Første bil ? Tips og tricks ønskes
Fra : Helle

Dato : 08-01-04 17:49

Hej,

Jeg er ny i gruppen, så jeg beklager hvis jeg får spurgt om noget der
allerede er spurgt om 10038 gange.

Jeg går i øjeblikket og overvejer at anskaffe mig en bil, men jeg har
absolut ikke forstand på hvad man skal være opmærksom på, når man er på
bilindkøb.
Jeg forestiller mig en lille brugt bil, som dog ikke må være mere end 10 års
tid gammel og koste max 50.000 kr. Jeg har kigget på diverse brugtbils
hjemmesider, og i det prislag jeg forestiller mig, så er det f.eks. Fiat,
Seat, Peugeot, Suzuki og Opel mv.

Skal jeg satse på et godt tilbud hos en forhandler, eller kan jeg godt vove
mig ud i en privat handel. I så fald, hvad skal jeg sørge for at undersøge
og være opmærksom på ?
Tips og tricks er mere end velkomne.

--
Venligst
Helle

Fra : Chr. L.

Dato : 08-01-04 18:06

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> wrote in message
> [...]
vove
> mig ud i en privat handel. I så fald, hvad skal jeg sørge for at undersøge

Hos forhandlere kan du sagtens få en nyere af de små, enddag ret nye.

Punto
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=420200354&page=3

Fiesta
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=177800184&page=4

Clio
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=643700105&page=7

jeg ville vælge en forhander så jeg fik en form for garanti!.

Chr.

Fra : Møller

Dato : 08-01-04 18:12

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg er ny i gruppen, så jeg beklager hvis jeg får spurgt om noget der
> allerede er spurgt om 10038 gange.

Velkommen til og godt nytår.

10038 gange, så vidt jeg husker er det nu kun 10029, men da du er ny kan du
selvfølgelig ikke være opdateret.

Nåja og hvad så,

Men kan vi ikke komme det lidt nærmere:

1. hvad skal du bruge bilen til (scorebil eller transport)
2. størrelse; Mazda 121 eller Peugeot kassevogn
3. gule eller hvide plader
4. Hvor meget kan du skrue selv
5 du nævner anskaffelses omkostninger, men "glemmer" de løbende
omkostninger, alm. bil contra GTI
6. Og hvad skal du være opmærksom på: alt: men der er hos FDM og på Jan's
hjemmeside http://www.dkfritidbil.dk/
er der vejledning og kontrakter, og vær opmærksom på, at alle (eller
næsten ) brugtvognsforhandlere forsøger at snyde dig med hensyn til
reklamationsret i henhold til den "ny" købelov, Her skal du have fat i Peter
GC

Men ellers:

1. sminke lakering kan ses på at maling er kommet på steder hvor den ikke
hører hjemme
2. tidligere skader
3. udfyldt servicehæfte
4. synsattest
5. evt skift af tandrem
6. dækkenes stand og alder (kan aflæses på dækket)
7. udstødning, skal den skiftes og hvad koster det
8. ruder: ridser, stjerner og ridser
9. vinduesviskere, hvis du lige løfter dem lidt og ser om de er ved at
slippe i enderne, så har ejer nok ikke fulgt sin bil ordentligt.
10. er lysinstallationen lovligt.
11. lyser alle lygter parvis lige kraftigt, eller er nogle af dem ved at
blive lidt slappe i koderne: svagere: måske udslidt, eller dårligt
ledningssystem
12. indtryk af motorrum rent som dine gryder eller hvad
13. oliespild kan normalt ses på undervognen
14. køler: er den begyndt at blive lidt tæret
15. kølerslanger hvor gamle er de
16, spændebånd omkring kølerslanger er de af rustfri stål eller de ved at
være tærede: har givet mange stop og motorhavarier.
17....
..
..
..
44

Var der andet er vi er bredt udsnit af alt fra Brian på 18,01 år til
bessefar på 60 år
--

Møller

Fra : Helle

Dato : 08-01-04 18:25

> Velkommen til og godt nytår.

Tak i lige måde.

> 1. hvad skal du bruge bilen til (scorebil eller transport)
Transport
> 2. størrelse; Mazda 121 eller Peugeot kassevogn
En lille bil, som jeg skrev
> 3. gule eller hvide plader
Hvide.
> 4. Hvor meget kan du skrue selv
Overhovedet ikke.. jeg er slet ikke handy
> 5 du nævner anskaffelses omkostninger, men "glemmer" de løbende
> omkostninger, alm. bil contra GTI
De løbende omkostninger er ikke noget problem, der tænker jeg på forsikring
og vægtafgift. Men omvendt ønsker jeg ikke en bil der kræver meget service
eller rep.
> [...]
> næsten ) brugtvognsforhandlere forsøger at snyde dig med hensyn til
> reklamationsret i henhold til den "ny" købelov, Her skal du have fat i

Thanx.

> [...]
> .
> 44
>
> Var der andet er vi er bredt udsnit af alt fra Brian på 18,01 år til

Takker for et yderst fyldestgørende svar

Helle

Fra : Møller

Dato : 08-01-04 20:28

> Tak i lige måde.

> Takker for et yderst fyldestgørende svar
>
> Helle

Så tror jeg du skal se på:
Peugeot 106
Toyota Yaris
Der har jeg kun gode erfaringer, hvis du vil vide noget om sikkerhed og
antal "hjælp":

http://www.fia.com/tourisme/safety/safint.htm

og så det svenske forsikringsselskab Folksam

http://www.folksam.se/forskning/index.htm
under forskning står der en del om biler fra det virkelige liv og ikke kun
teori.

--
Møller

Fra : Møller

Dato : 08-01-04 20:30

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> wrote in message

> [...]
> teori.
>Linket til Folksam kan give problemer men prøv blot:

www.folksam.se
-forskning
og du får alt om biler

--
Møller

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 08-01-04 18:43

> [...]
> tid gammel og koste max 50.000 kr. Jeg har kigget på diverse brugtbils
> hjemmesider, og i det prislag jeg forestiller mig, så er det f.eks. Fiat,

Min kæreste havde næsten tårer i øjnene, da vi skilte os af med vores
Suzuki Alto.
Det var en rigtig pigebil
På bilbasen findes de fra 34.900 og op efter.

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 08-01-04 19:50

> Min kæreste havde næsten tårer i øjnene, da vi skilte os af med vores
> Suzuki Alto.
> Det var en rigtig pigebil
> På bilbasen findes de fra 34.900 og op efter.

Suzuki er en dejlig bil....

Har netop købt en Suzuki Swift, og den er hamrende økonomisk..... Pt. køre
jeg 17 km/literen med vinterdæk i det her møgvejr....

Overvej det

/Anders