7 km/l i 1,6 benzin motor??
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 00:14

Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83 (har hørt den har 90 hk??)

jeg har lige tanket op, den havde kørt 105 km på 15 liter = 7 km/l.

Kan det virkelig passe??

Den har kun kørt 95000 (med fuld servicebog), starter og kører uden problemer, dog
med lidt "hakken" når den er kold (tror det er pga kulden).

Det er godt nok primært by-kørsel hvor den ikke rigtig er blevet varm (men ellers
økonomisk kørsel= ingen race), men jeg ville da mene at den skulle kunne klare
omkring 10 km/l om vinteren, og ca 13 km/l om sommeren, sådan rundt regnet.

Er der nogen andre som har samme bil/problem eller kan give råd/forklarer hører
vil jeg meget gerne høre??

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.10.164.117)

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-01-04 00:38

<Mikael S> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83 (har hørt den har 90
hk??)

> jeg har lige tanket op, den havde kørt 105 km på 15 liter = 7 km/l.
>
> Kan det virkelig passe??

Ja - det lyder ikke helt ved siden af.....

Hvis ikke karburator og tænding er optimal og der er tale om småture på
3-5Km i bykørsel og frostvejr skal du ikke regne med bedre økonomi.
Scorpio'en ligger på ca. 6Km/L med vores typiske kørselsmønster i det
her vejr - dvs. de fleste ture på 2-7Km med koldstart hver gang.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-01-04 00:39

<Mikael S> wrote in message
> Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83 (har hørt den har 90 hk??)
> jeg har lige tanket op, den havde kørt 105 km på 15 liter = 7 km/l.

Lyder godt nok af rimelig lidt... Har haft sådan en fætter, bare fra '89.
Den kørte omkring 12-13 km/l med normal blandet kørsel.... (fik den vist dog
op på 14-15 på en god dag)
Der må være noget galt, men hvad det er, vil jeg lade en anden svare/gætte
på... Dog kunne jeg tro, at det har meget at sige at du kører i by, samt
at den ikke får lov til at blive helt varm (kører med federe blanding hele
tiden)....

Hygge...
Daniel

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-01-04 00:45

Mikael S wrote:
> Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83 (har hørt den har 90
> hk??)
> jeg har lige tanket op, den havde kørt 105 km på 15 liter = 7 km/l.
> Kan det virkelig passe??

I min Golf 2,0 benzin forbruger den op til 35 liter pr. 100 km under svag
acceleration i 1. og 2. gear når den er kold, og kan sagtens sluge 12 liter
pr. 100 km konstant moderat fart i 4. (ifølge boardcomputeren)! Og der er
mange lyskryds og accelerationer på vej vej til mit arbejde som kun ligger 5
km væk.
Så koldstarter (især i kulde - høhø) er altså noget der trækker tænder ud på
brændstoføkonomien. Og hvis motoren ikke når at blive driftsvarm inden du
når på arbejde, så har du jo kørt med "choker" hele vejen.
Jeg vil tro at dit høje forbrug skyldes de korte ture i koldt vejr. Men det
er da også muligt at der er noget galt med motoren etc.

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 11:17

<Mikael S> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83

> (har hørt den har 90 hk??)

Jep. Din motorkode er 16SH.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special (...til salg - mail for info)

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-01-04 12:03

Det lyder ikke af meget, men er nok ikke urealistisk.
Fruens 309'er fra '92 kører ~9 km/l her i vintertiden. Men den har det også
slemt: Koldstarter, kører 3 km til vuggestue, koldstarter og kører 3 km til
jobbet. Koldstarter om eftermiddagen og kører 3 km til vuggestue, for
derefter at koldstarte og køre 4 km til børnehave. Derefter bliver den så
koldstartet for at køre 2 km hjem. Og det var så den dag.......Og den
næste......Og den næste.... :O/

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-01-04 18:30

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter at koldstarte og køre 4 km til børnehave. Derefter bliver den så
> koldstartet for at køre 2 km hjem. Og det var så den dag.......Og den

Hvor længe opholder hun sig i vuggestuen og børnehaven ? jeg mener bilen når
vel ikke at blive kold på den tid det tager at aflevere/hente barnet/børnene
?

Kim

Fra : Soren Pedersen

Dato : 07-01-04 13:00

> [...]
når
> vel ikke at blive kold på den tid det tager at aflevere/hente
Tværtom.....Den når aldrig at blive varm - Derfor er der tale om så mange
koldstarter........

Fra : Olesen

Dato : 06-01-04 16:31

<Mikael S> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt en Opel Ascona 1,6 S fra 83 (har hørt den har 90 hk??)
>
> jeg har lige tanket op, den havde kørt 105 km på 15 liter = 7 km/l.
>
> Kan det virkelig passe??

Min Sierra 1,6 kører gnstl. 9-10 stykker ved typisk bykørsel og så 18 km.
alm. landevej.