Nummerplader [hist.]
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-01-04 16:01

Hejsa,

Ser netop på et gammelt filmklip fra angiveligt 1957 en bil med nummerpladen
K xxx xxx - altså to gange tre cifre. Det har jeg aldrig set før. At der kun
et ét bogstav, kommer ikke bag på mig, men at første gruppe cifre nogensinde
har været på tre, vidste jeg ikke.

Kan nogen sætte årstal på dette fænomen?

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 06-01-04 16:26

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote in message
> [...]
nogensinde
> har været på tre, vidste jeg ikke.
>
> Kan nogen sætte årstal på dette fænomen?

Måske kan denne side hjælpe dig:
http://nrpl.dk/index.php

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-01-04 16:42

"Christian Nedergaard" <notvalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> "Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote in message

> Måske kan denne side hjælpe dig:
> http://nrpl.dk/index.php

Ja - delvist. Der står i hvert fald dette: "et løbenummer med fra 1 til 4,
senere 5, og i enkelte områder 6 cifre."

Tak for link!

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 06-01-04 17:32

Jens Vestergaard skrev:

> [...]
> men at første gruppe cifre nogensinde har været på tre, vidste
> jeg ikke.

> Kan nogen sætte årstal på dette fænomen?

Seks cifre forekom med forbogstaverne K (Københavns Kommune) og A
(Københavns Amt).

I Københavns Amt skete det i 50'erne. Jeg er ikke klar over hvornår det
skete i Københavns Kommune, men det er muligvis allerede i 30'erne idet
der fra 1932 blev åbnet mulighed for dette.

Hvis bogstavet var mindre end tallene og havde en "vante" (politiets
symbol med øjet i hånden) under sig, er pladen fra 30'erne eller
40'erne. Hvis bogstavet har samme størrelse som tallene, er pladen fra
perioden 1950-1958.

Når pladetype med ét bogstav ses på biler i dag, er det oftest som
"historisk korrekte nummerplader", idet man på biler fra før 1958 kan få
lov til at få originalt udseende nummerplader.

I 1958 indførte man nummerplader med to bogstaver og op til 5 cifre.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-01-04 19:08

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Seks cifre forekom med forbogstaverne K (Københavns Kommune) og A
> (Københavns Amt).

[snip]

Tak for redegørelsen!