benar olie eller ej
Fra : Jess Mathiasen

Dato : 11-01-04 16:36

Hej
Jeg skal ha' lakeret min lille mast på motorbåden og havde egentlig bestemt
mig for at bruge Benar olie.
En bekendt fraråder det og siger at det danner hinde, bliver sort og fedtet
inden sæsonen er slut.
Hvad mener i ?
Mvh
Jess

Fra : KGW

Dato : 11-01-04 20:04

Benar olie er imho guds gave til dem der har andet at bruge livet på end
lak arbejde.
Bruger adskillige liter om året til det udvendige træværk. (smugler den
med flyveren i en cola flaske
Olien opnår aldrig den samme glans som lak,- men er tilgengæld lagt mere
tilgivende end samme. Man kan smøre ny olie uden på slidt/beskadiget
uden at skrabe/slibe i bund først. Man smører,- mere end stryger,-
hvilket forkorter arbejdstiden betragteligt. Desuden er mellemslibning
en saga blot. En let afvaskning kan gøre det.

Anbefaler at du fortynder med ca. 25% terpentin,- for at forkorte
tørretiden. Ufortyndet kan det tage temmeligt lang tid før olien er
ordentligt gennem tør. Giv det istedet nogle lag.

Se evt. www.wermus.dk for billeder

Mvh
KgW.

--
Bådstativer på http://www.ornehoj.dk/Badstativer.htm

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 12-01-04 00:19

"KGW" <KG@[move]Wermus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tørretiden. Ufortyndet kan det tage temmeligt lang tid før olien er
> ordentligt gennem tør. Giv det istedet nogle lag.

Tak for svaret
Det var dog et fedt site du har om Epoke !
Rigtig god læsning her i den mørke vintertid.
Mvh
Jess

Fra : KGW

Dato : 12-01-04 00:47