/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stål til bremse skiver / klinger
Fra : Tommy Fer


Dato : 05-01-04 15:08

Hej NG

Svigermekanikken´s firma har lige invisteret i en laserskæremaskinedims....
..

Jeg var jo straks ude i mange finurlige idéer....

Hvilken type stå laves bremseskiver / klinger af?

mvh Tommy Fer




 
 
Thomas Buus Andersen (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 05-01-04 17:50

Tommy Fer wrote:
> Hej NG
>
> Svigermekanikken´s firma har lige invisteret i en
> laserskæremaskinedims.... .
>
> Jeg var jo straks ude i mange finurlige idéer....
>
> Hvilken type stå laves bremseskiver / klinger af?

Uhf.. :)
Så lige på Discovery hvordan de i programmet "American Choppers" lavede de
sygeste fælge på sådan en
fræser på et par timer. Det var jo så bare alu. Men det kan sådan en vel
også bruges til ???

>
> mvh Tommy Fer
Thomas



cykellapper (05-01-2004)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 05-01-04 19:11


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
news:3ff995c5$0$24861$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Uhf.. :)
> Så lige på Discovery hvordan de i programmet "American Choppers" lavede de
> sygeste fælge på sådan en
> fræser på et par timer. Det var jo så bare alu. Men det kan sådan en vel
> også bruges til ???

Nej.
En laserskærer bruges kun til plade- og rørskæring.
Det er en fræser eller et bearbejdningscenter, du tænker på

Preben
(Cykellapper)



Thomas Buus Andersen (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 05-01-04 19:55

cykellapper wrote:

>
> Nej.
> En laserskærer bruges kun til plade- og rørskæring.
> Det er en fræser eller et bearbejdningscenter, du tænker på

Wops - my bad.. Sådan kan det jo gå.
>
> Preben
> (Cykellapper)
Thomas



Claus Rittig (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-01-04 22:14

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff9b318$0$25834$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> cykellapper wrote:
>
> >
> > Nej.
> > En laserskærer bruges kun til plade- og rørskæring.
> > Det er en fræser eller et bearbejdningscenter, du tænker på
>
> Wops - my bad.. Sådan kan det jo gå.

Iøvrigt laver de grater. Bremseskiver skal skæres med vand. Sådan er mine
lavet.

Rittig



Tommy Fer (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 06-01-04 15:46


> Iøvrigt laver de grater. Bremseskiver skal skæres med vand. Sådan er mine
> lavet.

Hmm, mener nu ikke at der er grater af nogen som helst betydning bed
laserskæring.... Ikke det jeg har set ihvertfald... men ok det var ikke
rustfrit.

mvh Tommy Fer




Hans Paulin (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-01-04 16:07

Tommy Fer skrev:

> Hmm, mener nu ikke at der er grater af nogen som helst betydning bed
> laserskæring.... Ikke det jeg har set ihvertfald

....ved en ordentlig skæring (med en ren linse, et fornuftigt tape-shot
og de rigtige skæreparametre) kommer der ikke noget - højst lidt kage,
man kan pille af med fingrene...

> men ok det var
> ikke rustfrit.

....ved mit éne forsøg med en plade i 10 mm rustfri gav det kraftige
grater...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Ninja Rider (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 06-01-04 17:43

Hejsa

Hans Paulin wrote:
> Tommy Fer skrev:
>>Hmm, mener nu ikke at der er grater af nogen som helst betydning bed
>>laserskæring.... Ikke det jeg har set ihvertfald

Er det ikke kun ved brug af en skærebrænder der bliver grater? Jeg har
aldrig set noget nær grater på noget af det jeg har set, som var skåret
ud med laser!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


Hans Paulin (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-01-04 18:27

Ninja Rider skrev:

> Er det ikke kun ved brug af en skærebrænder der bliver grater? Jeg har
> aldrig set noget nær grater på noget af det jeg har set, som var
> skåret ud med laser!

....fabrikken (Trumpf) siger, at det er i orden, hvis der kommer lidt
kage, der er let at fjerne, på undersiden af emnet - og dét ser jeg da
osse af og til...

....hvis tape-shottet ikke er i orden (hvis laserstrålen ikke rammer
exact i midten af dysen - jeg bruger mikroskop for at få den nøjagtig)
kan du få en bræmme af slagger, som er svær at fjerne på undersiden af
pladen i den ene side af skærespalten...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Armand (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-01-04 22:29


"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
news:bteoj0$23s$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Hans Paulin wrote:
> > Tommy Fer skrev:
> >>Hmm, mener nu ikke at der er grater af nogen som helst betydning bed
> >>laserskæring.... Ikke det jeg har set ihvertfald
>
> Er det ikke kun ved brug af en skærebrænder der bliver grater? Jeg har
> aldrig set noget nær grater på noget af det jeg har set, som var skåret
> ud med laser!

Plasma-skæring (der ikke har noget med laser-skæring at gøre)??

--
Armand.



Armand (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-01-04 18:14


"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
newseKb.120130$m32.1339@fe06.private.usenetserver.com...
> Hej NG
>
> Svigermekanikken´s firma har lige invisteret i en
laserskæremaskinedims....
> Jeg var jo straks ude i mange finurlige idéer....
> Hvilken type stå laves bremseskiver / klinger af?

Jeg har ladet mig fortælle at mange originale skiver er i alm. varmefast
rustfrit stål (a´: "Duplex" ell. "Domex")!

--
Armand.





cykellapper (05-01-2004)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 05-01-04 19:09


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:btc63l$1i76$6@news.cybercity.dk...

> Jeg har ladet mig fortælle at mange originale skiver er i alm. varmefast
> rustfrit stål (a´: "Duplex" ell. "Domex")!

Øhm... Domex-stål er alm. ulegeret/kulstoflegeret bygningsstål. (fra
fabrikanten SSAB). Duplex-stål er en legering af austenitisk og ferrittisk
stål.

Jeg ville vælge et alm. rustfsat austenitisk stål (1.4301/1.4401). Især
fordi det ikke ruster, men også fordi det er slidstærkt og varmebestandigt.
Har dog ladet mig fortælle, at friktionen ikke er så god som på lavere
legeret stål.

Hvor stor en laserskærer er det (i Watt)? Mindre laserskærere (under 2000w)
har vanskeligheder ved at skære i rustfrit stål over 4-5mm. Desuden koster
skæring i rustfrit stål en arm i nitrogen.


Preben
(Cykellapper)
- Smed og tidligere laserskærer-operatør



Tommy Fer (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 05-01-04 21:31


"cykellapper" <pfssssssssssssssssssssssss@HvAdTrOrDUcykellapper.dk> skrev i
en meddelelse news:3ff9a852$0$95025$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:btc63l$1i76$6@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har ladet mig fortælle at mange originale skiver er i alm. varmefast
> > rustfrit stål (a´: "Duplex" ell. "Domex")!
>
> Øhm... Domex-stål er alm. ulegeret/kulstoflegeret bygningsstål. (fra
> fabrikanten SSAB). Duplex-stål er en legering af austenitisk og ferrittisk
> stål.
>
> Jeg ville vælge et alm. rustfsat austenitisk stål (1.4301/1.4401). Især
> fordi det ikke ruster, men også fordi det er slidstærkt og
varmebestandigt.
> Har dog ladet mig fortælle, at friktionen ikke er så god som på lavere
> legeret stål.
>
> Hvor stor en laserskærer er det (i Watt)? Mindre laserskærere (under
2000w)
> har vanskeligheder ved at skære i rustfrit stål over 4-5mm. Desuden koster
> skæring i rustfrit stål en arm i nitrogen.
>

Det er vist kun en 1500W skære dims.. Bare den kan hive 5mm, er det mere end
rigeligt..

Hmm, derfor at svigerfar brummede sådan over ordet rustfrit

Når men nu skal jeg havde undersøgt hvilket program filerne skal laves
med....

mvh Tommy Fer




cykellapper (05-01-2004)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 05-01-04 21:59


"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:XPjKb.2881$AJ5.2460@fe19.usenetserver.com...

>
> Det er vist kun en 1500W skære dims.. Bare den kan hive 5mm, er det mere
end
> rigeligt..

Det kan den nok godt, hvis den er ordentligt indstillet, og får den fornødne
tid.

> Hmm, derfor at svigerfar brummede sådan over ordet rustfrit

Ja, sikkert

> Når men nu skal jeg havde undersøgt hvilket program filerne skal laves
> med....

Normalt kan tegningen laves i f.eks. Autocad. Herefter eksporteres de via et
CAM program til maskinen. Er man lidt hardcore, håndkoder man skidtet
direkte ind i maskinen. Send en e-mail til mig, hvis du skal have hjælp til
tegningen.

Spændende projekt. Jeg har selv truet med at skære bremseskiver adskillige
gange, men det er aldrig blevet til noget. Vi vil meget gerne høre dine
erfaringer, hvis det lykkedes for dig.

I øvrigt må laserskæring (eller vandskæring) være den helt rigtige metode
til at fabrikere bremseskiver, idet emnerne ikke bliver mere end håndlune i
processen (hvis det bliver gjort rigtigt) = ingen varmekastninger. Desuden
kan f.eks huller placeres med en nøjagtighed på ca. 1/10mm. Laserskårede
huller er i øvrigt så perfekt runde, at man kan skære gevind i dem uden
yderligere bearbejdning.

Det, der kan bekymre mig lidt, er at en stålplade bliver valset ud, hvilket
gør, at stålstrukturen ikke er helt homogen: kornene er lidt længere på den
ene led, end på den anden. Dette _kan_ måske give problemer mht holdbarhed
og brudtendens, men jeg ved ikke, om det har betydning i praksis.

Preben
(Cykellapper)



Ib Jakobsen (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-01-04 23:58

cykellapper wrote:

> Det, der kan bekymre mig lidt, er at en stålplade bliver valset ud, hvilket
> gør, at stålstrukturen ikke er helt homogen: kornene er lidt længere på den
> ene led, end på den anden. Dette _kan_ måske give problemer mht holdbarhed
> og brudtendens, men jeg ved ikke, om det har betydning i praksis.

Det kan der være noget om. Tag en karosseriplade og buk den. Det er nemmere
parallelt med valseretningen. Til gengæld kan man lave skarpere buk på tværs
uden den revner. Heldigvis er der noget der hedder varmebehandling og
normalisering.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-01-04 21:04


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3FF9EBFA.D2B76F0A@post.tele.dk...
> cykellapper wrote:
>
> > Det, der kan bekymre mig lidt, er at en stålplade bliver valset ud,
hvilket
> > gør, at stålstrukturen ikke er helt homogen: kornene er lidt længere på
den
> > ene led, end på den anden. Dette _kan_ måske give problemer mht
holdbarhed
> > og brudtendens, men jeg ved ikke, om det har betydning i praksis.
>
> Det kan der være noget om. Tag en karosseriplade og buk den. Det er
nemmere
> parallelt med valseretningen. Til gengæld kan man lave skarpere buk på
tværs
> uden den revner. Heldigvis er der noget der hedder varmebehandling og
> normalisering.

Støbejernsskiver (til autobranchen) er af samme årsag centrifugalstøbt,
ligesom jeg har set hjemmegjorte støbejernsskiver savet ud af et
centrifugalstøbt emnerør før endelig bearbejdning!
Men jeg tvivler på at serieproducerede rustfrie mc-skiver er andet end
stanset ud af en plade og efter bearbejdningen planslebet :-/

--
Armand.





Henrik (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 05-01-04 22:25

Tommy Fer wrote:

> "cykellapper" <pfssssssssssssssssssssssss@HvAdTrOrDUcykellapper.dk> skrev i
> en meddelelse news:3ff9a852$0$95025$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:btc63l$1i76$6@news.cybercity.dk...
> >
> > > Jeg har ladet mig fortælle at mange originale skiver er i alm. varmefast
> > > rustfrit stål (a´: "Duplex" ell. "Domex")!
> >
> > Øhm... Domex-stål er alm. ulegeret/kulstoflegeret bygningsstål. (fra
> > fabrikanten SSAB). Duplex-stål er en legering af austenitisk og ferrittisk
> > stål.
> >
> > Jeg ville vælge et alm. rustfsat austenitisk stål (1.4301/1.4401). Især
> > fordi det ikke ruster, men også fordi det er slidstærkt og
> varmebestandigt.
> > Har dog ladet mig fortælle, at friktionen ikke er så god som på lavere
> > legeret stål.
> >
> > Hvor stor en laserskærer er det (i Watt)? Mindre laserskærere (under
> 2000w)
> > har vanskeligheder ved at skære i rustfrit stål over 4-5mm. Desuden koster
> > skæring i rustfrit stål en arm i nitrogen.
> >

> Det er vist kun en 1500W skære dims.. Bare den kan hive 5mm, er det mere end
> rigeligt..

> Hmm, derfor at svigerfar brummede sådan over ordet rustfrit

> Når men nu skal jeg havde undersøgt hvilket program filerne skal laves
> med....

> mvh Tommy Fer


Hej Tommy

Det duer !!!
En Laser kan skære alt, som du kan tegne, der er faktisk ingen tegning,
som en Laser ikke kan skære.
Og så kan den også i næsten alle materialer:
Jern, Rustfri, Rustfri med folie, Aluminium, Keramik, Plexiglas osv. osv
osv
Og så kan den graver, Alt hvad du kan skrive/tegne, kan en Lase graverer.

Du skal aller først have lavet en tegning i ACAD (2D)
Så skal du bruge et Laser/stanse program evt.Punch Hvor du ligger "stråle"
på din tegning.
Det eneste du så mangler er justering af Skæredate: feed, power, freq,
duty, gas, nozzle, offset, edge, pprc, piercedata, cornerdata og ikke
mindst fokus, så er du kørende.
Men tjek lige den her : http://www.amada.com

mvh
Henrik




Hans Paulin (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-01-04 00:40

Henrik skrev:

> Det eneste du så mangler er justering af Skæredate: feed, power, freq,
> duty, gas, nozzle, offset, edge, pprc, piercedata, cornerdata og ikke
> mindst fokus, så er du kørende.

....til de laserskærere jeg har betjent de sidste 4 år (Trumpf 4000W og
5000W) fulgte der fabriksindstillinger med, som vi så har finpudset...

....i 4000W'eren har jeg prøvet at skære i 10 mm rustfrit stål - det
krævede som en anden sagde 10* så meget gas som i fx. Domex - og det var
lige før man sku ha solbriller på...

....Domex er alt andet lige noget lettere at arbejde i...

....bemærk, at laseren ikke kan skære hvis der er rust, maling eller bare
limrester fra klisterpapir på overfladen - men gerne på undersiden...

....rigtigt indstillet kommer der ingen skæg på emnerne - men de blir så
varme, at man ikke ka ta fat i dem med de bare hænder bagefter (og vi
kører efter fabriksanbefalingerne)...

....mon i øvrigt ikke nøjagtigheden er større end de 1/10, der blev
nævnt? - jeg kørte et C10 mål i går, hvor man vist regner i
hundrededele...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


cykellapper (06-01-2004)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 06-01-04 06:57


"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
news:btcsl0$sdn$1@sunsite.dk...
> Henrik skrev:

> ...rigtigt indstillet kommer der ingen skæg på emnerne - men de blir så
> varme, at man ikke ka ta fat i dem med de bare hænder bagefter (og vi
> kører efter fabriksanbefalingerne)...

I Rustfrit stål? Med Nitrogen som skæregas? Med mindre det er meget små
emner, eller det er skåret med ilt, så må I gøre noget forkert. En
bremseskive, f.eks, må ikke blive varmere, end man kan tage den med
fingrene.

> ...mon i øvrigt ikke nøjagtigheden er større end de 1/10, der blev
> nævnt? - jeg kørte et C10 mål i går, hvor man vist regner i
> hundrededele...

Med lidt finindstilling kan man godt gøre det meget nøjagtigt, men der vil
altid være en unøjagtighed i maskinen. Bystronic opgiver denne til 1/10mm.


Preben
(Cykellapper)



Hans Paulin (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-01-04 10:55

cykellapper skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
> news:btcsl0$sdn$1@sunsite.dk...
>> Henrik skrev:
>
>> ...rigtigt indstillet kommer der ingen skæg på emnerne - men de blir
>> så varme, at man ikke ka ta fat i dem med de bare hænder bagefter
>> (og vi kører efter fabriksanbefalingerne)...
>
> I Rustfrit stål?

....nej - i blødt stål...

> Med Nitrogen som skæregas?

....som jeg husker det - maskinen vælger selv...

> Med mindre det er meget
> små emner, eller det er skåret med ilt,

....ka ikke mindes vi skærer med ilt - har dog valgmuligheden...

> så må I gøre noget forkert.

....nix!

> En
> bremseskive, f.eks, må ikke blive varmere, end man kan tage den med
> fingrene.

....muligt, at rustfrit opfører sig sådant...

....er dog uhyre sjældent, at jeg har skåret i det...

....Domex, som vi bruger meget af kan du ikke holde på bagefter uden at
brænde dig...

....og jeg gentar: vi kører efter fabriksanbefalingerne - på 3
forskellige maskiner...

>> ...mon i øvrigt ikke nøjagtigheden er større end de 1/10, der blev
>> nævnt? - jeg kørte et C10 mål i går, hvor man vist regner i
>> hundrededele...
>
> Med lidt finindstilling kan man godt gøre det meget nøjagtigt, men
> der vil altid være en unøjagtighed i maskinen. Bystronic opgiver
> denne til 1/10mm.

....nå, det var sq ikke meget - har aldrig fået opgivet nøjagtigheden på
vores...

....på den 20 år gamle Amada Coma revolverstanser jeg kørte med før, var
nøjagtigheden opgivet til 4/100...

....har faktisk prøvet at lave en bremseskive på den til baghjulet på min
CB7½...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

>
>
> Preben
> (Cykellapper)


cykellapper (06-01-2004)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 06-01-04 17:32


"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
news:bte0oo$hvf$1@sunsite.dk...

> >> ...rigtigt indstillet kommer der ingen skæg på emnerne - men de blir
> >> så varme, at man ikke ka ta fat i dem med de bare hænder bagefter
> >> (og vi kører efter fabriksanbefalingerne)...
>
> > Med Nitrogen som skæregas?
>
> ...som jeg husker det - maskinen vælger selv...

I alm. stål skærer man som hovedregel med ilt som skæregas
(laser-flammeskæring). Ilten hjælper processen på den måde, at den antænder
i skærepunktet og derved virker som en flammeskærer. Nitrogen virker lige
modsat, idet det køler emnet. Ellers bruges nitrogenen kun til at blæse det
smeltede materiale væk fra skærepunktet (og forhindre iltning af
skærefladerne). Ulempen ved nitrogenskæring er, at der skal bruges en
pokkers masse af det. Jeg har været med til at tømme et batteri nitrogen
(12x60kg) på under to timer!! Et iltbatteri kan sagtens holde en uge ved 16
timers kørsel pr. dag.

> ...og jeg gentar: vi kører efter fabriksanbefalingerne - på 3
> forskellige maskiner...

Fabrikken vil anbefale, at I skærer med ilt i sort stål, medmindre der er en
meget specifik grund til at bruge nitrogen.
Alle vore standardparametre til sort stål var med ilt som skæregas.


> ...har faktisk prøvet at lave en bremseskive på den (revolverstanser) til
baghjulet på min
> CB7½...

Ok?? Var det noget der duede?

kadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonk - færdiii!!
hehe..


Preben
(Cykellapper)



Hans Paulin (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-01-04 18:20

cykellapper skrev:

> I alm. stål skærer man som hovedregel med ilt som skæregas
> (laser-flammeskæring). Ilten hjælper processen på den måde, at den
> antænder i skærepunktet og derved virker som en flammeskærer.
> Nitrogen virker lige modsat, idet det køler emnet. Ellers bruges
> nitrogenen kun til at blæse det smeltede materiale væk fra
> skærepunktet (og forhindre iltning af skærefladerne). Ulempen ved
> nitrogenskæring er, at der skal bruges en pokkers masse af det. Jeg
> har været med til at tømme et batteri nitrogen (12x60kg) på under to
> timer!! Et iltbatteri kan sagtens holde en uge ved 16 timers kørsel
> pr. dag.

....jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske hvad vi bruger, da der er 3
flasker og to tanke tilsluttet - og da maskinen selv "vælger" via
grundopsætningen...

....vi kørte osse udelukkende med flasker i starten - nu har vi én eller
flere tanke - de er måske 15 meter høje, som jeg lige husker det - dét
har en væsentlig indflydelse på gasprisen...

> Fabrikken vil anbefale, at I skærer med ilt i sort stål, medmindre
> der er en meget specifik grund til at bruge nitrogen.
> Alle vore standardparametre til sort stål var med ilt som skæregas.

....okay...

>> ...har faktisk prøvet at lave en bremseskive på den
>> (revolverstanser) til baghjulet på min CB7½...
>
> Ok?? Var det noget der duede?

....skiven som sådan var okay - men opspændings-flangen på mit gamle,
støbte hjul var ikke helt i vinkel...

> kadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonkkadonk -
> færdiii!! hehe..

....mere som en vandkølet maskingevær, gætter jeg på (har desværre aldrig
hørt et sådant )
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Torben Scheel (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-01-04 14:10

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
newseKb.120130$m32.1339@fe06.private.usenetserver.com...
> Hej NG
>
> Svigermekanikken´s firma har lige invisteret i en
laserskæremaskinedims....
> .
>
> Jeg var jo straks ude i mange finurlige idéer....

Samme her - men ikke MC relateret (dog stadig 2-hjulet). Kan du (eller
andre)fabrikere f.eks. sådan en :
http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/e-fr10.gif til mig?

Den og andre stumper kan vi sagtens bruge indenfor liggecykelverdenen, men
de færreste har råd/lyst til at tage fat i en professionel maskinarbejder
(vi har selvfølgelig ikke noget mod at betale for tingene..)

Mail mig gerne - og undskyld at jeg bevæger mig OT.

vh
Torben



Hans Paulin (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 07-01-04 17:16

Torben Scheel skrev:

> http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/e-fr10.gif

....en aksel - dén kan du så ikke lave på en laser, hvis du skulle være i
tvivl...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Torben Scheel (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-01-04 09:43


"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
news:bthbcs$f6v$1@sunsite.dk...
> Torben Scheel skrev:
>
> > http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/e-fr10.gif
>
> ...en aksel - dén kan du så ikke lave på en laser, hvis du skulle være i
> tvivl...

Jeg er sådan set lige glad med hvordan den bliver lavet - jeg har bare
ikke adgang til det rigtige stål, det rigtige værktøj, eller den nødvendige
ekspertise. Jeg véd at det hele kan findes her, men ikke om nogen er
interesseret i at lave det til en fornuftig pris.

vh
Torben



Armand (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-01-04 19:34


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ffd21b4$1@news.carlbro.dk...
>
> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
> news:bthbcs$f6v$1@sunsite.dk...
> > Torben Scheel skrev:
> >
> > > http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/e-fr10.gif
> >
> > ...en aksel - dén kan du så ikke lave på en laser,
>
> Jeg er sådan set lige glad med hvordan den bliver lavet - jeg har bare
> ikke adgang til det rigtige stål, det rigtige værktøj, eller den
nødvendige
> ekspertise.

Enhver anden stålkvalitet vil være til det bedre, lige med undtagelse af
korrisions-bestandigheden!
Hvis det (tilsyneladende) er et problem med holdbarheden af akslen, vil det
derfor være smart at få den fremstillet i alm. akselstål, og efterfølgende
holde den malet/fedtet ind i olie/fedt/tectyl !!

--
Armand.
(godtnok indenfor branchen, men uden adgang til drejebænk)



Torben Scheel (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-01-04 10:06

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:btk8va$1vka$2@news.cybercity.dk...

> Enhver anden stålkvalitet vil være til det bedre, lige med undtagelse af
> korrisions-bestandigheden!
> Hvis det (tilsyneladende) er et problem med holdbarheden af akslen, vil
det
> derfor være smart at få den fremstillet i alm. akselstål, og efterfølgende
> holde den malet/fedtet ind i olie/fedt/tectyl !!


Tak for hintet - Akslen er til en midterstyret liggecykel, der kan adskilles
vha. akslen. Det vil ikke være praktisk at smøre den ind, hvis man vil
benytte adskilningsmekanismen. Og så er belastningen ikke så voldsom.

vh
Torben




Armand (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-04 20:25


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ffe78a8$1@news.carlbro.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:btk8va$1vka$2@news.cybercity.dk...
>
> > Hvis det (tilsyneladende) er et problem med holdbarheden af akslen, vil
> > det derfor være smart at få den fremstillet i alm. akselstål, og
.........>
>
> Tak for hintet - Akslen er til en midterstyret liggecykel, der kan
adskilles
> vha. akslen. Det vil ikke være praktisk at smøre den ind, hvis man vil
> benytte adskilningsmekanismen. Og så er belastningen ikke så voldsom.

- - - - men dog alligevel gået itu (tænkte jeg) :-/

--
Armand.





Torben Scheel (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 10-01-04 21:44

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:btmv9n$1aa5$8@news.cybercity.dk...
> - - - - men dog alligevel gået itu (tænkte jeg) :-/

Næh, nej. Jeg skal bare til at bygge denne :
http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/flevoracer-billeder.asp

vh
Torben



Armand (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-04 00:22


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40006497$0$95031$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:btmv9n$1aa5$8@news.cybercity.dk...
> > - - - - men dog alligevel gået itu (tænkte jeg) :-/
>
> Næh, nej. Jeg skal bare til at bygge denne :
> http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/flevoracer-billeder.asp
>

OK!

Det er tilsyneladende kun tegninger som sådan et selvbyggersæt består af :-/
Normalt følger der et minimum af tekniske dele med når man køber sådant et
sæt; men det er måske også større projekter jeg har den opfattelse fra.

Held og lykke.

--
Armand.

PS:
Man kan få lavet meget ved den lokale smed for en sixpack!





Torben Scheel (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 12-01-04 09:32

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:btq1ks$1dat$4@news.cybercity.dk...
>
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40006497$0$95031$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:btmv9n$1aa5$8@news.cybercity.dk...
> > > - - - - men dog alligevel gået itu (tænkte jeg) :-/
> >
> > Næh, nej. Jeg skal bare til at bygge denne :
> > http://www.hpv-klub.dk/selvbygger/Flevoracer/flevoracer-billeder.asp
> >
>
> OK!
>
> Det er tilsyneladende kun tegninger som sådan et selvbyggersæt består af
:-/
> Normalt følger der et minimum af tekniske dele med når man køber sådant et
> sæt; men det er måske også større projekter jeg har den opfattelse fra.

Jeg "køber" ikke andet end råmaterialerne - der er faktisk relativt få dele
der ikke kan laves af firkantrør og pladejern. Brugte cykeldele er nemme
(læs : billige) at få fat i. Det er da muligt at købe mere færdige byggesæt,
men det er mindre sjovt og klær' ikke mit nærige image

> Held og lykke.

Takker.
> --
> Armand.
>
> PS:
> Man kan få lavet meget ved den lokale smed for en sixpack!

Det var også min erfaring, indtil jeg henviste en kammerat til ham og han
krævede 350,- for at tage 5cm ud af et firkantrør..

vh
Torben



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste