Hjælp til montering af vinterdæk.
Fra : Nielsen

Dato : 05-01-04 21:12

Hjælp til montering af vinterdæk på min Opel Astra 95

Mine sommerdæk er som følgende 175/70-R13 - Stål 4 huller (ET49)

Mine vinterdæk er som følgende 165/65-R14 - alu. 4 huller (ET45) (fulgte
med ved køb i sommers)

og efter hvad jeg kan finde på nettet skulle dæk og fælg størrelse være OK,
så langt så godt

Men mine vinterdæk kan ikke monteres rigtig, centrerings tappen på bremse
delen (Ca. Ø5cm.og ca.2,5cm.ud fra bremse delen) kan ikke gå gennem fælgen,
ligesom den gør på min sommerdæk med stålfælge.

Hullet i vinterdækkene er ca. 5cm. (passer fint) men kun ca.22 mm dyb
derfor hviler fælgen på centrerings tappen og IKKE på bremse delen. (alle
skruehuller passer fint)

Må jeg ligge afstands plade i mellem på ca. 5mm.?

Eller kan / må man, få drejet hullet dybere, og hvor

Og hvad har jeg forøget sporvidden med til slut. (ET49 / ET45 plus 5mm)

Bo Nielsen

Århus

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-01-04 08:34

Mon, 5 Jan 2004 21:12:12 +0100, skrev Nielsen, på 47 linier, i
<3ff9c519$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

>Må jeg ligge afstands plade i mellem på ca. 5mm.?

Ja

>Eller kan / må man, få drejet hullet dybere, og hvor

Et maskinværksted kan sikkert gøre det for lidt til kaffe/øl kassen

>Og hvad har jeg forøget sporvidden med til slut. (ET49 / ET45 plus 5mm)

ET 50
Men du må lovligt afvige op til 10 mm

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-01-04 08:39

"Karsten Andersen" <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Ja

Nej. Svjh er sporviddeforøgere ikke tilladte i Danmark.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-01-04 09:00

Tue, 6 Jan 2004 08:38:30 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit fornavn
@ mit efternavn . com>, på 15 linier, i <btdoml$luo$1@sunsite.dk>, :

>Nej. Svjh er sporviddeforøgere ikke tilladte i Danmark.

Min gamle Fiat kørte da med det standart.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-04 09:42

"Karsten Andersen" <mailto:karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hjælp til montering af vinterdæk."

> [...]
> @ mit efternavn . com>, på 15 linier, i <btdoml$luo$1@sunsite.dk>, :

> Min gamle Fiat kørte da med det standart.

På nysynet.dk ser det ud til at Morten har ret:

”Sporvidde
Det er tilladt at forøge sporvidden med i alt 20 mm, altså 10 mm på hver side.
Sporvidden kontrolleres nemmest, når man kender de originale fælges
indpresningsdybde, som er stemplet e eller ET i fælgen. En formindskelse af
indpresningsdybden vil give en større sporvidde. Den sporvidde, der tages
udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan leveres med. Hvis du har købt
en særlig udstyrsvariant med større hjul og sporvidde, er det altså
standardvariantens mindste sporvidde der skal bruges som udgangspunkt. På nogle
biler kan man komme ud for at det modsatte er tilfældet, nemlig at
standardvarianten har de smalleste hjul, men den største sporvidde. I så fald er
det udstyrsvariantens mindre sporvidde, der skal benyttes som udgangspunkt.
Montering af spacere - mellemlægskiver mellem dæk og fælg er stadig ulovlig.”

Der er flere ældre biler som er typegodkendt efter andre regler, så det er nok
derfor den gamle Fiat havde det.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Nielsen

Dato : 06-01-04 10:44

Tak for svarene ind til nu, men jeg vil stadig gerne vide følgende.

<klip fra indlæg>
>En formindskelse af indpresningsdybden vil give en større sporvidde
<klip fra indlæg>

Jeg går fra ET49 til ET45 er det ikke ikke en for øgelse på 4 mm ?

4mm + plus min mellem lægs skiver (5mm) = 9 mm. = stadig inden for loven

eller er det ET45+ 5 = 50 og jeg kommer fra 49 = stadig inden for loven

Der står også
>Den sporvidde, der tages udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan
leveres med
men hvad er den mindste på min opel Astra ?
Jeg kan kun finde tallet ET49 , men er det ikke gennemsnit? Altså ET49
+/-10

Bo Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-01-04 18:48

Tue, 6 Jan 2004 09:41:45 +0100, skrev Kim Kristensen, på 47 linier, i

Det er sikkert grunden

Karsten
Opel Vectra DTI