Deaktivering af airbag i Fiat Brava
Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 00:34

Hejsa

Jeg blev jo - som nogle nok ved - far for nogle måneder siden, og nu
er sønnemand så gammel, at han godt må sidde i en autostol. Når jeg
kører alene med ham, er det letteste at placere ham på forsædet, men
airbaggen skal nok liiiiiige deaktiveres først.

Skal jeg lade Fiat om det, eller er det billigere og lige så gode
alternativer?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-04 08:13

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message
> [...]
> airbaggen skal nok liiiiiige deaktiveres først.
>
> Skal jeg lade Fiat om det, eller er det billigere og lige så gode

På vores Citroen er der en kontakt, der kan betjenes med nøglen så man selv
kan gøre det. Det tager 5 sek.
Tjeck manualen, eller ring til Fiat, det kunne jo være det var lige så nemt.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-01-04 08:15

> [...]
> airbaggen skal nok liiiiiige deaktiveres først.
>
> Skal jeg lade Fiat om det, eller er det billigere og lige så gode

På Fiat Bravo sidder der en nøglekontakt på ydersiden af hanskerummet ud mod
døren i passagersiden til at deaktivere denne airbag.

Mvh
Jacob

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 08:37

[...]

>På Fiat Bravo sidder der en nøglekontakt på ydersiden af hanskerummet ud mod
>døren i passagersiden til at deaktivere denne airbag.

jøsses dog.. er det så simpelt.. det beder jeg lige konen om at
tjekke, inden hun farer afsted i dag..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Møller

Dato : 13-01-04 08:58

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse

> jøsses dog.. er det så simpelt.. det beder jeg lige konen om at
> tjekke, inden hun farer afsted i dag..

Ja. Der sidder en simpel "tændingslås" lignende lås når man åbne
passagerdøren og kigger på siden af instrumentbordet.

Vh. Anders

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 10:15

[...]

>Ja. Der sidder en simpel "tændingslås" lignende lås når man åbne
>passagerdøren og kigger på siden af instrumentbordet.

jeg havde lige konen til at kigge på det, mens jeg havde hende i
røret, men hun kunne intet finde... ehm.. måske har hun kigget for
langt nede.. så jeg kigger lidt på det, når hun kommer hjem...

hvordan kan man tjekke, at den rent faktisk ER slået fra.. lyser
lampen i instrumentbrættet, så snart den er slået fra?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Møller

Dato : 13-01-04 11:10

> jeg havde lige konen til at kigge på det, mens jeg havde hende i
> røret, men hun kunne intet finde... ehm.. måske har hun kigget for
> langt nede.. så jeg kigger lidt på det, når hun kommer hjem...

My mistake, simpel misinformation fra mig. Det er helt korrekt, man skal op
i den faceliftede model (årgang slut 1999 fra mener jeg!) før den er der. I
min tidl. Punto fra 11/99 var den der ihvertfald. Men ja, når den er slået
fra lyser airbaglampen. Hvis din er en ældre model KAN den ikke slås fra på
den måde. Så er det ind med en modstand og ud med airbag, hvis man synes det
er sjovt. Mit bud; sæt kiddo på bagsædet.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 11:47

[...]

> [...]
>den måde. Så er det ind med en modstand og ud med airbag, hvis man synes det

oooh.. ok, det lyder som om, at fiat skal have lidt penge i nær
fremtid.

> Mit bud; sæt kiddo på bagsædet.

altså.. hvis gutten sover, så er det fint, at han sidder i hans stol
på bagsædet, men er han vågen, så bliver det småkedeligt for ham..
husk på, at:

1) han er kun 4 mdr. og er afhængig af kontakt

2) autostole til den størrelse vender bagud -> han kigger direkte ind
i et sæde..

så, det handler udelukkende om, at man kan holde ham ved selskab ved
længere ture..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-01-04 11:59

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message news:i4j7001012phn0tdg7etunhvs9p06mnju6@4ax.com...

> så, det handler udelukkende om, at man kan holde ham ved selskab ved
> længere ture..

Og det ville være smartere at placere ham på bagsædet så man i
stedet kan koncentrere sig om at køre bilen.
Der er ingen børn der er døde af at kede sig i bilen.

/Jakob

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 12:39

>Og det ville være smartere at placere ham på bagsædet så man i
>stedet kan koncentrere sig om at køre bilen.

>Der er ingen børn der er døde af at kede sig i bilen.

hvis et relativt nyt barn begynder at kede sig, så er den eneste måde
det kan kommunikere på fortælle, at det keder sig, er at græde..

hvis du har eller har haft et spædbarn vil du vide at gråd i den grad
kan forstyrre og distrahere..

når vi snakker om børn på et par år eller derover, så er jeg enig i
dine synspunkter..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 13:17

> [...]
> kan forstyrre og distrahere..
>
> når vi snakker om børn på et par år eller derover, så er jeg enig i

Generelt kører man vel to i bilen, således at en forældre er på bagsædet
sammen med den lille, og den anden kører bilen..da man for det meste skal
man jo afsted allesammen, så det er kun i nødstilfælde at man bruger
forsædet til at placere den lille.

Chr.

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 14:08

[...]

> [...]
>sammen med den lille, og den anden kører bilen..da man for det meste skal
>man jo afsted allesammen, så det er kun i nødstilfælde at man bruger

hvis man kører to forældre i bilen, ja så ville jeg også smække den
lille+ den ene forældre om bagi, men lige i mit tilfælde er det i 80%
af tilfældene af vi kun kører en med..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 14:30

> [...]
>
> hvis man kører to forældre i bilen, ja så ville jeg også smække den
> lille+ den ene forældre om bagi, men lige i mit tilfælde er det i 80%
> af tilfældene af vi kun kører en med..

Ok..jeg forstår, hvis jeg skulle køre alene vil jeg også sætte den lille på
forsædet..så man lige kunne kigge engang imellem...men man skal selvfølgelig
passe på...havde engang en kvindelig kollega som bragede ind i carporten da
kun lige skulle se til sine børn....

Chr...

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 14:43

[...]

> [...]
>passe på...havde engang en kvindelig kollega som bragede ind i carporten da

ganske enig.. med en lille på forsædet, ville jeg køre på samme måde,
som hvis der sad en alm. medpassager.. der er jo egnetlig ikke det
store til forskel..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-01-04 16:05

Bo Dudek wrote:
::: skal selvfølgelig passe på...havde engang en kvindelig kollega som
::: bragede ind i carporten da kun lige skulle se til sine børn....
::
:: ganske enig.. med en lille på forsædet, ville jeg køre på samme måde,
:: som hvis der sad en alm. medpassager.. der er jo egnetlig ikke det
:: store til forskel..

Nej du ville ikke! Med en medpassager, ville du kommunikere, uden at skulle
kigge på personen. Med en baby vil du konstant rette din opmærksomhed (og
blikket) over og ned på ungen.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-01-04 16:04

Bo Dudek wrote:
[...]

Børn hører IKKE til på forsædet BASTA! De stjæler opmærksomhed - hvilket vi
alle ved, hvad kan medføre.

M.v.h.

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 16:14

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> :: dine synspunkter..
>
> Børn hører IKKE til på forsædet BASTA! De stjæler opmærksomhed - hvilket

Tag nålen ud...og blive klogere på Rådet for Større Færdselssikkerheds
side...

http://www.faerdselssikkerhed.dk/db/files/boernibilen_2.pdf

citat:

'Kører du ofte alene med dit barn, kan du
også anbringe barnet på forsædet. Så har du
god kontakt med dit barn, mens du kører.
Men husk at hvis din bil har airbag i passagersiden,
skal den enten slås fra, eller også
skal du placere stolen på bagsædet.'

samme på FDM's side..

http://www.fdm.dk/public/altombilen/sikkerhed/boern/placering.asp

Finder du lige nogle gode sider er holder fast i at børn overhoved ikke høre
til på forsædet...

Chr.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-01-04 17:25

Chr. L. wrote:
::: Børn hører IKKE til på forsædet BASTA! De stjæler opmærksomhed -
::: hvilket vi alle ved, hvad kan medføre.
:::
::: M.v.h.
::
[...]

Personligt er jeg ligeglad hvad både FDM og Rådet skriver. Børn/baby'er på
forsædet stjæler opmærksomhed. Har selv oplevet det i omgangskredsen.

M.v.h.

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 09:48

[...]

>På Fiat Bravo sidder der en nøglekontakt på ydersiden af hanskerummet ud mod
>døren i passagersiden til at deaktivere denne airbag.

den lokale fiat forhandler kunne fortælle, at han ikke kendte til den
ovenstående nøglekontakt - hverken på bravo eller brava..

han fortalte istedet, at man skulle have skilt skidtet ad og skulle
have indsat en modstand.. og derefter ville airbaglampen lyse
(selvfølgelig fordi den ene ikke virker)..

nogen der kender til sådan en operation? fiat skal have 500 dask, men
kan jeg selv gøre det på 20 minutter, såååeh..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-01-04 09:56

"Bo Dudek"skrev
> nogen der kender til sådan en operation? fiat skal have 500 dask, men
> kan jeg selv gøre det på 20 minutter, såååeh..

Så engang en video hvor en amerikansk
"Falck" mand næsten fik skudt hovedet af
af sådan en airbag.
Morale: Overlad det til folk der kan undvære
hovedet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tom

Dato : 13-01-04 10:39

> [...]
>
> nogen der kender til sådan en operation? fiat skal have 500 dask, men
> kan jeg selv gøre det på 20 minutter, såååeh..

Ud over jeg ikke fatter hvad sønnen har at gøre på forsædet, så skal man
såmen bare afmontere stikket til airbaggen og montere en modstand på ca. 3-6
ohm mellem klemmerne.
Før man afmonterer stikket til airbaggen skal man afmontere minuspolen på
batteriet og lade den være afbrudt i mindst 20 min. for ikke at airbaggen
skal springe i hovedet på en.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 11:47

[...]

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-01-04 12:18

> så, det handler udelukkende om, at man kan holde ham ved selskab ved
> længere ture..

En 4 mdrs babys ryg har slet ikke godt af at sidde i en barnestol over
længere afstande.
Lad sikkerheden råde og placer junior på bagsædet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 12:42

[...]

>En 4 mdrs babys ryg har slet ikke godt af at sidde i en barnestol over
>længere afstande.

nej, ikke over længere afstande.. rigtigt.. men læs evt. disse indlæg:
http://makeashorterlink.com/?Q2AD13C07

>Lad sikkerheden råde og placer junior på bagsædet.

hvordan spiller sikkerheden ind? jeg har jo ikke på noget tidspunkt
snakket om, at jeg ville underholde, men for en 4 mdr. gl. dreng er
øjenkontakt med far nok til at han ikke keder sig.. ehm..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Leonard

Dato : 13-01-04 13:48

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

>men for en 4 mdr. gl. dreng er
>øjenkontakt med far nok til at han ikke keder sig.. ehm..

Og hvordan vil du holde øjenkontakt med drengen samtidig med at du
holder dine øjne og dit fokus på vejen og trafikken der foregår foran
og omkring bilen?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 14:09

[...]

>Og hvordan vil du holde øjenkontakt med drengen samtidig med at du
>holder dine øjne og dit fokus på vejen og trafikken der foregår foran
>og omkring bilen?

nu skal i altså holde op *g* jeg mente, at sålænge drengen kan se mig,
så er det fint..

og lad nu være med at være mere hellige end at i også selv af og til
kigger på den, der sidder på passagersædet foran, når i snakker til
denne..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Tom

Dato : 13-01-04 15:41

> altså.. hvis gutten sover, så er det fint, at han sidder i hans stol
> på bagsædet, men er han vågen, så bliver det småkedeligt for ham..
> husk på, at:

og hvis du prioriterede hans sikkerhed over alt andet end social kontakt
mens du kører så brug det minut det tager at få ham spændt fast på bagsædet.
Tja egentlig kan jeg jo være ligeglad, men sådan en bil bliver slemt
beskadiget i et uheld og statistikken siger at det er mere sikkert på
bagsædet.
Men prioriterer du hyggen med din nyfødt søn højere så har jeg givet dig
opskriften på at få airbaggen væk. Så må vi så håbe at din kone/passager
aldrig kommer til at mangle den hvis vedkommende satte sig på passagersædet
:o/

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 15:56

[...]

>og hvis du prioriterede hans sikkerhed over alt andet end social kontakt
>mens du kører så brug det minut det tager at få ham spændt fast på bagsædet.

jeg synes, at du - ubegrundet - er lidt grum overfor mig.. det har
intet at gøre med, hvor lang tid det tager at spænde nogen som helst
fast.. det tager den samme tid, om det er på bagsædet eller forsædet..

det handler ikke om, at jeg skal sidde og dikke-dikke osv, mens jeg
kører bil, men sort på hvidt, så føler han sig mere tryg, hvis han kan
se mig, end hvis han ikke kan se mig..

hvis jeg kan spænde ham lige så godt fast på forsædet som på bagsædet
(selerne er jo alm. skråseler), hvor er det så den ekstra usikkerhed
kommer fra?

hvis mit barn græder fra bagsædet, er det svært at lade være med at
vende sig om for at se, hvad der er galt.. ville du ikke have det
sådan? i det tilfælde, er det så endda bedre, at placere ham foran..

[...]

> [...]
>aldrig kommer til at mangle den hvis vedkommende satte sig på passagersædet

har du selv børn, Tom?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 19:12

> jeg synes, at du - ubegrundet - er lidt grum overfor mig.. det har
> intet at gøre med, hvor lang tid det tager at spænde nogen som helst
> fast.. det tager den samme tid, om det er på bagsædet eller forsædet..

Det er ikke min mening at være grum, men jeg mener at sikkerheden må komme
før det sociale. Mine børn har altid kun siddet på bagsædet, og selv om de
MÅ være på forsædet (igen) så sidder de stadig bag i.

> det handler ikke om, at jeg skal sidde og dikke-dikke osv, mens jeg
> kører bil, men sort på hvidt, så føler han sig mere tryg, hvis han kan
> se mig, end hvis han ikke kan se mig..

Dit valg.

> hvis jeg kan spænde ham lige så godt fast på forsædet som på bagsædet
> (selerne er jo alm. skråseler), hvor er det så den ekstra usikkerhed
> kommer fra?

At bilen kører fremad og derfor at det fronten som deformeres. Glasskår,
instrumentpanel, airbag (i føresiden) osv er det som først bliver rykket ind
i kabinen og der skal såmen ikke så meget til. Bilerne bliver kun testet ved
56 Km/t og vi kører jo ofte noget hurtigere.

> hvis mit barn græder fra bagsædet, er det svært at lade være med at
> vende sig om for at se, hvad der er galt.. ville du ikke have det
> sådan? i det tilfælde, er det så endda bedre, at placere ham foran..

Lad ham græde, når du kører bil så kører du bil. Man skal ikke passe børn
når man kører (min mening). Bliver gråden alvorlig så kør ind til siden. Men
igen jeg kan ikke se hvorfor man vil gå på kompromis med sikkerheden fordi
han skal trøstes. På et eller andet tidspunkt skal du jo alligevel lære ham
at være på bagsædet (forhåbentlig) så hvorfor ikke starte med det nu.

Jo da
og den ældste er 14 år

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 21:48

> Det er ikke min mening at være grum, men jeg mener at sikkerheden må komme
> før det sociale. Mine børn har altid kun siddet på bagsædet, og selv om de
> MÅ være på forsædet (igen) så sidder de stadig bag i.

sikkerhed er mange ting,-hvad så med fumlen med
radio,navigation,cigaretter,cigarttænder,solbriller etc.....det bruger man
da mere tid på at rode med og finde...end lige at have øjenkontakt med den
lille for det er jo det vi snakker om, IKKE noget med at *underholde* den
lille!!, man vinder meget mere ved at have et roligt og trygt barn på et
forsæde der er kørt helt tilbage (sidder så ca 30 cm længe fremme end på
bagsædet!), end ved at have en unge der er ked af det og derved stresser
føren af bilen, sikkerhed er også at være rolig og relativt unstressed bag
rattet,-men ALTID et kompromis af flere faktorer man holder op mod hinanden.

Chr.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 21:57

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lille!!, man vinder meget mere ved at have et roligt og trygt barn på et

Vi taler om at forsædet er farligere end bagsædet men jeg stopper
diskussionen her.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-01-04 16:10

Bo Dudek wrote:
[...]

Nej, forsøger bare at indprente dig realiteterne.

:: det handler ikke om, at jeg skal sidde og dikke-dikke osv, mens jeg
:: kører bil, men sort på hvidt, så føler han sig mere tryg, hvis han
:: kan se mig, end hvis han ikke kan se mig..

Ja nu! Men hvad med om et halvt år, når han stadig er foran i en bagudvendt
stol? Når han smider ranglen - og hyler. Eller sutten på gulvet - og hyler -
Hvad så Bo?

:: hvis jeg kan spænde ham lige så godt fast på forsædet som på bagsædet
:: (selerne er jo alm. skråseler), hvor er det så den ekstra usikkerhed
:: kommer fra?

Afstanden til de 1,5 tons jern der måske forsøger at komme gennem fronten.

:: hvis mit barn græder fra bagsædet, er det svært at lade være med at
:: vende sig om for at se, hvad der er galt.. ville du ikke have det
:: sådan? i det tilfælde, er det så endda bedre, at placere ham foran..

Hold ind til siden og trøst.

M.v.h.

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 12:17

> [...]
>
> nogen der kender til sådan en operation? fiat skal have 500 dask, men
> kan jeg selv gøre det på 20 minutter, såååeh..

Svend Christensen tog ca en tusse for at gøre det på en af mine venners
Golf...modstanden kostede....HOLD NU GODT FAST kr 350,-
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,-snak lige om at tage folk i røven.

Chr.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-01-04 09:01

> Svend Christensen tog ca en tusse for at gøre det på en af mine venners
> Golf...modstanden kostede....HOLD NU GODT FAST kr 350,-
> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,-snak lige om at tage folk i røven.

Hvis han skal bruge flere modstande, så kan jeg godt levere til ham.
Jeg behøver kun en lille fortjeneste på omkring kr 100,-/stk.
Nej, spøg til side.
Den pris synes jeg er vanvittig
Ved ikke engang om NASA kan komme derop, med en specielt
udmålt/godkendt/kalibreret modstand til rumfærgen.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : bme

Dato : 13-01-04 10:32

> På Fiat Bravo sidder der en nøglekontakt på ydersiden af hanskerummet ud
mod
> døren i passagersiden til at deaktivere denne airbag.

Er det ikke kun på de faceliftede versioner??

Mener ikke der sidder en på min mors bravo (som er før faceliftet)

/bo

Fra : Henning

Dato : 13-01-04 16:36

On Tue, 13 Jan 2004 00:33:40 +0100, Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

> [...]
>kører alene med ham, er det letteste at placere ham på forsædet, men
>airbaggen skal nok liiiiiige deaktiveres først.

Sjovt, som verden ændrer sig - da jeg var "lille" hørte børn til på
bagsædet alene! Forældrene sad på forsædet, kedede ungen sig, tja, så
måtte han lære at vente på det blev hans tur... I dag ser man utrolig
mange, hvor barnet har fortrinsret til forsædet, mens den stakkels mor
er forvist til bagsædet!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-04 16:42

On Tue, 13 Jan 2004 16:35:44 +0100, Henning wrote:

> Sjovt, som verden ændrer sig - da jeg var "lille" hørte børn til på
> bagsædet alene! Forældrene sad på forsædet, kedede ungen sig, tja, så
> måtte han lære at vente på det blev hans tur... I dag ser man utrolig

Det er jeg også vokset op med, og jeg mener ikke jeg har taget skade af
at tude lidt for mig selv... faktisk fik jeg af og til at vide efter lang
tids tuderi, at hvis jeg ikke holdte kæft snart, så skulle jeg få noget
at tude over..

Forældre i dag er alt for pyldrede...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 17:16

[...]

>Forældre i dag er alt for pyldrede...

jeg kan godt høre, at jeg hellere må flytte hele tråden over i
dk.familie.barn for der er der i det mindste nogle, som ved hvad det
vil sige at have børn..

jeg vil nødig skære alle over een kam, men hvis i uden at kny vil lade
jeres 4 mdr. søn sidde og græde, fordi han er fortvivlet og tror han
er alene, så hellere være pylret end det..

vi snakker ikke om børn generelt - vil de, som har læst hele tråden
vide - men derimod en min 4. mdr. gamle søn.. en dreng på 4 mdr. har
brug for omsorg og tryghed..

hvorfor er det så uforståeligt.. kan de, som selv har børn, ikke komme
med et par kommentarer?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-04 17:46

On Tue, 13 Jan 2004 17:16:27 +0100, Bo Dudek wrote:

> jeg kan godt høre, at jeg hellere må flytte hele tråden over i
> dk.familie.barn for der er der i det mindste nogle, som ved hvad det
> vil sige at have børn..

Det er der med garanti også herinde...

> jeg vil nødig skære alle over een kam, men hvis i uden at kny vil lade
> jeres 4 mdr. søn sidde og græde, fordi han er fortvivlet og tror han
> er alene, så hellere være pylret end det..

Hmm, måske jeg ser det forkert, men du ønsker et barn på forsædet og
vil givetvis give det mere opmærksomhed end hvis det ikke var der. Dertil
giver det mindre opmærksomhed i trafikken.

Hvis du endelig vil køre med barnet, så sørg for, at der er en
medpassager som de andre også er inde på. Indtil han er så gammel, at
han fatter han skal sidde og underholde sig selv på bagsædet er det
umiddelbart den eneste løsning jeg kan se såfremt du vil prioritere
sikkerhed fremfor faderlighed.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-01-04 09:11

> jeg vil nødig skære alle over een kam, men hvis i uden at kny vil lade
> jeres 4 mdr. søn sidde og græde, fordi han er fortvivlet og tror han
> er alene, så hellere være pylret end det..

Det lyder måske vanvittigt, men du kommer til at gøre det....
(motorvej, hvor den lille vågner i stolen på bagsædet)

> vi snakker ikke om børn generelt - vil de, som har læst hele tråden
> vide - men derimod en min 4. mdr. gamle søn.. en dreng på 4 mdr. har
> brug for omsorg og tryghed..

Der er en ting som jeg synes mangler i debatten.
Hvornår kommer barnet så igen om på bagsædet?
En ting er at få den lille om foran, mindst ligeså vigtigt er at den lille
vænner sig til bagsædet.

> hvorfor er det så uforståeligt.. kan de, som selv har børn, ikke komme
> med et par kommentarer?

Det er ikke uforståeligt, der er bare indblandet følelser.
Det forplumrer det hele og der er vist mange herinde som er meget glade for
deres børn.
Der kan endda nævnes eksempler hvor bilen er blevet skiftet ud, (næsten) kun
pga. den lille ny.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Bo Dudek

Dato : 14-01-04 09:59

>Det forplumrer det hele og der er vist mange herinde som er meget glade for
>deres børn.

det er der vel heller ikke noget at sige til ;) jeg mener, der er ikke
den bil eller det hus eller.. ehm.. en hvilken som helst materiel
ting, som kan hamle op med et barn.. af sit eget, vel at mærke..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-01-04 16:13

Bo Dudek wrote:
[...]

Rigtigt. Men man skal også passe på, at min ikke lader barnet styre ens
tilværelse!

M.v.h.

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 17:18

[...]

> [...]
>måtte han lære at vente på det blev hans tur... I dag ser man utrolig
>mange, hvor barnet har fortrinsret til forsædet, mens den stakkels mor

hvis moderen er med, kunne jeg aldrig drømme om at placere sønnen på
forsædet.. slet slet ikke.. men når hun ofte ER med, eller ofte kører
alene med ham UDEN mig, så er det, at forsædet kommer på tale..

og så mener jeg ikke, at man skal begynde på den slags pædagogik med
at lære at vente til det bliver hans tur, når han er 4 mdr. gammel..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 17:18

"Henning" <newsmail@mailme.invalid> wrote in message

> [...]
> måtte han lære at vente på det blev hans tur... I dag ser man utrolig
> mange, hvor barnet har fortrinsret til forsædet, mens den stakkels mor

Generelt er det da komfortabelt på bagsædet...

Chr.

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 17:19

> [...]
> airbaggen skal nok liiiiiige deaktiveres først.
>
> Skal jeg lade Fiat om det, eller er det billigere og lige så gode

læs 'børn i bilen' det vigtigste er at ungen er spændt fast, og det er en
fordel at han sidder på forsædet når du kører alene,så man har kontakt.
Sædet skal så lang tilbage som muligt.

http://www.faerdselssikkerhed.dk/21a000c

de anbefaler faktisk når man har to børn og kører alene at den mindset
sidder foran, pga kontakten!.

bare husk det vigtigste er at han er spændt fast!. Jeg gør nøjagtigt det
samme er jeg alene så ryger ungen på forsædet (min bil har en deaktiverings
knap), og når nummer to kommer,-så ryger den mindste foran når jeg kører
alene, er vi to er det den ældste der ryger foran og forældre/barn på
bagsædet...

du gør faktisk det helt rigtige,-børn har brug for kontakt til sine
forældre.

Chr.

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-01-04 17:43

[...]

>du gør faktisk det helt rigtige,-børn har brug for kontakt til sine
>forældre.

jeg gør i hvert fald, hvad mine følelser siger mig, men det er jo så
rart, at der i hvert fald er een, der mener det samme..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-04 08:43

> [...]
>
> jeg gør i hvert fald, hvad mine følelser siger mig, men det er jo så
> rart, at der i hvert fald er een, der mener det samme..

Vi har gjort det samme, en godkendt bagudvendt autostol og frakobling af
airbag'en (som er meget let i en Citroen) er
ganske sikkert.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-04 17:47

On Tue, 13 Jan 2004 17:19:11 +0100, Chr. L. wrote:

> du gør faktisk det helt rigtige,-børn har brug for kontakt til sine
> forældre.

Klart de har det, man man kan altså ikke både blæse og have mel i
munden samt få i hoved og røv. Sagt på en anden måde:

Når man kører så giver man trafikken opmærksomhed og ikke barnet med
dikke-dikke-kilde-under-hagen-og-ih-hvor-er-du-sød. Det kan man få en
medpassager til.

Fra : Chr. L.

Dato : 13-01-04 18:16

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Når man kører så giver man trafikken opmærksomhed og ikke barnet med
> dikke-dikke-kilde-under-hagen-og-ih-hvor-er-du-sød. Det kan man få en

jeg er enig med dig, men det er jo en kompromis!, og netop bare det at den
lille kan se den voksne kan være nok, og det er vel egentligt også kun det!,
alt andet lige må man køre ind til siden og ordne!.

Chr,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-04 19:55

On Tue, 13 Jan 2004 18:15:56 +0100, Chr. L. wrote:

> jeg er enig med dig, men det er jo en kompromis!, og netop bare det at den
> lille kan se den voksne kan være nok, og det er vel egentligt også kun det!,
> alt andet lige må man køre ind til siden og ordne!.

Såfremt man kan lade den lille passe sig selv, er det i og for sig
underordnet om ungen sidder foran eller i bag.

Men fortæl lige det til de kvindelige bilister.... kender ikke noget
folkefærd der kan have så travlt med børn under kørsel som disse. Og
så får de billigere forsikring... jeg fatter det ikke :-/