Ud med Danebrog?
Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-04 11:13

I henhold til engelsk presse, Daily Expres, har en hjerneforstyrret spansk
EU-parlementariker, Josu Ortuonto fremlagt forslag til at afskaffe
handelsflagene. Herunder Yachtflagene.
Disse skal erstattes af en blå klud med nationalflaget i øverste hjørne mod
stangen, og de forfærdelige stjerner i modsat ende..!!
Forslaget afventer godkendelse af parlamentet.

Her i landet har vi ikke hørt om sagen i offentligheden, men mon ikke man
bør tage fat i kraven på sin politiker og udtale sin misbilligelse?

Vi kan da ikke finde os i, at eurokrater vil afskaffe det smukkeste flag i
verden?

MVH
Egon

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 14:01

Egon Stich wrote:
> [...]
> misbilligelse?
>
> Vi kan da ikke finde os i, at eurokrater vil afskaffe det smukkeste

Du menar den SVENSKA flaggan? :) [der representerer HAV(blå) og SOL(gul)].
Ikke vores felj EU valgde de farver.....(vi var ikke engang medlemmer)

Hvad representerer det danske krigsflag? Blod + Knogler?? lol lol

Den danske flag som de fleste YATCHs bruger er jo "tre(3) tunget" og det
bruges jo kun af krigsskibe i alle andre lande, end Danmark. [udover Tibets
flag der ju er 3-tunget fra begyndelsen]

Jeg bor på den Svenske vestkyst...og Danske "3-tungede" flag skaber en vis
irritation bla de lokale....hehehe.

Trevlig Helg

JS

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-01-04 16:52

"John Smith" <Dator32@kindasux.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bor på den Svenske vestkyst...og Danske "3-tungede" flag skaber en vis
> irritation bla de lokale....hehehe.

Godt at høre. Så gælder det om at sejle i den østlige del af Sundet )

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 17:03

Peter Ingsø Laursen wrote:
> "John Smith" <Dator32@kindasux.com> skrev i en meddelelse

> Godt at høre. Så gælder det om at sejle i den østlige del af Sundet
> )
>
> Mvh, Peter Ingsø Laursen

Tja i Skåne syntes de sikker det er skide sjovt at segle omkring med flag
der på svensk betyder "jeg forklarer krig"

Det er sikker derfor man tilträkker sig svenske tolde skibe også i svensk
farvand...(lad os sige det er en ustrategisk taktik i sverige)

Er det derfor feks Handelskibe ikke har "3 tungede"? Eller fiskere?

Dannebrogen er flot...men krigsflag i fremmed territorium???...er det
clever?

I think NOT...

JS

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 17:12

John Smith wrote:

> [...]
>
> Er det derfor feks Handelskibe ikke har "3 tungede"? Eller fiskere?
>
> Dannebrogen er flot...men krigsflag i fremmed territorium???...er det

Sverige + Norge har også tretungede....bruges kun MILITÄRT....så i forstår
vi bliver lidt forvirrede....Tyskerne fatter intet.....Holland
spörger???...Admiral ombord?...

USA skyder on sight!...

JS

Fra : Jan

Dato : 10-01-04 00:14

Fri, 09 Jan 2004 16:11:54 GMT, "John Smith" <Dator32@kindasux.com>;
<epALb.59899$dP1.187253@newsc.telia.net>; <dk.fritid.sejlads>:

>Sverige + Norge har også tretungede

Men: Danebrog har kun _2_ tunger.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-01-04 13:34

> [...]

To ting:

1) Når jeg kommer sejlende i min Bianca 28 med badestige og møre sejl
forventer jeg ikke at blive forvekslet med et atomdrevet krigsskib -
splitflag eller ej! Her forventer jeg, at både holændere, svenskere og
tyskere kan tænke sig om og ikke skyder først og spørger bagefter.

2) Set i lyset af forslaget om et standardiseret EU-flag med nationalflag i
hjørnet, finder jeg det da vigtigt, at vi værner om diverse "særheder" -
særligt på områder, hvor det ikke betyder en fløjtende fis Hvis alle
krumme agurker bliver rettet ud, er der jo snart ikke noget ved at være
europæer længere. Så kunne man lige så godt være amerikaner uden en
laaaaaang historie fyldt med underlige tildragelser og symboler, der måske
ikke alle er lige meningsfulde eller valide længere, men som øger
kompleksiteten og dermed "det interessante". Agtigt.....

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 14:55

Peter Ingsø Laursen wrote:
> [...]
> underlige tildragelser og symboler, der måske ikke alle er lige
> meningsfulde eller valide længere, men som øger kompleksiteten og

Jo jo...jeg er helt enig!....Og du er velkommen i svenske farvand! HELT
KLART....med flsg eller ej... Jeg beskriver jo en TEORETISK morsom
situation, der er i grunden bunder i Sverige + Dk...:)

Du er velkommen i Göteborgs skärgård.....jeg kan personligt lodse dig
ind....no problem(det ville väre sjovt vi kan gå i de militäre
"farleder"...som svenske kystartelleriet har spränget....)

Da jeg var 2:den styman körte jeg färger i 22 knop der vejede 35000
tons(STENA), så jeg skal vel klare en Bianca 28 :)

Som sagt velkommen!

JS

Fra : Egon Stich

Dato : 10-01-04 12:27

> [...]
>
> Er det derfor feks Handelskibe ikke har "3 tungede"? Eller fiskere?
>
> Dannebrogen er flot...men krigsflag i fremmed territorium???...er det

Hej.
Vores Yachtflag er IKKE noget krigsflag.
Det er rigtigt, at handelsflåden bruger stutflag, men lystbåde anvender det
danske yachtflag.
Yachtflaget er opstået ved at en mand, Søløjtnant V. Hansen, skulle sejle
afdøde Kong Frederik 7. yacht Falken, nu tilhørende grosserer Prior, til
middelhavet med salg for øje. Han anmodede kongen, Christian d. 9., om
tilladelse til at føre splitflag, også på den tid flådens flag. Grunden til
ansøgningen var, at orlogsskibe ikke skulle betale havnepenge.
Kongen gav tilladelsen, men ikke i den form ansøgeren havde tænkt sig, idet
der blev givet en generel tilladelse til at lystbåde måtte føre splitflag
med guldbogstaverne YF i hjørnet.
Kongelig Dansk Yachtclub fik særlig tilladelse til at føre flaget med YF
samt 3 kongekroner.
(De 3 kroner symboliserer forøvrigt det gamle danske overherredømme over
danmark-norge og store dele af Sverige)
Der findes et tidligere tilfælde, men dette gjaldt et "rent" dansk
splitflag. Kaptajn Beck fra Livjægerne opnåede personlig tilladelse fra Kong
Frederik 7. til at føre orlogsflaget på sin båd Ellen.

MVH
Egon.

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 17:22

Det betyder at alle der har väret i flåden i området ringer til politiet
eller tolden og anmälder dig...og så fölger de skibet og görer en kontrol.da
du kommer i havn.....AUSWEISS!

> Godt at høre. Så gælder det om at sejle i den østlige del af Sundet

Jeg ville holde mig på den danske side......(extensiv narkotikatrafik mellem
dk og S)

Fra : Olau

Dato : 10-01-04 12:59

I følg svenske historikere, var der en person der drømte om et gyldent kors
på en blå himmel, derved blev det svenske flag skabt. Hvordan kan farverne
så symbolisere hav og sol, - eller kender svenskerne ikke deres egen
historie?
Højt Skum Olau

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 13:09

> [...]
> gyldent kors på en blå himmel, derved blev det svenske flag skabt.
> Hvordan kan farverne så symbolisere hav og sol, - eller kender

Jo vi kan vores historie...en del af den svenske historie er at danmark vil
slå os ihjel
(DVS I blev forbavsede i Napoleonkrigene)...att underkuve Grönland kan jo
vem som helst göre...men er det flinkt?(Sleswig Holsten klarede I heller
ikke)

Hvis du kigge närmere i tråden så ser du også at jeg snakker om blå himmel
og gul sol :)

Alle skandinaviske FLAG er jo Kriste KORS....(jeg fordrager ärlige ASA
guder, ikke bösse Jesus)

Tokarev

..

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 13:12

John Smith wrote:

> [...]
> himmel og gul sol :)
>>

> Alle skandinaviske FLAG er jo Kriste KORS....(jeg fordrager ärlige ASA

Hvad jeg mener at den historie er lige så dum , som at Dannebrogen falt ned
fra Himmelen...år 1000.... i Balticum i Svenskt område....???

Well :)

Fra : Tim Sørensen

Dato : 10-01-04 15:23

"John Smith" <Dator32@kindasux.com> wrote
> Alle skandinaviske FLAG er jo Kriste KORS....(jeg fordrager ärlige ASA
> guder, ikke bösse Jesus)

Ganske vidst Off Topic... Men nice

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-01-04 20:03

John Smith wrote:

> Den danske flag som de fleste YATCHs bruger er jo "tre(3) tunget" og det
> bruges jo kun af krigsskibe i alle andre lande, end Danmark. [udover Tibets
> flag der ju er 3-tunget fra begyndelsen]

Det flag, splitflaget, som danske lystbåde fører adskiller sig fra det
flag, orlogsflaget (krigsflaget), som orlogsskibe sejler med i farven.
Orlogsflaget har farvebetegnelsen orlogsrød, der er mørkere i farven end
det almindelige danske flage, som er højrød. Sidstnævnte fåes i to
udgaver: stut og splitflag. Det højrøde splitflag føres af bl.a.
søværnets, hærens og flyvevåbnets tilholdssteder. Vigtigs af alt, flaget
på sixtus, er et højrødt splitflag. Ud over det, benyttes det højrøde
splitflag også af andre statslige institutioner.

Yachtflaget er ligeledes et højrød splitflag hvori der med gule
bogstaver er skrevet Y.F., og må kun føres af lystbåde. Alle andre der
ikke har speciel tilladelse, skal flage med nations- og handelsflaget.
Dette er ligeledes højrødt, men er et stutflag (altså ingen split).

Historien om hvorfor lystbåde må sejle med splitflag kan jeg ikke helt
huske, men det var noget med en adelsmand der havde fået lov til at føre
det på sin yacth. Dette bredte sig efterhånden til flere skibe og
tilsidst blev det tilladt alle yachter/lystbåde at føre splitflag med
påtrykt/indbroderet gult Y.F. Måske noegn kan fortælle historien rigtigt.

Så frygt ej, kære svenskere, hvis i ser en lystbåd med dansk splitflag
hvor farven er højrød og der står Y.F. i.

En sidste kommentar: Splitflaget er da også smukkere end stutflaget, så
selv om det er tilladt at sejle med stutflag på lystbåde, ville kun
meget få da gøre det.

- Lars

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-01-04 22:37

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> tilsidst blev det tilladt alle yachter/lystbåde at føre splitflag med
> påtrykt/indbroderet gult Y.F. Måske noegn kan fortælle historien

Det er gamle sager:

Forordning om Coffardi-Skibes og Commis-Farernes samt de octrojerede
Compagniers Skibes Flag og Giøs, samt Vimpeler og Fløie. (* 1)
FOR nr 11100 af 11/07/1748

Bekendtgørelse om benyttelse af yachtflag : BEK nr 249 af 11/10/1957

/carsten

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 09:29

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> så
> selv om det er tilladt at sejle med stutflag på lystbåde, ville kun

Lad os få det klart en gang for alle...Jeg kan lide Dannebrogen!

2 tunged....ok!

Förventer I jer at et toldskib...eller vilket skib som helst..........kan se
den fine gule brodering i hjörnet???.....Man skal jo väre 10 meter fra for
at kunne observere det. Flaget er jo delet JUST fordi at man kan se det fra
afstand(Andre flag med gult i rödt er Kina...eller x-USSR)

Hvad betyder Y.F.? (Yatch ? ******?)

Jeg repeterer har man feks hund ombord, börer man ikke före orlogs flag i
Sverige (fordi så tildrager man sig opmärksomhed fra myndigheder)

Jeg viste ikke at der var forskellige röde farver! Er der forskellige nyacer
i verldens äldste flag?

Orlog betyder KRIG på Hollansk - så det kunde jeg...:)

med venlig hilsen

JS

JS

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-01-04 10:43

John Smith wrote:

> Hvad betyder Y.F.? (Yatch ? ******?)

Yacht Flag?

> Jeg repeterer har man feks hund ombord, börer man ikke före orlogs flag i
> Sverige (fordi så tildrager man sig opmärksomhed fra myndigheder)

Det er også kun Søværnets skibe der fører orlogsflag. Lystbådes flag er
lysere i farven. I øvrigt sejler søværnets skibe altid med orlogsflag
uanset om vi er i krig eller ej.

> Jeg viste ikke at der var forskellige röde farver! Er der forskellige nyacer
> i verldens äldste flag?

Jep, vores krigs-/orlogsflag har en mørkere nuance end nationalflaget.

- Lars

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 11:05

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> orlogsflag
> uanset om vi er i krig eller ej.

> Jep, vores krigs-/orlogsflag har en mørkere nuance end nationalflaget.

Hej Lasse

Men hvordan forventer man sig at andre nationer skal kunne se den röde
nuyance forskel?
Jeg viste det feks IKKE...og jeg er både militär + fritids-segler. Jeg har
masser af universitets tid etc etc....bla "Sjökaptenen"...men det er
åbenbart hemlig information?

Sverige + Danmark har jo haft en del "krige"...så det du siger burde väre
INFOMATION

Hvorfor kan man ikke bare köre omkring med sitt nations flag?....Skal det
absolut väre orlogs flag??? Skal man segle omkrig med krigsflag? er det ok?

JS

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 11:07

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> orlogsflag
> uanset om vi er i krig eller ej.

> Jep, vores krigs-/orlogsflag har en mørkere nuance end nationalflaget.

ER det ikke sådan at MILITÄREN bruger nye flag hele tiden med en fin ny
farve...og civile har en solbleget model af dannebrogen....(sådan troede jeg
det var)

JS

Fra : Egon Stich

Dato : 10-01-04 12:34

Det er jo ganske interessant med diskusion om Yachtflaget.
Om ikke andet har det åbenbaret en hvis uvidenhed om flag fra især svenske
deltagere.
Som jeg synes burde respektere vore nationale symboler. Som vi respekterer
jeres..!!

Bortset herfra var oplægget efterlysninger af handlinger som følge af EU
attentatet på vort flag.
Som jo forøvrigt også vil ramme svenskere.

MVH
Egon.

Fra : steen

Dato : 15-01-04 10:33

On Sat, 10 Jan 2004 10:06:37 UTC, "John Smith" <Dator32@kindasux.com>
wrote:

> ER det ikke sådan at MILITÄREN bruger nye flag hele tiden med en fin ny
> farve...og civile har en solbleget model af dannebrogen....(sådan troede jeg
> det var)

Det troede jeg faktisk også, men pyt - tråden hér er forresten ganske
underholdende, endnu da. ;)
--
steen
---

Fra : N/A

Dato : 15-01-04 13:41

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-01-04 13:41

Nåh, det der danske flag med en snavset stribe i.

Det ville være kønnere uden den blå stribe! Ikke mindst til vinterolympiske
lege.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Egon Stich

Dato : 16-01-04 11:05

"NSR" <nsrosvik@adsl.no> skrev i en meddelelse news:40068674$1@proxy....
> ...og inn med det NORSKE FLAG!

Det kunne man da godt..
Men ser du: Problemet er, at EU vil erstatte vort nationalflag med en ækel
blå klud med stjerner på.
Det undrer mig meget, at der tilsyneladende hersker en tordnende
ligegyldighed herover for hos de fleste danskere.

Hvad ville du synes om, hvis man forbød dig at anvende det Norske flag?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 10-01-04 12:30

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er også kun Søværnets skibe der fører orlogsflag. Lystbådes flag er
> lysere i farven. I øvrigt sejler søværnets skibe altid med orlogsflag

Rettelse: Yachtflaget har farven orlogsrød. Altså dybere rød end danebrog.
MVH
Egon.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-01-04 12:14

> Du menar den SVENSKA flaggan? :) [der representerer HAV(blå) og SOL(gul)].
> Ikke vores felj EU valgde de farver.....(vi var ikke engang medlemmer)
>
> Trevlig Helg
>

> JS

Selv svenskere er jo ikke enige om flagets rette farver?
Er der ikke noget med stædige præ-danskere i skåne der vil have eget flag?
For øvrigt: Kan i dyrke radisser i de nationale farver?

MVH
Egon.
Som ikke kunne nære sig.

Fra : "Troels Hansen

Dato : 10-01-04 12:48

Egon Stich wrote:
> For øvrigt: Kan i dyrke radisser i de nationale farver?

De kan tæve deres koner så de får samme farve som deres flag

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 12:59

Troels Hansen <4895> wrote:

> De kan tæve deres koner så de får samme farve som deres flag

Man täver ikke sin kone i Sverige....man begärer skildmisse....just som i DK

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 12:55

Egon Stich wrote:

> [...]
> Er der ikke noget med stædige præ-danskere i skåne der vil have eget
> flag? For øvrigt: Kan i dyrke radisser i de nationale farver?

Hehe de med radisser er gammel......vi kan slå jer gule og blå er en anden
teori i det biologiske samfund....

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-01-04 08:25

Ja vi kan dyrke radiser i nationalfarven
vi kan banke svenske så de får deres nationalfarve.
men svenskerne har noget vi ikke har.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-01-04 08:29

Gode naboer!

Ja, lad der være forskel på folkeslagene, så vi kan drille hinanden lidt. At
vi kan det uden at blive sure viser vel også en respekt.

Som en skrev, skal vi respektere hinandens traditioner. I respekterer vore
underlige ide med at føre splitflag på lystbåde og vi respekterer jeres
inkøbsture i Helsingør og Frederikshavn (det giver jo også øget omsætning
for os, og at danskerne er meget pengefikserede er vel også noget I må
respektere eller i det mindste acceptere)

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Kai Mårsted

Dato : 10-01-04 18:24

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> I henhold til engelsk presse, Daily Expres, har en hjerneforstyrret spansk
> EU-parlementariker, Josu Ortuonto fremlagt forslag til at afskaffe
> handelsflagene. Herunder Yachtflagene.

klip

Jeg får sgu helt undt i maven, når jeg tænker på hvor mange andre emner der
kunne arbejdes med, som vi kunne få lidt glæde af.

At fjerne det flag man er født under, vil nok for de fleste gøre temmelig
ondt, og jeg agter sandelig ikke at skifte mit ud.

Kai