Olie i kølervæsken !!!
Fra : Lars Hansen

Dato : 08-01-04 19:49

Hej dk.fritid.bil

Min søn har købt en meget billig Citroen BX 1.4 fra 1989.
Når man ser på kølervæsken er det en tyktflydende grå substans, som olie
blandet med vand..
Sælgeren siger at sådan har den været i flere år og det betyder ikke noget.

Er det noget galt med motoren eller har sælgeren (eller en anden) ved en
fejl fyldt 1/2 liter olie på det forkerte sted ?

Motoren går ellers ganske udmærket og har kørt 185.000 km.

Hilsen Lars

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 08-01-04 19:59

"Lars Hansen" <larshFJERNMIG@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejl fyldt 1/2 liter olie på det forkerte sted ?
>
> Motoren går ellers ganske udmærket og har kørt 185.000 km.

er det ikke noget med en defekt toppakning ??
hilsen Gilbert

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 20:01

> [...]
> blandet med vand..
> Sælgeren siger at sådan har den været i flere år og det betyder ikke

Godt nok er franske biler specielle, men at de skal køre med snask lyder
meget forkert.
Kan ikke forestille mig den tidl. ejer har brugt mange sekunder på at
vedligeholde bilen. Få det skiftet og sæt gerne en vandslange i køleren og
skyl det hele igennem mens aftapningen er åben.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Møller

Dato : 08-01-04 20:04

"Lars Hansen" <larshFJERNMIG@image.dk> wrote in message
> [...]
> blandet med vand..
> Sælgeren siger at sådan har den været i flere år og det betyder ikke

Er de mayomaiese i ventildækslet og på oliepåfyldningslåget? (olei med vand
i):
Rens alle slanger fra krumptapventilationen til topdæksel og indsugning.
Toppakning. Bør udskiftes
Da sælger er bekendt med det, er det en mangel ved handlen , som jeg mener
han hænger på:
--
Møller

..

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-04 21:28

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Da sælger er bekendt med det, er det en mangel ved handlen , som jeg mener
> han hænger på:

Flot!

Jeg kan tilslutte mig det anførte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : anders majland

Dato : 09-01-04 10:52

> Da sælger er bekendt med det, er det en mangel ved handlen , som jeg
> mener han hænger på:

Kun hvis han ikke har oplyst det før købet.
Desuden afhænger det også af bilens pris - Hvis han har fået den meget
billigt som Møller skriver vil jeg ikke være så skråsikker ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Møller

Dato : 09-01-04 14:25

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:btlvfg$p61$1@sunsite.dk...

> Kun hvis han ikke har oplyst det før købet.
> Desuden afhænger det også af bilens pris - Hvis han har fået den meget
> billigt som Møller skriver vil jeg ikke være så skråsikker ...

Som jeg læser første indlæg, så har sælger først gjort opmærksom på
problemet (Sælgeren siger at sådan har den været i flere år og det betyder
ikke noget.), da han er blevet forelagt problemet efter handlens afslutning.
Bilens pris har intet at gøre med hvem der hænger på omkostningerne ved
afhjælpning af problemet. Det er en principsag, og så er prisen uden
betydning. Jeg ville trække ham gennem hvilken byret han en så ville vælge!

Har sælger foreholdt køber væsentlige oplysninger ved handlens indgående
eller undladt at påføre det på købsaftalen, så er det altså hans abe.
Og olie i kølevandet må betragtes som væsentlig. med mindre der er hældt ½ l
olie i køleren i stedet for kølervæske, det så kan det klares med en kraftig
gennemskylning af systemet. Det var derfor jeg gerne ville vide, om der
også var tegn på vand i olien: mayonæse i ventildæksel,
oliepåfyldningsdæksel, krumtapventilation, det sidste kan jo være ret
slemt,jeg har da hørt om flere herinde der har været ude for, at kondens i
krumptapudluftningen er frosset, med det resultat, at al olie er skudt ud af
motoren: dyr lyd fremkommer efter kort tid.

Fra : Lars Hansen

Dato : 11-01-04 22:03

Tak for alle jeres svar.

Bilen er som sagt købt meeeget billigt og har nu kørt 2500 km uden nogen
problemer (bortset fra det med "mudder" i kølervæsken.
Jeg tror jeg bare vil følge rådet med at skylle systemet i gennem når det
bliver lidt varmere i vejret og så bare prøve at fylde almindelig vand på og
se hvad der sker ved det. Der var en der spurgte om der var mayonæse i
ventildækslet og det er der ikke.

mvh Lars

Fra : Aksel

Dato : 08-01-04 20:55

> [...]
> fejl fyldt 1/2 liter olie på det forkerte sted ?
>
> Motoren går ellers ganske udmærket og har kørt 185.000 km.

Det må hun absolut ikke acceptere, toppakningen er sandsynligvis gået, det
bliver hurtigt værre.
Prøv at skrue tændrørene ud, hvis et eller to af dem er helt rene er det
helt sikkert toppakningen, vanddampene renser soden af.

Hilsen Aksel

Fra : alexbo

Dato : 08-01-04 22:00

"Lars Hansen" skrev

> Er det noget galt med motoren

Der er eller har været, olien kan godt som sælger påstår havde været der i
årevis, en sprunget toppakning kan give utrolig meget snask, som ikke
forsvinder af sig selv, selv om pakningen bliver skiftet.

Du skriver den kører udmærket, men ikke hvor langt den har kørt efter købet.
Hvis det er flere tusind, uden problemer, så ville jeg ikke bekymre mig.

mvh
Alex Christensen