Overskride fuldt optrukket linie
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-01-04 23:47

Vi havde en debat i dag på arbejdet.

Er det tilladt at overskride en fuldt optrukket linie eller køre ind på en
cykelsti hvis noget eller nogen umiddelbart umobilt, f.eks. en ulovlig
parkeret bil eller andet fylder så meget, at man ikke kan passere objektet
uden at overskride denne linie?

Jesper

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 08-01-04 23:58

Nej da - Man skal blive holdende indtil det bliver jul !!

Hvad syntes du selv om spørgsmålet ??

Nå ingen spydigheder - blot et lille smil

Ja det er da selvfølgelig både lovligt og ofte nødvendigt.

Fra : Emil Jensen

Dato : 09-01-04 01:05

> Ja det er da selvfølgelig både lovligt og ofte nødvendigt.

Nej, det er da IKKE lovligt at overskride den fuldt optrukne linie, det er
jo ligesom derfor linien er fuldt optrukket

Men jeg giver dig ret i at det er nødvendigt at overskride linien hvis man
skal holde trafikken flydende og dermed ikke være til gene for resten af
trafikken bare fordi man følger færdselsesloven slavisk og venter på at
politiet flytter den ulovligt parkerede bil. I færdselsloven findes der
nemlig også en eller anden paragraf om at man skal køre således at man ikke
er til gene for trafikken. Men jeg vil til enhver tid vælge at overskride
den fuldt optrukne linie fremfor cykelstien da politiet ser alvorligt på
kørsel på cykelstier.

Mvh

Emil

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-01-04 15:02

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in message
> Men jeg vil til enhver tid vælge at overskride
> den fuldt optrukne linie fremfor cykelstien da politiet ser alvorligt på
> kørsel på cykelstier.

Dog ikke så alvorligt som cyklister

vh
Torben (også cyklist)

Fra : LR

Dato : 09-01-04 00:54

> [...]
> cykelsti hvis noget eller nogen umiddelbart umobilt, f.eks. en ulovlig
> parkeret bil eller andet fylder så meget, at man ikke kan passere objektet

Ja, det kan det være lovligt og situationen har faktisk været et af
spørgsmålene/billederne i en teoriprøve engang.

På billedet læssede en varevogn varer af midt på vejen med fuldt optrukken
midterlinje.

Mvh,

Lasse

Fra : TGD

Dato : 09-01-04 10:38

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cykelsti hvis noget eller nogen umiddelbart umobilt, f.eks. en ulovlig
> parkeret bil eller andet fylder så meget, at man ikke kan passere objektet

Svjh. er må man ALDRIG kom ind på en cykelsti, men en fuldtoptrukne linie må
man gerne krydse hvis det er for at lade trafikken glide.

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-01-04 13:08

TGD skrev:

> Svjh. er må man ALDRIG kom ind på en cykelsti, men en fuldtoptrukne linie

> man gerne krydse hvis det er for at lade trafikken glide.

Det er ikke korrekt - man må både køre på cykelsti og krydse en spærrelinje
(det hedder ikke en fuldt optrukken linje), hvis det er nødvendigt.

--
Reino

Fra : Kell

Dato : 10-01-04 04:09

Q44 = Spærrelinie.
Smal ubrud linie
Den angiver adskillelse mellem vognbanerne og må ikke overskrides eller
krydses af kørende , heller ikke ved vending,svingning i vejkryds,indkørsel
til ejendom,eller lignende.
Hvor særlige forhold, F.eks. vejarbejde eller standset eller parkeret
køretøj, gør det nødvendigt, kan linie overskrides ved udvisning af særlig
agtpågivenhed.

" Bemærk ordet" F.eks.
De nævner 3 eksempler , og jeg kan nævne flere hundrede..
Men det er Politiets skøn , om der er hold i det...
Men husk at selv politiet ikke kender færselsloven særlig godt , så hvis man
ikke fører sig frem , men taler pænt og høfligt , kan man godt komme langt..

Mvh Kell