Diesel og fyringsolie
Fra : KJ

Dato : 06-01-04 14:04

Hej!

Fyringsolie og diesel er da i praksis det samme, right?

Det er ikke den sædvanlige "pøse-fyringsolie-på-diesel-golfen" denne gang...
Priskrigen har gjort at jeg tankede diesel til 4,71kr i morges, og er nu ved
at kigge efter fyringsolie... Og det er til en pris næsten en krone
højere... Og på 500 liter er der altså næsten 500kr at spare.

Der er steder man kan låne en trailer til fyringsolie ganske gratis, og så
kan man jo fylde den op med billig diesel.

Noget som helst i vejen for denne udnyttelse af den herlige priskrig?

- Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-01-04 14:29

KJ skrev:

> Noget som helst i vejen for denne udnyttelse af den herlige priskrig?

....jeg *har* prøvet at fylde fyringstanken én gang i sin tid, da
Schlüter & Co. lukkede for trafikken over grænsen - ingen probs med
dét - bortset fra, at 200 liter i to ½-fulde tromler, der ligger ned
altså skvulper en del - jeg var glad for at jeg kun skulle køre et par
km. ad gangen fra den nærmeste benzintank - og ikke fra Flensborg til i
nærheden af Sønderborg...
Hans

Fra : Jess Reinbach

Dato : 06-01-04 15:37

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> ...jeg *har* prøvet at fylde fyringstanken én gang i sin tid, da
> Schlüter & Co. lukkede for trafikken over grænsen - ingen probs med
> dét - bortset fra, at 200 liter i to ½-fulde tromler, der ligger ned

hvad er formålet med at ligge tromlerne ned ? en trommel skal stå op. og
være bundet. helst op at forsmækken på traileren og ellers så centralt så
muligt

mvh.

Jess

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-01-04 15:56

Jess Reinbach skrev:

> hvad er formålet med at ligge tromlerne ned ?

....ellers skulle jeg ha skåret hul i taget på min VW 412E Van - eller
stillet dem på tagbagagebæreren ...

> en trommel skal stå op.
> og være bundet. helst op at forsmækken på traileren og ellers så
> centralt så muligt

....kræver en trailer, som jeg ikke havde...
Hans

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-01-04 14:44

KJ wrote:
> [...]
> og så kan man jo fylde den op med billig diesel.
>
> Noget som helst i vejen for denne udnyttelse af den herlige priskrig?

Er det ikke OK benzin der gratis udlåner "olie" trailers?

> - Klaus
Thomas

Fra : JS

Dato : 06-01-04 15:12

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke OK benzin der gratis udlåner "olie" trailers?

DK-benzin

Fra : TGD

Dato : 06-01-04 18:46

"KJ" <spammers@burninhell.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Fyringsolie og diesel er da i praksis det samme, right?

Ja ikke meget forskel, der er nogen miljøværdier der er forskellige men
ellers ikke, fyringsolie, går under navnet dieselolie og har samme UN
nummer.

> [...]
> at kigge efter fyringsolie... Og det er til en pris næsten en krone
> højere... Og på 500 liter er der altså næsten 500kr at spare.

Så sal det pøses i olieanlægget.

> Der er steder man kan låne en trailer til fyringsolie ganske gratis, og så
> kan man jo fylde den op med billig diesel.

DK

> Noget som helst i vejen for denne udnyttelse af den herlige priskrig?

Der er sikkert nogen regler der ulovliggøre det, men det er sandsynligvis
ikke milijøregler men skatteregler.

Fra : Brizz

Dato : 06-01-04 19:20

> Ja ikke meget forskel, der er nogen miljøværdier der er forskellige men
> ellers ikke, fyringsolie, går under navnet dieselolie og har samme UN
> nummer.

Ah ikke helt... Der er ret meget mere svovl i fyringsolien. og det med UN
nummer er pga. bla. flammepunkt er magen til Miljø diesel fx.

Personligt vil jeg ikke køre på fyringsolie på min 1.9 tdi

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-01-04 20:35

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse news:bteu7p$q2f$1@sunsite.dk...

> Personligt vil jeg ikke køre på fyringsolie på min 1.9 tdi

I denne omgang (tråd) er der jo ikke tale om at køre på fyringsolie, men i
stedet at fyre med diesel.

/Jakob

Fra : Brizz

Dato : 06-01-04 22:36

> I denne omgang (tråd) er der jo ikke tale om at køre på fyringsolie, men i
> stedet at fyre med diesel.

Sorry den havde jeg lige misforstået... Så kan jeg sige at at den diesel som
du tanker på stationerne er bedre end den fyringsolie som du normalt køber
til fyret... den brænder bedre i fyret og soder ikke så meget som alm
fyringsolie. Også skulle det være bedre for miljøet også.
Inden der kom farvestof i fyringsolien brugte vi også Miljø diesel til
fyringsolie hvis vi ikke havde mere alm fyringsolie tilbage. Det der så bare
er at sidst på efteråret er miljø dielen ikke frostsikret hvis man har sin
tank stående uden for.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : TGD

Dato : 07-01-04 03:49

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
bare
> er at sidst på efteråret er miljø dielen ikke frostsikret hvis man har sin

Hov hov der findes fyringsolier der har mindre svovl indhold end
dieselolie - alle miljøværdierne er bedre - tag bare en tjek på Statoils
hjemmeside og kig under produkterne der kan du dll. produktark.

Fra : Brizz

Dato : 07-01-04 21:30

> Hov hov der findes fyringsolier der har mindre svovl indhold end
> dieselolie - alle miljøværdierne er bedre - tag bare en tjek på Statoils
> hjemmeside og kig under produkterne der kan du dll. produktark.

Ja det ved jeg. Jeg nævnte også den olie som man normalt bestiller til
fyret. Og kender alt for godt Statoils produkter

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : TGD

Dato : 08-01-04 01:37

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ja det ved jeg. Jeg nævnte også den olie som man normalt bestiller til
> fyret. Og kender alt for godt Statoils produkter

Ved godt det jeg er på vej ud i flueknepperi Men de fyringsolier (til
olie fyr) jeg har tjekket igennem var der mindst 2 der havde bedre
milijøværdier end diesel til dytten.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-01-04 10:30

TGD wrote:
:: "Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
:: news:bthq78$402$1@sunsite.dk...
::
:: <KLIP>
::
[...]

Nej! Det er korrekt at Statoils Fyringsolie plus ekstra
jeg-ska-komme-efter-dig, har det samme lave svovlindhold som letdiesel. Men
generelt indeholder fyringsolie 10 gange mere svovl end (let)diesel gør.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 07-01-04 03:53

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ah ikke helt... Der er ret meget mere svovl i fyringsolien. og det med UN
> nummer er pga. bla. flammepunkt er magen til Miljø diesel fx.

Det er ikke nødvendigvis rigtig ang. svovlen der findes fyringsolier med
lavere svovl tal end diesel og generelt er værdierne så minimalt forskellige
50 - 100 ppm svjh.

> Personligt vil jeg ikke køre på fyringsolie på min 1.9 tdi

Du kan hælde rapsolie i en TDI med lidt modificering, en dieselhakker kan
køre på petroleum og kattepis tror ikke der vil blive mange problemer med
fyringsolie måske et filter der skal skiftes.

Fra : ENN

Dato : 06-01-04 21:23

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> DK

> Der er sikkert nogen regler der ulovliggøre det, men det er sandsynligvis

Jeg kan ikke forestille mig at det er ulovligt at fyre med Dieselolie da den
er beskattet hårdere end Fyringsolie (men der er så mange mærkelige love i
dette land så måske det strider mod en eller anden)
For øvrigt hvem skulle dog opdage det?

Fra : Henrik B.

Dato : 08-01-04 10:32

TGD wrote:
[...]

Fyringsolie og letdiesel er to vidt forskellige produkter. Bl.a. er der
forskel på viskociteten, svovlindhold, additiver m.m.

M.v.h.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 23:48

"KJ" <spammers@burninhell.com> wrote in message
> [...]
> kan man jo fylde den op med billig diesel.
>
> Noget som helst i vejen for denne udnyttelse af den herlige priskrig?

Da mine gamles olietank sprang læk, kørte deres fyr på diselolie i et godt
stykke tid.
På det tidspunkt var det ikke muligt at købe fyringsolie på tankstationerne
så derfor fik de at vide af dem der lavede deres nye tank (skulle svejses
sammen i kælderen) at de bare kunne hente dunke med diselolie og smide
slangen der ned i.

Generelt set tror jeg også at et olie fyr er ret ligeglad, det kan vel
stortset brænde alt ;)

/Morten

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-01-04 01:58

Morten Vinding Nielsen skrev:

> Generelt set tror jeg også at et olie fyr er ret ligeglad, det kan vel
> stortset brænde alt ;)

....mit gik øjeblikkeligt i stå, da jeg smed en liter næsten ren
kompressorolie ned i en mere eller mindre fyldt tank...
Hans

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 07-01-04 22:27

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> ...mit gik øjeblikkeligt i stå, da jeg smed en liter næsten ren
> kompressorolie ned i en mere eller mindre fyldt tank...

Ok ikke alt så ;)

Hvad gjorde du så? Skiftede filteret?

/Morten

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-01-04 01:14

Morten Vinding Nielsen skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> Ok ikke alt så ;)
>
> Hvad gjorde du så? Skiftede filteret?

....jeg skilte pumpen ad og rensede filteret, men kunne ikke huske præcis
hvordan den skulle sættes sammen igen, så jeg ringede til en yngre
VVS-mand, der desværre aldrig havde set en sådan Danfoss-pumpe skilt ad
før - og derfor solgte mig en ny, som kostede den nette sum af 1000 kr.
Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 08-01-04 10:32

KJ wrote:
:: Hej!
::
[...]

Personligt vil jeg sige tak, hvis du bruger diesel til fyret.

Produktet er ikke så miljøbelastende som fyringsolie er.

M.v.h.