Udbetaling
Fra : Popeye

Dato : 03-01-04 13:35

Hvordan kan det være at der SKAL lægges 20% i udbetaling på hvidpladebiler
og 30% på gulpladebiler? Er det noget der er ved lov eller hvad? Eller er
der nogle finansierings selskaber der ikke har disse krav?

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 13:58

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være at der SKAL lægges 20% i udbetaling på hvidpladebiler
> og 30% på gulpladebiler?

Det er et rent økonomisk spørgsmål - spørg din financier.

> Er det noget der er ved lov eller hvad?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Sode

Dato : 03-01-04 14:09

Momsdelen på gule plader er meget større pga. den mindre afgift
og man financere ikke moms !

VH/Sode

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 14:15

> [...]
> og 30% på gulpladebiler? Er det noget der er ved lov eller hvad? Eller er
> der nogle finansierings selskaber der ikke har disse krav?

Det tror jeg ikke, de er lovbestemt.

Lov om kreditaftaler,
der en del ændringer til denne lov, men nedenstående giver en ide om
reglerne.

§ 5. Som kreditkøb betegnes en kreditaftale med henblik på køb af løsøre,
hvorefter

1) køberen efter aftale med sælgeren har fået henstand med betaling af
købesummen eller en del af denne eller

2) købesummen helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet køberen af en
tredjemand på grundlag af en aftale herom mellem denne og sælgeren.

§ 19. I kreditkøb, der ikke sker i henhold til en aftale om kredit med
variabelt lånebeløb, og hvor kontantprisen overstiger 2.000 kr., må sælgeren
eller en kreditgiver som nævnt i § 5, nr. 2, kun indgå eller anvende en
aftale, hvorefter

1) denne ved overgivelsen af det købte til forbrugeren skal være
fyldestgjort for mindst 30 pct. af kontantprisen og

2) resten af det beløb, der skal betales, skal erlægges inden 3 år fra
aftalens indgåelse.

§ 34. Ejendomsforbehold er kun gyldigt, såfremt

1) det er aftalt senest ved overgivelsen af det købte til forbrugeren,

2) det samlede beløb, der skal betales, jf. § 9, stk. 1, nr. 5, overstiger
2.000 kr.,

3) kreditkøbet ikke er sket i henhold til en aftale om kredit med variabelt
lånebeløb og

4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for mindst 30 pct.
af kontantprisen.

mvh

Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 14:33

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det tror jeg ikke, de er lovbestemt.

Hvilken lovsamling har du haft fat i?

> Lov om kreditaftaler,
> der en del ændringer til denne lov, men nedenstående giver en ide om
> reglerne.

Det er jeg ikke enig i.

[klip]

> [...]
> fyldestgjort for mindst 30 pct. af kontantprisen og
>
> 2) resten af det beløb, der skal betales, skal erlægges inden 3 år fra

§ 19 (og § 20) er ophævet.

> [...]
variabelt
> lånebeløb og
>
> 4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for mindst 30

Siden 1994 har vi anvendt en 20 procentsregel

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 16:09

"Peter G C" skrev

> Hvilken lovsamling har du haft fat i?

En gammel en, men jeg skrev nu også at der var ændringer.

mvh
Alex Christensen