Oktan 92 eller 95?
Fra : Alex Jensen

Dato : 09-01-04 22:27

Vi har en ældre Audi 80 (1,8S fra 1989), som ifølge mærkatet ved
benzinklappen skal køre på mindst oktan 91. Vi har af en eller anden grund
altid fyldt oktan 95 på bilen, men er det egentlig ikke tosset ikke at fylde
oktan 92 på den, når den kan køre på dette?

AJ

Fra : Alex Jensen

Dato : 09-01-04 22:28

Jeg mener - har oktan 95 nogle fordele for vores bil frem for 92 eller vil
det være akurat det samme at vælge oktan 92 og spare de 6 øre pr. liter?

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-04 22:46

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> wrote in message
> [...]
> det være akurat det samme at vælge oktan 92 og spare de 6 øre pr. liter?

Læs i din manual, der står garanteret noget om det, i nogle VW manualer står
der f.eks at bilen godt kan køre på en lavere oktan, men at det vil medføre
et mindre effekttab. Jeg mener at det gælder bla. motoren fra Golf II med
K-jetronic indsprøjtning

mvh
Rasmus

Fra : Alex Jensen

Dato : 10-01-04 12:47

Manualen er desværre på tysk, så den er jeg ikke helt skarp i. Håber derfor
nogle her kan hjælpe.

AJ

Fra : TGD

Dato : 10-01-04 22:14

> [...]
fylde
> oktan 92 på den, når den kan køre på dette?

Der står så meget i de manualer fyld du bare 92 på og spar de par basseører.

På Kasketten fylder vi også 92 på kan egentlig ikke mærke forskel på 92 og
95.