dårlig tomgang på sierra 2.0i Dohc
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-01-04 21:05

Min sierra 2.0i Dohc 12/91 med bosch jettronic (mener jeg at kunne huske),
vil ikke rigtig gå i tomgang, så snart auto-chokeren slår fra begynder den
at falde i omdrejninger, nogle gange kan den lige hoste sig i gang igen,
andre gange går den bare ud. Jeg tog tomgangsregulatoren af i går aftes og
rensede den med rensebensin, det hjalp desværre ikke.
Men der er flere symtomer, ved kørsel med spederen i normal position er det
somom at den hugger lidt, det kan afhjælpes ved at give gas, eller holde
mange omdrejninger (dog synes jeg ikke det er en holdbar løsning altid at
være nød til at køre 80-90 km/t i 4 gear) Udover dette er det somom at den
ikke er meget for at tage gas fra lave omdrejninger, for pludselig at tage
ved (minder lidt om turbotøven, da jeg ikke har turbo er det ikke så fedt)
det gør det heller ikke let at udgå hækudslag når det er glat, fandt jeg
lige ud af i dag.

Er det min tomgangsregulator der er "hinüber" og moden til en udskiftning,
eller skal jeg kigge andre steder. Hvad koster en ny tomgangsregulator,
hvis den er dyr, hvor meget må jeg så give hos en hugger.

Hilsen henrik
Der har lært mere om biler på et år med sierra, end 3 år med toyota.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 21:15

"Henrik Pedersen" <HP79@FJERN-DETTEtdcadsl.dk> skrev :

>Er det min tomgangsregulator der er "hinüber" og moden til en udskiftning,
>eller skal jeg kigge andre steder. Hvad koster en ny tomgangsregulator,
>hvis den er dyr, hvor meget må jeg så give hos en hugger.

Måske mere noget med din spjældføler (tps'en) - dem har jeg hygget
mig svært godt med. Nummer et vilel dog være at se om ikke en af
følerne til motorstyringen driller, det kan du desværre kun få af vide
ved at aflæse fejlkoderne (der er bjerge af opskrifter på nettet)

>Der har lært mere om biler på et år med sierra, end 3 år med toyota.

Netop - kør toyota og ked dig, med en Sierra kommer du til at kende
din bil ;)

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 04-01-04 21:39

> Min sierra 2.0i Dohc 12/91 med bosch jettronic (mener jeg at kunne
>huske),

Det er Fords eget EEC IV system.

> Er det min tomgangsregulator der er "hinüber" og moden til en udskiftning,
> eller skal jeg kigge andre steder. Hvad koster en ny tomgangsregulator,
> hvis den er dyr, hvor meget må jeg så give hos en hugger.

Det kan være din TPS føler der er gået sig en tur, men prøv først lige at se
om din simmering ved strømfordeleren er tæt de har det med at blive trælse
efetr nogen år, er din strømfordeler fyldt med olie kan fejlen ligge her.
Men elelrs er der mange mugligeheder som en fejlkode aflæsning vil kunne
finde ret hurtigt

--
M.v.h

Bjørn ingebrigtsen
b_ingebrigtsen@mail.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-01-04 21:42

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen_noapam_@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff879c6$0$29342$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det er Fords eget EEC IV system.

EEC IV er motorstyringen
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 21:50

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen_noapam_@mail.dk> skrev :

>Det er Fords eget EEC IV system.

Motorstyringen er - men indsprøjtet er Bosch L-Jetronic

(påstår Haynes bogen - side 4b2)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-01-04 22:00

> [...]
> Men elelrs er der mange mugligeheder som en fejlkode aflæsning vil kunne

Jeg har kigget på rotor og strømfordelerdækslet, det er meget slidt, men
rent og knastørt, jeg har dog indkøbt nyt som kommer på i morgen forudsat at
det ikke sner. (er perlestens mekker, bogstaveligt talt har ikke nogen
garage)
TPS føler ???, har lige søgt på google, og ikke fundet noget, hvad laver den
på min bil.
når bilen står i tomgang er det så ikke kun tomgangsregulatoren der er
aktiv.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 22:13

"Henrik Pedersen" <HP79@FJERN-DETTEtdcadsl.dk> skrev :

>TPS føler ???, har lige søgt på google, og ikke fundet noget, hvad laver den
>på min bil.

TPS betyder Throttle position sensor - det er den lille sorte dims
der sidder på indsugningen, direkte modsat der hvor dit speedertræk er
montere.

(fortæller motorstyringen om gasspjældet's position)

Fra : Olesen

Dato : 04-01-04 21:58

"Henrik Pedersen" <HP79@FJERN-DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> vil ikke rigtig gå i tomgang, så snart auto-chokeren slår fra begynder den

Hvordan fungerer en autochoker i en bil med indsprøjtning og elektronisk
motorstyring ?

Mig bekdnt er en auto-choker noget bimetalfjeder noget,
som kun eksisterer på 'manuelle urværker'... ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 22:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Hvordan fungerer en autochoker i en bil med indsprøjtning og elektronisk
>motorstyring ?

systemet giver federe blanding når lufttemp og kølevand betinger det

(søg på google - og der er en masse god læsning)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-01-04 22:22

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> systemet giver federe blanding når lufttemp og kølevand betinger det
>
> (søg på google - og der er en masse god læsning)
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Tak for det i første omgang, så må jeg ringe rundt i morgen og se om jeg kan
finde nogen der vil udlæse koderne, fandt godt nok noget, på amerikansk men
er ikke intereseret i at kortslutte alt for meget, så det bliver nok til en
"orange" hund til en mekker kaffekasse.
Jeg vender tilbage når og hvis jeg skulle finde en løsning.

Forøvrigt tillykke til jan med den nydelige "nyere" vogn du har fået dig,
glæder mig til at se en gennemgang af den på hjemmesiden.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 22:30

> [...]

>"orange" hund til en mekker kaffekasse.
>Jeg vender tilbage når og hvis jeg skulle finde en løsning.

Jeg tror Tom christensen på et tidspunkt skrev en opskrift på det ,
her i gruppen ....
selv om jeg gerne gad have den, er en Star-tester lidt vel dyr
(sådan en dims Ford værkstederne bruger)

>Forøvrigt tillykke til jan med den nydelige "nyere" vogn du har fået dig,
>glæder mig til at se en gennemgang af den på hjemmesiden.

tak tak - vi skal lige have brormanden Sierra klar inden vi begynder
på denne, jeg har bestilt synstid til den ny lille ;)

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 19:52

> Jeg tror Tom christensen på et tidspunkt skrev en opskrift på det ,
> her i gruppen ....
> selv om jeg gerne gad have den, er en Star-tester lidt vel dyr
> (sådan en dims Ford værkstederne bruger)

Første gang min Sierra var hos Ford havde de vist ikke engang en Star eller
FDS2000 tester. Han brugte bare en hjemmelavet plastic-kasse med en lysdiode
og et stik.
Jeg ved så at inde i kassen befinder sig et stk modstand samt halvdelen af
lysdioden og det er det hele
Hvordan blinkkoderne aflæses er beskrevet i Haynes.

Men hvis ikke der er fejl i bilens computer ville jeg cheke om alle
pakninger omkring indspøjtningen er tætte. Dette gøre ved at lade bilen køre
i tomgang og så sprøjte Caremba rundt over det hele. Hvis det pludselig
skulle få motoren til at gå op i omdrejninger så er der en utæt pakning.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK