 20:25

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller i dagslys om sommeren?
> Om vinteren i mørke kunne jeg vist godt tænke mig en line!

Helt enig i dine betragtninger. Derfor må sikkerhedslinen ikke være så lang
at man kan nå vandet hvis man mister fodfæstet. Jeg har set vire monteret
langskibs, hvori man kan fæste sin livline men stadig bevæge sig.

MVH

Alvin

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-01-04 14:17

> [...]
> eller i dagslys om sommeren?
> Om vinteren i mørke kunne jeg vist godt tænke mig en line!

Hej Gert
Fidusen ved en livline er netop: BOB (Bliv Om Bord).
Mine børnebørns liner har den længde, at de ikke kan stå op på kistebænkene
i cockpittet. Vil de se ud, må de ligge på knæ. I godt vejr, må de bare ikke
kravle på dæk, når vi sejler. Det har de fuldt ud accepteret. De betragter
kahytten og cockpittet som der man er, når man sejler. Og den eneste der går
på dæk (med kort line) er mig.
Hilsen
Steffen

Fra : leif nielsson

Dato : 05-02-04 09:40

Lars K. <lkj@person.dk> skrev:
> [...]
>mener det er dumt at "smide" flere
>personer i vandet, men det er jo
>heller ikke meget ved at samle et barn op

hej lars ja det er rigtigt ikke flere folk i vandet, hvis man går
ud fra at den person der falder i vandet har redningsvest på skal
den nok holde personen oppe i den rette retning,hvis personen
falder i fra styrbo side skal du dreje styrbo over for ikke at
skruen skal skade personen,derefter drejer du bagbor over og så
sejler du op til personen stille og roligt i mod vinretningen
ellers kan vinden skuppe dig ind over personen og det er ikke smart
vi øver det hvert år med en rednings bøje og alle der er med skal
lære at styre skibet og prøve det for det kan jo også være skipper
selv der falder overbord
hilsen
leif