/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Klikke-lyde fra Honda CB 500
Fra : Michael Simony


Dato : 20-04-01 18:44

Hej

Jeg har virkelig brug for lidt hjælp her. Min ellers super maskine, en
Honda CB 500, er pludselig begyndt at komme med klikkelyde. Den har lige
rundet 35.000 km. Når den er kold og jeg starter den er alt normalt. Med
efter to-tre minutters gang begynder de at komme. Det forsætter sådan
cirka 10 minutter. Når så motoren bliver rigtig varm, forsvinder det så.
Men stopper jeg motoren i mere end fem minutter, og starter den igen er
lydene der igen. Jeg kører lige nu med 10W-40 olie som ifølge etikken
skulle opfylde alle de ting som Honda forskriver.

Hvad kan der være galt? Ventiler, knastkæden, strammen til knastkæden
eller noget helt andet? Håber der er en der kan hjælpe mig. Jeg skulle
gerne med på søndag ned til Egernsund og helst uden alle disse
klikkelyde!!!

På forhånd tak

Michael Simony

mail: m-simony@post.tele.dk


 
 
Asger Steffensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 22-04-01 11:28


"Michael Simony" <m-simony@post.tele.dk> wrote in message
news:3AE07565.B77BC148@post.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har virkelig brug for lidt hjælp her. Min ellers super maskine, en
> Honda CB 500, er pludselig begyndt at komme med klikkelyde. Den har lige
> rundet 35.000 km. Når den er kold og jeg starter den er alt normalt. Med
> efter to-tre minutters gang begynder de at komme. Det forsætter sådan
> cirka 10 minutter. Når så motoren bliver rigtig varm, forsvinder det så.
> Men stopper jeg motoren i mere end fem minutter, og starter den igen er
> lydene der igen. Jeg kører lige nu med 10W-40 olie som ifølge etikken
> skulle opfylde alle de ting som Honda forskriver.
>
> Hvad kan der være galt? Ventiler, knastkæden, strammen til knastkæden
> eller noget helt andet? Håber der er en der kan hjælpe mig. Jeg skulle
> gerne med på søndag ned til Egernsund og helst uden alle disse
> klikkelyde!!!
>

Jeg ville umiddelbart gætte på ventiler, det er gerne det der klikker. Bare
underligt at det ikke er der med det samme, men først efter få minutter.
Check ventilspillespillerum.
Følger lyden omdrejningerne? Bliver det svagere eller stærkere afh. af
omdr.?

I sommer oplevede jeg en klikkelyd som forsvandt ved ca. 3500 o/min og
opefter. Det viste sig at være en slap knastkæde, forårsaget af en defekt
strammer. Kæden lavede klikkelyden ved at slå mod siderne i kædebrønden, men
ved omdr. over 3500 kunne kæden ikke "nå" at slå mod brønden, så lyden
forsvandt. En pudsig fejl, og min normale MC-pusher kunne da heller ikke
finde den, så jeg måtte gøre det selv.

Asger
ZX-10



Armand (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-01 22:29


Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
news:3pyE6.214$Kb6.1633@news.get2net.dk...
>
> Jeg ville umiddelbart gætte på ventiler, det er gerne det der klikker.
Bare
> underligt at det ikke er der med det samme, men først efter få
minutter.
> Check ventilspillespillerum.
> I sommer oplevede jeg en klikkelyd som forsvandt ved ca. 3500 o/min og
> opefter. Det viste sig at være en slap knastkæde, forårsaget af en
defekt
> strammer.

I modsætning til ventilerne, som p.g.a. varmeudvidelse bliver længere og
derfor skulle larme mest i kod tilstand (hvor spillerummet er størst),
bliver netop knastkæden klængere og dermed løsere når den bliver varm!

Hvis ikke at modellen har en automatisk knastkædestrammer, skal dén
velsagtens blot lige have en opspænding :-/
Asgers historie viser samtidig med al tydelighed at en automatisk
kædestrammer også kan sætte sig fast; så et check af
knastkædeopspændingen er en god ide under alle omstændigheder.

Derved at for stramt et ventilespillerum vil medføre at specielt
udstødningsventilerne ikke vil kunne lukke helt når de er varmeudvidede,
kan der opstå en klikkende lyd når kompression og forbrænding presses
utidigt igennem denne smalle utæthed!
Derfor er et ventilservice heller ikke den ringeste ide.
Udover at konstantere tilstedeværelsen af det korrekte spillerum, vil
man bå bagsiden (den cirkulære del) af de enkelte knaster se om
ventilerne (på et tidspunkt) har været for stramme og derved også berørt
og slidt hærdningens mørke farve af dér

Eftersom at for stramme ventiler, vil ende med at blive "brændt" (= en
utæthed opstået ved at den hede udstødningsgas nærmest flammeskærer
kanten/pakfladen af ventilen - som i sig selv er varmere end ellers, da
den ikke længere har det kortvarige øjeblik af kontakt med topstykkets
ventilsæde til at slippe af med varme, væk!) er det om at få udbedret
for stramme ventiler inden at der løber udgift til nye ventiler +
montering på også =
Også en allerede brændt ventil kan lyde som *klikken*; men det må
formodes at følge lige fra kold tilstand af!

Har man knaster der er blankede af bagpå (kan jo være en gammel
historie) er det derfor en god ide at farve dem med eksempelvis en
tusch-pen!
Herved vil man ved hvert efterfølgende (egen-) service kunne forvisse
sig om ens ventil-justering i praksis er for stram!!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408700
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste