Motorvarme
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 16:12

Hejsa

Jeg overvejer at få installeret en Webasto motorvarme i min bil, med en
tilhørende fjernbetjening.

Er der nogle her på NG som kender et sted hvor dette kan gøres billigst,
tænker både på anskaffelsen samt montagen.

Gerne på sjælland men hvis det er billigt nok er lokationen ligegyldig.

På forhånd tak.

Fra : Jan Riber

Dato : 02-01-04 20:26

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogle her på NG som kender et sted hvor dette kan
gøres billigst,
> tænker både på anskaffelsen samt montagen.

Jeg er rimelig sikker på at forhandlere/montører af sådan
noget skidt, har dannet et Kartel

For et år siden da jeg fik monteret mit, var der ca. 500,-
kr udsving i prisen hos de 5 forhandlere jeg henvendte mig
til.
Billigste løsning er uden tvivl at hente det i Tyskland og
så få en eller anden "orange" person til at montere det.
(Hvis man tør!)

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Jens

Dato : 02-01-04 22:50

Jan Riber <jari@FJERNoncable.dk> wrote:

> [...]
> Billigste løsning er uden tvivl at hente det i Tyskland og
> så få en eller anden "orange" person til at montere det.

Jeg har forespurgt forskellige steder om prisen for at få min
tilskudsvarmer (Eberspächer) monteret med pumpe etc. så den kunne bruges
som forvarmer. Jeg får konsekvent oplyst en pris på 6000 kr (ex. moms)
incl. ca. en halv dags arbejde med montering.
Prisen syd for grænsen på et ombygningskit er ca. 250¤ (vel knapt 2000
kr). Hertil skal lægges tiden for monteringen.

Det må være skidesvært - med den timeløn

/ Jens (Xantia HDI)
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-01-04 00:29

> Det må være skidesvært - med den timeløn
>
> / Jens (Xantia HDI)

Jeg har selv monteret et Eberspächer fyr i min Toyota Corolla, og ja, det er
faktisk ret tidskrævende. Jeg brugte nok 20 timer på det. Der skal trækkes
en benzin-slange (og ledning til doseringspumpen), findes plads til fyret,
laves beslag, trækkes flere ledninger (også ind i kabinen til ur) og endelig
tilslutning til kølesystemet. Fik jeg nævnt ledning til kabineblæseren, og
montering af lyddæmper og udstødning.. Okay, jeg havde ikke prøvet det før,
men er da rimelig fingernem. Så jeg synes en halv til en hel dag lyder meget
rimeligt for en øvet (og måske knap så grundig) montør..

Mvh Thomas.

Fra : Jens

Dato : 03-01-04 00:53

Thomas Jørgensen <toms@no-spam-thx.dk> wrote:

> [...]
> men er da rimelig fingernem. Så jeg synes en halv til en hel dag lyder meget
> rimeligt for en øvet (og måske knap så grundig) montør..

Selv om jeg ikke fik det udtrykt særligt tydeligt i mit første indlæg -
så _er_ fyret allerede installeret. Det er en del af "vinterpakken" og
hjælper til hurtigt at opnå drifttemperatur og sikrer at motoren kan
holde temperaturen oppe i ekstrem kulde med stort varmebehov i kabinen -
selv med motoren i tomgang. Den er blot installeret, så det kun virker,
når motoren er i gang.

Den ombygning jeg omtalte, indeholder en cirkulationspumpe, en
udstødslyddæmper (så naboerne ikke klager over jetstøjen) og et
tænd/sluk-ur til instrumentbrættet.

Den del af operationen jeg er mest betænkelig ved er faktisk elmontagen
af uret og forbindelsen til kabineblæseren. Desuden er det min
personlige erfaring, at man altid knækker en skrue eller mangler en
stump lange eller et spændebånd i en dimension, der er en _anelse_
forskellig fra det man har i kassen

/ Jens (Xantia HDI ´99)
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-01-04 01:14

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
> [...]

> personlige erfaring, at man altid knækker en skrue eller mangler en
> stump lange eller et spændebånd i en dimension, der er en _anelse_

Okay, lige monteringen af vandpumpen kan være lidt tricky, for så skal du jo
til at rode med køleslangerne. Pga varmemængden er det dog helt nødvendigt
at have en pumpe, medmindre motoren selvfølgelig er startet. Når først
pumpen er monteret, er den elektriske ekstraopgave rimelig overskuelig, vil
jeg sige.

Mvh Thomas.

Fra : Jan Riber

Dato : 03-01-04 01:04

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som forvarmer. Jeg får konsekvent oplyst en pris på 6000
kr (ex. moms)
> incl. ca. en halv dags arbejde med montering.

Det var godt nok mange penge. Jeg ville nok have gættet på
en 3000 kr. alt incl.

> Prisen syd for grænsen på et ombygningskit er ca. 250¤
(vel knapt 2000
> kr). Hertil skal lægges tiden for monteringen.

Der var da noget at spare.Tror du så du kan få en af dem der
kan lave det på en halv dag til at sætte dit tyskinkøbte
ombygningskit i på en halv dag? Så kunne det faktisk gøres
for den halve pris..
Det kan være det pludselig tager en hel dag, fordi det er
noget HELT andet end det de plejer at sætte i

> Det må være skidesvært - med den timeløn

Enten er de på en meget god akkordløn, eller også er de 4-5
mekanikere om at lave det hvis det skal retfærdiggøre at det
kan laves på en halv dag, med den prisforskel.

Fra : Jan Riber

Dato : 03-01-04 01:06

Fra : Henning Keseler

Dato : 03-01-04 23:09

> [...]
2000
> kr). Hertil skal lægges tiden for monteringen.

Er du interesseret i en indbygningsvejledning til ombygningen på tysk,
kan jeg
maile den til dig.

Mvh. Henning

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 00:46

Henning Keseler <keseler@pil-dette-udtdcadsl.dk> wrote:

> Er du interesseret i en indbygningsvejledning til ombygningen på tysk,
> kan jeg
> maile den til dig.

Af hjertet - tak. Men det behøves ikke da jeg allerede har den, godt nok
på svensk.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-04 11:28

> [...]

tænker både på anskaffelsen samt montagen.

> Gerne på sjælland men hvis det er billigt nok er lokationen ligegyldig.

I Hillerød ligger Lilleboes autoelektro, ring og snak med ham.
De monterer motorvarmere i metermål og gør det upåklageligt.
Alt sidder som det skal og ingen slaskende rør og kabler.

I min venne/beskendtskabsgruppe er der 7 med et Webastofyr monteret i
Hillerød og jeg har ikke hørt en eneste klagesang (endnu) Vores biler er
mellem 1 og 5 år gamle. Min er 4½ år (suk) og ingen bøvl herfra.

Du skal nok regne med at et "importeret" fyr er lidt dyrere at sætte i, da
der ikke tjenes på fyret.
Men prøv, de vil allesammen gerne tjene penge

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars G

Dato : 03-01-04 12:20

"Flemming Jørgensen" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vores biler er
> mellem 1 og 5 år gamle. Min er 4½ år (suk) og ingen bøvl herfra.

Altså du har ikke været artig ..... efter at julemanden ikke har være besøg
?

\Lars

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-04 12:38

"Lars G" <lbg_sletmig_@adslhome.dk> skrev i en meddelelse:
> Altså du har ikke været artig ..... efter at julemanden ikke har være
besøg ?

Jowjowda, men koners rationaler udkonkurrerer artige drenges ønsker, og
skræmmer åbenbart en følsom julemand.
I år havde jeg kun ét ønske og det var en Lexus 430 (bare den lille
udstyrsmodel), men det blev af en eller anden grund (se ovn.) ikke opfyldt.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 23:33

> [...]
> der ikke tjenes på fyret.
> Men prøv, de vil allesammen gerne tjene penge

Jeg har prøvet at søge på krak men kan intet finde omkring Lilleboes
autoelektro kan jeg få et hint, evt et tlf eller en adr.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 09:19

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-01-04 10:21

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> wrote in message news:401a136b$0$1621$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]

Prøv at søge efter autoelektrikere og hillerød (på krak) - så finder
man frem til en der hedder Tommy Lillebo....

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 11:10

> Prøv at søge efter autoelektrikere og hillerød (på krak) - så finder
> man frem til en der hedder Tommy Lillebo....
>
> /Jakob

Thanks Jakob.

Jens