log på smal hæk m jolleror, Sailfish 18
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-01-04 10:25

Jeg har et ekkolod med en log til. Det er beregnet til at montere på hækken.
men min sejlbåd, en sailfish 18 er ikke særlig stor. Ja nærmest en stor
jolle på 5,65 m med en sænkekøl på 125 kg. Deplac. 475 kg.

Det giver nogle problemer i forhold til loggen.

roret som er monteret som et jolleror bag på den ret smalle hæk, gør det
nemlig problematisk. Jeg monterede loggen sidste år. Men den viser absolut
ikke korrekt.. Det meste af tiden viser den faktisk nul!

Jeg ser tre årsager. Dels sidder den måske 1/2 cm for højt oppe, hvilket kan
give noget turbulens og dels kan den pga den smalle hæk kun sidde ret tæt på
roret, hvilket også giver noget turulens. Og hækken kommer heller ikke ret
meget ned i vandet. Ja uden personer ombord gør den det faktisk slet ikke.
Og jo længere væk fra roret, jo højere oppe må den naturligvis sidde.

Er der nogle der har erfaringer der kan hjælpe mig. Betyder den halve cm
noget, eller skal jeg blot opgive loggen på båden?

At sætte den under båden er jeg ikke meget for.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-01-04 15:33

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jolle på 5,65 m med en sænkekøl på 125 kg. Deplac. 475 kg.
>
> Det giver nogle problemer i forhold til loggen.

Hvis skroget ikke er sandwich kan du lime transduceren fast indvendig. I
vores maxi 68 har jeg limet transduceren fast med epoxy midtskibs foran
kølen (der må ikke være luftbobler i limen). Det virker upåklageligt.
Hilsen
Steffen

slet X i mailadresse
--
Er ikke IDIOT kun FATTESVAG

Fra : Thomas

Dato : 15-01-04 21:57

Jeg er næsten sikker på at en Log ikke virker, hvis du limer den fast INDE i
båden
Det virker fint nok med en lod-tranducer.

ThomasT

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-01-04 16:51

> [...]
> vores maxi 68 har jeg limet transduceren fast med epoxy midtskibs foran
> kølen (der må ikke være luftbobler i limen). Det virker upåklageligt.

UPS - jeg havde overset loggen. Undskylder og takker af med:
--
Er både IDIOT og FATTESVAG

Hilsen
Steffen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-01-04 23:50

> [...]

> noget, eller skal jeg blot opgive loggen på båden?
>
> At sætte den under båden er jeg ikke meget for.

Hej Erik
I sin tid lykkedes det mig at sætte såd'n tri-ducer fast på hækken af min
Nordeck - en 15 fods jolle m/smal hæk og påhængsmotor.
Lidt samme problem - og da bunden ovenikøbet var klinkbygget krævede det
ikke blot at tri-duceren (tri fordi den målte dybde, fart og temp)blev
monteret i korrekt højde (altså så selve dimsen nu også var i vandet under
fat) men også i korrekt "bredde". Sådan at forstå at jeg var nødt til at
tage nøje hensyn til "klinkerne" - de giver nemlig også turbulenser, der
forstyrrer signalet !
Dit ror er nok ikke det store problem - turbulenserne fra det kommer vel
efter tri-duceren. Det er nærmere bundens facon, du skal kigge på; er der
f.eks. en langsgående, dyb liste under kølen skal du lidt ud til siden - men
så har du måske balladen med at holde dimsen i vandet på en sejlbåd ~ "fint
lod, men det virker kun på bagbords halse.....".
Hvis hækken ligefrem er over vand under sejlads er der vel kun eet valg: byt
tri-duceren ud med en model til skroggennemføring. Dette fåes til vel snart
de fleste lod og kan være den eneste løsning (jeg går da ud fra at det kan
måle fart når du skriver noget med "loggen").
Kan det "kun" vise dybde burde de være rimeligt let at finde et sted på
bunden af skroget med enkelt laminat, så du kan lime føleren fast.

Go' vind + go' sommer !
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-01-04 08:29

Lige for at præcisere

Jeg har en giver til ekkoloddet monteret inden i båden. Efter nogle forsøg
fungerer det fint.

Problemet er en log (med termometer) Altså et lille hjul der drejes rundt af
bådens fart gennem vandet. Det er vigtigt at det placeres hvor der ikke er
turbulens. Og det er her problemet opstår.

Men tak for svarene indtil videre.
Jeg håber du har ret mht roret, men jeg er ikke sikker.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-01-04 23:08

> [...]
> turbulens. Og det er her problemet opstår.
>
> Men tak for svarene indtil videre.
> Jeg håber du har ret mht roret, men jeg er ikke sikker.

Jeg så det godt og regnede egentlig også med at det var fart-visningen, du
har problemer med.
Og netop dette var hvad jeg selv oplevede, indtil jeg fik den flyttet og
justeret så både log, temp-føler og fart-måler fungerede.
Og jeg tror altså du skal regne med at enheden skal mindst et par cm under
kanten af hækken, før især hjulet til farten fungerer.
Ud over de nævnte probs med tubulenser fra ting og sager på skroget.

Det ville altså være lettere at lege med modelbåde; bare op i badekarret og
teste
--
Mvh