peugeot 306 st.car 2,0 HDI
Fra : Martin Kirk

Dato : 11-01-04 18:00

Hej gruppe.

Er der nogle der kan fortælle mig hvor lang en Peugeot 306 st,car 2,0 HDI
kører på literen ?
og hvad men skal kikke efter hvis man køber en sådan brugt 2001 årgang med
ca 75000 km

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Peter G C

Dato : 11-01-04 19:48

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvor lang en Peugeot 306 st,car 2,0 HDI
> kører på literen ?

Tror det er omkring 18 km/l i gennemsnit.

> og hvad men skal kikke efter hvis man køber en sådan brugt 2001 årgang
med
> ca 75000 km

Ingen ting - den burde være i orden. Tjek dog om alt elektronisk virker -
og tjek om aircon virker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : EjS

Dato : 11-01-04 23:46

> [...]
> kører på literen ?
> og hvad men skal kikke efter hvis man køber en sådan brugt 2001 årgang

Hej Martin

Min far solgte sin 306 HDi i marts sidste år. Hvis ikke det var fordi han er
endnu gladere for sin nye bil ville han savne den. Det er en kanon bil med
gode køreegenskaber.

Om vinteren med koldstarter osv. kørte den mellem 16-18 km/L - om sommeren
1-2 km/L længere. På langture kører den endnu længere men lige så snart det
ryger over dansk motorvejshastighed er man tilbage ved 16 km/L.

Mekanisk har jeg indtryk af det er en meget holdbar bil. Det eneste min far
skiftede ekstraordinært over de 130000 km han kørte var et forhjulsleje.
Derudover bliver især bagbremserne forholdsvis hurtigt slidt - helt ned til
30000 km.

Generelt har de indkapslede skivebremser i Peugeot 306 HDi været et problem
men jeg tror faktisk det er løst med årgang 2001. Men du kan da lige tjekke
dem - de kan også have tendens til at hænge en smule.

Generelt for Peugeot bør du checke om sædevarmen virker. Hvis man eks.
støvsuger bilen og placerer et knæ i sædet rives varmetrådene over og det
koster over 1000 kr og få sat nye i!

Materiale kvaliteten på instrumentbordet er ikke den bedste. Men det er med
Peugeot sådan at det fra starten ikke ser helt godt ud - men til gengæld
ikke bliver meget værre :) Undersøg på testturen om nogen ting rasler.
Panelet omkring radioen øverst og inde bagved kan give raslelyde ved lave
omdrejninger.

Ellers tror jeg faktisk ikke der er nogen svage punkter ved den bil når den
nu er så ny og ellers er velholdt.

Held og lykke med det. Som sagt god bil, masser af udstyr, fremragende motor
og sjove og samtidig komfortable køreegenskaber.

MVH EjS

Fra : Martin Kirk

Dato : 12-01-04 08:22

"EjS" <> skrev i en meddelelse

Hej EjS

> [...]
er
> endnu gladere for sin nye bil ville han savne den. Det er en kanon bil med

det var også p.g.a af at vi savnet 306st.car rumlighed (har tidliger ejet
en 306st.car i benzin )
men så steg behovet for at kører langt og benzin var for dyr

> Generelt for Peugeot bør du checke om sædevarmen virker. Hvis man eks.
> støvsuger bilen og placerer et knæ i sædet rives varmetrådene over og det
> koster over 1000 kr og få sat nye i!

jeg ved det fra mine tidliger biler 106 1,1 -- 306st.car 1,6 benzin og
206 1,4HDI
hvor de alle er gået i sædevarmen

> [...]

motor
> og sjove og samtidig komfortable køreegenskaber.

ja det bliver min første bil med aircon.

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : EjS

Dato : 12-01-04 11:35

> jeg ved det fra mine tidliger biler 106 1,1 -- 306st.car 1,6 benzin og
> 206 1,4HDI

Ok - så kender du jo mærket lidt :)

> ja det bliver min første bil med aircon.

Det er bestemt en god ting at have! Men vær opmærksom på HDi maskinen tager
ganske lang tid om at få varmet kølevandet op ved koldstarter.

Der kan du med fordel genbruge luften så kabinen (og motoren) meget
hurtigere bliver varm. Med aircon slået til dugger ruderne nemlig ikke!

MVH EjS

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-01-04 20:05

Martin Kirk <M.Kirk@oncable.dk> wrote:

> jeg ved det fra mine tidliger biler 106 1,1 -- 306st.car 1,6 benzin og
> 206 1,4HDI hvor de alle er gået i sædevarmen

Men hvis man passer på kan det sagtens holde.

Min 306 HDI 5 dørs har pt. kørt 212kkm og sædevarmen virker stadig, men til
gengæld virker spejlvarmen ikke i den ene side. Men jeg har ikke
undersøgt om det er fordi at Peugeot ikke har samlet det ordentligt da
jeg fik sat ny dør (pga. indbrud i bilen).

Derudover har jeg fået skiftet køler, remhjul, bagrudeviskermotor og
fødepumpe i brændstoftanken, plus almindelige sliddele. Især remhjulet
er pebret at få skiftet, men det splittede jeg regningen på med Peugeot,
da bilen havde kørt under 100kkm da det gik i stykker.

Den fik skiftet bremseskiver omkring 120kkm og de holder stadig, har
ikke haft problemer med bremserne, men nu bruger jeg dem også "friskt".

Den har fået repareret begyndende rust i bagklappen (små bobler i
lakken) helt oppe i kanten af bagruden, dette blev lavet på
rustgarantien.

Koblingen er desværre ved at være moden for en udskiftning på min, men
det slider også en del på den at holde i kø på Køge Bugt motorvejen hver
morgen, selvom man forsøger at bruge koblingen så lidt som muligt.

Den ligger på ca. 16-17km/l i gennemsnit med 16" fælge med 205/45 dæk
på.

Håber at du kan bruge det til noget, det er en rigtig dejlig bil med en
rigtig dejlig motor (selvom de godt måtte have haft lavet den i 110hk
versionen til 306 ligesom til 406).

--
-René