Hvem har synkroniseret bakgear ??
Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 11:43

Jeg var lige ude at køre i en gammel BMW igen, og fandt igen ud af, at nogle
biler altså har synkroniseret, og skråtskårne tænder på bakgearet (så den
ikke hyler så meget). SVJV har stort set alle Bimmere dette, fra 85-86 og
frem, min Escort kan man dårlig nok få i bakgear når den står stille, så den
har det i hvert fald ikke, men har andre nyere biler egentlig synkronisering
på bakgearet? Det er jo ikke noget man rigtig kan læse på tekniske data over
biler synes jeg.
....havde Omegaerne det ikke også?

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Who now

Dato : 04-01-04 11:54

Jeg ved Audi har og har haft i mange år.
VH
SBC

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 11:57

"Who now" <ikkeoplystREMOVEREMOVE@email.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved Audi har og har haft i mange år.

Ja det ville egentlig ikke undre mig ...Mercedes kan jo ikke lave manuelle
gearkasser, så de har nok ikke, hehe..
Men det kan da godt være, at alle de store tyske mærker har haft det siden
slut-80'erne. Bare underligt, at så mange stadig ikke har det i år 2004 ..

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-01-04 15:04

"Thomas H." wrote:

>Bare underligt, at så mange stadig ikke har det i år 2004 ..

Tjaae, det er vel fordi det er ca. lige så nødvendigt som
indbyggede donkrafte..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 15:25

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Tjaae, det er vel fordi det er ca. lige så nødvendigt som
> indbyggede donkrafte..

En smagssag må jeg sige! Jeg bakker hver eneste gang jeg skal ud, og skal
som regel sidde og sætte den i 1. gear, koble lidt ud, og måske en gang
mere, for overhovedet at få den i bakgear, pga. Fords elendige gearkasser.
Desuden er det ret praktisk, når man skal vende, lave 3-punktsvendinger
osv., at man ikke skal holde HELT stille, inden man sætter den i bakgear.
Det er jo ikke beregnet til, at skulle sætte i bakgear ved 30-40 km/t, men
netop når man skal bakse frem og tilbage.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 15:33

> [...]
> mere, for overhovedet at få den i bakgear, pga. Fords elendige gearkasser.

http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=1263&categoryID=6

1988 model
--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 15:57

http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=1263&categoryID=6

> 1988 model

....ja og det er nok ikke lavet bedre i 1997/98 ...noget billigt lort, det er
hvad det er

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-01-04 16:23

"Thomas H." wrote:

> En smagssag må jeg sige! Jeg bakker hver eneste gang jeg skal ud, og skal

Det er ikke hver uge jeg bruger bakgearet og når det sker er det
sjældent mere end et par sekunder.. Nu jeg tænker over det, er jeg
faktisk ikke engang sikker på at førstegearet i Volvoen er
synkroniseret, det er jo trods alt en gammel svend.

> som regel sidde og sætte den i 1. gear, koble lidt ud, og måske en gang
> mere, for overhovedet at få den i bakgear, pga. Fords elendige gearkasser.

Jeg kan godt huske noget tilsvarende bøvl med moderens daværende
Fiesta..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 05-01-04 08:33

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> faktisk ikke engang sikker på at førstegearet i Volvoen er
> synkroniseret, det er jo trods alt en gammel svend.

En M40 gearkasse er synkroniseret i 1. gear........

Hvor gammel er din 142'er iøvrigt ?
Du kunne have en fordel ved at vælge en M40 af "rigtig" årgang......

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-01-04 17:54

Mikael Kristiansen wrote:

> En M40 gearkasse er synkroniseret i 1. gear........

Okay.

> Hvor gammel er din 142'er iøvrigt ?

Den er fra '71.

> Du kunne have en fordel ved at vælge en M40 af "rigtig" årgang......

Så hellere en M410, er det ikke det den hedder når den har
overgear? Jeg har tænkt på at finde et andet og tungere bagtøj,
bilen starter jo lige så godt i 2. som i 1. og 4. er godtnok noget
kort, så et andet bagtøj kunne være en løsning. Jeg mener at der
standard sidder enten et 4,3:1 eller 4,1:1 bagtøj på en 142'er.
Jeg kender til en racer der kører med 5,?:1 (som jeg husker det),
men hvad er mulighederne for at gå den anden vej?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-01-04 07:48

> [...]
> Jeg kender til en racer der kører med 5,?:1 (som jeg husker det),
> men hvad er mulighederne for at gå den anden vej?

Din bil _kan_ være eftermonteret med en 73'er gearkasse, som har 3,54 (svjh)
i 1. gear. Den gearkasse du bør bruge er pre '73'eren, som har 3.13 i første
gear. Det hjælper dog ikke i dit højgears-problem, og i den forbindelse har
jeg ikke set noget højere end 4.1, men måske Niels Bengaard eller Henrik
Mortensen ved bedre besked ?

Mht. lavere udvekslinger er der lavet et sæt 5.13 hjul, som vi ville savle
over at få fat i..... Det ville passe perfekt til vores nuværende 2 liters
maskine, fordi vi på danske baner ikke kommer over 165 km/t.
Brian Stoltze mener at han kører over 200 km/t. på langsiden af Jyllands
Ringen i sin Mustang. Han ville ikke tro på, at John Nielsen under et besøg
med en Formel 1 racer (Renault) i 85-87 (Kan ikke lige huske hvilket Grand
Prix det var til) af politiet blev målt til 200 km/t.
600 kg & 600 heste med masser af downforce, "drømmedæk" & en god chauffør er
jo heller ikke det samme som en Mustang på 1475 kg. med 450 heste på
fantastiske Hoosier

Var det iøvrigt ikke dig Thomas, som ejede en af de der G-måler-tingester
til at montere på sit "skrivebord" ?

Mvh. Mikael

Fra : Torben E

Dato : 06-01-04 16:00

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> jo heller ikke det samme som en Mustang på 1475 kg. med 450 heste på

Hvor langt er der egentligt fra udgangen af langsidesvinget, til
bremsepunktet, bare ca.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-01-04 07:56

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> Hvor langt er der egentligt fra udgangen af langsidesvinget, til
> bremsepunktet, bare ca.

Det aner jeg faktisk ikke, jeg har aldrig målt....... Jeg har dog både gået
& kørt banen rundt masser af gange og vil gætte på, at der er mellem 350 &
450 meter....
Grænsen for hvor svinget slutter er ret flydende i min bevidsthed, fordi man
det sidste lange stykke i kurven giver ret meget gas i en standardvogn, så
jeg har egentligt kun fokus på den inderste curbe, hvor jeg "tæller op til
fuld gas".... Ulrik har dog siden jeg kørte en lille smule fundet ud af, vi
i "vor ungdoms vår" drejede for tidligt ind i kurven, hvilket jeg senere har
bemærket at stort set alle chauffører som ikke har kørt _rigtigt_ race har
en tendens til.

Hvis du er interesseret i at komme på Jyllands Ringen, kunne du melde dig
ind i Aarhus Automobilsport, men undersøg lige først om de stadig har
klubdage....... Hvis du tager derover, så få nogen til at tage tider

Mvh. Mikael

Fra : Torben E

Dato : 07-01-04 16:18

> Hvis du er interesseret i at komme på Jyllands Ringen, kunne du melde dig
> ind i Aarhus Automobilsport, men undersøg lige først om de stadig har
> klubdage....... Hvis du tager derover, så få nogen til at tage tider

Det ville sikkert se sjovt ud, 1500kg fuldt udstyret forhulstrækker
men åbent diff og stor motor, men nogen tider der kan bruges til andet
end til at more sig over, vil der nok ikke komme ud af det

Men de 165 ned af langsiden burde den nok lige kunne stikke

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-04 17:53

On Wed, 7 Jan 2004 16:17:46 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Men de 165 ned af langsiden burde den nok lige kunne stikke

KTI Roskilde ligner i princippet lidt den gamle Jyllandsring. Topfart
ned af langsiden har Larini i en Alfa Romeo DTM racer: 240 km/t.
(mener det var ham eller een af de andre testkører fra AR-fabrikkerne)

/Mogens
MSN bruger...

Fra : Torben E

Dato : 07-01-04 17:58

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> KTI Roskilde ligner i princippet lidt den gamle Jyllandsring. Topfart
> ned af langsiden har Larini i en Alfa Romeo DTM racer: 240 km/t.
> (mener det var ham eller een af de andre testkører fra AR-fabrikkerne)

Dem kan jeg godt huske fra DTM, de lyd svjh. ret sundt.

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-04 18:18

On Wed, 7 Jan 2004 17:58:24 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Dem kan jeg godt huske fra DTM, de lyd svjh. ret sundt.

Og hvad bedre var: De bankede resten af feltet :)
www.varln.nl/history/dtm.htm
http://perso.club-internet.fr/letiziac/newpage820.htm

Se iøvrigt hér - Volvo 240 turbo "mester" i '85
www.dtm.de/rueckspiegel/index.php?alt=5&lang=de

/Mogens
MSN bruger...

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-01-04 21:52

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> KTI Roskilde ligner i princippet lidt den gamle Jyllandsring. Topfart
> ned af langsiden har Larini i en Alfa Romeo DTM racer: 240 km/t.
> (mener det var ham eller een af de andre testkører fra AR-fabrikkerne)

Da Alfa Romeo havde deres DTM 155'er på Jyllands Ringen i forbindelse med
Grand Prix'et i begyndelsen af 90'erne (vistnok '91) kørte den altså ikke
hurtigere omgangstider, end Jens Winther gjorde i sin BMW M1 5 år
tidligere..... Jens Winther kørte 180 km/t ned af langsiden iflg. ham
selv.... Jeg tror enddog jeg har et gammelt program, hvori det står....
240 km/t lyder _meget_ hurtigt i mine ører, men jeg har aldrig været på KTI,
fordi det ikke er et DM-løb & vi ingen penge har til "pjat"

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-04 22:00

On Wed, 7 Jan 2004 21:51:39 +0100, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tidligere..... Jens Winther kørte 180 km/t ned af langsiden iflg. ham
>selv.... Jeg tror enddog jeg har et gammelt program, hvori det står....

Det var ikke meget - jeg tror, du husker forkert. Sammenligner man med
Knutstorp, hvor en Porsche rammer 240 km/t jvf. deres web, passer din
historie ikke :)

JW er vel ikke den hurtigste på Jyllandsringen? - Chr. Jürgensen i den
gule BMW M1 var nok noget hurtigere déngang...
(hurtig ned af langsiden siger iøvrigt intet om omgangstider)

>240 km/t lyder _meget_ hurtigt i mine ører, men jeg har aldrig været på KTI,

Enig - det lyder vildt, men jeg har historine fra chefen derude.

/Mogens
MSN bruger...

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 08-01-04 09:18

> Det var ikke meget - jeg tror, du husker forkert. Sammenligner man med
> Knutstorp, hvor en Porsche rammer 240 km/t jvf. deres web, passer din
> historie ikke :)

Hvilken Porsche ?.... Kigger du på Holger Winsløws 911'er kører han ikke
meget mere end 180 km/t, mens Ib Lindebjerg nok ikke sneg sig over 170 km/t
i sin Mini. Alligevel kører Mini'en hurtigst på Knutstorp, så jo, jeg ved en
del om at hastigheden op af langsiden ikke betyde såå meget.

> JW er vel ikke den hurtigste på Jyllandsringen? - Chr. Jürgensen i den
> gule BMW M1 var nok noget hurtigere déngang...

Næh, det var han faktisk ikke ! Peter Sanden var den hurtigste til de fleste
af løbene på Jyllands Ringen, men han fik kamp til stregen af Jens Nykjær.

> (hurtig ned af langsiden siger iøvrigt intet om omgangstider)

KTI,

> Enig - det lyder vildt, men jeg har historine fra chefen derude.

Jeg kunne foreslå at nogen prøvede at måle i deres biler, hvor mange meter
asfalt de skal bruge til at accelerere fra 80 km/t --> 180 km/t --> 80
km/t..... Det ender med at blive ret mange meter, faktisk _meget_ mere end
der kræves for at accelerere fra 0 - 120 km/t --> 0 km/t.
Prøv at sammenholde målingerne med længderne på langsiderne, så vil du vide
at der skal afsindige effekter til, medmindre man har en god fantasi.

Jeg har lige lavet et idealiseret regneark, hvor den tilførte effekt er
konstant, og man kan variere på udganshastigheden, bilens konstante effekt &
egenvægt.... Medmindre man kender en omvej til at ophæve gældende naturlove,
passer mine tal altså.

Jeg har ikke adgang til dk.binaer.motor, men måske gider andre poste ?

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : John Sahl

Dato : 08-01-04 11:58

Mikael Kristiansen wrote:
> Jeg har ikke adgang til dk.binaer.motor, men måske gider andre poste ?

Jeg skal gerne poste det for dig, min adresse er valid.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 08-01-04 13:07

"John Sahl" wrote in message news:btjd1j$lj6$1@dknews.tiscali.dk...

> Jeg skal gerne poste det for dig, min adresse er valid.

Der skulle være sendt en mail til dig......

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-04 18:21

On Thu, 8 Jan 2004 09:17:54 +0100, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

>Hvilken Porsche ?....

Find nu siden frem og se det selv!
Der er jo skematisk vist samtlige hastigehder for en GT3

>Kigger du på Holger Winsløws 911'er kører han ikke meget mere end 180 km/t

Jeg snakker ikke om Porsche med så svag en motor.

>mens Ib Lindebjerg nok ikke sneg sig over 170 km/t i sin Mini.

Jeg kender flere andre, der kører stærkere end det - jeg spørger
nemlig tit efter deres hastigheder og hører ofte tallet 190 km/t for
"alm." tunede biler...

>Næh, det var han faktisk ikke !

Jamen jeg har da set så mange løb deroppe i gamle dage, så den hopper
jeg altså ikke på. CJ's M1 kunne ingen følge ned af langsiden. Ingen!
Det kan da godt ske, at han ikke altid kom hurtigst rundt, men ned af
langsiden var bilen hamrende hurtig.

> [...]
>km/t..... Det ender med at blive ret mange meter, faktisk _meget_ mere end
>der kræves for at accelerere fra 0 - 120 km/t --> 0 km/t.

En Lotus Omega på Sturup rammer 170 km/t ned af langsiden modsat
pitten. Du har sikkert været der og kender længden på banen - den er
kort!

/Mogens
MSN bruger...

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 09-01-04 11:43

> [...]
> jeg altså ikke på. CJ's M1 kunne ingen følge ned af langsiden. Ingen!
> Det kan da godt ske, at han ikke altid kom hurtigst rundt, men ned af

Nej, der husker du altså forkert.... Iøvrigt var Hans Chr.'s BMW ikke gul,
men hvid i de sidste ca. 10 år han brugte den.
Jeg har været til samtlige August-løb på Jyllands Ringen i perioden 80-99,
og de fleste Åbningsløb & finaler. Jeg har alle tidtagnings- &
resultatlisterne fra de løb, hvor vi havde en bil med i Special Saloon,
eller Super Saloon, som det hed tidligere. Jeg mangler tal fra 94-99, men
det er også fra Special Saloons nedgangsperiode, og tider fra 97 og frem kan
ses på www.datapower.dk .. Hans Chr. vandt af og til, det er rigtigt, men
han kunne hverken følge med Jens Nykjærs "Porscher", Ingvar Sands Corvette
eller Peter Sandens Camaro. Han kørte ca. lige op med Alex Buch, Benny S
(Efter han skiftede Escort'en) & Jurg Bachi's Manta (Som stadig eksisterer,
men nu er med en "kedelig" V8) og jeg kunne sikkert huske flere, hvis jeg
finder de gamle papirer frem.
Når det ikke var regnvejr vandt Jens Nykjær
Når Johannes Graversen holdt teknikken kørende var han tit i front, men
måtte kæmpe
Hans Chr. kørte altid stærkt & holdt hjem
Peter Sanden & Ingvar Sand var begge humørkørere (Kørte kun stærkt når de
selv gad)
Riinbæk (Jeg kan aldrig huske om det var Henrik eller Flemming der havde
"ZackSpeed"-Caprien) blev altid nr. 5-8
Benny S......
Bosse J. (Havde i lang tid banerekorden)
Hans Vestergaard i Porsche, Lotus & Chervolet

> En Lotus Omega på Sturup rammer 170 km/t ned af langsiden modsat
> pitten. Du har sikkert været der og kender længden på banen - den er
> kort!

Det _kunne_ jeg overbevises om at der er rigtigt, hvis han har gode dæk på
bilen, så han kan komme afsted efter hårnålen for foden af bakken. Jeg kan
ikke overbevises om at nogen har kørt 240 km/t i en DTM-racer på KTI eller
Jyllands Ringen..... En Formel 1 når lige over 200 km/t med John Nielsen bag
rattet.....

Hvis du gider at kigge i mit regneark (Som jeg netop nu har opdateret til
også at inkludere luftmodstand i beregningerne) vil du bemærke, at der skal
ca. 40 % flere meter asfalt til for at accelerere fra 150-170, end der skal
fra 130-150, hvis man tager udgangspunkt i ca. tal for Honda's DTC racer.
Det er simpel fysik som først holder op med at virke når hastigheden bliver
½c (Halvdelen af lysets) og det kan hverken en Alfa, Opel, eller BMW.

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Mogens...

Dato : 09-01-04 17:24

On Fri, 9 Jan 2004 11:43:23 +0100, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

<clip af en hel masse overbevisende facts>
>Mvh. Mikael Kristiansen

Respekt herfra!!!

/Mogens

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-01-04 21:54

> [...]
> end til at more sig over, vil der nok ikke komme ud af det
>
> Men de 165 ned af langsiden burde den nok lige kunne stikke

Jeg tror du kunne risikere en overraskelse, fordi udgangshastigheden faktisk
betyder en del, det kan Morten Fruergaard sikkert bekræfte..... Måske kunne
han også løfte sløret for, hvor hurtigt han kører på Jyllands Ringen
(Udgangshastighed & sluthastighed) Det kunne være interessant, også for mig
at vide....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Torben E

Dato : 07-01-04 22:35

> Jeg tror du kunne risikere en overraskelse, fordi udgangshastigheden
faktisk
> betyder en del,

Jeg tænkte på at man holdt stille til at begynde med

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 08-01-04 08:31

> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> faktisk
>
> Jeg tænkte på at man holdt stille til at begynde med

Du glemmer, at du løber tør for asfalt efter 3-400 meter, så der skal også
lige bremses...

Mvh. Mikael

Fra : Torben E

Dato : 08-01-04 15:22

> Du glemmer, at du løber tør for asfalt efter 3-400 meter, så der skal også
> lige bremses...

En mindre detalje

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-01-04 22:57

Mikael Kristiansen wrote:

> Din bil _kan_ være eftermonteret med en 73'er gearkasse, som har 3,54 (svjh)
> i 1. gear.

...men det er næppe sandsynligt da kasserne fik "tilbagetrukken"
gearstang fra ´72 og min har den lange. Man kan selvfølgelig godt
tage en '73 gearkasse og afmontere de lange trækstænger og finde
låget fra en pre 72'er, men det er der næppe mange der gider.
Magelighed dikterer at min gearkasse er fra '71 eller før..

> [...]
> jeg ikke set noget højere end 4.1, men måske Niels Bengaard eller Henrik

4. gearet er 1:1 på begge typer gearkasser. Overdrive er 0,80:1.

> Mht. lavere udvekslinger er der lavet et sæt 5.13 hjul, som vi ville savle
> over at få fat i..... Det ville passe perfekt til vores nuværende 2 liters
> maskine, fordi vi på danske baner ikke kommer over 165 km/t.

Den jeg kender til sidder i en rallyvogn hvor topfarten heller
ikke er så væsentlig.

> [...]
> 600 kg & 600 heste med masser af downforce, "drømmedæk" & en god chauffør er
> jo heller ikke det samme som en Mustang på 1475 kg. med 450 heste på

Jo, men nu må du jo ikke glemme at John er noget højere end
Stoltze, det gør muligvis noget ved aerodynamikken..

> Var det iøvrigt ikke dig Thomas, som ejede en af de der G-måler-tingester
> til at montere på sit "skrivebord" ?

Nej, det kan jeg ikke lige prale af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-01-04 07:57

G-måler-tingester

> Nej, det kan jeg ikke lige prale af..

Så vil jeg heller ikke prale af, at jeg har lavet apparatet for 0 kr

Mvh. Mikael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-04 20:50

Mikael Kristiansen wrote:

> Så vil jeg heller ikke prale af, at jeg har lavet apparatet for 0 kr

Så gider jeg naturligvis heller ikke høre detaljer om det, nixen,
bixen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-01-04 08:00

> [...]
> Magelighed dikterer at min gearkasse er fra '71 eller før..

> 4. gearet er 1:1 på begge typer gearkasser. Overdrive er 0,80:1.

Ja, jeg kendte ikke overgearets udveksling...... Vi har problemer nok med at
få gearingen tilstrækkeligt lav......

> Den jeg kender til sidder i en rallyvogn hvor topfarten heller
> ikke er så væsentlig.

Er det ham der 142'er Rally-fætteren (Var det ikke Ib han hed ?) som har et
sådant sæt gearhjul ?
Har han et sæt tilovers "ville vi måske være interesserede "

Grand

> Jo, men nu må du jo ikke glemme at John er noget højere end
> Stoltze, det gør muligvis noget ved aerodynamikken..

Jeg tror sådan set at frontarealet er større på Stoltze
Neddykket i en formelkarosse har du ganske givet ret......

Mvh. Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 15:27

> Tjaae, det er vel fordi det er ca. lige så nødvendigt som
> indbyggede donkrafte..

Vel også ligemeget når man kører Ford, "det kører bare"
(med syncromesh ringe i alle 6 gear)

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 15:58

> Vel også ligemeget når man kører Ford, "det kører bare"
> (med syncromesh ringe i alle 6 gear)

Ok, altså de nyere Mondeo'er har? Hvad med japserbiler?

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 16:23

> Ok, altså de nyere Mondeo'er har?

Ja
Jeg undrer mig lidt over at din ikke skulle have det. Jeg mener faktisk at
både motor og gearkasse skulle være det samme på mondeo og escort.

> Hvad med japserbiler?
Mener ikke Yaris'en har men nu er riskogere jo heller ikke mit område

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 16:32

> Ja
> Jeg undrer mig lidt over at din ikke skulle have det. Jeg mener faktisk at
> både motor og gearkasse skulle være det samme på mondeo og escort.

Altså nu har min jo heller ikke indikator for lav benzinstand, vippekontakt
til at viske en enkelt gang, variabel instrumentbelysning, rødt felt ved
omdrejningsbegrænsning, og den slags almindeligheder, så det undrer altså
ikke mig

> Mener ikke Yaris'en har men nu er riskogere jo heller ikke mit område

Ej heller mit

Fra : Troels Pedersen

Dato : 04-01-04 12:09

Thomas H. wrote:
> [...]
> har andre nyere biler egentlig synkronisering på bakgearet? Det er jo
> ikke noget man rigtig kan læse på tekniske data over biler synes jeg.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener at Sierra'er med MT75 gearkasse (DOCH og
Sedan Cosworth) har synkronisering... Men hæng mig ikke op på det!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-01-04 15:33

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker, men jeg mener at Sierra'er med MT75 gearkasse (DOCH og
> Sedan Cosworth) har synkronisering... Men hæng mig ikke op på det!

> MVH Troels
> Ford Sierra 2.0i DOHC

Du bliver hermed hængt op på 1 stk. rigtigt svar

MT75 er synkroniseret.
og det ER afprøvet, ved kørsel fremad ved ca 20 km/t.
Da jeg læste at den kunne så skulle det lige testes, men jeg slap dog ikke
koblingen

Så det er vist op til den enkelte om det kvalificerer til den t-shirt.

mvh Uffe
SIerra 2,0i DOHC

Fra : Troels Pedersen

Dato : 04-01-04 17:16

Uffe Bærentsen wrote:
> Du bliver hermed hængt op på 1 stk. rigtigt svar

Puha, der var jeg heldig

> MT75 er synkroniseret.
> og det ER afprøvet, ved kørsel fremad ved ca 20 km/t.
> Da jeg læste at den kunne så skulle det lige testes, men jeg slap dog
> ikke koblingen

Jeg har godt nok ikke prøvet, men det kunne være man skulle gøre det imorgen

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 12:44

On Sun, 4 Jan 2004 11:43:02 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>...havde Omegaerne det ikke også?

Jep - min Omega smider man blot i bakgear,
når man synes, det er tide - uanset hvad :)

/Mogens

Fra : Anders Thorup

Dato : 04-01-04 12:56

Mogens... wrote:

> Jep - min Omega smider man blot i bakgear,
> når man synes, det er tide - uanset hvad :)

Også når du kører 180km/t på motorveejn LOL

--
MVH / Best Regards
Anders Thorup

Fra : Møller

Dato : 04-01-04 13:22

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message

> Også når du kører 180km/t på motorveejn LOL

Motorbremse
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-01-04 15:10

"Møller" wrote:

> Motorbremse

Hmm, hvis nu man kobler ud, slukker motoren, sætter den i bakgear
og slipper koblingen, så må det kunne give nogle interessante
effekter når motoren trækkes igang baglæns..

Nu bliver der nok noget bøvl med at der på den måde byttes om på
indsugning og udstødning, men havde det nu kunne lade sig gøre at
holde motoren igang, ville man herefter have en bil med 1
fremadrettet gear og 5 bakgear (alle synkroniserede)

--
Hygge..
Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-01-04 15:22

On Sun, 04 Jan 2004 15:09:38 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>holde motoren igang, ville man herefter have en bil med 1
>fremadrettet gear og 5 bakgear (alle synkroniserede)

Jeg véd ikke hvorfor du absolut skal nørkle med alt det koblen ud og
ind?

Start dog bilen, sæt den i "syncroniseret" bakgear, og kør derudaf med
bilens topfart.

Eller har du solgt din DAF? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Troels Pedersen

Dato : 04-01-04 17:18

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]

> holde motoren igang, ville man herefter have en bil med 1
> fremadrettet gear og 5 bakgear (alle synkroniserede)

Lige præcis det trick praktiserede jeg på min gamle Yamaha FS1'er med fire
fremadrettede gear. Smid den i 2. tænding på, og så ellers skubbe baglæns.
Det var sjovt sådan at køre baglens på den gamle to-takter!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Mikael L

Dato : 04-01-04 18:20

> Hmm, hvis nu man kobler ud, slukker motoren, sætter den i bakgear
> og slipper koblingen, så må det kunne give nogle interessante
> effekter når motoren trækkes igang baglæns..

Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?

Mikael

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 18:29

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?

....ja det lyder lidt sådan ikke?

Fra : Mikael L

Dato : 04-01-04 18:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> ...ja det lyder lidt sådan ikke?

Det er nemlig det jeg er bange for

Mikael

Fra : Møller

Dato : 04-01-04 18:29

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?
>
> Mikael

Det var et velkendt trick, at man kunne gøre det ved 2-takts 2-hjuler.
jeg har praktiseret det flere gange, kosteligt syn. du starter den ved at
løbe den i gang baglæns , holder den i gang og lade er uvidende prøve en
tur: i 1. gear, og han er parat til at spurte fremad, men uhyret vil den
anden vej
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-01-04 18:01

"Møller" wrote:

> [...]
> løbe den i gang baglæns , holder den i gang og lade er uvidende prøve en
> tur: i 1. gear, og han er parat til at spurte fremad, men uhyret vil den

Dejligt ondt, og av klokkeværk når man pludselig angribes af
tanken..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-04 19:23

Mikael L (m_larsen@sol.dk) skrev følgende:
> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?

Hvis du kører fremad og sætter den i bakgear kører motoren da baglæns. Er vi
uenige?

- Martin

Fra : Mikael L

Dato : 04-01-04 19:26

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kører fremad og sætter den i bakgear kører motoren da baglæns. Er
vi
> uenige?

Ja.

Mikael

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 21:57

Er
> vi
>
> Ja.
>
> Mikael

Frem med popcorn´ene

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-04 22:37

Mikael L (m_larsen@sol.dk) skrev følgende:
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.

Så fik vi da det på plads.... Du mener så heller ikke at motoren kører
baglæns hvis du, når du bakker, sætter bilen i et fremadgående gear (og
slipper koblingen, men det tager jeg som en selvfølge).

- Martin

Fra : Mikael L

Dato : 05-01-04 15:21

> Så fik vi da det på plads.... Du mener så heller ikke at motoren kører
> baglæns hvis du, når du bakker, sætter bilen i et fremadgående gear (og
> slipper koblingen, men det tager jeg som en selvfølge).

Jeg vil mene det går op i hjulspind eller der er noget der går i stykker.
Det er vel egentlig også ligegyldigt.
Der er bare nogen mennesker der tror at når bilen bakker, så kører motoren
også baglæns.
Det var det jeg bare lige vil ha på plads.

I min gamle Escort der kunne man lave to pæne UU streger på vejen, når man
bakkede og satte den i 1. gear og fyrede kamelen af.

Mikael

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-01-04 15:48

Mikael L wrote:
> [...]
>
> I min gamle Escort der kunne man lave to pæne UU streger på vejen, når man
> bakkede og satte den i 1. gear og fyrede kamelen af.

Ja synchromesherne skrigende så fedtet koger i gearkassen.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Mikael L

Dato : 05-01-04 16:02

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja synchromesherne skrigende så fedtet koger i gearkassen.

Det var jo dengang man var ung. Ting skulle prøves

Mikael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-01-04 18:13

Mikael L wrote:

> Jeg vil mene det går op i hjulspind eller der er noget der går i stykker.

Hvorfor skulle det dog det, pointen var jo netop at motoren var
slukket og blev trukket igang af gearkassen. Der er muligvis lidt
med kompressionstrykket der modarbejder tingene, men bortset fra
det er en motor ikke sværere at rive den modsatte vej rundt end
den er at rive den rigtige vej. Har du aldrig prøvet at "tørne" en
motor manuelt når du stiller ventiler, det kan lade sig gøre i
begge retninger, bortset fra at man risikerer at skrue bolten til
remskiven løs når man hiver i den gale retning.

Laver man i stedet tricket på en bil med tændt motor, vil jeg tro
at motoren der hiver den ene vej og gearkassen der hiver den anden
vil give en pænt varm kobling, hvis ellers ikke bare motoren går
ud..

> Der er bare nogen mennesker der tror at når bilen bakker, så kører motoren
> også baglæns.
> Det var det jeg bare lige vil ha på plads.

Du er selv lidt faldet for finten. Når bilen bakker i R, så kører
motoren ganske rigtigt "forlæns", hvad tror du motoren gør hvis
man tvinger bilen til at køre fremad i R??

> I min gamle Escort der kunne man lave to pæne UU streger på vejen, når man
> bakkede og satte den i 1. gear og fyrede kamelen af.

Dvs. motor og kobling vandt duellen mod gearkassen og hjulene.
Tror du også det ville være tilfældet hvis du havde slukket
motoren inden du koblede til igen??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-01-04 11:32

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?
>
> Mikael

Række- og V-motorer kører sidelæns. Hvordan kan de ellers have en forreste
cylinder?

Torben

Fra : Mikael L

Dato : 05-01-04 15:22

> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> Række- og V-motorer kører sidelæns. Hvordan kan de ellers have en forreste
> cylinder?

Æhh...?????

Mikael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-01-04 17:59

Mikael L wrote:

> Mener du at motoren køre baglæns når du bakker?

Hvis man kobler til med gearstangen i R og bilen trillende fremad,
så må motoren alt andet lige blive hevet den forkerte vej rundt.
Jeg tillader mig dog at tvivle på at der nogensinde kommer gang i
motoren, der bliver jo byttet rundt på de 4 takter og ventilerne
åbner heller ikke på de rette tidspunkter..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael L

Dato : 05-01-04 20:18

> [...]
> motoren, der bliver jo byttet rundt på de 4 takter og ventilerne
> åbner heller ikke på de rette tidspunkter..

Det er vi enige om.
Men som sagt tidligere, har jeg bare hørt nogen fejlagtigt tro at motoren
ændre omløbsretning, når bilen bakker.

Men vi kan da godt komme ud i nogle forskellige teorier om hvad der sker,
når man sætter bilen i et gear der er modsat kørselsretningen.

Mikael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-01-04 23:03

Mikael L wrote:

> Men vi kan da godt komme ud i nogle forskellige teorier om hvad der sker,
> når man sætter bilen i et gear der er modsat kørselsretningen.

...og via denne omvej nåede vi så hen til pointen med min
oprindelige kommentar..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael L

Dato : 06-01-04 23:06

> ..og via denne omvej nåede vi så hen til pointen med min
> oprindelige kommentar..

Godt så! Så fik vi vist det slået på plads.

Mikael

Fra : HC

Dato : 04-01-04 13:13

Ford med MTX75 gearkasse

Mondeo, Focus, Sierra

--
Mvh Hans Jensen
Ford Focus 2,0 med VDO 5000 Navigation

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 13:16

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse
> Ford med MTX75 gearkasse
>
> Mondeo, Focus, Sierra

Ok! Men Escorter det er altså for lowbudget til at smide sådan noget i?
Nu ved jeg ikke liiiige hvilke biler der har MTX75 gearkasser, er det alle
mondeoer, og Focus'er eller hvad?

Fra : HC

Dato : 04-01-04 15:51

> Ok! Men Escorter det er altså for lowbudget til at smide sådan noget i?
> Nu ved jeg ikke liiiige hvilke biler der har MTX75 gearkasser, er det alle
> mondeoer, og Focus'er eller hvad?

Mener at Escort RS2000 har MTX75 gearkasse men dem er der ikke mange i DK
De er nemest at kende på gearstangen hvor der er en løftering for at sætte
i "R "

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 16:00

> [...]

DK
> De er nemest at kende på gearstangen hvor der er en løftering for at

Okey ...har alle biler med synkroniseret bakgear så egentlig også
skråtskårne tænder, så de ikke larmer helt vildt?

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 04-01-04 15:35

<klip>

Så vidt jeg husker har Fiat Regata det, så mon ikke ritmo også har. Og de
større modeller fra Fiat.

/Daniel Pedersen

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 15:46

"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> <klip>
>
> Så vidt jeg husker har Fiat Regata det, så mon ikke ritmo også har. Og de
> større modeller fra Fiat.

Nope, hverken Ritmo, Regatta, eller Croma har det.