|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Motorskift på '89 Mitsubishi Colt Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 15-01-04 21:45 |
|
Hej!
Mig og en kammy skal i weekenden skifte motor på en Colt '89. Hvad skal vi
påregne at skifte ved samme lejlighed?
Flg. er allerede på listen:
Motorolie+Filter
Luftfilter
Manifoldpakning
Og så skulle der vist være nogle pakninger ifbm. trækakslerne?!
Andre ting? Gearkasseolien bliver vel i gearkassen?
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
A K. (15-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : A K. |
Dato : 15-01-04 21:53 |
|
"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4006FBE4.1FDA63E9@tdcadsl.dk...
> Hej!
>
> Mig og en kammy skal i weekenden skifte motor på en Colt '89. Hvad skal vi
> påregne at skifte ved samme lejlighed?
>
> Flg. er allerede på listen:
>
> Motorolie+Filter
> Luftfilter
> Manifoldpakning
Hvad med tandremmen, det er så lidt at spare når motoren alligevel står på
gulvet, og det er uden tvivl noget lettere.
>
> Og så skulle der vist være nogle pakninger ifbm. trækakslerne?!
hvorfor vil du have dem pillet af ??
>
> Andre ting? Gearkasseolien bliver vel i gearkassen?
>
Da ikke hvis du vil skift de pakdåser du nævner ovenover ved trækakslerne
| |
Kim Voss Schrader (15-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 15-01-04 22:21 |
|
Hej!
"A K." wrote:
>
> Hvad med tandremmen, det er så lidt at spare når motoren alligevel står på
> gulvet, og det er uden tvivl noget lettere.
Vi har bare ikke nogen servicemanual om hvordan og hvorledes... Men den står
højt på listen...!
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
![](/images/tree/0.gif) Uffe Bærentsen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 16-01-04 10:54 |
|
"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4007042C.D196369C@tdcadsl.dk...
> > Hvad med tandremmen, det er så lidt at spare når motoren alligevel står
på
> > gulvet, og det er uden tvivl noget lettere.
>
> Vi har bare ikke nogen servicemanual om hvordan og hvorledes... Men den
står
> højt på listen...!
Det kan da ikke være så svært.
1) Ud med tændrørene.
2) Finde markeringerne på alle hjulene som tandremmen løber over.
3) Stille dem i en position som er let at huske
(denne stilling er mange gange enten lodret eller vandret
4) Af med den gamle tandrem, husk at holde strammeren tilbage
5) På med den nye, hvis de 2 operationer udføres med gefühl, så er den bare
hjemme.
6) Den obligatoriske kolde (vand)
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kim Voss Schrader (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-01-04 11:38 |
|
Hej!
"Uffe Bærentsen" wrote:
>
> Det kan da ikke være så svært.
Har aldrig prøvet - men tager dig da på ordet
> 1) Ud med tændrørene.
> 2) Finde markeringerne på alle hjulene som tandremmen løber over.
> 3) Stille dem i en position som er let at huske
> (denne stilling er mange gange enten lodret eller vandret
> 4) Af med den gamle tandrem, husk at holde strammeren tilbage
> 5) På med den nye, hvis de 2 operationer udføres med gefühl, så er den bare
> hjemme.
> 6) Den obligatoriske kolde (vand)
Jeg tror pt. 6 kommer ind som underpunkt i 1-5
Hmm, skifter man ikke remstrammer(e) nu man alligevel er igang? Ellers virker
det da simpelt nok egentligt.
Klarer remstrammeren (nu kommer et dumt spørgsmål sikkert ![Blink](images/smileys/wink.gif) ) tilstramningen af
remmen således at man slet ikke skal tænke på det?
På de gamle Kadetter skal man vist selv spænde tandremmen via vandpumpen så vidt
jeg ved.
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Fruergaard (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 16-01-04 13:31 |
|
"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm, skifter man ikke remstrammer(e) nu man alligevel er igang? Ellers
virker
> det da simpelt nok egentligt.
Det er simplet. Og jeg skifter altid remmestrammerhjulene...
> Klarer remstrammeren (nu kommer et dumt spørgsmål sikkert ![Blink](images/smileys/wink.gif) )
tilstramningen af
> remmen således at man slet ikke skal tænke på det?
Det gjorde den på min Pajero...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Uffe Bærentsen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 16-01-04 15:05 |
|
"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4007BF0B.50836EF0@tdcadsl.dk...
> Jeg tror pt. 6 kommer ind som underpunkt i 1-5
Hmmmmm, pas på med antallet.
Tilvækst i antallet er eksponentielt proportional med tilvækst i
sandsynlighed for fejl
> Hmm, skifter man ikke remstrammer(e) nu man alligevel er igang? Ellers
virker
> det da simpelt nok egentligt.
Den burde jeg have nævnt.
> Klarer remstrammeren (nu kommer et dumt spørgsmål sikkert ![Blink](images/smileys/wink.gif) )
tilstramningen af
> remmen således at man slet ikke skal tænke på det?
Kig lig på den nuværende stramning.
Hvis den nye ikke er ca. den samme, så kig efter fejl.
> På de gamle Kadetter skal man vist selv spænde tandremmen via vandpumpen
så vidt
> jeg ved.
I'm lost......
Held og lykke med projektet
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans Paulin (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 16-01-04 15:18 |
|
Uffe Bærentsen skrev:
> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4007BF0B.50836EF0@tdcadsl.dk...
>> På de gamle Kadetter skal man vist selv spænde tandremmen via
>> vandpumpen så vidt jeg ved.
> I'm lost......
....dét ska man!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Simonsen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Simonsen |
Dato : 16-01-04 17:16 |
|
On Fri, 16 Jan 2004 15:05:06 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:
> > Jeg tror pt. 6 kommer ind som underpunkt i 1-5
>
> Hmmmmm, pas på med antallet.
> Tilvækst i antallet er eksponentielt proportional med tilvækst i
> sandsynlighed for fejl
Lidt flueknepperi: Noget kan ikke være "eksponentielt proportional"
med noget andet. Enten er det ekspotentielt eller også er det
proportionelt. Og så byttede du rundt på antal bajere og sandsynlighed
for fejl. Så det rigtige skulle have været:
"Sandsynligheden for fejl stiger ekspotentielt som funktion af antal
bajere, der drikkes under arbejdet"
Og nu vil jeg tage ud og drikke nogle bajere i stedet for at sidde her
og hænge mig i småting...
--
Rune Simonsen
| |
SNiP (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : SNiP |
Dato : 16-01-04 06:27 |
|
"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4006FBE4.1FDA63E9@tdcadsl.dk...
> Andre ting? Gearkasseolien bliver vel i gearkassen?
>
Når du hiver trækakslerne ud af gearkassen kommer gearkasse olien ud!
/J
| |
Kim Voss Schrader (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-01-04 08:31 |
|
Hej!
SNiP wrote:
>
> Når du hiver trækakslerne ud af gearkassen kommer gearkasse olien ud!
Irk, er det virkeligt lavet sådan? Hmmm, nå men så skifter vi nok gearkasseolien
samtidigt kan jeg regne ud :)
Andre ting?
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
Michael Jørgensen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 16-01-04 09:36 |
|
> Mig og en kammy skal i weekenden skifte motor på en Colt '89. Hvad skal vi
> påregne at skifte ved samme lejlighed?
Hvilken motorstørrelse/model?
Mvh
Michael
| |
Kim Voss Schrader (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-01-04 09:52 |
|
Hej!
"Michael Jørgensen" wrote:
>
> Hvilken motorstørrelse/model?
Det er en 1.3'er. Mener modellen hedder A51C hvis det kan passe? Det var noget
med 51 mener jeg...
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 16-01-04 11:12 |
|
> Det er en 1.3'er. Mener modellen hedder A51C hvis det kan passe? Det var
noget
> med 51 mener jeg...
Så er den vist mage til min - får i tilfældigvis et motorophæng til overs,
eller skal i genbruge de gamle?
(Jeg har ingen ide om udskiftning af motoren iøvrigt, men det forreste
motorophæng er gået i min, og Mitsu vil ha' 427 + moms for en ny!!!)
Ellers ville jeg overveje at kyle en ny kobling i - ca. 1000 bananer hos
onkel Hoyer, men selvfølgelig afhængig af hvor langt den i kaster i, har
kørt / hvem der har kørt den.
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kim Voss Schrader (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 16-01-04 11:39 |
|
Hej!
"Michael Jørgensen" wrote:
>
> Så er den vist mage til min - får i tilfældigvis et motorophæng til overs,
> eller skal i genbruge de gamle?
Der skal så vidt jeg ved "luderspares" - så ja
> (Jeg har ingen ide om udskiftning af motoren iøvrigt, men det forreste
> motorophæng er gået i min, og Mitsu vil ha' 427 + moms for en ny!!!)
Auch :)
> Ellers ville jeg overveje at kyle en ny kobling i - ca. 1000 bananer hos
> onkel Hoyer, men selvfølgelig afhængig af hvor langt den i kaster i, har
> kørt / hvem der har kørt den.
Koblingen er end ikke 20.000 km gammel, så det er intet problem.
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-01-04 11:56 |
|
"Kim Voss Schrader" <mailto:teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Motorskift på '89 Mitsubishi Colt"
> Hej!
>
> "Michael Jørgensen" wrote:
> >
> > Så er den vist mage til min - får i tilfældigvis et motorophæng til overs,
> > eller skal i genbruge de gamle?
>
> Der skal så vidt jeg ved "luderspares" - så ja
>
> > (Jeg har ingen ide om udskiftning af motoren iøvrigt, men det forreste
> > motorophæng er gået i min, og Mitsu vil ha' 427 + moms for en ny!!!)
>
> Auch :)
>
> > Ellers ville jeg overveje at kyle en ny kobling i - ca. 1000 bananer hos
> > onkel Hoyer, men selvfølgelig afhængig af hvor langt den i kaster i, har
> > kørt / hvem der har kørt den.
>
> Koblingen er end ikke 20.000 km gammel, så det er intet problem.
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
>
Hvad med at prøve at stille spørgsmålet hos www.mitsubishi-klub.dk, jeg ved at der
er flere derinde som skiftet motorer i Colt C51.
Mikkel
-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (16-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 16-01-04 12:45 |
|
[snip]
> Hvad med at prøve at stille spørgsmålet hos www.mitsubishi-klub.dk, jeg
ved at der
> er flere derinde som skiftet motorer i Colt C51.
God ide - Thanx!
Michael
| |
Kim Voss Schrader (20-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 20-01-04 09:27 |
|
Hej!
En lille update!
Vi fik pillet den gamle motor ud af motorrummet og sat den ind ved siden af den
"nye". Uheldigvis er motorerne ikke helt ens mht. topstykket. Der er forskel på
placeringen af strømfordelere og bensinpumper. Heldigvis lader det til, at
blokkene er tilstrækkeligt identiske til at vi kan bytte rundt på toppene.
Ventilerne er ret koksede på vores topstykke, så vi havde regnet med at slibe
ventiler + "sæder" ned. Dog kender vi ikke til den efterfølgende justering af
afstanden af ventilløfterne og rækkefølgen heraf.
Nogen af jer der kender til den specifikke motor?
Bilen er som nævnt en A51C'er og motoren er den "gamle" fra Colt GL. Den nye
blok er fra en Colt Fireball og er efterfølgeren.
Motorophænget er iøvrigt helt ok og tandremmen ser meget fin ud, så den bliver
sparet i første omgang.
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
Roberto Saldo (20-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 20-01-04 09:35 |
|
Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!
>
> En lille update!
>
> Vi fik pillet den gamle motor ud af motorrummet og sat den ind ved siden af den
> "nye". Uheldigvis er motorerne ikke helt ens mht. topstykket. Der er forskel på
> placeringen af strømfordelere og bensinpumper. Heldigvis lader det til, at
> blokkene er tilstrækkeligt identiske til at vi kan bytte rundt på toppene.
>
> Ventilerne er ret koksede på vores topstykke, så vi havde regnet med at slibe
> ventiler + "sæder" ned. Dog kender vi ikke til den efterfølgende justering af
> afstanden af ventilløfterne og rækkefølgen heraf.
>
> Nogen af jer der kender til den specifikke motor?
>
> Bilen er som nævnt en A51C'er og motoren er den "gamle" fra Colt GL. Den nye
> blok er fra en Colt Fireball og er efterfølgeren.
>
> Motorophænget er iøvrigt helt ok og tandremmen ser meget fin ud, så den bliver
> sparet i første omgang.
Jeg ville skifte den alligevel, det er surt hvis den knækker.
Står der hvornår den er skiftet?
--
Med venlig hilsen/Best regards
Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
"Recursive: Adj. See Recursive."
| |
![](/images/tree/0.gif) Kim Voss Schrader (20-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 20-01-04 09:43 |
|
Hej!
Roberto Saldo wrote:
>
> Jeg ville skifte den alligevel, det er surt hvis den knækker.
> Står der hvornår den er skiftet?
Der står intet. Var det op til mig blev den skiftet, men ejeren er vist ikke
enig med mig.
--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (21-01-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-01-04 19:00 |
|
[snip]
> Der står intet. Var det op til mig blev den skiftet, men ejeren er vist
ikke
> enig med mig.
Så ville jeg stensikkert ikke spare de 208,- som tandremmen koster, og ej
heller de 248,- som remstrammerhjulet koster! Det bliver meget nemt MEGET
dyrere end det, HVIS nu...
Man skal jo lige være opmærksom på at der både er en km-grænse (~100.000
km), OG en aldersgrænse for sådan et stykke plastic (~4-6 år så vidt jeg
husker).
Mvh
Michael
| |
|
|