Hvis du sejler kapsejlads og vil pine det sidste ud af båden...og din
psyke..... så behold foldepropellen. Hvis du kan leve med at du "taber" en
lille smule fart så monter den trebladede, der alt andet lige er mere
optimal både frem og bak. Jeg kan ikke forestille mig at du vil få problemer
under havnemanøvrer med en motor på 20 HK og en båd på små 5 tons hvis du
beholder foldepropellen. En fin sejlbåd som din bør ikke bremses af en
"tværstillet propel" der æder fordelene ved at trimme det sidste og mere
til.
Hvis du kender foldepropellens model kan du garanteret finde data for hvor
effektiv den er contra en "almindelig" skrue. prøv at tjekkes hos Gori.
http://www.gori-propeller.dk/Index.asp?IDS=1196
PS. jeg vil gerne se hende...."den originale tre-baldet"...som oven i købet
er "fast" uhmmmm muuums.
Alvin
"Henning" <zz> skrev i en meddelelse
news:3ffab98c$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har her for nylig købt anden sejlbåd, LM Mermaid 315 med en Bukh DV20
> motor, en forholdsvis "tung" båd.
> Der er monteret en to-bladet foldepropel. Den originale tre-baldet faste
> propel er med i købet.
> Min umiddelbare opfattelse er at en foldepropel ikke har den store
betydning
> for sejlegenskaberne på en båd af den størrelse. Derimod vil den faste
> propel sikkert være en stor fordel ved havnemanøvre!
>
> Hvilken propel bør jeg montere til foråret?
>
> Med venlig hilsen
>
> Henning
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>