sejle med hund
Fra : Martin Kirk

Dato : 08-01-04 23:54

Hej Gruppe
Beslutningen er taget vi skal have hund
Vi er en sejler familie 2 voksen 2 børn (9år og 4 år )
og følgende spørgsmål er blevet stillet
kan en hund blive søsyg ?
kan man uden det store bøvl sejle til Sverige - Tyskland - Norge ?
vi efterlyser gode råd

--

FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.

Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-01-04 01:02

Martin Kirk wrote:
> Hej Gruppe
> Beslutningen er taget vi skal have hund
> Vi er en sejler familie 2 voksen 2 børn (9år og 4 år )
> og følgende spørgsmål er blevet stillet
> kan en hund blive søsyg ?

Ja - meget

> kan man uden det store bøvl sejle til Sverige - Tyskland - Norge ?

Der skal man have forskellige atester osv. Du kan læse mere her:
<http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=418&sprog=1&grp=3&menu=5>

> vi efterlyser gode råd

Generelt er der ikke de store problemer i at have en hund med ombord med
lidt omtanke.
Først og fremmest: Overvej lige problematikken omkring at skulle bære en
Sankt Bernhards hund i land hen over 8 andre både. En hund i den
størrelse er i øvrigt ikke særlig praktisk ombord på en båd.
Vælg en hund der er bærbar eller vælg havne hvor det er muligt at få en
broplads eller inderste kajplads.

Vi har haft en cockerspaniel med i flere sesoner i både sejlbåd og
motorsejler uden videre problemer, undtaget når vi krydsede Køge Bugt i
lidt vel rigeligt store bølger. Om det var hunden eller de øvrige
passagere er jeg ikke sikker på, men godt lugtede det ikke ;-D

Vi har aldrig haft den med til udlandet, så problemer i den forbindelse
kan jeg ikke hjælpe så meget med.

Hvis i er på en længere dagstur er det en god ide at lufte den på
dækket. Det er jo rimeligt let at skylle det rent igen. Lange ture bør
begrænses, men det gør i jo nok i forvejen af hensyn til børnene.

I øvrigt: lad være med at været for pyldret om den. Her tænker jeg
blandt andet på redningsvest til hunden. Det er da meget sødt, men det
kan være enormt varmt for hunden og i øvrigt er de ganske udemærkede
svømmere selv fra hvalp. Vores hund har ikke lidt videre overlast de par
gange den er røget i vandet ved ombordstigning.
Lad bare hunden gå på dækket alene når i er i havn. Så kan den også
beskæftige sig lidt med at holde øje med hvad der sker på broen, bare
sørg for at lære den ikke at gø hver gang nogen går forbi.

Lige som derhjemme skal den have adgang til friskt ferskvand. Det kan
være svært i søgang, men her må man sørge for at tilbyde hunden vand
ofte hvis ikke det er muligt at have en skål stående fremme uden det
skvulper over.

Hvilken båd skal i have den med i?
Hvilken race påtænker i at anskaffe?

- Lars

Fra : Martin Kirk

Dato : 09-01-04 08:42

Hej Lars
Tak for de gode råd
"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken båd skal i have den med i?
> Hvilken race påtænker i at anskaffe?

Båden er en Mosquito 104 en sejlbåd af 10 meter typen.
Hunden har en mor der er labrador og en far der er flat coated retriver den
kommer ikke fra en kennel men fra familien.

Fra : Jens

Dato : 09-01-04 08:59

> Hvis i er på en længere dagstur er det en god ide at lufte den på
> dækket. Det er jo rimeligt let at skylle det rent igen. Lange ture bør
> begrænses, men det gør i jo nok i forvejen af hensyn til børnene.

Den længste tur vi har udsat vores beagle for var en kapsejlads weekende
Mors Rundt. Først ca. 30 SM Struer-Vilsund og et par timer i havn, så ca. 55
SM Mors Rundt og dagen efter 40 SM hjem fra Thisted. Selve kapsejladsen tog
det år ca. 14 timer og sluttede kl. 2 om natten. Hund og den øvrige
besætning nød en fantastisk sommernat blandt mange både i Thisted Bredning
fra fordækket - og så vandt vi forresten vores løb ,-)

> [...]
> svømmere selv fra hvalp. Vores hund har ikke lidt videre overlast de par
> gange den er røget i vandet ved ombordstigning.

Vi har nu valgt at bruge vesten konsekvent, når båden er i søen og hunden er
i cockpit eller på dæk (ligesom for den øvrige besætning). Hunde (og
mennesker) svømmer godt, men vesten har en god farve og et håndtag i nakken,
som gør det langt nemmere at få bjærget en tabt hund. Det skal dog siges, at
hun kun er røget i vandet én gang og det var i havn.

> Lad bare hunden gå på dækket alene når i er i havn. Så kan den også
> beskæftige sig lidt med at holde øje med hvad der sker på broen, bare
> sørg for at lære den ikke at gø hver gang nogen går forbi.

Også vores erfaring - men pas på, hvis I f.eks. fortøjer langskibs. Så kan
det være lidt for nemt at springe i land...

Mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 09-01-04 08:23

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> wrote in message
> Hej Gruppe
> Beslutningen er taget vi skal have hund

God ide!! Vi er meget glade for at sejle med vores beagle.

> Vi er en sejler familie 2 voksen 2 børn (9år og 4 år )
> og følgende spørgsmål er blevet stillet
> kan en hund blive søsyg ?

Ja, men vi har aldrig oplevet det som et stort problem - hun er vældig
søstærk.

> kan man uden det store bøvl sejle til Sverige - Tyskland - Norge ?

Norge og Tyskland uden de store problemer. Vi har haft vores hund med til
Flensburg - tolderne gad nærmest ikke se papirene, og i bil til Norge helt
problemfrit. Første forudsætning er dog, at I har styr på alle vaccinationer
inkl. rabies.

Sverige er mere besværlig - her skal der søges indførselstilladelse 4 uger
før indrejse og betales kr. 400,- i gebyr, samt laves ekstra ormekur med
rævens bændelorm.

Smut altid omkring fødevaredirektoratet
http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/forside.htm inden
afrejse for at tjekke de seneste regler.

> vi efterlyser gode råd
>
> --

Klik evt. ind på Emma's hjemmeside http://home.tiscali.dk/sjp/emma/ og find
link til vores side "Beagle om bord" lidt nede på forsiden (det er altså
gemt lidt ,-).

Læs ögså tråden http://www.ifboat.com/discussion/_disc08/00000135.htm i
IF-klubbens diskussionsforum.

Vi har forresten sejlervenlige hvalpe til salg om et par måneder ... .-)

Mvh
Jens

Fra : Martin Kirk

Dato : 09-01-04 08:55

Hej Jens
"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> God ide!! Vi er meget glade for at sejle med vores beagle.

din hund ser sød ud det er godt at høre at den er søstærk

> [...]
> IF-klubbens diskussionsforum.
>
> Vi har forresten sejlervenlige hvalpe til salg om et par måneder ... .-)

1000 tak for hjælpen med de gode link
godt at vide med de sejlervenlige hvalpe det vil vi vende til bage til hvis
det det bliver aktuel, for den hvalp vi skal have er ikke født inu og i
øvrig fra en landkrappe familie.

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 14:09

Martin Kirk wrote:
> [...]
> og følgende spørgsmål er blevet stillet
> kan en hund blive søsyg ?
> kan man uden det store bøvl sejle til Sverige - Tyskland - Norge ?

Sverige har lite speciella regler.....da det er rabies fritt + 10-12 andre
ting som hunde på kontinenten har...

Mand skal have en masse stempler fra en veterinär....., Norge har EGENTLIGT
de samme regler....men giver f*n i den...

Jeg tror jo iofs ikke at der ens er den mest grundläggende toldkontroll i de
forskellig havne i S, skulle en masse veterinärer rende omkring i svenske
havne? Hvem skal man vise stemplerne for?
Det er jo Schengen....det hele.....

Jeg ved at storbrittanien også er meget strenge.

JS

Fra : Jens

Dato : 09-01-04 14:46

> Mand skal have en masse stempler fra en veterinär....., Norge har
EGENTLIGT
> de samme regler....men giver f*n i den...

Det mest morsomme er, at sejler I til Norge først, så kan hunde indføres
frit til Sverige uden den svenske indførselstilladelse ,-)) Dog fortsat
samme regler mht. rabias og bændelorm, men det gælder også til Norge og
Tyskland, så min anbefaling er klart: Få lavet den førte rabiesvaccination
og tilhørende test og vedligehold den så ved den årlige vaccination.

Jens

Fra : John Smith

Dato : 09-01-04 16:09

Jens wrote:

> [...]
> også til Norge og Tyskland, så min anbefaling er klart: Få lavet den
> førte rabiesvaccination og tilhørende test og vedligehold den så ved

Jojo men det görer vel man af omsorg for sind hund til at begynde
med.......det er jo ikke gadekryds og "ikke passede" hunde vi snakker
om.....det fleste der har en lille båd...kan vel ofre lidt småpenge på
"passagerer # X"

Og det med Norge passer! Men kontrollen findes egentligt ikke i
Sverige......og det eneste der sker er en böde....(800kr??)......

JS

Fra : Jan

Dato : 10-01-04 10:52

"John Smith" <Dator32@kindasux.com> wrote in message

> Mand skal have en masse stempler fra en veterinär....., Norge har
EGENTLIGT
> de samme regler....men giver f*n i den...

Vær ikke for sikker, jeg synes å huske at jeg har lest i avisen om bøter i
10-20000 kr. klassen.
mvh
Jan (Norge)

Fra : John Smith

Dato : 10-01-04 13:16

Jan wrote:
> "John Smith" <Dator32@kindasux.com> wrote in message

> Vær ikke for sikker, jeg synes å huske at jeg har lest i avisen om
> [...]

jan det er fejl.........för i tiden....slog man selve hunden ihjel (hvis
tolden opdagede det)

Nu er det mere "Schengen"

JS