Reklamation
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 06-01-04 19:30

Hej,

Jeg har d. 22/12-03 købt en Ford Escort, som tilsyndeladene har slidt(e)
syncromesh ring(e).
Der er indimellem problemer med at få bilen i første gear, med mindre bilen
holder stille - der er ligeledes problemer med at få den ordentlig i 2. gear
(man kan nogle gange mærke at den kobler til tandhjul selvom koblingen er
trådt helt i bund) og bak-gear (skal nogle gange tilbage i frigear, og lette
kbolingen og så prøve igen).

Jeg har altså haft bilen i 2 uger nu og forventer da at få en bil der er
100% iorden når den er købt hos en forhandler, så Jeg kan vel med rette
forlange at få det ordnet med henvisning til 2 års reklamationsretten eller
hvad?.
Hvis det har nogen betydning er bilen fra 11/94, og har kostet 55.000,-

Et spørgsmål uden for: Er det ikke meningen at kabinelyset skal aktiveres
når man åbner bagdørene i en Escort, for det gør mit nemlig ikke.
Ellers en rigtig god bil.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-01-04 20:24

"Carsten Pedersen" <carsten-trashNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (man kan nogle gange mærke at den kobler til tandhjul selvom koblingen er
> trådt helt i bund) og bak-gear (skal nogle gange tilbage i frigear, og

Ovenstående, bortset fra 2. gear-koble-til-tandhjul, er ikke usædvanligt,
idet det også forekommer på nyere biler.

> [...]
> 100% iorden når den er købt hos en forhandler, så Jeg kan vel med rette
> forlange at få det ordnet med henvisning til 2 års reklamationsretten

Se nedenstående

> Hvis det har nogen betydning er bilen fra 11/94, og har kostet 55.000,-

Det har i særdeleshed også betydning, hvor meget den har kørt. Den er
iøvrigt 9 år gammel, så man kan ikke forlange alverden af bilen (og
forhandleren)

/Caspersen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 22:59

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> [...]

> Det har i særdeleshed også betydning, hvor meget den har kørt. Den er
> iøvrigt 9 år gammel, så man kan ikke forlange alverden af bilen (og

Jeg er helt enig med Carsten, alle de nævnte problemer er helt normale på en
9 år gammel kasse, og kan ikke direkte betegnes som fejl, nærmere slid og
det kan man ikke brokke sig over på en bil der er så gammel (eller i det
hele taget, man kendte jo kilometertallet da man købte den).

Det med kabinelyset ved jeg ikke, sidder der kontakter bag i? Jeg ved at fx.
Polo ikke har kontakter på bagdørene på alle modeller...

/Morten

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-01-04 23:53

Morten Vinding Nielsen wrote:

> [...]
> nærmere slid og det kan man ikke brokke sig over på en bil der er så
> gammel (eller i det hele taget, man kendte jo kilometertallet da man

HOV!

Kunden har ikke købt en udslidt gammel kasse, men en fuldt
funktionsdygtig bil med reklamationsret.

Virker bilen ikke som forskrevet, dvs noget med kobling eller gear kan
du sanges tørre det af på forhandleren. uanset bilens alder!! du har 24
måneders reklamation, deraf er de første 6 måneder forhandlerens
problem!

Hvis forhandleren derimod har skrevet at gear/kobling trænger til
fornyelse/er slidt ned, så er der ingen sag.

Mit råd, ring til dem og snak (pænt) og fornuftigt med dem. snak om
gear/kobling og motor, ikke fedtet forlygter/lys og andre uvigtige
ting.

--
regards, Peter Larsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 07-01-04 22:09

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> wrote in message

> HOV!
>
> Kunden har ikke købt en udslidt gammel kasse, men en fuldt
> funktionsdygtig bil med reklamationsret.

Udslidt... tja han har endnu ikke fortalt hvormeget den har gået.
Gammel... undskyld mig, men en 9 år gammel bil er altså gammel efter min
målestok.

Men selvfølgelig skal den virke, spørgsmålet er mere definitionen på at
virke ;)

> [...]
> du sanges tørre det af på forhandleren. uanset bilens alder!! du har 24
> måneders reklamation, deraf er de første 6 måneder forhandlerens

Selvfølgelig er det forhandlerens ansvar at den virker, men det med første-
og bak-gearet har altid været sådan på Escort (og de fleste andre biler i
den klasse) som det også ses at tråden "Hvem har synkroniseret bakgear ??",
der er ingen synkronisering på første- og bak-gear...

Problemet med 2. gearet er meget normalt på en gammelbil, selvfølgelig burde
det ikke være sådan, men hvis det ikke er meget voldsomt vil jeg nu stadig
betragte det som almineligt slid og ikke en fejl.

/Morten
Vectra 2,0i '94 (med stortset de samme problemer ;)

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 20:25

> [...]
> (man kan nogle gange mærke at den kobler til tandhjul selvom koblingen er
> trådt helt i bund) og bak-gear (skal nogle gange tilbage i frigear, og

Jeg tror mere på at det er koblingen som er defekt.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 06-01-04 23:52

> [...]
> gear
> lette
>
> Jeg tror mere på at det er koblingen som er defekt.

OK, Tak for svarene

Carsten

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 07-01-04 00:10

> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> er

> OK, Tak for svarene
>
> Carsten

Et opfølgningsspørgsmål:

Kan Jeg forvente at for det skiftet på reklamationsretten, hvis det på
købsdagen var så slidt, at det stod for udskiftning?
Selvom bilen er 9 år gammel, skal den vel være 100% iorden, eller er det mig
der er urimelig - det er min første bil, så Jeg har ikke nogen egne
erfaringer at trække på. Forhandleren snakkede iøvrigt noget om at Jeg
skulle prøve at sætte gearstangen lidt ned mod 2. gear, inden der skiftes
til 1. gear, pga. syncromeshen kan låse, så det skal selvfølgelig prøves, så
det ikke bliver usaglig brok det hele.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 07:43

> Et opfølgningsspørgsmål:
>
> Kan Jeg forvente at for det skiftet på reklamationsretten, hvis det på
> købsdagen var så slidt, at det stod for udskiftning?

Netop omkring koblingen skal man forvente at den er slidt på en gammel bil,
men da der her må være tale om en opslidt og derfor defekt kobling ja så har
du krav på at få den skiftet.

Fra : Ted

Dato : 07-01-04 14:47

Escort har ikke lyskontakter ved bagdørene.

Men det er let at se for dig : åben døren og se om der sidder en kontakt
ligesom der gør foran.

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 07-01-04 18:30

> [...]
> til 1. gear, pga. syncromeshen kan låse, så det skal selvfølgelig prøves,

Da jeg købte min Escort i 2002, som er en 98 model, var der også problemmer
" det er jo en Ford".
Koblingen fedtet efter et stykke tid, den ene bære arm gik efter 1-2 uger,
skiverne var skæve og den hakkede lidt når den kørte. Alt denne blev skiftet
på garantien, da forhandlerne også iberegner, rep. i deres priser, ellers
kunne man jo købe privat og spare 10-20000.
Reklamationsretten er lige så god, det er jo derfor de fleste store firmaer
ikke sælger deres biler til de ansatte mere, da det vil blive for besværligt
med alt det arb. der kan komme ud af det.

Hilsen Jesper

Fra : Mikael

Dato : 07-01-04 19:47

Hej carsten jeg mener bestemt ikke du skal lade dig spidse af med at skulle
sætte gearstangen ned mod 2. gear det er ikke nomalt at man skal det når man
køre bil og nro du har givet 55 af de store for en Escort så skal den sku
også kunne køre uden at du skal lave alle muliget fix fax for at få den i
gear og det er helt og klart forhandleren der hænger på den.
Så bare efter ham men tal pænt til ham for eller bliver det meget sværer at
få noget lavet
hilsen Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 14:12

"Carsten Pedersen" <mailto:carsten-trashNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
"Reklamation"

> Der er indimellem problemer med at få bilen i første gear, med mindre bilen
> holder stille -

Det mener jeg er meget normalt på en escort. mine forældre havde en 94'er som så
vidt jeg husker heller ikke kunne komme i 1. gear hvis den kørte over 10 km/t.
tror det er en sikring mod at komme til at sætte den i 1. ved for høj fart.

> [...]
> trådt helt i bund) og bak-gear (skal nogle gange tilbage i frigear, og lette

Det skal den klart ikke gøre. men ok det er jo en escort (mine forældre fik lavet
deres gearkasse 4-5 gange inden bilen var 2 år). Men nej efter min mening så er
det noget forhandleren skal lave uden beregning især når man ser på at den har
kostet dig 55.000 kr.

> Et spørgsmål uden for: Er det ikke meningen at kabinelyset skal aktiveres
> når man åbner bagdørene i en Escort, for det gør mit nemlig ikke.
> Ellers en rigtig god bil.

Det kan jeg ikke huske, men prøv og tjek om der sidder sådan en kontakt der skal
tænde det.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)