skildpade-skjold/rygbeskytter
Fra : HHR

Dato : 04-01-04 17:03

Jeg har fuldt lidt med i den tråd lidt længer nede (Læder i Tyskland) den
drejer lidt over i rygbeskytter og det er sådan at jeg står og skal have et.

Jeg har prøvet mange og de fleste sidder så det er til at leve med,
men hvad er jeres erfaring, hvad skal man købe.

Jeg har kigget lidt på Danies wave 1som også omtales i tidliger
tråd.

Der var i sommers en test af rygskjolde i Bike er der nogle som har denne,
eller ved om den er online et eller andet sted?

MVH HHR
Ducati sp3

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-01-04 17:13

Det bedste er at tage ud og prøve dem. Vælg et som sidder godt (og
selvfølgelig giver god beskyttelse). Hvis det sidder dårligt, kan det være
nok så dyrt/godt, men du vil nok ikke køre meget med det.

Og selv blandt Dainese's modeller kan der være stor forskel på hvordan de
sidder.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : HHR

Dato : 04-01-04 23:50

Som skrevet har jeg prøvet et par forskellige, som alle sidder godt, men jeg
sidder lige så godt i en Peugeot 106 gti som i en volvo v70 hvilken mon
beskytter bedst ved et uheld.

Samme svar fik jeg også da jeg forsmurt på hjelme, og på mit hoved sidder
alle hjelme næsten godt, men det betyder jo ikke alt.
Jeg giver gerne ekstra for noget er godt, det er mig det gør ondt på hvis
jeg vælter, ikke den sælger som solgte det bare fordi jeg sagde det sidder
sku godt, men faktisk var det det rene lort i tilfælde af et styrt.

Men tak for svaret selvom det var værdiløst info.

MVH HHR

Fra : Intet Navn

Dato : 05-01-04 00:14

> Men tak for svaret selvom det var værdiløst info.

Jeg har en Dainese der er 'skilt' fra en "Air Jacket" og der er er altså
derfor ikke nogle skulderstropper på den. Jeg antager at det er grunden til
at den har det med at karte meget rundt og faktisk ofte ender med at sidde
ganske ubehageligt - så i virkeligheden er jeg jo ikke specielt tilfreds med
den løsning. Har så småt besluttet at jeg vil forsøge mig med en "Back
Space" istedet...

Synes iøvrigt at det er nogle temmelig barske krav du stiller til folk...
Heldigvis er det jo trods alt ikke ret mange der får 'mulighed' for at
afprøve deres sikkerhedsudstyr på den ultimative/grimme måde og derfor har
den slags erfaringer at dele ud af - og netop derfor er det jo (som regel!)
kun ting som komfort, pris, vedligeholdelse osv. man egentlig kan diskutere
om f.eks. hjelme og rygskinner...

/Claus

Fra : Kiss my ass

Dato : 05-01-04 01:39

Intet Navn wrote:

> [...]

> kun ting som komfort, pris, vedligeholdelse osv. man egentlig kan diskutere

ENIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-01-04 16:19

"Kiss my ass" <kissmyass@fuckmydick.com> skrev i en meddelelse

> ENIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg elsker disse grundige og velargumenterede indlæg fra folk der har nosser
til at lægge navn til deres udtalelser...

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-01-04 16:18

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i en meddelelse
> "HHR" <hevy@mail1fjerndette.stofanet.dk> wrote in message

> Synes iøvrigt at det er nogle temmelig barske krav du stiller til folk...

Han stiller ikke krav, han spørger bare.

> [...]
regel!)
> kun ting som komfort, pris, vedligeholdelse osv. man egentlig kan

Så træffer man sine beslutninger på for løst grundlag.
Jeg er meget enig med HHR (selvom hans citat teknik er på børnehavestadiet)
i at sikkerhedsudstyr skal være af høj sikkerhedsmæssig kvalitet - og så
skal komfort og stil da gerne være i orden også, men det ER jo noget udstyr
man køber for at komme mindst muligt til skade når det går galt.

Der kunne jo let være nogen der kendte lidt til en passende test eller sådan
noget.

Ellers kan jeg tilføje, at en test i et svensk blad af rygbeskyttere
afslørede at der ingen sammenhæng er mellem pris og beskyttelsesniveau. Kan
ikke huske hvilket blad, men den UFO jeg kører med (købt gennem Søren
Lindholt) scorede topkarakter.
Af erfaring kan jeg sige, at det ER vigtigt at rygbeskyttere (og hjelme)
sidder så godt og fast at de bliver hvor de skal være, også selvom de får
lidt slag. Jeg er styrtet med mange hjelme og flere "rygbeskyttere" (panser)
men mest på jord, kun få gange på asfalt, og her oftest med max 110. Ingen
af mine hjelme har givet mig problemer, men mit panser beskytter af hensyn
til min bevægelighed kun ned til lænden, så jeg brækkede ryggen sidste
efterår lige der hvor panseret stoppede. Altså - en rygbeskytter virker kun
på det den faktisk dækker!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 05-01-04 17:50

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til min bevægelighed kun ned til lænden, så jeg brækkede ryggen sidste
> efterår lige der hvor panseret stoppede. Altså - en rygbeskytter virker

Kan man måske ligefrem udlede at det er uheldigt at ligefrem have en "egen"
kant at knække over? :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-01-04 22:31

> Kan man måske ligefrem udlede at det er uheldigt at ligefrem have en
"egen"
> kant at knække over? :-/

Ja, måske. Det er selvfølgelig svært at vide med sikkerhed, men jeg ville
ikke tage chancen og køre med en rygbeskytter der ikke dækker så meget af
rygsøjlen som overhovedet muligt.
Men en lektioe man ihvertfald KAN uddrage med sikkerhed, er at
rygbeskytteren skal sidde meget fast på ryggen. Derfor er de indbyggede
rygbeskyttere i jakker disket fra mit sortiement, jeg vil dælme være sikker
på at beskytteren er på min rygsøjle, også efter en kuretur eller et slag.
Faktisk ville jeg slet ikke overveje en rygbeskytter som ikke er fæstnet
både for oven og for neden, fx. med nyrebælte og skulder stropper.

En af mine venner havde en uheldig oplevelse med en hjelm af et
plastic-materiale i 80'erne, den knækkede i 5-6 stykker da han ramte en bil,
og var derfor ikke på hans hoved da han ramte jorden (en 7-8 gange før han
holdt op med at slå vejrmøller). Det blev han ikke specielt kønnere af, men
han slap da for hjerneskader. Siden dengang har jeg konsekvent købt
glasfiber, kulfiber eller andre komposit-hjelme. For et par år siden købte
jeg dog en plast-hjelm igen (til motocross), fordi det funktionelle design
var meget gennemtænkt (Bell) og den passede perfekt på mit hoved. Men til
motocross er hastighederne lavere, man rammer ikke så tit hårde objekter og
jeg skifter alligevel hjelmen inden den bliver 3 år gammel. Den hjelm har
jeg været glad for, den har taget måske 10-15 styrt, men sidste gang gik den
også lidt i stykker (det samme gjorde min nakke) så nu er den røget på
pension. Hjelmen altså.

Rittig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-01-04 19:51

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> writes:
> "Kiss my ass" <kissmyass@fuckmydick.com> skrev [ ... ]

> Jeg elsker disse grundige og velargumenterede indlæg fra folk der har nosser
> til at lægge navn til deres udtalelser...

Helt enig - det er også sådan nogle indlæg der får en til at overveje
om man skal fortsætte med at tilbyde webadgang til gruppen. Det at
folk skal finde en newsserver plejer at fungere lidt som et
ignorantfilter.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-01-04 17:33

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> om man skal fortsætte med at tilbyde webadgang til gruppen. Det at
> folk skal finde en newsserver plejer at fungere lidt som et

Og dels fordi det, at man skal til at finde ud af hvordan det virker,
frasorterer de dumme :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-04 10:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> writes:

> Og dels fordi det, at man skal til at finde ud af hvordan det virker,
> frasorterer de dumme :)

Ja, det var faktisk det jeg skrev

Ud over det, så har jeg set mig lidt lun på loom, som kan testes på
<http://news.gmame.org/>. Den er lidt sej, men så vidt jeg kan se kan
man ikke poste fra den, men den er klart federe at bruge som reader
end den nuværende. Det kan være jeg bytter over til den ved lejlighed.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : henrik

Dato : 05-01-04 01:27

HHR wrote:

> [...]

> Der var i sommers en test af rygskjolde i Bike er der nogle som har denne,
> eller ved om den er online et eller andet sted?

Jeg vil foreslå at du kører ned til KS-MOTOR i Vejle
http://www.ks-motor.dk/, og snakker med en sælger der hedder Henrik Blom

Han kører roadracing og han ved hvad det drejer sig om !!!
Han kan guide dig både i køb af ryg skinne og ikke mindst hjelm.

Du skriver at alle hjelme passer på dig . . . . DET ER UMULIGT !!!
Det sværreste at købe er helt klart hjelm, den må ikke være for lille, den
må ikke være for stor, nogle er lavet til en bred panne, nogle er lavet
til en rund pande,nogle er lavet til en høj pande, nogle er lavet til en
lav pande, nogle er lavet til et bredt hoved, nogle er lavet til et smalt
hoved,

Jeg kender en som var ude og prøve mindst 20 forskellige hjelme inden han
fandt en der passede . . . det endte med en Shark.

p.s. Danaise rygskiner koster det samme i Tyskland som i Damnark

mvh
Henrik

Fra : HHR

Dato : 05-01-04 10:05

Okay i misforstår mig lidt, da jeg er klar over at der heldigvis ikke er så
mange der har erfaring med tingene ved styrt.

Det jeg mener er at sidder den ting jeg køber godt når den er ny, er det
ikke sikkert at den også gør det efter 1 mdr brug, og så er
det jo øv at have købt netto den.

Jeg har set den test i bike som jeg efterlyser om rygskjolde og jeg
mener at der var 2-3 stykker som de faktisk fraråder at købe og
det er ikke de billigst, så hvis det nettop var sådan en jeg eller andre
købte pga at have læst en tråd som denne hvor det enest
svar er at passer den er den okay.

Håber i forstår mig

Fra : Poul B-H

Dato : 05-01-04 11:24

Motorrad 2. januar har en test af 18 rygskjolde

--
Poul B-H
Nonda MC21 NSR250SE