/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Regler for bagskærme ?
Fra : Morten Juel


Dato : 20-04-01 22:22

Ihh der burde være et regelsæt på nettet !!

Er her nogle der kan huske hvor tæt bagskærmen skal være på jorden ?
hvor mange cm er det ? og må man bruge NRplade som forlænger - gælder det ??

Mvh
Morten **som ellers skal til sin pusher imorgen og bestille bagskærm til
MTX'en**





 
 
Morten Juel (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 20-04-01 23:04

hmm ok jeg fandt loven, men hvem kan tyde den ??

9.01.030 MOTORCYKEL

a.. (1) Motorcykel skal være forsynet med hjulafskærmning efter reglerne
for personbil M1. Dog kan vinklen foran det øverste, lodrette radialplan
gennem hjulets centrum nedsættes til 0 grader.
9.01.021 PERSONBIL M1

a.. (1) Afskærmning:
b.. a) Skal have hvælvet eller U-formet tværsnit, hvis konkave side vender
nedad og indad mod dækket, med en tværsnitdybde på mindst 30 mm på det
dybeste sted over dækkets slidbane.
Tværsnitdybden måles i det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets
centrum, og kan i øvrigt gradvis aftage til 0 mm ved 30 grader foran for og
ved 50 grader bagud for dette radialplan.

a.. b) Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30 grader
foran for og mindst 50 grader bagud for det øverste, lodrette radialplan
gennem hjulets centrum. Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet
der dog ses bort fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende
til beskyttelse af dæksiden.
b.. c) Skal være således udformet, at afstanden fra afskærmningens kanter
til hjulets centerlinie ikke overstiger 2,0 gange dækkets radius indenfor
det krævede dækningsområde (fra 30 grader foran for til 50 grader bagved for
det øverste, lodrette radialplan).
Dækkets radius måles på midten af slidbanen i det øverste lodrette
radialplan gennem hjulets centrum.

a.. d) Skal dække hjulets bageste del fra et vandret plan beliggende højst
150 mm over dækkets centrum på en sådan måde, at skæringspunktet mellem
hjulafskærmningens kant og det nævnte vandrette plan ikke ligger indenfor
dækkets langsgående midterplan. Ved dobbelt-monterede hjul regnes med det
yderste dæks midterplan i længderetningen.

ØV det er sq kryptisk !!
er der en der kan tyde det og fortælle mig hvad hulen det betyder ?

Mvh
Morten



Pein (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 20-04-01 23:42

Den sidste del (150 mm. over dækkets centrum) er nok det du kan få problemer
med.

Du måler hvor langt der er fra jorden til bagakslen (centrum).
Så måler du hvor langt der er fra jorden til underkant af bagskærm, og jeg
tror du godt må sidde på den imens, hvilket jo giver flere centimeter.
Der må maks. være 15 cm. forskel, hvilket de fleste offroad'ere har svært
ved at overholde.
Og så er der noget med et katteøje :-/

Min DT'er overholder det (hvis jeg sætter den anden halvdel af skærmen på
igen )

Pein
TransAlp + DT125R



Morten Juel (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 21-04-01 00:02

> Den sidste del (150 mm. over dækkets centrum) er nok det du kan få
problemer
> med.
Hmm ja måske, men nu må jeg lige se imorgen )

> Du måler hvor langt der er fra jorden til bagakslen (centrum).
> Så måler du hvor langt der er fra jorden til underkant af bagskærm, og jeg
> tror du godt må sidde på den imens, hvilket jo giver flere centimeter.
> Der må maks. være 15 cm. forskel, hvilket de fleste offroad'ere har svært
> ved at overholde.
> Og så er der noget med et katteøje :-/
Det sidder vel i baglygten !

> Min DT'er overholder det (hvis jeg sætter den anden halvdel af skærmen på
> igen )
hehe fusker

Mvh
Morten **som har fået kædekit til MTX'eren idag, og som har bestilt 2 stk
dækstrammere til MTX'en **



Jes Vestervang (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-04-01 00:14

Morten Juel wrote:
> Pein wrote:
> > Og så er der noget med et katteøje :-/
> Det sidder vel i baglygten !
>
Nix, jeg er 96% sikker på at der skal være et separat katteøje på
bagskærmen. Du kan jo bare snuppe et fra en cykel sådan midlertidigt
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Pein (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 21-04-01 14:27

Morten Juel skrev ...
>
[Pein]
>> Min DT'er overholder det (hvis jeg sætter den anden halvdel af
>> skærmen på igen )
>hehe fusker
>
Jep
Endurosporten ville have det svært, hvis vi skulle overholde den slags
petitesser på den smule transportstrækninger vi kører. Vi prøver jo at undgå
asfalt, så staten skal være glade for vi overhovedet gider betale afgift,
hvilket vi da heller ikke er begejstrede for. I Sverige koster endurocykler
stort set ingenting i afgift, imod, sådan cirka, at man lover ikke at bruge
den for meget på asfalt (jubii - bølge), men Danmark er jo et forbudt-land!

I Brovst til DM.1 mistede jeg hele bagenden, så jeg kørte resten af løbet
uden hverken baglygte eller nummerplade. Det er nok at stramme den lidt, da
vi ikke helt undgik offentlig vej mellem prøverne

>Morten **som har fået kædekit til MTX'eren idag, og som har bestilt
>2 stk dækstrammere til MTX'en **
>
Du skal køre vildt for at få brug for een i forhjulet også, men det er ikke
nogen dårlig ide. Jeg tror jeg bestiller en ekstra.
Hellere bøvle lidt ekstra med dækstrammeren under dækskift, end at punktere.

Pein
(Til Sverige sætter jeg lige et enkelt sidepejl på, der kommer af igen når
vi ankommer til hytten)



Claus Rittig (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-04-01 16:20

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:pRfE6.52102$o4.4253928@news010.worldonline.dk...

> (Til Sverige sætter jeg lige et enkelt sidepejl på, der kommer af igen når
> vi ankommer til hytten)

Jeg har pillet alt mit syns-gejl af igen, og idag var jeg på motocross banen
for at køre første tur på det nye dyr.
WOW! Det er vist en udmærket investering jeg har lavet her, den kører som en
drøm! Der skal trimmes lidt på affjedringen, styret skal flyttes lidt, og
det skal bremsepedalen også (jeg lander på den i hoppene af og til), men
ellers er den nem at køre, og den rykker lidt anderledes end min gamle
200cc.
Banen var ret glat, og jeg tabte forhjulet et par gange, men det er måske
det originale fordæk som er noget skrammel. Hold da kæft, jeg er helt høj
endnu (og så træt at det er svært at få fingrene til at skrive dette).
Håber vi ses en masse herindefra på enduro-sporene i år, så skal i se min
KTM... BAGFRA!

Rittig
(with a new crotch-rocket)



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 08:18

Claus Rittig skrev ...
>
>Jeg har pillet alt mit syns-gejl af igen, og idag var jeg på motocross
banen
>for at køre første tur på det nye dyr.
>
Jeg kom også lige ud på den lokale lille crossbane i går for første gang.
Fik en bedre fornemmelse for det at køre i spor, og lærte et lille tip
omkring hop, så med nogle flere træningsdage så skal det hopperi nok også
lykkes.
Jeg bliver langsomt hurtigere

>WOW! Det er vist en udmærket investering jeg har lavet her,
>
Fedest. Det var jo lidt spændende om den var for hidsig, eller ..?

>... bremsepedalen også (jeg lander på den i hoppene af og til)
>
Ha ha. Ikke særligt effektivt.

> og den rykker lidt anderledes end min gamle 200cc.
>
Der er vel alvorligt bundtræk i også?

>Håber vi ser en masse herindefra på enduro-sporene i år, så skal
>i se min KTM... BAGFRA!
>
Ja, jeg håber også vi kan lokke en masse DFM'er ud at se os klovne rundt i
mudderet og på diverse crossbaner.

Pein



Claus Rittig (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-04-01 11:40

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:4wvE6.53126$o4.4386637@news010.worldonline.dk...

> >WOW! Det er vist en udmærket investering jeg har lavet her,
> >
> Fedest. Det var jo lidt spændende om den var for hidsig, eller ..?

DET er den ikke, den føles næsten mere afdæmpet end min KX250. Men det er
nok fordi der kun er ganske lidt ekstra heste, men en hel del mere bund, så
KTM'en er ganske let at køre. Nørj, hvor jeg glæder mig til at få den
nummerplade, og komme ud på nogle enduro-spor!

Rittig



Armand (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-01 02:32


Pein <niels@pein.dk> skrev i en
news:IS2E6.50372$o4.4140267@news010.worldonline.dk...
>
> Min DT'er overholder det (hvis jeg sætter den anden halvdel af skærmen


- - -eller den bedre halvdel bagpå

--
Armand.



Jes Vestervang (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-04-01 19:07

Armand wrote:

>
> Pein <niels@pein.dk> skrev i en
> news:IS2E6.50372$o4.4140267@news010.worldonline.dk...
> >
> > Min DT'er overholder det (hvis jeg sætter den anden halvdel af skærmen
> på
>
> - - -eller den bedre halvdel bagpå
>
*ROFL*

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Armand (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-01 02:30


Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:9bqbmv$3a6$1@sunsite.dk...
> hmm ok jeg fandt loven, men hvem kan tyde den ??
>
> a.. d) Skal dække hjulets bageste del fra et vandret plan beliggende
højst
> 150 mm over dækkets centrum på en sådan måde, at skæringspunktet
mellem
> hjulafskærmningens kant og det nævnte vandrette plan ikke ligger
indenfor
> dækkets langsgående midterplan. Ved dobbelt-monterede hjul regnes med
det
> yderste dæks midterplan i længderetningen.
> ØV det er sq kryptisk !!
> er der en der kan tyde det og fortælle mig hvad hulen det betyder ?


Jup!

Underkanten af bagskærmen må være højest 15 cm over baghjulets
akselhøjde - Målt med dig i sædet (og ingen krav til hvor stram
bagfjederen skal være)!

--
Armand.



Thomas Kornerup Jaco~ (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Kornerup Jaco~


Dato : 21-04-01 14:15

Der står heller ikke noget om hvor meget du må veje §

Thomas (som har en stribe af skidt og møg op ad ryggen)
Hornet

> Jup!
>
> Underkanten af bagskærmen må være højest 15 cm over baghjulets
> akselhøjde - Målt med dig i sædet (og ingen krav til hvor stram
> bagfjederen skal være)!
>
> --
> Armand.
>
>



Pein (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 21-04-01 15:24

Thomas Kornerup Jacobsen skrev ...
>
>Thomas (som har en stribe af skidt og møg op ad ryggen)


Det har jeg sjovt nok ikke. Trøjen er næsten helt ren på ryggen, selvom jeg
lige er kommet hjem fra Hagerupbanen, hvor Slangerup Motocrossklub træner,
hvor jeg fik kørt 12-14 omgange. Cyklen var ellers godt tværet ind, så den
hoppede hen ad vejen hjem (kun 7,5 km.).
Min bagskærm er åbenbart ikke særligt meget for kort.
Nummerpladen tager jo også en del (jeg var den eneste på banen med
nummerplade på, men vist alligevel ikke den langsommeste).

Det var forresten ret sjovt. Første gang jeg har været der.

Pein
Yamaha DT125R
Honda TransAlp



Morten Juel (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 22-04-01 10:06

> Det var forresten ret sjovt. Første gang jeg har været der.

Hvad koster sådan en tur ??
ihh hvor jeg glæder mig til den sverigestur
hehe jeg har så mange fælge at mine crossturedæk, kan side på det ene sæt,
og mine alm vej og vinterkørsels dæk han sidde på det andet )
Niels hvor meget mønster skal forhjulet har til sveriges turen ?

Mvh
Morten



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 12:22

Morten Juel skrev ...
>
>Hvad koster sådan en tur ??
>
Hagerupbanen: 40 kr. for nogle timer. Lørdag er det 10:00 - 12:30.
Og jeg tror man skal have licens. Jeg har endurolicens.

>hehe jeg har så mange fælge at mine crossturedæk, kan side på det ene
>sæt, og mine alm vej og vinterkørsels dæk han sidde på det andet )
>
Luksus.

>Niels hvor meget mønster skal forhjulet har til sveriges turen ?
>
http://www.pein.dk/offroad/20000521/20000519c.jpg
Den DT'er til venstre tilhører Jan fra København. Det er jo nærmest et
gadedæk, men han klarede sig fint. Han har vist kørt lidt cross i sine unge
dage.
Den DT'er til højre er min. Fordækket har ikke det mest åbne mønster, men
der er fint nok til sådan en tur. Jeg har et bedre liggende, men har ikke
rigtigt savnet det endnu.
Så hvis fordækket er lidt slidt gør det nok ikke så meget.

I starten troede jeg det var vigtigst at have et godt fordæk så man stod
godt fast i sving og kunne bremse, og så kunne bagdækket være mindre
vigtigt, men jeg har måttet sande, at det nærmest er omvendt. Det er klart
sjovest at have et godt bagdæk.

http://www.pein.dk/offroad/19981107/muddy-ta.jpg
Samme fordæk, men på TransAlp'en. Dengang var dækket nyt.
Og jeg kører på det endnu (på DT'eren).


Mvh. Pein



Morten Juel (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 22-04-01 12:56

Super, sådan et har jeg nemmerlig liggende )

og så et bagdæk med kæmpe knopper på )

Mvh
Morten



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 14:12

Morten Juel skrev ...
>
>og så et bagdæk med kæmpe knopper på )
>
Lige en detalje:
De kloge siger, at hvis bagdækket er bredt og med de allerfedeste knopper,
så kan det knibe for små maskiner at trække det.
Du kan se på de nyeste billeder min hjemmeside at jeg kører med ret groft
bagdæk og det er 110 bredt (Mitas Cross Rear C-04 110/90-18). Det giver
ingen problemer til 29 hk selvom den ingen bundtræk har. Det er et vældigt
godt dæk til en DT125R.
Det samme dæk er sikkert fint til en MTX med 20-21 hk, men så må det
heller ikke være bredere eller grovere (siger de kloge).

Mvh. Pein
(PS. har du meldt dig til?)
(PPS. Begge mine cykler er fine og pudsede lige nu. Det er vist første
gang de er det samtidigt. WD-40 i 5 liters dunke ved Harald Nyborg er en
god ting)



Morten Juel (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 22-04-01 14:45

> Lige en detalje:
> De kloge siger, at hvis bagdækket er bredt og med de allerfedeste knopper,
> så kan det knibe for små maskiner at trække det.
> Du kan se på de nyeste billeder min hjemmeside at jeg kører med ret groft
> bagdæk og det er 110 bredt (Mitas Cross Rear C-04 110/90-18). Det giver
> ingen problemer til 29 hk selvom den ingen bundtræk har. Det er et vældigt
> godt dæk til en DT125R.
> Det samme dæk er sikkert fint til en MTX med 20-21 hk, men så må det
> heller ikke være bredere eller grovere (siger de kloge).
Oki, det vil jeg liige kigge på på mandag

> Mvh. Pein
> (PS. har du meldt dig til?)
Nej ikke endnu, cyklen skal jo synes 30/4 så jeg gør det først når den har
fået et godkendt skilt på

> (PPS. Begge mine cykler er fine og pudsede lige nu. Det er vist første
> gang de er det samtidigt. WD-40 i 5 liters dunke ved Harald Nyborg er en
> god ting)
hehe

Mvh
Morten



Claus Rittig (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-04-01 11:43

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:w3vE6.53121$o4.4384263@news010.worldonline.dk...
> Thomas Kornerup Jacobsen skrev ...
> >
> >Thomas (som har en stribe af skidt og møg op ad ryggen)

> Det har jeg sjovt nok ikke. Trøjen er næsten helt ren på ryggen, selvom
jeg
> lige er kommet hjem fra Hagerupbanen, hvor Slangerup Motocrossklub træner,
> hvor jeg fik kørt 12-14 omgange. Cyklen var ellers godt tværet ind, så den
> hoppede hen ad vejen hjem (kun 7,5 km.).
> Min bagskærm er åbenbart ikke særligt meget for kort.

Det er ikke derfor bagskærme ifølge loven skal være så lange - se på
motocross cyklerne, de har meget kort bagskærm, og alligevel får kørerne
intet op ad ryggen. Færdselslovens krav skyldes hensynet til dem der kører
bagved, og her er motocrosscykler ikke særlig hensynsfulde.

Rittig



Pein (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 17:19

Claus Rittig skrev ...
>
>** snip ** - se på motocross cyklerne, de har meget kort bagskærm,
>og alligevel får kørerne intet op ad ryggen. Færdselslovens krav skyldes
>hensynet til dem der kører bagved, og her er motocrosscykler ikke
>særlig hensynsfulde.
>
Det fik jeg også at mærke i lørdags. Trøjen er skam beskidt nok foran

Pein
(der aldrig bliver grebet af cross hvis jeg ikke lærer at hoppe)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408700
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste